Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 712

Forumkategorier

Användare Inlägg  
speedwagon - Ej medlem längre2010-03-22 08:01
Antal inlägg: 318

Nej du Tufflan, jag skrev att när jag kom till jobbet så kollade jag och det var INTE någon av våra bilar som ens var i närheten av nämnda plats!

Dessutom har jag, vilket ingen annan än Risotto också har, varit på plats, senast nu kl 07.00.. Gågatan har en ren yta på mer än 3.5 och jag tror inte att det finns någon bil som är så bred. Dessutom så existerar inte de stooora snöhögar som Risotto beskriver utan utanför entren så ligger det en liiiiten hög på ca 50 cm höjd och kanske 1 m i diameter! Det är fri sikt åt båda håll, minst 100 m, när man kommer ut från affären vilket gör att jag inte fattar hur han kunde missa att det kom en bil öht!
Han har också snackat om att det inte gick att komma undan från det stråk som finns på gågatan men om man läser alla Risottos inlägg så är han en man, förlåt, pojke som rör sig med lätthet i naturen och skogen, gärna med sitt vapen, och i skogen finns det nog ganska mycket eländig terräng att ta sig fram över vilket gör att han måste kunna hoppa över en liten snövall. Vallen har han också sagt är stor, men idag, trots 10 cm nysnö, så var den inte mer än 40-50 cm och till och med jag, som bara kan räknas som lång i Kina, kunde med lätthet hoppa över den, och jag har också lågskor!

Detta är nu slutdiskuterat för min del. JAG vet, till skillnad från de flesta andra här, hur det ser ut utanför den här affären:

Det finns inget problem med att flytta sig ur vägen.
Det finns inga stoora snövallar/högar utanför

Sen har jag hela tiden hävdat att det inte var rätt av honom att köra på dig, MEN du kunde ha flyttat på dig de 15 cm som behövdes för att undvika att bli träffad, vilket vilken annan människa som helst skulle gjort för att unvika att bli skadad.

PS: Jag TROR det är så här, du ville ha medhåll och sympatier och kunde inte i din vildaste fantasi tro att det fanns någon här som faktiskt varit på plats och kan tala om hur det VERKLIGEN ser ut utanför entren till konsum och på resten av gågatan.

Ftang - Ej medlem längre2010-03-22 08:11
Antal inlägg: 148

Risotto:

Det vore bra om du inte sprider din okunskap om sårvård. Matolja eller teatreeolja ökar risken att såret blir kroniskt infekterat ovh tillför inget i sårläkningen. Vätskande sår ska inte lämnas öppna. Att lämna ett sår öppet tillför inte syre till vävnaden.

Vätskande sår omläggs tex med Aquacel. Kan köpas på Apoteket och ärr bra att ha hemma.

www.smittskyddvarmla...nd bok.html

Risotto - Ej medlem längre2010-03-22 21:20
Antal inlägg: 3069

Ftang, tänk att vad man än säger så ska det kritiseras, så förbannat okunnig är jag inte att allt som jag säger och står för är osant eller av ren okunnighet. Jag vet att det funkar på det här sättet i vart fall på min kropp. Men jag är väl gjord av stål och ni andra av bomull som inte pallar vare sig lite stake i kroppen eller personlig sårvård utan att vara rädd för kroniska infektioner. Självklart är det bättre att låta ett sår vara öppet och få syre för att läka bättre, om det inte funkar på dig så undrar jag vad du är gjord av som inte normala människor är?

Speed, varför du vet vart jag bor har jag ingen aning om men om det nu är så så har du fel så in i bängen i det du talar om. Dessutom så handlar det här om principen av att inte behöva flytta på sig för ett fordon på gångbana och inte vad som är teoretiskt möjligt.
Att du uppträder partiskt i saken är också uppenbar. Bara för att du nu jobbar inom taxi så betyder inte det att din åsikt om hur gångstråken ser ut och era bilars framfart på dessa är rätt.
Saken handlar om att statuera exempel att taxibilar inte ska köra på dessa ställen utan att totalt ta hänsyn till de som vistas på platsen då det egentligen råder bilförbud. Lika väl som att taxin må ha ett undantag från denna regel om bilförbud borde de vara bundna till att visa hänsyn för gående där.
Jag tror dock inte att det effektivaste med detta stauerande av exempel är att plisanmäla händelsen utan snarare att skriva en insändare i lokaltidningarna om taxibolagets vårdslöshet i nämnda område.

