Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 732 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2010-12-10 16:45 | |
![]() | Om dopet inte är något som kommer att ha en direkt påtaglig påverkan på barnets liv så förstår jag inte varför man inte kan vänta tills barnet själv kan bestämma. Om barnet inte kan föra en egen talan så gör man det väl mer för sin egen och traditionens skull än för barnets? | |
| Satyra | 2010-12-10 16:49 | |
![]() | bobo - Ok, min erfarenhet av Svenska kyrkan har gett mig en helt annan syn än den du verkar ha. Har varit aktiv inom kyrkan från och till sedan barnsben - först genom söndagsskola (vilket båda mina barn också gått och båda säger sig ha gillat det, trots att ingen av dem är aktivt troende idag), sen genom ungdomsverksamheten (där jag gick varje vardag under två års tid, med Martin Timell som ledare). I ungdomsverksamheten ingick en timmes bibelstudier dagligen och ÄNDÅ stortrivdes alla vi runt 40 ungdomar som var med i gruppen. ;-) Martin var en fena på att få bibeln att låta både intressant och något som angick oss, trots att ingen av oss var speciellt troende och fullständigt "normala" ungdomar. Min son var efter söndagsskolan även med i kyrkans kör och ungdomsaktiviteter under sin uppväxt. Kyrkan i min kommun har varit (vet inte hur det är idag) extremt bra på att aktivera barn/ungdomar, utan att kännas påtvingande religiösa. Och angående att låta döpa sig som tonåring så jo, är helt övertygad om att en hel del skulle avstå det pga. pinsamheten i det, om de inte var fanatiskt troende vill säga. Men måste man vara det? Fanatiskt troende för att känna att man trivs med att vara med i Svenska kyrkan? Är det så viktigt att man verkligen får ta ställning själv och inte bli inskriven av sina föräldrar genom dopet och varför i så fall? Kyrkan ställer ju inga krav på religionsutövning ändå. Och att ta sig ur kräver ju bara en namnunderskrift och så är det klart. | |
| Satyra | 2010-12-10 16:56 | |
![]() | bobo - "2010-12-10 16:45" Följer man inte alltid det man själv tycker/tror är rätt i fostran och beslut gällande barnen, menar du? Ska man vänta med alla former av aktiviteter tills barnen är så stora att de själva verkligen kan reflektera och ta egna beslut om hur de vill ha det? Nja, en sådan form av ledarskap känns inte särdeles föräldraaktigt i mitt tycke. Och igen - det är ju inte så att man TVINGAR PÅ sina barn något mer än ett medlemsskap som de lätt sen kan ta sig ur igen, om de så önskar. | |
| bobo flux | 2010-12-10 17:04 | |
![]() | "Och angående att låta döpa sig som tonåring så jo, är helt övertygad om att en hel del skulle avstå det pga. pinsamheten i det, om de inte var fanatiskt troende vill säga. Men måste man vara det? Fanatiskt troende för att känna att man trivs med att vara med i Svenska kyrkan?" Nej, det behöver man väl inte. Men vill man vara med så tror jag inte man fäster så stor vikt vid just dopmomentet. Det är ju inte så att det sänds i SVT. Är det så att dopmomentet blir en så het, pinsam potatis så är det kanske så att det är något annat som spelar in än den personliga tron? Och om det inte är så noga med religionsutövning, varför ska man då döpas från första början? Bara för sakens skull? | |
| bobo flux | 2010-12-10 17:18 | |
![]() | "2010-12-10 16:56" Det ska alltså innebära att man måste ha någon form av övertygelse att dopet ska föra med sig någon form av praktisk fördel för barnet i livet? Jag tycker att dopet mer känns som en sak som är mer traditionellt betingat än att det verkligen fyller en praktisk funktion i barnets liv. | |
| Marockansk | 2010-12-10 18:31 | |
![]() | Jag har köpt dop korg till en polare här, besök hemsidan www.gk-present.se | |
| Satyra | 2010-12-10 18:42 | |
![]() | bobo - Har du sett hur ett dop går till, som inte utförs på en baby? ;-) I så fall borde du kunna förstå ATT det nog är en rätt pinsam historia för en tonåring. KAN vara i alla fall. "Det ska alltså innebära att man måste ha någon form av övertygelse att dopet ska föra med sig någon form av praktisk fördel för barnet i livet?" Ja, så ser jag det faktiskt, utöver att det är en trevlig ceremoni i sig. Fördel på så vis att det är ett färdigt inträde till kyrkliga aktiviteter/tjänster. Kyrkliga bröllop och begravningar inte minst. Dessutom - som medlem i Svenska kyrkan bidrar man med följande (saxat från www.svenskakyrkan.se...d= 586187): "Största delen av medlemsavgiften går till den lokala församlingen. Avgiften ska räcka till vardagsarbetet med barn, ungdomar och äldre, till körer och soppkök, sjukhuskyrkan, familjerådgivning, jourhavande präster, mötesplatser och aktiviteter för ensamma och hemlösa. Alla bidrar också till att vårda bygdens kyrkobyggnader och kulturhistoriska värden för kommande generationer." | |
| bobo flux | 2010-12-10 19:23 | |
