Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade14
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2016-01-12 18:15
Antal inlägg: 6087

Ah!

micro1132016-01-12 18:17
Antal inlägg: 17540

Mormodern49
Jag förstår att det kan uppfattas som ett påhopp - men frågan var/är faktisk ärligt ställd eftersom Loco tycks läsa andras inlägg bokstav för bokstav utan förmåga att tolka och koppla till det resonemang/den diskussion som förs..

Det finns många människor som inte förstår liknelser och ironi .. och är det så att han har problem med det så anpassar jag mig utan problem i det bara han berättar det ..

Annars utgår jag från att han spelar dum.

Rhotheta2016-01-12 18:21
Antal inlägg: 4992

Nu skall vi se...

Etnisk svensk duger bra för mig. Hade jag bott utanför Sverige kanske jag även skulle lägga till huruvida jag var kulturell svensk.

Jag är även av hankön om det kan undanhålla det lingvistiskt horribla hen i objektsform :-)

Visst är Soran kurd. Jag var oseriös. Och visst är han samtidigt svensk. Om han lagar sin farmors recept i TV gör han det som kurd. Om han gnäller över att grannen drar över sin tvättid gör han det som svensk. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Locomondo kallar mig inget här ovan. Det är en missuppfattning. Han och Nora verkar båda tänka att det skulle vara OK för mig att kalla mig kurd. Jag är inte säker på att de kurder jag känner skulle hålla med :-)

mollee - Ej medlem längre2016-01-12 18:25
Antal inlägg: 6087

Hen är mycket bra :-) Speciellt när man inte vet könet på personen. Sluta vara en bakåtsträvare Rhotheta ;-)

I Finland används förövrigt det personliga pronomenet "hän" som benämning på såväl kvinnor som män, då det finska språket saknar grammatiskt genus.

punatulkku2016-01-12 18:30
Antal inlägg: 523

www.tv4.se/nyheterna...na -3246592

Se Amineh Kakabaveh intressanta prat ifall ni missade tv4-nyheterna igår.

El fortsätt blunda som vanligt.

Rhotheta2016-01-12 18:32

Hen i objektsform. Jag rekommenderar henom eller någon annan konform variant :-)

Hän, hänet, hänelle

micro1132016-01-12 18:35

Rhotheta
Hädanefter blir det "han" eftersom jag nu vet det och kan använda det utan att trampa på några tår åt något håll ..

"Hen" var diplomatiskt och försiktigt - och är ett bra ord när man inte vet..

mollee
Jepp - korrekt, finskan har inte "han" och "hon" utan "hän" .. det är också så i många andra språk..
Och ändå är inte finnar (och andra) könslösa intet .. Jag gissar att de som anser att ordet kommer avköna folket har fel ..

Jag tror dock inte Rhotheta hör till den kategorin .. utan mer såg frågan jag ställde i andra ord - "är du en han eller hon så jag kan benämna dig korrekt i framtiden" :)

Rhotheta2016-01-12 18:38

Jag är inte sårad. Utom mitt språköga. Det har dock varit med om mycket :-)

Rhotheta2016-01-12 18:45

Lågintensiv och Punatulkku

Mycket bra länkar

kryddeluntan2016-01-12 18:48
Antal inlägg: 12360

Jag är finne, första generationens invandrare, gift med en svensk. Mina barn räknas i statistiken som andra generationens invandrare, men är födda och uppvuxna här och svenska medborgare sen födseln och känner inte till någon annan identitet än den svenska. Jag har då aldrig sett det här som en problem.

Visst ja, jag är tydligen en Sverige- finne

micro1132016-01-12 18:50

Rhotheta
Ditt språköga bör då klara "hen" i rätt sammanhang.

Själv tycker jag det är ett mycket bättre ord än "personen", "vederbörande" och andra opersonliga omskrivningar när jag skriver mina rapporter och skall ta upp intervjusektioner utan att den personal som finns nära människorna skall kunna identifiera vilka som sagt vad ..

Jag (och mina kollegor) utför granskning av verksamheter för fysiskt och psykiskt funktionshandikappade - och använder oss då av både enkäter och intervjuer -- det är viktigt att de intervjuade både känner att vi ser dem som människor och inte objekt --"person- vederbörande" är avståndstagande .. Hen istället för "han, hon" avidentifierar samtidigt som den intervjuade ser att vi inte objektifierat dem - de är fortfarande på personnivå med oss som intervjuat = deras uttalande har betydelse och vi respektera och återger deras uttalanden utan att avslöja dem eller objektifiera dem.