Sporten42010-03-22 21:24
Antal inlägg: 238

Orkar inte läsa tråden, men uppmanar ändå Risotto till att söka till det där programmet om bilförare som visas i TV. Du verkar tillhöra kategorin som platsar i dylik tillställning. I trafiken skall man ju försöka ta hänsyn till varandra.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-22 21:27
Antal inlägg: 3451

Skönt med män som pallar lite stake i kroppen.

Sporten42010-03-22 21:30
Antal inlägg: 238

Hehe, bra där G-snygg.

bj-olle2010-03-22 21:32
Antal inlägg: 3350

män som pallar lite stake i kroppen?

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-22 21:34
Antal inlägg: 3451

Risotto 2010-03-22 21:20

"Men jag är väl gjord av stål och ni andra av bomull som inte pallar vare sig lite stake i kroppen eller personlig sårvård utan att vara rädd för kroniska infektioner."

bj-olle2010-03-22 22:05
Antal inlägg: 3350

stake i kroppen utan kroniska infektioner ftw

Tess 082010-03-22 22:33
Antal inlägg: 18003

*LQTM*

Jag körde på en tant idag!!!
Kärringen fick fan skylla sig själv! Jag körde mot sjukhuset och på andra sidan vägen finns en rätt bred trottaar där man också kan cykla (någon form av gång/cykelväg). Den är snöfri. Tanten gick dock i MITT körfält i MIN körriktning. Och när jag körde upp bakom henne så vek hon tamejfan inte en tum!!!! Eftersom det är 50 på den vägen så tänkte jag att NEJ, nu håller jag 50 här och eftersom hon inte flyttade sig så körde jag på henne!! Hon får fan skylla sig själv!! Det fanns ingen som helst anledning för henne att INTE gå på gångvägen utan hade utmärkt med plats där och valde TROTS det att gå på vägen...
Synd på bucklan i motorhuven och arbetet att tvätta bort blod från grill och strålkastare dock...

Lill-IT2010-03-22 22:35
Antal inlägg: 31605

Tess<3

Probs - Ej medlem längre2010-03-22 22:50
Antal inlägg: 4

www.youtube.com/watc...an slated=1

-Nephelia-2010-03-23 08:44
Antal inlägg: 1217

Jag gjorde ett experiment en gång (korkat, ja), vid ett övergångsställe på en ganska hårt trafikerad väg, där folk som regel kör som dårar och inte ens reflekterar över att där är just ett övergångsställe, där fotgängare har företräde. Jag låtsades gå djupt i egna tankar, och snacka om att jag höll på att starta många seriekrockar. Vissa blev dödsförbannade på mig, tyckte jag var en asshole som inte respekterade bilarna. Andra skitskraja, när de upptäckte att de varit nära att köra på mig, och att misstaget var deras. Det var rätt kul att se faktiskt. Fast jag emellanåt blev skraj också. Men just på denna plats, undrade jag, hur bilisterna egentligen tänkte. Tror att de 'goda' bilisterna verkligen inte tänkte på att där var ett övergångställe, och skämdes över sitt misstag. De 'onda' fattade inte heller det först, men sedan tyckte de ändå att fotgängare är en pest som inte borde existera. Och hade jag som fotgängare väntat på en lucka i trafiken, hade jag fått vänta bra länge. Och om jag dessutom hade haft ett funktionshinder, kanske gått väldigt långsamt, då hade risken varit väldigt överhängande att bli överkörd.

