Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2010-02-11 20:50 | |
![]() | :) | |
| Sporten4 | 2010-02-11 20:56 | |
![]() | y not, det stod ju bla i din artikel Saudiearabien (där Mekka ligger), Yemen, Oman. Förenade Arabemiraten för att nämna några av de mest hårdföra länderna där tolkningen gäller. I många andra länder har de visserligen rösträtt, tex Syrien, Iran (här bestämmer nog mannen i stor del vad kvinnan skall rösta på), men inga chanser själva att få några höga poster. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-02-11 21:01 | |
![]() | ramsay, det handlar inte om hurvida konflikter bör lösas. Vårt västerländska tänkande har fått oss att tro att allt går att lösa bara alla har förstått. Samtidigt så sitter vi i flest antal möten utan lösningar. Det är inte alltid vi har lyxen av att ha en lösning. Ibland är det en onåbar väg att gå just då. Lösningar är inte svaret på allt. Vi har löst saker i 100 tusentals år och ändå är det inte klart. Någonstans så handlar det också med att acceptera en komplex situation och göra det bästa vi kan ju då, utan att lösa grundproblematiken. | |
| y not | 2010-02-11 21:07 | |
![]() | I Saudiarabien infördes rösträtt till kommunala församlignar 2005 Yemen har rösträtt för såväl män som kvinnor till en lagstiftande församling där även kvinnor är representerade Förenade arabemiraterna saknar rösträtt för andra än de sju emirerna Oman har rösträtt för alla över 21 år , men det saknas partier att rösta på och landet styrs av sultanen Al-Said | |
| y not | 2010-02-11 21:13 | |
![]() | Tvålis intressant argument, men hur menar du att jag ska ställa mig till ditt påstående närt jag inte håller med dig i det? Jag anser inte att vi kan acceptera situationen utan att göra vårt bästa för att lösa själva grundproblematiken. Kan vi börja med den frågan? | |
| micro113 | 2010-02-11 21:18 | |
![]() | slånbär Jag anser inte att barn i statlig skola skall pådyvlas religion alls -- vare sig kristen eller annan - utöver religionsundervisningen, där samtliga religioner ingår. När det gäller jul är det en högtid som skall firas hemma -- mig veterligen är barnen lediga den 24:e När det gäller skolundervisning anser jag att eleverna skall delta i dessa -- för ämnen som gymnastik finns det kanske skäl att överväga delad i vissa områden. Jag förstår inte poängen med att få små flickor att känna sig skändade för att de bryter mot sina värdenormer, bara för att vi skall tvinga på dem vår svenskhet. Starkt troende svenska kristna elever får också undantag på dessa lektioner -- liksom dem med stark blygsel eller olika ångestsyndrom. Barn skall inte offras i vuxnas kamp för att visa att de minsann har rätt i sin svenskhet. | |
| y not | 2010-02-11 21:22 | |
![]() | kloka ord micro | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-02-11 21:23 | |
![]() | Y not jag anser att du ska ställa dig till ditt ställningstagande precis som det är.Det är en del av vägen framåt precis som min är. Det krävs många sidor i förändring varavv en är att accpetera hur det är nu. det behövs inte att jag gillar det, men det behövs ett accepterande av en befintlig situation. Jag har helt andra visioner, men ibland så får sådana vänta. | |
| Sporten4 | 2010-02-11 21:23 | |
![]() | y not, det låter fint när du lyckats "surfa fram" fakta (i kommunala församlingar kanske de bästämmer vilka mattmönster de skall väva). Hur verkligheten är är en annan sak. Kvinnorna saknar i stort helt möjliheten att få någon post med inflytande. Du kan gärna söka mer fakta på svenska UD-sidor och övriga ambassaders. | |
| y not | 2010-02-11 21:28 | |
![]() | I Saudiarabierna är det bara männen som har rösträtt och det endast till kommunala församlingar kanske typ mattmönstersinflytande, och det har de haft sen 2005. Ja jag googlar fram dessa fakta för att kunna bemöta din stora insatthet. Vilka mer länder är det kvinnorna inte har rösträtt i. Jag tycker alltså fortfarande att du för en antiislamsk diskussion med helt felaktiga fakta baserad på extremer i den muslimska världen. | |
| slånbär | 2010-02-11 21:39 | |