![]() | De praktiska ändamålen du citerar i slutet låter ju bra. Men de går väl att finansiera utan kyrklig inblandning också? Det jag menar är att jag inte ser varför man ska döpa sina barn utan deras vetskap om det inte innebär en fråga om liv eller död. Då är det väl ändå mer ärligt att ge barnet möjligheten att själva få ta det beslutet senare i sitt liv? Man måste väl inte döpas i tonåren, eller? Och måste dopet ske inför storpublik (med tanke på den eventuella pinsamheten)? För en förälder som är ateist så är innebär ju dopet i det avseendet ett självbedrägeri, just eftersom det är en kristen ritual. | |
| Gautama | 2010-12-10 19:28 | |
![]() | Jag döpte mina barn i kyrkan när de var små. Varför kan man ju undra eftersom jag nu har gått ur kyrkan och inte är troende alls i den bemärkelsen. Tror inte jag funderade över det ens, bara något man gjorde för att det skulle vara så. Idag, äldre och klokare så skulle jag inte döpa mina barn om jag skulle få några. Av den enkla anledningen att jag inte tror på det som kyrkan står för. Skulle däremot kunna tänka mig en liten namngivarfest. | |
| Satyra | 2010-12-10 19:34 | |
![]() | Klart det går att finansiera diverse aktiviteter/hjälpsponsrin g utan kyrklig inblandning, men kyrkan har ju nu redan ett välfungerande system för dessa ändamål, så varför inte fortsätta utnyttja det?! "varför man ska döpa sina barn utan deras vetskap om det inte innebär en fråga om liv eller död" Tycker jag redan har förklarat min synvinkel på den frågan, faktiskt. Eller var det något mer som fattades i min aspektförklaring? Det är väl oftast i tonåren man kommer på om man vill/inte vill ingå i ett kyrkligt samfund, verkar det som på de jag känner i alla fall. Förmodligen till dels pga konfirmationsfrågan som dyker upp då och triggar igång vidare tankar. En förälder som är ateist kommer nog inte på tanken ens att döpa sitt barn i kyrkan, så jag ser inte att det blir några problem där. ;-) | |
| strömavbrott | 2010-12-10 19:36 | |
![]() | Mina barn är inte döpta och det har de tackat mig för. De har inte heller velat konfirmera sig och det är jag stolt över. Religion med alla tillhörande ritualer tillhör historien. Jag gick ur kyrkan så fort jag kunde, dvs när jag fyllde 18. När jag dör ska jag begravas borgerligt. Religion är inte min grej alltså. Vi har hittat egna icke-religiösa traditioner i vår familj och det känns bra. Varför ska man göra religiösa ritualer när man inte är religiös? | |
| Satyra | 2010-12-10 19:38 | |
![]() | Antar att frågan är lätt för mig eftersom jag: 1) Har någon form av tro, även om den inte helt överensstämmer med bibelns skrifter alltid. 2) Har enormt mycket positiva erfarenheter av kyrkans arbete, som jag själv (och mina barn) tagit del av genom åren. 3) Anser att kyrkan gör stora insatser för själsligt och praktiskt behövande människor och tycker att de ska kunna fortsätta med det. | |
| algottan - Ej medlem längre | 2010-12-10 19:40 | |
![]() | Ja det kan man ju fråga sig | |
| bobo flux | 2010-12-10 19:41 | |
![]() | Anledningen till att den här tråden fick liv igen var ju att en användare som säger sig vara ateist frågat om råd i tråden. Mitt råd är således att inte döpa barnet. | |
| Gautama | 2010-12-10 19:43 | |
![]() | Men vad gör man om man som i detta fall är två om att bestämma och man har delade meningar bobo? Jag hade nog iofs vägrat ge mig:-) | |
| bobo flux | 2010-12-10 19:52 | |
![]() | Jag vet inte. det är ju onekligen komplext. Dilemmat kan ju betraktas utifrån frågan om man per automatik blir kristen bara för att en eller båda ens föräldrar är det? Därom råder det nog ganska skilda meningar. | |
| Satyra | 2010-12-10 19:56 | |
![]() | "varför man ska döpa sina barn utan deras vetskap om det inte innebär en fråga om liv eller död" Ja om det handlar om, som i TS fall, att båda föräldrarna gått ur Svenska kyrkan så ... då finns det ju såklart ingen anledning att döpa sitt barn kyrkligt och därmed ge den medlemskap i just Svenska kyrkan. ;-) | |
| Satyra | 2010-12-10 19:57 | |
![]() | Hm... sorry, något fel på min klippa/klistra-funktion tydligen :-o för det var inte ditt citat, bobo, som skulle klistras in där, utan TS mening: "Jag har ett barn, hon är inte döpt pga att vi gått ur svenska kyrkan och inte tyckte att det kändes ok att stå och lova något som vi inte kan hålla" | |
| Zmrzlina | 2010-12-10 19:59 | |
![]() | Icke-självvalt dop, som det av småbarn, har jag alltid betraktat som en våldtäkt och skändning av en människas intellektuella integritet. Skäms på er, ni inskränkta människor som låter döpa era småbarn! De kan välja själv när de uppnåt mogen ålder. | |
| Gautama | 2010-12-10 20:00 | |
![]() | Förstår Tvålis dilemma, om man är ateist och ändå ska stå i kyrkan och höra på "skiten enligt mig då", det känns ju bra falskt. Jag skulle ha svårt att gå emot mig själv och min tro så pass mycket. Hoppas de kan hitta något mellanting så båda blir nöjda. | |