Nåja, det jag egentligen vill ha sagt är att en del är idioter, så är det bara. Då är det dumt som fotgängare att försöka stå på sig, för idioten kommer ändå inte att varken fatta eller bry sig. Dumt att riskera sitt liv för en idiot. Däremot borde många ställen anpassas så att de i möjligaste mån blir så säkra som möjligt för oskyddade trafikanter av alla slag. Men idioterna blir vi aldrig av med.

Bitte - Administratör2010-03-23 09:07
Antal inlägg: 24221

Det måste väl och ska finnas en samspelthet mellan gående och bilar, och som gående så borde man visa en repsket för ett fordon som faktiskt kan skada en, att dumdristigt bara "kasta" sig ut bara för att det finns ett övergångsställe är ju rätt osäkert, och som du skriver den bilen som kommer kan kanske inte bromsa och stanna för att den bakomvarande ligger för nära och att skapa en seriekrock vill nog ingen,, alltså bättre att låta den gående få vänta,,

Sedan till TS , du verkar ha ett humör som är ett problem och en princip om att du ALLTID ska få som du vill,,,, Livet är inte så

Bitte

kajix2010-03-23 09:30
Antal inlägg: 7767

taxi ska alltid få som de vill. livet är så

regression2010-03-23 09:30
Antal inlägg: 1563

Vari låg principen i att stå kvar? Taxibilar har rätt att hämta och lämna t.ex. färdtjänstkunder på torg där körförbud vanligtvis råder.

Risotto - Ej medlem längre2010-03-23 09:32

Bitte, ja jag har humör men om det är ett problem eller inte är upp till mig att avgöra och inte för dig. Jag tror snarare att man har (eller hoppas i vart fall) problem med sig själv om man inte vågar stå för sin rätt utan bara agerar mask hela tiden, tar den "smidiga" vägen ut ur alla situationer.
Jag har hört flera människor prata om önskan att gå ut på ett övergångsställe med en barnvagn fylld med bly och en docka för att på så vis få den ovarsamme bilisten att skämmas så mycket det går och för att bli så skraj det bara går då denne gör en allvarlig trafiköverseeelse. Personligen kommer jag aldrig att göra så men jag skulle inte tycka synd om den bilist som drabbades utav det, allt för många bilister bara kör på vid övergångsställen och bromsar först då gångtrafikanten tar ett steg ut i gatan för att markera sin vilja att gå över. Till syvene och sist så är det stopplikt vid övergångsställen och står bängen där blir det böter.
På samma sätt menar jag detta fall vara som så att taxin i detta fal borde hålla undan för mig pga. områdets karaktär, sen kan man agera mask om man vill vara "smidig" och undvika smällen som är en förutsättning för att statuera exemplet och den påföljande tillrättavisningen.
Förhoppningsvis så är denna chaufför mer varsam nästa gång för att han vet att personen han kör på kan kväsa honom i hans förarsäte pga. hans självvalda oaktsamhet. "Du flyttade inte på dig", ska det vara skäl nog till att köra på en person så får den chuffören räkna med att någon denne kör på och inte flyttar på sig också straffar denne för det.
Det var enbart sunda spärrar som stoppade mig från att inte göra illa denne chufför fysiskt och istället gav han en ordentlig utskällning.

Risotto - Ej medlem längre2010-03-23 09:34

regression, men de har fortfarande väjningsplikt för mig som gångtrafikant och inger rätt att köra på mig för att jag inte flyttar på mig ur hans körväg. Menar du annorlunda?

wplmr - Ej medlem längre2010-03-23 09:34
Antal inlägg: 1077

haha, lite lustigt att ni FORTFARANDE diskuterar detta.
Ring Taxibolaget och fråga?
Kanske var båda väldigt envisa bara.

regression2010-03-23 09:35
Antal inlägg: 1563

Nej, lika lite som att du har rätt att hindra taxin från att åka framåt.

När en part bestämmer sig för att skita i reglerna brukar den svage förlora. I det här fallet var det du.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?