Spelrum
Giraffen11
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BrokenString - Ej medlem längre2010-02-09 16:03
Antal inlägg: 1682

Om man är ute efter att "lura" försäkringskassan på det enorma bidrag som man kan lyckas få som sjukskriven varje månad så undrar jag hur man kan vara så dum att man väljer en sjukdom som elallergi??

Det medför ju att personen måste leva så torftigt som möjligt för att kunna hävda sin elallerig. Måste ju finnas minst tusen andra "enklare" sjukdomar att ta till i så fall?

Tigera2010-02-09 16:32
Antal inlägg: 545

Satyra: Jag är den andra som utgav mig som sjukvårdskunnig, har dock aldrig påstått att jag sett och kan allt, och jag tror inte att jag skrivit något om att jag inte känner igen den typen av skakningar. Den typ av skakningar som tjejen i programmet fick har jag aldrig sett efter panikångestattack, men jag har heller inte sett så många panikångestattacker, så det kan säkert förekomma. De skakningar och kramper jag har sett har varit i andra sammanhang, vid t ex hjärnskada.

Jag kanske har varit otydlig i mina tidigare inlägg, men det jag har velat ha sagt är att jag tror att alla personerna i programmet känner symtom och besvär, och lider av det. Men att det inte är omöjligt - förmodligen till och med troligt, att orsaken till deras problem ligger på det psykologiska planet mer än i en elallergi.

Linn79 - Ej medlem längre2010-02-09 16:42
Antal inlägg: 4279

Jag tror att personerna har symptom som de lider av - huruvida det är en allergi eller om det är psykosomatiskt har jag ingen aning om. Men det bör finnas forskning som stöder den ena eller andra tesen? Oavsett så verkar det ju vara godtaget som skäl till sjukskrivning.

Satyra2010-02-09 16:42
Antal inlägg: 4561

Larvbrud - hahaha, Jag tänkte likadant, inte att det var hennes problem, men att hon hade samma typ av utstrålning som Carola. ;-)

Satyra2010-02-09 16:46
Antal inlägg: 4561

Tigera - Ok, kanske var jag som missförstod era inlägg då, men jag tolkade det som att du/ni, någon eller båda av er, aldrig sett den typen av skakningar och därför inte kände igen det som något "riktigt".
Sorry om jag drog fel slutsatser.

Jag har dock personligen sett exakt den typen av fross-skakningar efter panikattacker och dessvärre ... även upplevt dem själv otaliga gånger i livet ... :-/ Så att man just - utan att fejka - kan få så är då i alla fall sant.

Tigera2010-02-09 17:01

Satyra: Att man kan få sådana skakningar av olika orsaker tvivlar jag inte på. Jag tror däremot att någon annan betvivlade det i ett inlägg tidigare, så det blev väl en sammanblandning av inläggen :)

Sedan måste jag ju också påpeka, att JAG vet verkligen INTE heller hur det ligger till vad det gäller personerna i programmet. Jag vill inte avfärda dem rakt av, för det tycker jag vore respektlöst. Jag tror inte att det är så enkelt som att de bara vill vara sjukskrivna och har hittat på en fejkdiagnos. Som någon skrev innan, varför låtsas något så speciellt som elallergi?? Dock tror jag att elallergi eller överkänslighet kan förekomma, likväl som annan allergi och överkänslighet.

leker2010-02-09 17:28
Antal inlägg: 733

Ang. Anita som vilt diskuteras här..

Vi hittade en kattunge på blocket som vi blev tokförälskade i.
Bestämde oss för att åka för att titta på den.

Vi åkte rätt ut på landet. Där låg några få hus och vägarna var krokiga, knappt ens befintliga.

Kvinnan vi skulle åka till hade bett oss ringa när vi svängde mot ortnamnet hon bodde.
Detta gjorde vi.
Då förklarade hon att hon led av en väldigt annorlunda, men allvarlig sjukdom.
Elallergi.

Hon förklarade att vi var tvugna att stänga av våra mobiltelefoner och om vi hade 3g var vi även tvugna att ta ur batteriet.
Vi fick ej heller parkera för nära hennes hem och ej ta med bilnyckeln in.

Vi gjorde som hon sa.

