Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 277

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2008-09-13 23:35
Antal inlägg: 11612

Man får hoppas att domaren kan det då..

kaparen - Ej medlem längre2008-09-13 23:37
Antal inlägg: 4805

till skillnad från de flesta andra på och omkring en fotbollsplan har vi varje fall läst regelboken.....

Miss_jk2008-09-13 23:37
Antal inlägg: 8941

På vartenda forum jag läser regelbundet (rena DIF-forum och allmän-forum som detta) finns det ingen som supportar eller försvarar våldet på och runt arenorna. Alla är rörande överens om att det gått för långt. Men vad f-n hjälper det att sitta på ett forum och tycka? Tror du grabbarna i DFG och FB bryr sig? Inte jättemycket.
Jag hejar i första hand fram mitt eget lag, men det är väl klart att hat- och nidramsor hör till. Kan nog säga att det är halva nöjet. Däremot backar jag helt när det övergår till våld.
Ta mig inte bokstavligt när jag skriver 90% för jag har inte fört statistik och planerar inte att göra det heller. Det var ett uttryck för hur uselt jag tycker att det är ibland, särskilt med de två domarna jag nämnde.

Maizena2008-09-13 23:39
Antal inlägg: 639

Ginola: Som du själv skrev så har du inte följt tråden och vet inte vad som skrivis och inte skrivits om huliganer och hur man ska komma till rätta med problemen. Det finns ingen i tråden som inte förespråkar våld utan dess lags suppotrar har födömt sina egna som förstört. Om du vore lite mer insatt skulle du även inse att det inte är den vanliga suppotern som slutat älska sitt lag. Rivaliteten och missnöjet eller hatet
lagen emellan är en stor del av fotbollskulturen åtminstonde här i Sthlm. Om du övehuvudtaget besökt ngn av de stora klubbarnas hemsidor (och då menar jag inte Boden) så ser man klart och tydligt att majoriteten av fansen inte accepterar våldet utan hellre stöder sitt lag i vått och torrt. Du skriver vidare att det är människor som står sig över regler osv som slåss. Visst är det så. Men så är det tyvärr överallt i samhället idag. Skolar ungdommsgäng, nazister,afa osv listan kan göras lång. Att sedan vissa av dessa utövar våld i fotbollens namn är väldigt beklagligt. Men vad är det då som gör att dessa huliganfirmor inte dör ut trots "svenssons" förakt. Ja en stor del som jag ser det är såklart media. Inte fan blir "balla Allan" 14 år skrämd av tv bilderna efter tex ett stökigt derby. Nä han söker sig istället dit kanske av nyfikenhet och spänning och rentav kanske ansluter sig till babyfirmorna för att få sin "respekt". Men varför sker detta? Detta är väl ett problem som samhället och föräldrar till dessa ungdommar måste sätta stopp för. Precis som på samma sätt med övrig krimminalitet och oprovocerat våld som dagligen sker i innerstan. Var finns dessa grabbars förebilder? Inte fan är det jag som står och sjunger och svävar mellan hopp och förtvivlan under matcherna som lockar folk till våld....snarare tvärtom...vi bidrar till en väldigt bra läktarkulturu som få länder med samma befolkningsmängd kan mäta sig med........

Att du sen gnäller om hur dålig svensk fotboll är hela tiden får ju stå för dig. Klart som fan är att det finns många bättre ligor i europa och världen....men vad fan gör det....vi bor i Sverige och Allsvenskan är den liga vi har.-...Gillar man den inte så fine......ge fan i och kolla..

Ginola712008-09-13 23:40
Antal inlägg: 9

För övrigt Lejonmix; När man jämför språket i dina och mina inlägg så undrar man ju egentligen vem som är en "bonde"...

Maizena2008-09-13 23:40

Redigerat: det finns ingen i tråden som förespråkar våld såklart...

Maizena2008-09-13 23:43

Ginola: Anående nät när spyorna från Djurgården spelar: Är det inte lika bra att sätta upp höga plank runt planen så att man slipper se skiten...

Ja undrar vem som är bonde...

kaparen - Ej medlem längre2008-09-13 23:51

De usla domsluten, miss_jk, går förstås alltid ditt lag emot? Sen är ju även vi domare bara människor, så visst blir det fel ibland... Men en kvalificerad gissning är att de usla domarna både läst mer i regelboken och varit närmare placerade händelserna än du själv? Dessutom har de förmodligen heller inte haft sympatier för något av lagen....

När det gäller våldet så är våld i alla dess former och var det än förekommer ett samhällsproblem och skall lösas med de resurser samhället har till förfogande. Det kan aldrig bli fotbollens ensak att lösa, förhindra eller utdöma straff för våld som utövas på fotbollsarenorna lika lite som våld inom familjen är familjens ensak

kaparen - Ej medlem längre2008-09-13 23:52

BTW. Vad vore livet utan bönder?

Maizena2008-09-13 23:56

Ja men visst är det så att alla suppotrar har sin favvodommare och även de man tycker är sämre.....är väl inger konstigt egentligen....fråga 10 suppotrar om vem som är bäst/ respektive sämst och du får antagligen 10 olika svar.....

