Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 366 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| caughtbock | 2009-12-18 19:49 | |
![]() | Nej gandalf, jag behöver inte besöka Saudiarabien för att få en uppfattning om islam. Jag har läst om islam, jag känner väldigt många muslimer och har växt upp i ett "muslimtätt" område, och kan utan tvekan säga att jag inte är ett dugg rädd. Sen att det finns fundamentalism som går för långt är ju knappast unikt för islam?? | |
| Liftactiv | 2009-12-18 19:50 | |
![]() | Kanske för att kristendomen moderniserats och hamnat i 2000-talet, medans islam verkar ha stannat i dåtiden...? | |
| caughtbock | 2009-12-18 19:58 | |
![]() | Det håller jag inte med om alls. | |
| micro113 | 2009-12-18 20:00 | |
![]() | caughtbock Du får gärna berätta hur Islam har moderniserats och reformerats. | |
| E_Cantona | 2009-12-18 20:22 | |
![]() | Jag gillar inte muslimer...och efter jag fick veta att en muslimsk friskola ansökt om att få ha barnen från förskola till universitet för att inte behöva blanda sina barn med svenska barn så tycker jag mig ha den rätten. De ser mig som svensk som en sämre människa så varför ska jag i mitt eget land behöva fjäska mer för dem då??? Anledningen till att de inte vill blanda sina barn är att de ändå kommer ta över Sverige förr eller senare. Vet att jag troligen kommer bli kallad både det ena och det andra men det förändrar inget, jag är stolt svensk och stolt att kalla mig god vän med många nysvenskar tom moderna muslimer. Tyvärr försvinner dessa i brölet från de extrema varianterna. | |
| caughtbock | 2009-12-18 20:24 | |
![]() | Men man får ju komma ihåg att bara för att vissa muslimer lever som för flera tusen år sedan betyder ju inte det att alla gör det. | |
| E_Cantona | 2009-12-18 20:26 | |
![]() | Nej men många starka länder gör det...Länder med stora resurser. | |
| caughtbock | 2009-12-18 20:27 | |
![]() | Jag gillar inte kristna eftersom en kristen person sa att jag tog för mycket plats. Sluta vara så tystlåten då så kanske jag inte behöver prata så mycket. J*vla kristna säger jag bara. | |
| E_Cantona | 2009-12-18 20:28 | |
![]() | Religion suger, det håller jag med om... | |
| Gandalf4 | 2009-12-18 20:31 | |
![]() | Jo det är unikt för islam. Fundamentalisterna dominerar i allra högsta grad. Det finns förvisso undantag, bla de fridsamma och kontemplativa sufisterna, men dessa är mycket små och betydelselösa minoriteter. Så vitt jag vet finns inget kristet , buddistiskt eller hindusitiskt land som styrs som en järnhård reaktionär teokrati. Detta är dock snarare regel än undantag i de islamska staterna. Orsaken är att islam är en politisk religion som inte gör någon åtskillnad mellan det värdsliga och det religiösa livet. Islam är, i likhet med kommunismen, en totalideologi som omfattar livets alla aspekter. En islamsk stat styrs av sharia-lagarna från 600-talet som reglerar familjepolitik, ekonomi, rättsväsende mm. Det finns inget civilt, sekulärt samhälle i en islamsk stat. Det är allas vår frihet att tycka att detta är bra men personligen så vill jag inte att Sverige ska styras av de muslimska sharia-lagarna. Det muslimska förbundet i Sverige begärde för några år sedan att en särlagstiftning för muslimer skulle införas i vårt land baserad på sharialagarna. Klokt nog avslogs denna begäran. | |
| micro113 | 2009-12-18 20:36 | |
![]() | Gandalf4 Nej -- EN företrädare skickade ett brev med begäran om särlagstiftning gällande familjerätt för muslimer. De muslimska förbunden tog avstånd från brevet och sade att de inte ställde sig bakom denna begäran. Han som skickade brevet är idag centerpolitiker. | |
| micro113 | 2009-12-18 20:49 | |