Väl där öppnar en trevlig kvinna och presenterar sig som Anita.
Under tiden vi var där kom nån som bodde omkring med ved som Anita beställt.
Direkt började hon bete sig underligt, skakade och svettades.

Hon sa att dom måste ha mobilen på..
Hon sprang ut och bad dom stänga av mobilen. Blev otrevligt svarad med att dom minsann inte hade nån jävla telefon på.

Anita kände av det ändå och ramlade ihop.

När vedleverantörerna väl åkt började hon bli bättre.

Vi stannade länge och hon berättade massor om sitt tillstånd. Hur jobbigt det är att alla tryr att det är psykiskt och att inte bli trodd.
Hur svårt det är att inte kunna ens handla själv, att inte kunna gå promenader eller leva ett normalt liv.

Hon berättade om sitt elsanerade hus och hur det gått till. Vart det hela startade, vem hon var innan sjukdomen osv. Hur fruktansvärt tråkigt det är att inte kunna umgås med kompisar, gå ut och hitta på saker.

Hon hade visioner om vad hon vill kunna göra i framtiden. Elsanerad eko-odling bl.a

Självklart blir man skeptisk. Vet inte vad man ska tro alls.
Dock undrar jag ju varför en kvinna i hennes ålder självvalt skulle flytta rätt ut i skogen. Leva ensam och inte göra något alls. Inte kunna åka till affären ens.

Hon har ju levt isolerad i runt 10 år, att hon valt det själv har jag svårt att tro.
Att dagligen ta kamp mot omvärlden för att få dom att förstå osv.

Jag vet inte vad man ska tro..

Tigera2010-02-09 17:48

leker: Hur kunde ni ringa henne om hon inte tål varken el eller mobiltelefoner? Jag menar inte att det ska låta som en typig fråga, utan helt nyfiket undrande, för att kunna förstå. Har hon telefonen igång ibland, och tar smällen av att må dåligt den stunden då eller?
Och mobiltelefonen som hon trodde var påslagen, fanns det någon sådan tror ni, eller något annat? Fick ni känslan av psykosomatiskt eller äkta?

Jag undrar om någon "elkunnig" kan förklara det där med att det i nya huset fanns någon slags "dosa" eller vad det var som "stoppade" strömmen (eller rättare sagt det i strömmen) som Anita mådde dåligt av? Jag kan tänka mig att det funkar så som hon beskrev, att t ex "spikarna" i strömmen togs bort. Men hur kunde det också göra så att hon plötsligt kunde prata i mobiltelefon, när den inte är kopplad till en elsladd? Om hon nu kände av symtomen när hon provade att sitta vid datorn, hur kunde det plöstligt vara "godtagbart" att känna av dem och må dåligt?
Och killen som låg i badkaret ibland, vad drevs hans kylskåp av?

Det är sådana funderingar som gör att jag inte får ihop symtom och orsak.

leker2010-02-09 17:55
Antal inlägg: 733

tigera: tror hon berättade om sin mobiltele som också är elsanerad, i programmet :)

Det kändes äkta och hon var ju mycket ledsen över sin urtrista livsituaion.
Vem vill leva som hon för att slippa jobba?

Tigera2010-02-09 18:04

leker: Okej, det missade jag.
Jag tillhör inte dem som tror att hon fejkar för att slippa jobba, jag tror inte ens att hon fejkar. Jag tycker dock att programmet på tv skapade många frågor, och att det är mycket som är motsägelsefullt om det skulle vara en elallergi som ligger till grund.

Så klart måste det vara oerhört jobbigt att inte bli trodd i sin övertygelse. Men jag tänker ändå att hjärnan kan "spöka" otroligt mycket. Hon kan vara övertygad, men det är ändå inte säkert att elallergi är grundorsaken.

Mixiplus2010-02-09 18:37
Antal inlägg: 267

Hmmm
Jag vet av alltför (sär)egen erfarenhet hur dåligt en människa kan må och vilka märkliga medel man kan ta till för att på något sätt synliggöra detta. Även om det innebär att man utmålar sig själv som offer.
Jag är till 99% säker på att 99% av alla elallergifall egentligen handlar om nåt annat (psykosomatiskt eller bara psykotiskt).

