Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
remvanrijn | 2014-07-18 20:43 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/l...m- bistand/ | |
Ruckzuck | 2014-07-18 21:05 | |
![]() | Onekligen intressant om de oklarheter som artikeln talar om så småningom upplöses till migranternas fördel. Det verkar dock som de som ansöker måste bedömas som ha goda möjligheter att få ett arbete i Sverige (alltså i egentligen mening vara "arbetssökande"), och det är nog inte många av dem som nu tigger som klarar det (paret i artikeln verkar iallafall inte vara de "typiska" tiggarna). | |
kovikstippen | 2014-07-19 01:33 | |
![]() | Flera kommuner i dödra Sverige uppger nu att allt fler toggare tar med sins barn (dvs. "den logiska fortsättning" jag todigare häcklats för). Kommunerna står helt handfallna och vet inte hur man ska agera. Bara för att vi vill sova på salen verkar det som att verkligheten knallar på dygnet runt. Vi måste få stopp på det här.... Läget för alla kommer snabbt bli ohållbart. Om 4 månadder är det snö och vinter.......... | |
kiwiskal | 2014-07-20 00:28 | |
![]() | Vill inte vara ett as men, många tiggare går klädda i lager på lager av kläder.. varmt? Also, en av mina lokala tiggare köpte idag en energidryck och jag blev lite såhär.. jaha? | |
Sharky68 | 2014-07-20 01:07 | |
![]() | Fler tiggare kommer hit till Sverige om fler av vissa godtrogna svenskar fortsätter bidra dem med pengar. Det är ju ett lönande svartjobb att sitta utanför affärer och Systembolag och passivt visa sina budskap på skyltar med text om hur synd om dem det är och spela på era dåliga samveten om hur bra NI har det. Skulle ni svenskar verkligen sätta er där och börja tigga??? Nä, det tror jag fan inte! | |
Le Seau - Ej medlem längre | 2014-07-20 01:41 | |
![]() | Jag föraktar er polarisering. Båda sidor. Inte för att ni bryr er, men nu vet ni. | |
kiwiskal | 2014-07-20 01:49 | |
![]() | Le Seau, utveckla? Nåja, det finns svenskar som tigger också, men det är oftast de med någon typ av problematik i grunden som hamnat utanför systemet. | |
kiwiskal | 2014-07-20 01:53 | |
![]() | Vill bara säga att jag inte beskyller tiggarna för något, för jag vet inte hur deras situation ser ut. Jag beskyller länderna de kommer från som inte kan ta hand om sina medborgare. Jag ser inte att det görs något åt detta politiskt (eller ens pratas mer än löst om det) än att antingen kalla det organiserat eller beklaga fattigdomen med en tjuga. Inget av detta hjälper väl ändå? Varför får de ens vara med i EU? Tar sånt tio-femton år att klubba igenom eller? | |
sjöstan | 2014-07-21 08:42 | |
![]() | Kiwi. Verkligen fint skrivet...... du är en fin människa..... Men är inte alla frågor ett samhälle hanterar bestående av en massa enskilda individer som "drabbas" eller "är vinnare"? Betyder det att all form av beslutsfattande måste ta hänsyn till alla dessa enskilda individer i varje stund? Handlar inte all utvekling och all förändring om att de många ska det bättre, till eventuellt förfång för den enskilde? Allt fler verkar titta allt djupare ner i sin egen navel och verkar inte förstå/acceptera att ingen förändring innebär enbart fördelar. Samma brist kan skönjas när det handlar om statliga pengar. Dom liksom bara finns i outsinlig mängd till alla som behöver. Att även staten måste ha inkomster glöms lätt bort. Trots Alliansens politik (där de allra flesta har drygt en månadslön mer per månad att spendera) får staten in mer pengar till statskassan än någonsin. Bl.a. för att många tidigare svartjobb blivit vita. Är det självklsrt fel? Mina invändningar mot tiggare grundar sig helt enkelt i min filosofi att alla som kan måste bidra till samhällets utveckling. Tiggarna ger ingentib positivt men bidrar till mycket negativt. Förbjud tiggeri. | |
Måns_E | 2014-07-21 09:31 | |