![]() | Gandalf4 Enligt din definition av Islamsk stat -- så finns det inte många islamska stater i världen. Det tycks bara vara Saudiarabien; Iran och Sudan som faller in helt.. Övriga stater bygger mer eller mindre på blandssystem -- där i första hand familjelagarna regleras via Sharia. Länder som säger sig tillämpa sharia har därför ibland skilda åsikter om vad det innebär. I länder som Iran och Saudiarabien är sharia officiell lag, medan den i något mer sekulariserade länder som Egypten utgör en källa för lagstiftningen. Idag så baseras de flesta ländernas lagstiftning i den muslimska världen på tre källor: Sharia Lokala lagar/sedvänjor Moderna västerländska lagar Kombinationen av dessa kan se tämligen olika ut i olika länder och regioner. I de flesta muslimska länder används sharia endast inom familjerätten, och reglerar därmed endast frågor som äktenskap, skilsmässa och arv. Inom andra juridiska områden används istället sekulära lagar inspirerade av västerländsk modern lag. | |
| Gandalf4 | 2009-12-18 20:57 | |
![]() | micro113: Det var nog en "omvändelse under galgen" när det muslimska förbundet insåg det mycket starka motståndet som fanns för detta förslag. Hade mottagandet blivit mer positivt så hade inte muslimska förbundet tagit avstånd från denne företrädare. Jämför med reglerna om "denyability" inom politiken. Dvs. en underhuggare skickas fram för ett tvivelaktigt uppdrag. Lyckas det hela så tar ledningen åt sig äran - misslyckas det hela så förnekar ledningen all kännedom om det hela. | |
| Måns_E | 2009-12-18 21:09 | |
![]() | De flesta muslimer i Sverige är idag sekulariserade precis som de flesta kristna. Så att dra växlar på att muslimer är fundamentalister är ju bara fördomsfullt och okunnigt. Även bland de troende muslimerna så är fundamentalisterna i minoritet precis som bland de flesta kristna troende. Så jag får inte riktigt ihop hur Sverige skulle "övertas" av islam, det är ju bara löjligt. | |
| micro113 | 2009-12-18 21:09 | |
![]() | Gandalf4 Fast så kan man ju resonera bara för att få dela ut kollektiv skuld också. Såsom det ser ut nu, så får vi utgå från att brevet skickades av honom personligen -- det var också undertecknat av honom personligen, och inte av det råd ha tillhörde. | |
| micro113 | 2009-12-18 21:11 | |
![]() | Bitte Jag har läst länken, och tycker den är klart läsvärd. | |
| Gandalf4 | 2009-12-18 21:16 | |
![]() | micro113: Egypten är också det land som kanske mest aktivt understödjer de fridsamma sufisterna som en motvikt mot de dominerande fanatiska fundamentalisterna. Familjepolitiken som, i alla islamska stater, styrs av sharia är ju också den lagstiftning som som den genomsnittlige medborgaren känner mest inpå skinnet . Det är därför enligt min mening motiverat att införliva även länderna med blandlagstiftning i kretsen av de muslimska staterna. Varje land där islam dominerar och där lagstiftningen styrs eller inspireras av sharia är enligt min mening en islamsk stat. | |
| Måns_E | 2009-12-19 00:32 | |
![]() | Samtidigt så är ju Egypten det land där den muslimska fundamentalismen föddes under sextio-sjuttiotalet. Så saker kanske är lite mer komplexa än att peka på Egypten som ett "muslimskt föredömme" | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-19 00:59 | |
![]() | open.spotify.com/tra...ii RE73UsoZ | |
| Gandalf4 | 2009-12-19 01:48 | |
![]() | Det är troligare att fundamentalismen föddes i Saudi-Arabien långt tidigare än 60-talet och därifrån exporterades till de andra muslimska länderna. Enligt Jan Guillo, som inte är islamofob, så är det det wahabitiska Saudi-Arabien som är kärnan och ursprunget till den islamska terrorismen. Där finns både den finansiella och ideologiska basen för denna verksamhet. | |