![]() | Micro-du förstår helt enkelt inte vad folk menar utan tolkar inläggen helt som du vill. Jag fattar vad du menar eller försöker även om jag inte håller med . Du tar enstaka ord och läser in egna tolkningar i det jag andra skriver. Tex när jag skrev om barn som inte får delta i något som har med Jul och Lucia att göra i skolan-du skriver följande "När det gäller jul är det en högtid som skall firas hemma -- mig veterligen är barnen lediga den 24:e". Vad går/har dina barn gått på för skola där det inte hålls på att julpyssla ,fira lucia med luciatåg, öppna adventskalender m.m? Det är faktiskt ett vanligt inslag i den skvenska skolan/barnomsorgen som håller på åtminstone hela December månad och egentligen inte ett religiöst inslag utan mer ett kulturellt. Men att det är att pådyvla barnen en religion är väl långsökt. I mina ögon-men dina barn kanske har gått på nån specialskola vad vet jag. Sedan skriver du följande "Jag förstår inte poängen med att få små flickor att känna sig skändade för att de bryter mot sina värdenormer, bara för att vi skall tvinga på dem vår svenskhet." Hur menar du då? Skändar jag en muslimsk flicka för att jag inte tycker att det är helt ok med en sexåring i sjal? Jag säger och visar naturligtvis det inte men jag har ju rätt till min åsikt. Du skriver ju själv i ett tidigare inlägg att det är ok att förbjuda burka i grund och gymnasieskolan så är inte det samma sak? Hur är det skillnad i så fall? | |
| Måns_E | 2010-02-11 21:42 | |
![]() | Är det ett reellt problem att muslimska barn inte får vara med och julpyssla? Jag trodde att det mest var Jehovas Vittnen som inte fick hålla på med sådant, och de är inte muslimer så vitt jag vet. | |
| virranjoppen | 2010-02-11 21:42 | |
![]() | Ta seden dit man kommer annars kan man stanna där man kom ifrån | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-02-11 21:44 | |
![]() | jaha, nu ska jag tydligen inte få behålla rätten att uppfostra mina barn heller? :( trist, de gillar mig och jag gillar dem. och de mår bra, och det går bra för dem. de lever, leker, läser, lär och växer upp precis som alla andra barn. synd bara att pappa är så dum som tycker att de har rätten att inte bli påprackade en beslöjad, maskerad och strikt troende muslimsk personal som inte stödjer eller fostrar barn i enighet med de barns kultur, vardag, familjebild och leverne hon är anställd för att vårda och värna om dagtid. att de som barn har rätten att få vara just barn i sin egen vardag utan påtvingade influenser i den miljö de ska känna sig hemma och bekväma. trots att appa endast påpekat att hon inte är rätt person för uppgiften blir pappa jämnställd med muslimhat och annat... tja, visar ganska väl er mentala nivå och vilken nivå ni lagt er rabiata "strida för den enskilda muslimska kvinnans rätt" ribba på. skit i barnen, skit i vår kultur och barnens värld, nu är det den beslöjade, ansiktsdolda ensamma muslimska kvinnans rätt till ett jobb som står på spel, upp till kamp. | |
| y not | 2010-02-11 21:46 | |
![]() | jo precis så är det krill, det är dit dina och andras argument leder. Så visst är det bättre att förstå att säväl du som kvinnan med slöja för munnen kan vara väl så goda i att uppfostra barn som att ingen av er är det. | |
| slånbär | 2010-02-11 21:48 | |
![]() | Måns-det är så för en hel del muslimska barn faktiskt. Men inte alla. Det beror på hur föräldrarna tolkar koranen och kulturen. | |
| y not | 2010-02-11 21:49 | |
![]() | slånbär vad har dina argument för syfte. Är du emot ansiktsslöja för att skydda barne? För att rädda de förtryckta kvinnorna? Eller argumenterar du mot islam? | |
| y not | 2010-02-11 21:49 | |
![]() | liksom det är för alla ideologier slånbär | |
| Måns_E | 2010-02-11 21:54 | |
![]() | slånbär jag skall ju inte direkt säga emot dig, men vad jag har förstått av mina föräldrar (lärare på låg- och mellanstadiet) samt vänner som är lärare så brukar muslimska barn inte uteslutas av föräldrarna på julpyssel, men att exempelvis en del Jehovas Vittnen inte vill att deras barn skall äta pepparkakor osv. Jag vet inte hur man kan tolka koranen på så sätt att julpyssel är förbjudet. | |
| Mamik | 2010-10-06 22:01 | |
![]() | Det var intressant att se på Uppdrag granskning ikväll, ang. användandet av niqab. En marockans man konfronterar en kvinna, i niqab, och anser att hon är ociviliserad som bär niqab. När någon av de lärde inom islam tillfrågades, sa han att det inte någonstans i koranen uttrycks något krav på heltäckande slöja. I Egypten hade man en tid ett förbud mot heltäckande slöja på universiteten, men det revs upp när man kom fram till att det bröt mot grundlagen. Jag kan tycka att det borde vara valfritt, i Sverige, att bära ansiktsslöja under förutsättning att det inte förhindrar att man klarar att försörja sig själv. Om man söker försörjningsbidrag får man vackert acceptera ett avslag om det är slöjan som förhindrar att man kan få jobb. Ingen arbetsgivare borde heller riskera något om han/hon inte vill anställa en slöjbärande kvinna. | |