Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 464

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-03-25 22:29
Antal inlägg: 37631

ja clematis är fina har en alp och några Jacmani sen en Nelly mosser tror jag den heter men blommorna på den är stora och bruna kanske beror det på ph i jorden den skulle vara rosa

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-08 17:13

mörknar lite på rådjur dom älskar blodmjöl,i går vad jag ute och hälde ut en burk chilipeppar på dom Penseer som är kvar,dom älskar chilipeppar också,dom ar krypit in i växhuset genom en trasig ruta och äkat upp dom Penseer som jag inte planterat ut än,jag beundrar rådjuren ska ställa ut en radio i natt och ha på musik eller ringa Runar

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-13 06:07

jag och hunden skrämde iväg ett rådjur 4 i morse eller på natten,håller på att lägga lite gångar i gatsten jag har nog hållt på med det i 10 år,det blir inte så mycket,kanske kan jag inte lägga gatsten 6 på morgonen,jag vill ta bort en stenmur också det är massor att göra kaske kan jag skänka bort en stenmur mot avhämtning.om jag tar en sten varje gång jag går ut och slänger den stenen i ån så är den borta på 10 år kanske

gnill2012-04-13 06:14
Antal inlägg: 1942

Jag tycker att Råodör funkar, man sätter upp på pinnar runt växterna. Tyvärr luftar det apa så man kan glömma att lukta på sina blommor, men man kan ju i alla fall se på dem, vilket man inte kan om rådjuren mumsat i sig dem. www.raodor.com/3.html

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-13 06:15

1000 tack gnill

slånbär2012-04-13 07:55
Antal inlägg: 5539

Finns det någon i närheten som har får så tigg lite ull när dom klipper djuren och sätt på pinnar lite här och där. Det funkade finfint hos mig. Rådjuren verkar avsky lukten.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-13 08:12

har haft lite svårt att hitta ull känner ingen med får

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-17 06:32

Har ett par Ekar utanför undrar om jag beskurit den ena så hårt att den gett upp,magnolian blommar för fullt körsbärsträden blommar och snart slår knoppen ut i plommonträden,det är bara en sak som retar mig och det regnar eller är iskallt det går inte att vara ute.i södara sverige kanske syrenerna slagit ut?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-19 13:24

Eken kommer så jag har inte dödat den,i dag har jag planterat sallad morötter rädissor sockerärtor dill persilja vallmo clarkia vädd,malva sommarblommor och lite andra blommor som jag inte k löken går upp i blomommer ihåg namnet på,jag har satt sallad i ett stort gammalt träkar olika färg på salladen det kan bli fint,jag har lite frön kvar sen förra åretsom oxo ska ner,sen har jag gammal gul lök och röd lök som legat lite för länge jag ska sätta dom tätt i en stor terrakotta kruka och bara trycka nerdom en bit i jorden det brukar jag göra varje år det blir fint och lökarna går upp i blom lite olika tid

ttiittii - Ej medlem längre2013-04-13 14:32

Nå vad har ni för planer?

fåntrattis2013-04-13 20:05
Antal inlägg: 352

Har inte mycket till trädgård men gör lite försök med paprika-, tomat-, avokado- och apelsinkärnor/frön. Det är nästan kusligt hur fort tomaterna och parikorna gror. Har precis planterat om den största paprikaväxten som delade burk med avokadokärnan. Väntar lite spänt på om den klarade flytten

ttiittii - Ej medlem längre2013-04-13 20:08

man kan ha trädgård i ett köksfönster också bara det växer,det är för mycket snö här för att jag ska få i gång någon riktig plan

diffdiff2013-04-13 20:14
Antal inlägg: 3884

Mina pelargonier har dött av köldskador pga av vädret :(

ttiittii - Ej medlem längre2013-04-13 20:27

du bor i Tyskland eller kommer jag i håg fel nu?

corlini2013-04-14 08:50
Antal inlägg: 3172

jag har hur mycket grönytor som helst, nästan iaf typ som ett medelstort villaområde och ändå bara 3 vissna påskliljor efter ett tappert försök att skapa stämning för ett tag sen.

inte min grej detdär med växter och blommor. brukar köpa i färdiga och sätta i stora krukor på var sida entren, oftast dör de ganska snart för de ska tydligen påverkas av sol, regn och sånt.

är faktiskt helt värdelös på det trots att jag tycker det är fint. vinner jag på lotto ska jag köpa in tjänsten löpande och få det fixat.

AMF2013-04-14 09:30
Antal inlägg: 335

Kul att ni försöker blåsa liv i en gammal tråd om trädgård!

Angående trädgård så har jag 8000kvm skogs och trädgårdstomt.
Odlar så gott det går i stenig Roslagsnatur. Främst rosor som är ett stort intresse. Också lite bönor, ärtor och annat smått att äta.
Men..........jag har ett äppelträd med fyra olika sorter. Planterade det för fem/sex år sedan och det vill inte växa. Har på alla år skördat tre äpplen.
Vad är fel? Någon som vet här?

ttiittii - Ej medlem längre2013-04-14 15:13

förmodligen grävde du för liten grop och planterade trädet för djupt,desto större grop man gräver ju fortare växer trädet,rötterna behöver platts att utveklas,fixa lite brunnen koskit av någon bonde och lägg ett tunt lager några gånger i sommar,i roslagen är det så stenigt så vattnet rinner bort så snabbt,Har du beskurit trädet? viktigt att beskära trädet varje år då det är nyplanterat

AMF2013-04-18 09:56
Antal inlägg: 335

Gnill; orkar inte läsa alla inlägg så mitt tips kanske du redan har fått.
En bra klätterväxt för norrläge är Pipranka eller (stavar som det låter) Astroluckria som den heter på latin.
Den har stora hjärtformade blad och roliga "blommor" som ser ut som sjöskumspipor.

xxEyexx - Ej medlem längre2013-10-24 17:01
Antal inlägg: 60

Ser att detta är ett gammalt inlägg..eller öppnad tråd!
Men tipset kan ju om inte annat komma andra till nytta som har liknande funderingar? Iaf. så ser jag att trådskaparen vill kunna skymma en hel friggebod? Och då räcker ju inte några klena skira växtre som bas för detta?

Utan om du man vill ha nåt snabbväxande som också klarar kylan upp till norrbotten och strax ovanför? Så kan jag tippsa om nåt som växer snabbast av några andra ganska snabbväxande buskar/träd om man så vill? Och den mest snabbväxande busken/trädet är Fläder..men inte den äkta flädern..utan det finns en framtagen sort som går under namnet Fläder..och den växer såå fort så man skulle nästan t.om. kunna se hur snabbt denn växer om man satte igång en videofilmning på busken/trädet under bara en natt!

Och den har också dekorativa blad presis som den äkta flädern.. Och den skymmer såklart garanterat en friggebod, som då var trådskaparens önskan i första hand? Sedan kan man ju alltid dekorera med andra klängväxter eller liknande intill flädern, om man vill ha lite mer färg och variation kring det hela..

Så jag säger satsa på fuskfläderbuske/träd om ni snabbt vill få insynsdskydd eller skymma nåt. I övrigt så är de ju pilbuskar/träd..silverpil , som också hör till de mest snabbväxande buskarna/träden.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-06 14:30

hur utrotar jag praktlysing ?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?