Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Anden_88 - Ej medlem längre2010-03-19 01:55
Antal inlägg: 313

Folk som behöver alkohol för att ha kul, eller behöver det eller någon annan drog överhuvudtaget är bara tragisk, folk som röker är minst lika tragiska. Dock skadar rökningen mer enskilda individen, och i princip alla problem vi har i samhället börjar med alkohol eller någon sådan drog. Inte bra utveckling alls, men det positiva är väl att vi utrotar rökare iaf..

Binebone2010-03-19 06:13
Antal inlägg: 123

Alkohol har aldrig nånsin gjort nånting bra i mitt liv!

Cybertron2010-03-19 07:12
Antal inlägg: 254

Nej alkohol är inte vidare bra, men å andra sidan...det är inte fet mat heller, men det är ingen som ens fått för sig att varningstexta det...eller ta ut hög skatt som på cigaretter och alkohol. Kan inte det också vara ett problem?

af81 - Ej medlem längre2010-03-19 11:05
Antal inlägg: 313

Det är ett stort problem för landets välfärd med inaktiva alternativt arbetslösa person som sitter framför datorn/tvn hela dagen, det kan skapa problem med sjukdomar och ge stora kostnader för samhället. Jag tycker vi ska trycka upp ett klistermärke med varningstext och sätta på dem. So long...

oz1 - Ej medlem längre2010-03-19 11:43
Antal inlägg: 15

jamen varför förneka sig sin fredagsvinare, sin påse lösviktsgodis, sin feta laxbit uppfödd av norska profitörer i Chile, förresten är det nyttigt med lite alkohol då och då men alkoholreklam är förkastligt och lördagsöppet på systemet är åt helvete för det har ökat hustrumisshandeln med 10% som exempel och bara tro att den ultimata friheten är likvärdig med att köpa sprit i närbutiken är rena löjan. Leve systembolaget med sina billiga högkvalitativa viner

bländie2010-03-19 11:54
Antal inlägg: 144

Håller med om att Systemet är av godo. Är personligen rätt alkoholliberal, men kan inte blunda för problemen som finns: vi är på väg in i en period av mycket utbrett supande. Sådana har vårt land haft i flera omgångar förut. Det brukar sluta med att en motrörelse växer sig stark, men där är vi nog inte ännu.
Jag har lika svårt för nykterister som för besserwissriga religiösa. Visst för alkohol ont med sig - men också mycket gott. Ett fint vin som förhöjare av en omsorgsfullt lagad måltid går inte att ersätta med något alkoholfritt alternativ - i alla fall inte för oss som har smak för det. En måttlig berusning är ofta en njutbar upplevelse.
Å andra sidan; häromdagen såg jag en av mina gamla idoler försöka genomföra en debatt i sitt numera påtagligt alkoholiserade tillstånd. Sånt är sorgligt.

klantglenn2010-03-19 13:27
Antal inlägg: 316

det som verkar uppröra ts är den s.k. hetsjakten på rökare. för mig är det inget konstigt att man förbjudit rökning på många offentliga platser och arbetsplatser, precis som det är självklart att man inte konsumerar alkohol eller andra droger på majoriteten av alla offentliga platser och arbetsplatser (här inräknar jag då såklart inte det vi benämner som "krogen", även om det finns dylika etablissemang utan alkoholservering.)

vidare så tror jag att det är mer sannolikt att någon som köper ett cigarettpaket är nikotinberoende än att någon som köper en vinflaska är alkoholist. däri ligger skillnaden för mig; majoriteten av dom som konsumerar nikotin är beroende, majoriteten av dom som konsumerar alkohol är inte beroende. skulle nån sitta på siffror som visar annat, så rätta mig gärna.

personligen har jag dock inget behov av varesig alkoholreklam, att det ska få rökas på krogen m.m. igen.

sen sa tommy en grym grej (helt okej att supa skallen i bitar på helgen, men ett glas på lunchtid mitt i veckan = alkolist) även om det var off topic.

DennisPlz2010-03-19 13:45
Antal inlägg: 4031

Föga *förvånansvärt att många vill ha förmyndare som vet bättre än de själva, och ser till att de inte gör nåt dumt. Eget vett är överskattat, tydligen. Det är bättre att nya föräldrar tar över när ens egna slutat uppfostra.

Satyra2010-03-19 14:05
Antal inlägg: 4561

Som sagt - jag har inte sagt att man ska förbjuda alkohol, vilket verkar vara vad vissa tror här, jag menar bara på att det är hyckleri och skit att man tycker att det är ok att t.o.m göra reklam för alkohol samtidigt som man tycker att rökning är det värsta mänskligheten kan syssla med.