Och visst borde det gå alldeles utmärkt att göra ett dubbelblindtest, alltså ett test där varken försöksperson eller försöksledare - under försökets gång - vet om agens är närvarande eller inte. Det görs regelbundet inom medicinen och går självklart att tillämpa även vad gäller allergier av olika slag. Ta ett i övrigt helisolerat rum och montera emitterande utrustning (elektromagnetisk strålning, statiska eller dynamiska växelfält, magnetfält) så att varken man inte kan avgöra om apparaten är på eller av.
Släng in försökperson som sedan får markera när/om strömmen är påslagen eller inte.
Jag vågar slå vad om att dessa elallergiker skulle tjoa till även om utrustningen skulle vara helt avslagen hela tiden.

Hr Winbladh2010-02-09 18:51
Antal inlägg: 384

Jag har slutat lyssna på så kallade "elallergiker" efter det att någon sådan påstod att denne blev jättesjuk av ett lysrör som varken var inkopplat eller igång.

BrokenString - Ej medlem längre2010-02-09 19:04
Antal inlägg: 1682

Det var ju ett sunt sätt att se på saken Hr Winbladh?
Så om det finns en dåre så måste alla vara dårar som säger att de har elallergi?
Använder du strategin i alla lägen?

Zmurfy2010-02-09 19:28
Antal inlägg: 117

det handlar naturligtvis inte om att "håva in pengar i form av bidrag" det är inte därför jag är skeptisk. Men jag tror det finns en grupp individer med div. olika åkommor (företrädelsevis elallergier, utbrändhet och fibromyalgi) som är så övertygade om sin egen situation att de inte ser skogen för alla träden.

Det är uppenbart, efter att ha sett dokumentären, att de inte mår bra. Säger man att det är psykiskt eller psykosomatiskt om man så vill, är det inte för att man vill förringa deras smärta. Men att bara ge upp vore ju ännu märkligare. Jag tror inte att dessa personer nödvändigtvis behöver representera alla pers. med påstådd el överkänslighet, men de visar ändå på att det finns ett problem i det att folk vitt och brett anser sig ha rätten att ställa sina egna diagnoser.

Läkarvetenskapen ligger lite efter med vissa typer av diagnoser. Ingen tvekan om det. Men det finns alltså ingen som helst vetenskaplig grund till de dessa personer påstår. Om man talar om empati borde vi förstås se till att de får vår - elallergi eller inte. Men bara tycka synd om dem och ge dem deras sjukpenning i 30 år till innan de förtidspensioneras är ju människoförakt.

Vad är egentligen en specialsydd dräkt gjord av? Vad fasen är elsanering, filter de sätter in i elskåpet och hur i hela fridens namn kan folie skydda? Här vill jag faktiskt se vetenskaplig fakta inte en massa pseudotjafs.

Hr Winbladh2010-02-09 19:29
Antal inlägg: 384

Låt oss säga så här - jag anser att de, de självutnämnda elallergikerna alltså, förmodligen är sjuka och att boten står att finna hos en psykolog snarare än hos en immunolog eller allmänläkare.

(Observera att jag inte alls kallade någon för dåre i mitt första inlägg.)

_Rob_ - Ej medlem längre2010-02-09 20:00
Antal inlägg: 285

Snabb fråga: Varför skulle man INTE kunna vara överkänslig mot el när man kan vara det mot i stort sett allting annat i tillvaron?

Bitte - Administratör2010-02-09 20:11
Antal inlägg: 24200

www.rencke.com/index...It emid=203

Länken går till en studie som socialstyrelsen gjort

Bitte

honkan012010-02-09 21:33
Antal inlägg: 264

tragiskt kring den rapande koltablettsätande jäntan....borde få hjälp.....blir def inte bättre av vanföreställningar om amalgam o elektromagnetisk strålning....

lidandet är stort...men är väl att betrakta som hypokondri kan jag tänka mig..samma cluster...

Mixiplus2010-02-09 22:54
Antal inlägg: 267

Bitte
Bra länk!

boffertomte2010-02-09 23:11
Antal inlägg: 1128

Jag förstår inte hur man kan döma i frågor som man inte begriper ett skvatt av. Jag försöker i af avhålla mig från sånt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?