Spelrum
Giraffen46
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade77
Mobilspel
Pågående18 794

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peawan2011-03-21 10:10
Antal inlägg: 136

hade visst en sak till att säga (oops) och det är att katter behöver vaccineras vare sig de är inne eller ute, eftersom vi människor kan dra in smittor med våra skor och kläder när vi är utomhus.

Och att nätfönster/nätdörr är både billigt och enkelt att fixa för vädringen!

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-21 10:36
Antal inlägg: 4429

Sote... på allvar.. är det verkligen det värsta som finns? Jag har aldrig uppfattat någon som ogillar katter till grannar.

Saxon_x2011-03-21 10:36
Antal inlägg: 306

Jävla egoism att stänga in Djur i Lägenhet för att du själv behöver sällskap. Hur skulle du tycka om att vara instängd i en lägenhet resten av livet. Gå ut i vårsolen och skaffa dig en Karl och ett liv ist för att trösta dig med ett Husdjur.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-21 10:39
Antal inlägg: 4429

Hoppla Saxon. Är du tillbaka? Vem riktar du ditt inlägg till?

peawan2011-03-21 11:02

haha! :D

Sote2011-03-21 11:18
Antal inlägg: 3557

Tvålis-Ja faktiskt så är det fruktansvärt irriterande när grannens katt envisas med att lägga sina skithögar på min gräsmatta(den är inte sås himla stor nämligen) och i min carport. I vårt bostadsområde så är katterna ett stort problem både vad gäller att dom skiter och ligger i folks utemöbler och hårar ner men även att dom tar sig in till folk genom öppna fönster och repar bilar. En grannkatt befannsig plötsligt inne hos oss och jag har hundar som inte gillar katter särskilt mycket så det blev en jävla cirkus innan katten var ute. Och jag kan tillägga att jag rastar inte mina hundar på gatan utan i skogen så dom bidrar inte till nedpinkning och skithögar. Inte heller får dom ligga i grannarnas trädgårdsmöbler:-D

peawan2011-03-21 11:33

Enligt lagen ska man ju ha uppsikt över sina djur när de är lösa, oavsett art. Om en katt repar ens bil osv är ägaren skyldig att betala. Men det gäller ju att veta vilken katt det är... Trist när andras djur förstör, vilket djur det än må vara.

firedancer2011-03-21 12:03
Antal inlägg: 101

jag har en innekatt o han mår underbart...

malman2011-03-21 12:14
Antal inlägg: 1457

jag köpte min katt på blocket men det var bara för att jag ville ha en katt unge annars hade jag nog kollat på ett katthem de har katter som ingen vill ha oftast vuxna och bor man på landet så kan det vara skönt med en vuxen katt från början, de katterna som man köper på katthemmen är kastrerade och brukar kosta 600kr.

men när du tar hem katten oavsett om det är en kattunge eller vuxen så bör du inte släppa ut h*n förens efter 1 vecka, det är alltid bra om katten får börja känna sig hemma, så den vet vart den bor och så han väljer att stanna annars kan de gärna springa iväg och inte komma hem igen

malman2011-03-21 12:29
Antal inlägg: 1457

ren kom jag på att om du har möjlighet så är en kattlucka skit bra. då slipper du hålla koll på om katten vill in och du slipper att katten börjar jama mitt i natten för att den vill ut. då kommer och går han som han vill och det är så katten vill ha det. för du äger inte katten katten äger dig,

Sote2011-03-21 12:59
Antal inlägg: 3557

Men du bär ansvaret för vad din katt gör när den är ute! Det finns få saker som får folk i ett grannskap att gå igång så mycket som lösa katter och mopedungdomar. Så faktiskt är det du som äger katten vare sig man gillar det eller inte , i lagens mening i alla fall.

Bobelix - Ej medlem längre2011-03-21 13:09
Antal inlägg: 79

Fasen, hade man inte varit allergiker hade jag köpt en Maine Coon utan att blinka.

Vet någon om det går att ta någon spruta som gör att man faktiskt kan skaffa katt? Har hört att det finns något sånt men vet inte om den går att ta för alla. Någon som har koll?

Bettanse2011-03-21 13:20
Antal inlägg: 258

Jag har 4 norska skogisar, dom har kattlucka så dom bestämmer själv över in och utgång. Vill man inte att de ska vara på vissa platser så finns det en spray som håller dom på avstånd. Utfodrar dom med torrfoder och färskt vatten. Laktosfia mejeriprodukter fungerar. Klätterträd och egna sovplatser har dom också.

le-lou2011-03-21 13:45
Antal inlägg: 17500

Maine Coon är världens bästa raser, inget snack om saken. Du tänker rätt Bobelix :)

sjökossa2011-03-21 14:27
Antal inlägg: 110

Vad är det för folk som har skrivit här egentligen? Ni kan ju verkligen inte ha haft en innekatt själva, eller så har de katter ni träffat på haft andra problem än just "innekattslivet".

Jag har två innekatter, de mår som kungar hemma hos mej i min trerummare, finns klöspelare, kattleksaker, möjlighet att gå ut på balkongen. Självklart kan man inte stänga in en katt i ett litet rum, men jag tycker mer att utekattslivet är mer plågeri, om man bor i en stad. På mitt område har det varit 2 katter som blivit ihjälskjutna, en tredje har blivit svårt skottskadad med över 17 hagelkulor i kroppen och ansiktet.

Skulle aldrig släppa ut mina älskade katter så som jag bor nu.. och för er som snackar om att man ska skaffa sej pojkvän/flickvän istället om man "känner sej ensam" - jag skulle välja mina katter över vilken kille som helst.
Om så Johnny Depp hade knackat på min dörr och friat, så hade han fått nobben om han inte gillade katter alt. är allergisk.

Så är det!

le-lou2011-03-21 15:51
Antal inlägg: 17500

men sjökossa- sådär resonerade jag med - katten äter, spinner, leker och är allmänt glad = trivs som fisken i vatten inomhus, hur det där nu lät.
Men jag har tänkt om, för även en katt kan ACCEPTERA ett liv inomhus/i koppel och visa upp otroligt behagliga sidor, så säger det sunda förnuftet att den är lyckligare om den får springa fritt ut i naturen och jaga som den är skapt för att göra. Många innekatter får knasigheter för sig och det är inte undra på - vem som skulle inte bli tokig av att bara behaga matte och husse genom att äta whiskas och ligga i soffan och spinna dag ut och dag in. . .

peawan2011-03-21 16:15

le-lou: vilka djur (och människor för den delen) är INTE gjorda för att springa helt fritt ute i naturen ursprungligen? För den sakens skulle är det inte nödvändigtvis det våra framavlade husdjur (som även huskatter är) mår bäst av. Vi människor har sabbat ekosystemen för mycket och flyttat för många djur från sina naturliga habitat för att någonting liknande naturligt ens ska finnas där ute. Gå in på vilket katthem som helst, så kan du se resultaten av att låta sina katter göra det den är skapt för att göra ute i naturen. Kolonier av vilda och väldigt sjuka katter finns överallt i Sverige... :(

Jag kommer aldrig att ha utekatter, oavsett var jag bor. Det finns allt för många människor och människopåfund som kan orsaka lidande och för tidig död där ute.

peawan2011-03-21 16:15

rastgård ftw!

demoniac2011-03-21 16:22
Antal inlägg: 164

Öhh det var 3 år sedan ts skulle köpa katt??

sjökossa2011-03-21 16:26
Antal inlägg: 110

peawan: Håller med dej fullständigt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?