Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2010-08-08 21:19
Antal inlägg: 9713

Hittade förresten en smart grej på Aftonbladet:

"I dagens samhälle har vi vant oss vid att det gödslas plastpåsar över oss. En svensk familj gör av med 800 plastpåsar per år. Det blir cirka 720 miljoner påsar – bara i Sverige. Och då pratar vi bara om dem som vi använder i mataffärer, inte shoppingpåsar från klädbutiker.
– Det blir drygt tusen kronor för en familj per år bara i plastpåsar från mataffären. Pengar som kan läggas på roligare saker. Det är en enorm kostnadsbesparing att ta med en ABOB-väska, både för hushållskassan och för miljön."
www.mediaupdate.se/2...a_ 1_000_kr

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-08 21:22
Antal inlägg: 4429

Det är det bästa argumentet so far.

blue_moon2012-11-05 00:03
Antal inlägg: 9713

Köper ni verkligen plastkassar varje gång ni handlar mat? Varför slänga ut en tusenlapp om året i onödan när det får plats mycket mer i dubbla papperskassar, som kan användas om och om igen i flera månader!

Nu när allt ska källsorteras finns väl inget behov av plastkassar från mataffären? Kassar får man ju ändå mängder av när man handlar i andra butiker. Skulle vara att lägga pantburkar i då förstås. Men matavfall läggs numera i bruna papperspåsar, tidningar läggs på hög och slängs veckovis, glas slängs allteftersom, plast och restavfall kan läggas i små plastpåsar som man köper frukt och grönt i. Eller?

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-05 00:20
Antal inlägg: 2225

Oftast handlar vi i tygväska, korg eller bananlåda.
De kassar vi köper går faktiskt åt. Dels i husets papperskorgar. Ibland är vi många här och det blir en hel del snus, snytpapper, andra hygienprodukter mm. De kassarna bränner vi sen, eftersom vi helt saknar sophämtning.
Plastkassarna är också bra att förvara stora fiskar, köttben mm i. Badhusgrejer och sånt också.

Incidental - Ej medlem längre2012-11-05 06:58
Antal inlägg: 7958

Har ambitionen att ta med kasse när jag ska handla men det spricker 99 av 100

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-05 07:14
Antal inlägg: 37631

en tygkasse är inte så minljövändlig om den är av bommul och kommer utomlands ifrån.jag kommer aldig använda tygksse

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-05 07:17
Antal inlägg: 37631

handlar oftast 10 kassar åt gången sen lämnar jag in kassarna på en loppis så används dom igen

karmannghia2012-11-05 08:54
Antal inlägg: 237

bluemoon, det beror väl helt på var man bor om allt ska källsorteras? Här där jag bor källsorteras bara bläddringsbart papper, förpackningar samt organiskt avfall. Allt annat ska kastas i restavfallsbehållarna. Många tror ju att om det man ska kasta är av glas eller metall eller hårdplast, så ska det kastas i hårdplast-, glas- eller metallbingarna. Men det är enbart och uteslutande förpackningar som ska dit.

De plastpåsar vi köper går åt. Visst kan man använda tredubbla tunna och usla avfallspåsar man köper på rulle. Men blir det mer miljövänligt?

marmeladov222012-11-05 09:06
Antal inlägg: 4211

lol apan.

Mina plastpåsar räcker utmärkt till sopor!

marmeladov222012-11-05 09:28
Antal inlägg: 4211

Ja lol på de som KÖPER separata "soppåsar" Till sopor.

Det är ju så smart uträknat att matkassen blir soppåse. Helt perfekt och biologikt nedbrytbart. Icas påsar är gjorda av potatisstärkelse.
Hoppla

omeganoll2012-11-05 11:29
Antal inlägg: 512

Just det - plast är inte alla ggr plast.

125478 - Ej medlem längre2012-11-05 12:43
Antal inlägg: 8332

Jag köper plastpåsar när jag handlar för de går åt till alla sopkärl (plast, metall, brännbart, kartonger samt icke brännbart) Sedan slänger jag dem i plaståtervinningen.

vassatassar2012-11-05 13:01
Antal inlägg: 204

Hur kan plastkassar bli en tusenlapp om året????

Brukar faktiskt köpa kassar att packa maten i, storhandlar och jag har inte ens typ 6-7 tygkassar.

Jag handlar var tredje vecka. En kasse kostar 1,50.

Får det till 165 kronor.

Däremot undviker jag småkassar om jag skulle shoppa. Brukar acceptera en kasse från första affären och sedan stoppar jag resten i den.

giggalo2012-11-05 13:02
Antal inlägg: 688

Vi använder tygkassar, och skulle vi nån gång glömma dom så blir det papperskassar. Soppåsar går det inte åt så många, då vi sopsorterar i backar och komposterar matavfall.

vassatassar2012-11-05 13:04
Antal inlägg: 204

Gillar papperskassar (om det inte regnar, har haft lite jobbiga episoder med dem då) men har hört att de är värre miljöbovar.. :(

apbur2012-11-05 17:27
Antal inlägg: 9699

Plastpåsar man får när man handlar prylar och kläder passar vanligtvis inte i supkärlet. Grymt irriterande när man ska slänga nåt och hälften hamnar utanför. Jag källsorterar väldigt lite. Tycker det är helt absurt att privatpersoner ska stå och diska ur plastförpackningar, glasburkar, metallburkar, samla tidningar på hög och ha en stinkande kompostpåse hemma. Man kan ju lika gärna flytta in i ett soprum som en annan uteliggare. Tillverkarna har det största ansvaret att inte packa in alla förpackningar i förpackningar och tillverka förpackningarna på ett miljövänligt sätt.

apbur2012-11-05 17:30

Haha, sopkärlet. Supkärl är sånt man dricker alkohol ur.

boffertomte2012-11-05 17:45
Antal inlägg: 1128

Plastkassar från mataffären skall inte i plaståtervinningen, för där skall bara hårdare plastförpackning vara, inte tunn plast som plastpåsar. Irriterande, men det är ändå så, plastkassar ska i restavfallet.

dinodog2012-11-05 17:50
Antal inlägg: 4973

Där jag bor källsorterar vi i vår förening. Numera har vi molucker som vi slänger vårt restavfall och kompost i. Luktar inte illa alls. Som regel slänger jag komposten varannan dag. Restavfall slänger jag högst en gång i veckan blir nästan inga sopor eftersom jag källsorterar. Däremot slänger jag återvinningen minst två gånger i veckan. Blir mycket återvinning när man är fyra vuxna i familjen.

Det är ju tillverkarna av förpackningar som står för återvinningscentralerna tillsammans med tidningsutgivarna. Vi konsumenter betalar en viss del när vi handlar en vara som är till för just återvinning. Varför betala två gånger för sin sopa det gör man ju om man slänger den i sina egna sopor. Här i Gbg är soptaxorna höjda så nu kostar det mkt att bli av med sina sopor.

Jag har som regel med mig kassar till affären men köper plastpåsar ibland.

apbur2012-11-05 17:59

Vad blir det av återvunnen plast?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?