Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dilivio2011-01-28 16:12
Antal inlägg: 643

Det är väl upp till var och en?
Är man vegan så väljer man väl drycker där man inte använt sig av animalier, det är väl inte så konstigt?
Är man lakto ovo vegetarian så skiter man väl i det antar jag.

dilivio2011-01-28 16:13

Är också nyfiken på vad som sägs om permakultur!

le-lou2011-01-28 16:13
Antal inlägg: 17500

Larvbrud, du verkar ha många frågor om en speciell bok. Själv brukar jag gå till källan, spec när den är så lätttillgänglig. Boken är ärligt talat ganska tung på faktabitarna, det är så proppat med hänvisningar och så stora faktadelar som är liiiite svårt att memorera. Dessutom har jag boken utlånad för tillfället så jag kan tyvärr inte återeberätta allt hon skriver.

le-lou2011-01-28 16:21

www.scribd.com/doc/2...ar ian-Myth

här kan ni läsa boken. På engelska.

dilivio2011-01-28 16:21

Dom hade inte boken på mitt bibliotek förresten, och jag lånade massa annat så pallade inte fråga dom att ta in den. Får ta det vid nästa tillfälle.

le-lou2011-01-28 16:24

och här www.westonaprice.org...-m yth.html

en recension som tar upp stora delar av innehållet i boken och vad den tar upp.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-28 16:24
Antal inlägg: 4050

Jag är inte intresserad av alla fakta direkt utan av vad hon säger om saken. Hävdar hon att det inte fungerar? Tar hon upp de större gårdar där man bedriver den här typen av verksamhet och kritiserar dem?
Vad handlar dessa stycken om och vad vill hon säga?

le-lou2011-01-28 16:27

hon hävdar motsatsen Larvbrud. Jag länkade nyss till hela boken. Bara att börja läsa!

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-28 16:30

Aha, hon hävdar att vegansk permakultur fungerar? Vad är då problemet kan man undra.
Tack för länken till boken, såg den nu.

le-lou2011-01-28 16:34

Andra tar upp varför hon döper boken till just Veganmyten (Taget från forumet i vegan.nu. Det känns ju inte helt som att precis ALLA tolkar boken som ett personligt angrepp ändå på sig själva, det är väl bra det.

"Varför heter boken Vegomyten, för övrigt? Om du beskriver rätt så är boken snarare en attack mot monokulturer och icke-närliggande jordbruk. Varför skulle inte detta kunna vara kompatibelt med en vegansk livsstil? Som någon skrev tidigare i tråden verkar detta snarare vara en person som försöker göra upp med sitt förflutna. "

"Jag har också funderat över detta. Jag vet inte vad Lierre svarar och jag har själv inte läst klart hela bok än, men mina funderingar är att den heter Vegomyten för att:
1. Som jag nämnde ovan så tillhör vegrörelsen den grupp som behöver gå före.
2. Det finns trots allt många veganer som till väldigt stor del stödjer just monokulturer (spannmål osv), konstgödsel/bekämpningsme del-baserat jordbruk och importerade råvaror. Om de gör detta av ren okunskap, men ur moraliskt perspektiv egentligen inte vill vara en del av den destruktivitet som dessa saker ger upphov till, så är ju boken extremt viktig.
3. Precis som du säger så känns det som att hon i någon mån gör upp med den livsstil som hon tror gav henne kroniska hälsoproblem. I den mån hennes erfarenheter kan göra andra veganer extra noggranna med sin kost och undvika samma problem så är boken också viktig.
4. Hon skriver boken mycket utifrån sitt eget liv. Hon har varit vegan i 20 år, till stor det för att hon trodde att "om alla gjorde som jag skulle vi kunna minska lidandet och rädda världen och djuren som lever i den". Det märks ju att hon kan alla argument utan och innan. Nu har hittat en ny sanning om vad som faktiskt krävs för att uppnå det målet.

Angående ifall vegansk livsstil är kompatibelt med lokalodlade ekologiska polykulturer hänger ju helt på hur förutsättningarna (mark, klimat, vattentillgång osv) ser ut där man bor.

Vill gärna lägga till att jag är jäkligt glad att det går att diskutera dessa saker på ett trevligt och konstruktivt sätt här! Jag har sett andra diskussioner, där vissa verkar ta det hela personligt och nivån sjunker lika lågt som när man nämner obehagliga sanningar för en köttätare. Det blir pajkastning (tyvärr även bokstavligt - cayenne-pajningen som Lierre råkade ut för är ju också ett exempel på det).