Så "hendebatten" borde nyanseras anser jag. Det är inte okej med ordet i alla sammanhang - däremot är det användbart i vissa.

micro1132016-01-12 18:54

kryddeluntan
Nej, om du inte har en svensk förälder så är du möjligen finne - om det är Finland du kommer ifrån..

Det är dina barn som kan få benämningen "svensk-finne" alternativt "finne-svensk" ..

Finlandssvensk och svenskfinländare är egna grupper -- etniciteter, vilket du som finne borde vara bekant med givet hur finnar ser på finlandssvenskar och tvärtom ..

micro1132016-01-12 18:59

*finne eller finländare ...

Det är ju två olika begrepp ..

sv.wikipedia.org/wiki/Fin nar

micro1132016-01-12 19:00

Från länken:
I Sverige har en del av befolkningen inte klart för sig distinktionen finne–finländare, och därför används termerna av okunnighet ibland synonymt

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-12 19:08
Antal inlägg: 3768

Hur ser du på det kryddeluntan?
Du säger att dina barn känner sig som svenskar men Micro säger nej, de har fel. Micro vet med bestämdhet vad dina barn är för nåt bättre än de vet själva.

Invändningar?

micro1132016-01-12 19:18

Locomondo
Med hänsyn till hur finnar har två olika definitioner - en för etniska finnar och en för finländare - så blir det minst sagt komiskt om en finne skall slå ner på att jag ser skillnad på svenskar - etniska - och svenska medborgare ..

Och hur vet du hur kryddeluntans barn definierar sig?

Jag har har flera halvfinnar i släkten som alla är noga med att framhålla sitt finska ursprung -- och hejar på Finland mot Sverige i hockey och finnkampen - fast de är helt integrerade i svenska samhället.

Jag har ännu inte träffat en enda finne eller halvfinne som kallar sig "svensk" - utan tvärtom, ses de som "svenskar" så poängterar de att de är finnar/halvfinnar ...

micro1132016-01-12 19:20

Svenskar anses dessutom vara fjollar - i synnerhet om vi talar om män - i finnars ögon .. Så varför skulle de vilja räknas dit?

Rhotheta2016-01-12 19:25

Hen bor i Värmland - OK, men hade föredragit hun, t.ex
Jag slog hen - Hu. Henem,Hanna, Henna, Henom, hunem, eller något
Där är hens bil - Hu. Hennas, hannes, hunnas, honnes, hennets.

Jfr:
Här är hunden. Dens mat är god. -Hu.
Dess mat, säger vi.

Alla kombinationer funkar inte lika bra i svenska. Det är inte lätt att konstruera regler. Synd att det inte gjordes mer genomtänkt när man gjorde den första pronomenändringen på 400 år. Alla har dock inte språkkänsla och för dem är det sannolikt strunt samma.

micro1132016-01-12 19:31

Bitte
Jag tror de flesta redan vädrat sina åsikter om SD väljare .. så det är nog läge att endera låta tråden gå vidare och hantera andra aspekter eller att bryta ut en del och lägga i egen tråd ..

Att stänga tråd efter tråd för att människor hamnar i diskussioner i stickspår på ämnet som de har behov av att ventilera kan ju inte ses som särskilt fruktsamt . .. Det enda som händer är ju att varje trådstart i slutändan ändå hamnar i just det ...

Så tycker du att man skall starta nya trådar på varje stickspår som människor uppenbarligen vill diskutera -- eller kan man låta en tråd vars ursprungsämne är uttömt gå vidare i annat?

Min åsikt är att du minskar risken för rasism och kränkande uttalanden genom att låta en pågående tråd utvecklas än om du gör som Flashback och kräver att varje yttring skall ha egen tråd ... Du kommer om det skall skapas massor av trådar hamna i Flashback - där varje tråd kommer förstöras av rasistiska/anti-rasistisk a slagsmål .. och endera dör forumet av övermoderering eller också blir det lika okontrollerat här som där ..

micro1132016-01-12 19:35

Rhotheta
Försöker du säga att jag saknar språkkänsla :)

Det köper jag faktiskt inte .. Till och med pappas suparkompis herr Cornelis gillade mig redan som liten just för att jag hade språk, språkkänsla och språkförståelse som han inte mötte vare sig hos barn eller vuxna ...

Så - med den mentorn är jag rätt övertygad om att jag vågar blåsa upp mig och säga att "språkkänsla" har jag -- och därför kan jag också använda "hen" på ett sätt som vare sig är stötande eller påtvingat ..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?