Miss_jk2008-09-13 23:56

Nej, det döms absolut inte bara emot mitt lag. Däremot så är det ju dom domsluten man kommer ihåg. Jag går ju inte och förbannar domaren som missade gais offside när dom mötte ifk t.ex. Det glöms bort ungefär fem minuter senare. Däremot domslutet som kostade DIF ett mål och därmed en seger är väl klart att man lägger på minnet. Konstigt? Inte ett dugg.

kaparen - Ej medlem längre2008-09-13 23:58

Helt naturligt att du lägger det på minnet, miss_jk... men med det har du inte lyckats övertala mej att domslutet skulle vara fel... :)

Miss_jk2008-09-14 00:02

Nej, det är lite svårt att skriva ut ett felaktigt domslut "på papper"...

kaparen - Ej medlem längre2008-09-14 00:13

som sagt var...

daner002008-09-14 03:54
Antal inlägg: 363

DIF mot rubbet nu kör vi!!!

lejonmix - Ej medlem längre2008-09-14 09:27
Antal inlägg: 2692

Att prata domare är för mig ganska ointressant. Dock kan man alltid hitta intressanta saker i statistik. Gnaget, mitt kära AIK, har endast vunnit 3 matcher av 21 som Peter "den otrogne hunden" Fröjdfeldt har dömt.

Vänder mig ist till denne Ginola71: Du klagar på mitt språkbruk, ordval o.sv. om jag förstår dig rätt? Ska jag behöva fila på mina meningsbyggnader för din skull, då Du verkar vara den ende som INTE uppskattar mina sista inlägg här?
Att jag har en akademisk utbildning och skrivit lika många uppsatser och PM som det används dasspapper i Boden tycker jag inte måste stråla om i varje mening på ett internet-forum. Jag skriver avslappnat. Jag är avslappnad. Man väljer ett språk som man är bekväm med. Ett språk jag gillar. Det är som med kläder; visst kan man klä upp sig för elefanterna om man vill förställa sig och låta förmer än andra. Jag finner dock, som Kotsinas, att det "enkla" språket synes vara mera effektivt som kommunikation mellan läsare och mig mig själv.

Vidare har jag ALDRIG kallat dig för bonde. Läs om, läs rätt. Att man kunde se vem som är bonde genom att bedöma dennes språk, om ett neutralt ämne (ej en diskussion om gödsel tex), det visste jag inte heller.

F.ö. vill jag tacka alla Djurgårdare, Bajare och andra för responsen jag fick på mina "slarvigt" (?) skrivna inlägg.

Avlsutitningsvis herr Ginola. varför kommer inte du till Sthlm nästa match o går fram och nyper "grabbarna" i FB, DFG el KGB, i öronen? Min poäng är att folk som Du ofta skäller på folk som MissJk utan att veta ett skit om personerna som du pratar om. Kan säga att, och jag betonar att jag INTE menar att låta tuff nu, skulle skita på dig om Du ens såg Firman. Det är inga smågrabbar precis.
Många är välbärgade familjefäder med kontor i centrala Sthlm. Men Du kan väl åka hem till dessa och "ta ett snack".
Riktiga män Boden-style.

lejonmix - Ej medlem längre2008-09-14 09:39

urs alla slarvfel, men ni förstår säkert det mesta. Någon kanske kan renskriva en kopia till Ginola?

Måste bara säga en sak apropå att Ginola skriver att det INTE är ett samhällsproblem. Definera gärna begreppet "samhälle" för oss andra då. Får jag kan säga att Du får mig helt lost!!! Måste kolla upp detta ord och Informera alla humanister vad Ginola har att säga.

Klart det är ett Samhällsproblem. Man kan inte skära bort något, likt en kirurg, ens för stunden och säga att det inte är en del av det samhället som vi alla delar och lever i. Tillsammans. Du har ditt kök, det är också ett samhälle där en kultur råder. Det vi kallar "Det offentliga rummet" i Sverige är ett annat samhälle. Ett som vi alla delar.

lejonmix - Ej medlem längre2008-09-14 09:40

puss på er bönder o huliganer

bobo flux2008-09-14 10:04
Antal inlägg: 11371

först och främst: bra argumentation, lejonmix.

Givetvis är det ett samhällsproblem, det jag vill peka på är varför just fotboll. För att det är mycket människor runt omkring som kan se vad man gör? Finns det ett genuint fotbollsintresse hos de här huliganerna?
Det jag håller med Ginola1971 om avser den råare atmosfär som finns runt fotbollen idag. Det är sällan man får en gemytlig känsla av fotboll idag, om man inte väljer att kliva ner ett antal divisioner. Det lite intressanta är huligangruppernas "hederskodex" att inte angripa andra personer. Frågan man ställer sig är ju om de tar hänsyn till att t ex barn kanske istället får bevittna våldet, även om det inte riktar sig mot dem personligen. Det saknas en hederskodex på plan också tycker jag, liknande den man hittar i rugby. Det finns italienska och argentinska rugbylag som inte skulle komma på tanken att exempelvis filma, något respektive lands fotbollslag däremot ofta beskylls för att göra.

En lösning, och nu är jag lite o-supportig och over-the-top, kanske vore att bjuda in fler knattelag att gå gratis på fotbollen, och placera dem "strategiskt" med sina mammor över alla läktare? Det skulle ju sätta huliganernas "hederskodex" på prov.

För övrigt så vill jag nämna att det finns folk med civilkurage. Ta de sex grabbarna i södertälje som mycket modigt stoppade en rå misshandel där cirka 20 killar gick mot en tjej för några dagar sen. Civilkurage finns, det gäller bara att mobilisera det.

bobo flux2008-09-14 10:06
Antal inlägg: 11371

Puss alla staboer och lenjemän. Nu ska jag ta traktorn till mjölnarn och handla råg.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?