Som jag ser det har Lierre inte tagit ett steg tillbaka när det gäller uppoffringar, engagemang och moralisk kompass utan hon har snarare blivit mer radikal! Hon förkastar köttindustrin ännu mer nu när hon säger att inte bara köttproduktionen är sjuk utan även den spannmålsproduktion som industriell köttproduktion är beroende av."

"

eeistan2011-01-28 17:06
Antal inlägg: 1542

undrar vad medellivslängden för en vegetarian är? Vi människor är ju skapta för äta kött och annat.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-28 17:17
Antal inlägg: 1466

Medellivslängden är säkert högre än bland rökare.
Tror att vi människor är skapade att leva på det som omgivningen bjuder oss på. Det finns strikta veganer och så finns det inuiter som nästan aldrig äter en grönsak i hela sitt liv och mår utmärkt på rå sällever.

le-lou2011-01-28 17:22

intressant att veganforumet har en tråd på över 70 sidor där veganerna diskuterar sin b12-brist och vad för tabletter och sprutor man kan ta ..En vegan som jobbar som nutrionist svarar i tråden:

"Jag tror att vi pratar om två helt olika saker. Den viktigaste kunskapen för veganer är att få kunskap om hur viktigt det är att få i sig vitamin B12 som kroppen kan ta upp eftersom brist leder till skador som inte kan repareras om man inte sätter in behandling i ett tidigt stadium.

Det finns olika typer av Vitamin B12 brist. Perniciös anemi (innebär bla brist på intrinsic factor) är en typ av vitamin B12 brist. Intrinsic factor är naturligtvis viktigt, finns det ingen IF i tarmen kommer inget B12 att absorberas. Det är inte den typen av B12 brist som är den största risken för veganer (men veganer kan naturligtvis också ha brist på IF). Perniciös anemi kan mycket väl vara en dold sjukdom som är vanligare än man tror, jag argumenterar inte emot det.

Det räcker inte att du har intrinsic factor i tarmen, du måste även få i dig vitamin B12 genom kosten för att där ska finnas något vitamin att absorbera. Det är min poäng. Du kan inte lita på att vit B12 absorberas i nedre delen av tunntarmen/tjocktarmen där det finns massor av vitamin B12. Den huvudsakliga absorptionen sker i övre tunntarmen. Det är alltför riskabelt att lita på sin endogena produktion. Efter ett antal år kommer vitamin B12 lagret i lever att ta slut och då är man ute på hal is om man inte stoppar i sig vitamin B12 på något sätt. Vill man ändå undvika vitamin B12 tillskott och lita på absorption från nedre tunntarmen/tjocktarmen av någon anledning bör man testa sina B12/folsyra värden regelbundet för att vara säker på att man inte ligger i riskzonen för brist."

"Att veganer skulle samla mer slaggprodukter i kroppen är tyvärr inte någon gängse accepterad vetenskaplig teori. Uttrycket florerar ofta inom alternativkretsar. Veganer har över lag en hälsosammare livsstil än köttätare, men bara för att man är vegan har man inte optimala levervärden, bra blodvärden och optimal nivåer av vitaminer och mineraler. Det finns köttätare som har bättre nivåer än många veganer. Nivåerna beror även på andra orsaker som kön, ålder, generna, och exponering av tex miljögifter från miljön.

Många veganer har lite låga blodvärden eftersom järn absorberas sämre från vegetabilier än från hemjärn, men det finns naturligtvis även många köttätare som har låga järnvärden (ffa kvinnor). Betydlelsen av B12 i kosten har vi diskuterat livligt innan. Som svar på din fråga så behöver alla ett bra blodvärde med B12, järn och folsyra. Sjunker blodvärdet under ett visst värde får du anemi med extrem trötthet, det spelar ingen roll om du är vegan eller allätare, vår kropp är likadan rent fysiologiskt. Tränar du mycket, tex löpning är det ännu viktigare att hålla koll på blodvärdet eftersom du då trampar sönder mycket röda blodkroppar och behöver B12 och järn för nybildning av röda blodkroppar."