![]() | Trots att tiggeri är tillåtet så får vi in mer än en månadslön per år i Sverige. När tiggarna inte var här så hade vi mindre pengar kvar i plånboken efter skatt. Så vad har det med tiggare att göra sjöstan. Överhuvudtaget. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-21 10:04 | |
![]() | +1 (Och touché) | |
sjöstan | 2014-07-21 11:13 | |
![]() | I ett perifert perspektiv handlar allt om prioriteringar. Väljer vi att ha tiggare på gatorna, får vi också en hel del andra problem som ett brev på posten som vi också måste hantera. Nu senast gäller det tiggarnas barn....... Men vad gäller för tiggareei pensionsåldern, havande, handikappade osv. Om vi anser att tiggeri är något hedervärt och fint måste vi helt enkelt ta stora eller små resurser från någonting annat. Lägga ner simskoleundervisninen? (SLS räknar med att 40 pers kommer drunkna under juli iår), dra ner på snöskottning? Det intressanta är inte vilket vi väljer utan att vi förstår att valet måste göras. Jag tycker tiggarnas intåg i Sverige har mycket låg prioritet och anser att om vi accepterar tiggeriet kommer vi snarthamna i en ohållbar situation som vi idag inte kan överblicka konsekvenserna av. T.ex. kåkstäder, kriminalitet, sjukvård, skolor, hygien, nedskräpning av vår natur. Exemplen kan bli hur många som hels. Och alla exempel kostar pengar...... Så Måns. Allt hänger ihop i ett samhälle. | |
Måns_E | 2014-07-21 11:24 | |
![]() | Vi väljer att vara med i EU, och vi väljer att inte förbjuda tiggeri. I övrigt så är ditt inlägg bara snömos. Det blir inte mer sant för att du upprepar det sjuhundrafemtioelva gånger. Sedan att du tycker mycket. Det vet jag. | |
Måns_E | 2014-07-21 11:24 | |
![]() | Vi väljer att vara med i EU, och vi väljer att inte förbjuda tiggeri. I övrigt så är ditt inlägg bara snömos. Det blir inte mer sant för att du upprepar det sjuhundrafemtioelva gånger. Sedan att du tycker mycket. Det vet jag. | |
Kazzer | 2014-07-21 11:38 | |
![]() | Vad är ditt alternativ Sjöstan - att kriminalisera? Böter för tiggeri? Fängelse? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-21 11:48 | |
![]() | Om vi ser historiskt sett säg från 50-talet och till idag så ser jag följande. Vi har fått längre semester Vi har fått en bättre skolgång/utbildning. Bättre sjukvård. Bättre boende. Bättre ekonomi. Allt detta samtidigt som vi har tagit emot fler invandrare. Det du målar upp Sjöstan är ett domedagsscenario som jag inte förstår alls var du får det ifrån. Det finns inga fakta nånstans som du kan luta dig mot för att styrka dina påståenden. Du kunde lika gärna lägga in att vi kommer segla ut för jordens kant om vi låter tiggarna vara kvar. | |
Rhotheta | 2014-07-21 15:01 | |
![]() | Om det du säger är sant ser jag fram emot en valrörelse som kommer att handla om hur vi skall hantera våra enorma överskott. Kanske köpa upp en fattig kontinent? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-07-21 15:36 | |
![]() | Läs igen och tala gärna om vilka av ovanstående punkter som var bättre förr. Förbättring är inte synonymt med mer pengar i plånboken (eller mindre i statsskuld), förbättring mäts på olika sätt. | |
Ruckzuck | 2014-07-21 16:38 | |
![]() | Om man med "förr" menar före 1950-talet så är det nog rätt svårt att hävda att det var bättre förr, vad man än talar om... | |
Rhotheta | 2014-07-21 17:05 | |
![]() | Semestern är längre än någonsin för de lyckligt lottade som ännu har fast anställning. Bildningsnivån är på sin höjd jämförbar med den gamla folkskolan. Patetisk. Somliga badar i pengar och bostäder medan andra har det som under beredskapsåren. Om det är bra eller dåligt kan mam diskutera. Sjukvården är avancerad men tillgängligheten är usel och personalen går på knäna. Vad hade du mer? Det var väl det. Pisa oecd arbetslöshet segregation upplopp våldsbrott företagsflykt Är ord du kan förhålla dig till. När du skall presentera dina siffror. Lycka till | |