Och igen - sett ur kostnader/skador på enskild individ och dess omgivning, plus samhällsmässigt sett, så anser inte jag att rökningen är värre. På någon av dessa punkter. Det är DET jag stör mig på - att så totalt förkasta ett brukande SAMTIDIGT som man höjer upp ett annat.

Satyra2010-03-19 14:10

Och visst - alla som dricker blir inte alkoholiserade och/eller skadar omgivningen - men alkoholrelaterade våldsbrott och skador är det väl ändå ingen som emotsätter sig existerar i väldigt stor omfattning? Vad man än tycker om att ta ett fint glas vin nu och då. Och hur vidriga man än tycker att rökare är ...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-19 14:17
Antal inlägg: 4050

Av nån anledning är jag lite svag för alkoholister. Deras drickande har en mening, precis som rökares rökande. Det är inte så svårt att förstå.

Dennis, när folk beter sig som får kan det vara bra med en herde. De väljer alkohol för att vara som alla andra, för att det är accepterat. Då skadar det knappast dem att ändra synen på vad som är accepterat eller ej.
När bara luktsudd är accepterade som drog kan de lukta och tugga på dessa. De kommer inte märka någon skillnad.

vincea2010-03-19 17:10
Antal inlägg: 60

hade alkohol hittats idag hade det blivit klassad som tung drog. tyvärr har den en allt för kulturell och traditionell styrka för att få finnas kvar. jag menar att hade alkohol försvunnit så hade det blivit ett ramaskri i Sverige det kan nog alla förstå.

vi får helt enkelt leva med det hemska i att läsa om våldsbrott och olyckor kopplade till alkohol ett bra tag till.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-19 23:16
Antal inlägg: 4279

Det vore nog svårt att förbjuda alkohol idag, men hade det kommit in i landet nu hade det sannolikt inte blivit lagligt. Samma sak gäller rökning och snus.

-Torskmacka2010-03-19 23:21
Antal inlägg: 1623

Jo Linn.. och troligtvis bensinbilar och mycket annat också...

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-19 23:23

Förmodligen, men jag ser en större poäng med drivmedel som tar en person från A till B än en cigarett som tar en person till graven.

Satyra2010-03-20 00:20

Linn79 - Hela livets gång är vägen till graven för oss alla och tyvärr är det inte heller så enkelt att det per automatik fungerar så att människor som lever sundare också lever längre.

Men igen, har jag aldrig sagt och vill inte heller säga att man skulle försöka förbjuda alkohol. Det är inte det jag är ute efter, utan det sjuka - i min syn - på att alkohol tydligen är så otroligt OK i jämförelse med tobaksbrukande. Det är den hycklerisynen jag stör mig på.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-20 00:30

Satyra, visst är det så, men människor som lever hälsosammare lever längre i genomsnitt. Människor som dricker mycket och röker mycket lever kortare, i genomsnitt.

Satyra2010-03-20 11:20

Fortfarande är inte min mening med tråden att vare sig förbjuda det ena eller det andra utan att ifrågasätta varför tobaksbrukande ska ses som så mycket värre än alkoholbrukande.

Och om man skulle "jaga" någon av dessa "droger" så känns det alltså för mig som att alkohol för med sig bra mycket mer våld/brott/åverkan på hela samhället och människorna i det än vad rökning gör. Hur det påverkar den enskilda människans livslängd är underordnat i den tanken.

bj-olle2010-03-20 11:56
Antal inlägg: 3350

kan det ha nånting med att göra att rökning är mer beroendeframkallande och extremt giftigt och dyrt och så? många är inte alkoholister, men i princip alla som röker är nikotinberoende. man s.a.s. missbrukar cigaretter mer än alkohol. dessutom har cigaretter idag inte alls samma sociala funktion som alkohol, och på grund av allt detta är det lättare att se cigaretter som någonting helt onödigt ont i samhället. och röken är äcklig. så man försöker skona ickerökare från den.
där jag är nu får man röka inne, och det känns inte klokt, även om jag röker själv.

men på tal om beroende så sa en professor i uppsala en grej på en föreläsning om beroenden. försök leva utan kaffe, té, läsk eller nån koffein i en vecka, får ni se hur ni mår... jag har INTE prövat.

bj-olle2010-03-20 11:57
Antal inlägg: 3350

öööhhh,, jag menade inte extremt giftigt som "mer extremt giftigt än" alkohol. bara att rökning är giftigt. som tusan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?