Intressanta saker överlag i det där forumet. Många veganer sitter som frågetecken, medan andra verkar kunniga till tusen.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-28 18:13
Antal inlägg: 1188

Som sagt, jag blir jätteprovocerat av "Veganmyten".
Och detta bland annat därför att Keith så totalt nu förklarar alla veganer (eller vegetarianer överhuvudtaget) som mindre vetande.

Det är bara hennes sanningar som gäller, det är den attityden hon har.

Och jag har svårt att ta till mig något av en person som tycks fanatisk och dessutom pendlar så totalt mellan ytterligheter.
Först har hon (tydligen) varit en rabiat vegan i 20 års tid (var det väl? orkar faen inte öpnna boken en gång till och kolla) och plötsligt blir hon en lika rabiat köttätare. Och ALLA ska rätta sig efter hennes sanningar.
Och det är det sistnämna som jag nog tycker sämst om; att hon presenterar sina påståenden som absoluta sanningar och dessa ska också gälla för alla.
Hon är, som sagt, fanatisk, men också osaklig och jag uppfattar henne även som väldigt intolerant.

Alltså, jag har aldrig varit med om att jag skulle reagera så här starkt på en bok. En bok! *l* Jises.

Jag har förstått av det du, le-lou, har skrivit tidigare att hon säkert har en del poäng också (nånstans, men så långt in i boken jag kommer troligtvis aldrig att läsa), och det var därför jag blev nyfiken.

Jag har ingen som helst längtan eller behov av att omvändas till köttätare - och det skulle _aldrig_ gå heller, för mitt ställningstagande och mitt laborerande med kosten har varit en relativt lång process och därmed vet jag också precis var jag står och vad just jag - min kropp -behöver och mår bäst av.
Så jag blev alltså nyfiken på boken ur andra aspekter. Tänkte att det kanske finns annan kunskap där jag skulle behöva ta del av, men jag fixar verkligen inte att läsa den. Jag tycker att hennes attityder är riktigt hemska.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-28 18:19
Antal inlägg: 37631

jag skiter fullständigt i vad jag äter bara jag slipper ha på ,mitt samvete att någon annan dött för min skull eller varit inlåst för min skull,vad annan enskild person skriver för böcker för eller imot är gamska ovesentligt

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-28 18:20
Antal inlägg: 37631

jag är inte skapt för att äta djur,Gud skapade mig till sinavbild

Betty292011-01-28 18:42
Antal inlägg: 788

Alla e olika vissa vegetarianer o vissa äter kött, alla e skapta olika, så låt de bara vara o ät o må gott va ni vill :)

Ja har en kompis som inte äter kött o ja e äter kött, vi respekterar varandra ändå :)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-28 19:00

Alltså det här med att allt det onda började med jordbruket... Det finns teorier om att människan utrotade många djurarter genom jakt, innan jordbruket bredde ut sig. Lätt att tro att allt var bättre förr...

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-29 15:28

Le-lou: Ju mer jag läser boken, desto mer får jag känslan av att denna författare är både ogenomtänkt och opålitlig.

Hon hävdar att vi alla ingår i ett system där något måste dö för att något annat ska kunna leva och hon vill inte sätta den mänskliga arten i centrum utan vi ska ingå i kretsloppet på samma sätt som djur och baciller.
Ändå tycker hon att vi ska breda ut oss med våra betesdjur på dessa två tredjedelar av jorden som vi inte redan har förstört.
Den riktiga konsekvensen av hennes resonemang borde vara att om en art har förstört en tredjedel av jorden så ska vi betala tillbaka, inte breda ut oss mer.
Vi kan välja att inte skaffa barn men varför bör vi inte också välja att ta väck oss själva så att något annat kan leva?

"We shall become prey" vid någon tidpunkt. Hon verkar mena att det räcker med att vi betalar tillbaka genom att bli näring till jorden och byte för växter.
Jag tror att veganer gärna skulle donera sina kroppar till att bli matjord. Veganer är väl de som brinner för att använda sitt eget bajs istället för djurens.

Jag kan inte kolla riktighetens i hennes påståenden men här har du en som hävdar att boken med all sin fakta är under all kritik:

www.amazon.com/revie...r_ rdp_perm

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-29 16:05
Antal inlägg: 1466

Guds son Jesus åt djur. Ingen av de stora religionerna eller de heliga skrifterna vill förbjuda människor från att äta kött och fisk - tvärtom.
T ex:

"Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta." (1 Mosebok 9:3).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?