Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jorick2010-09-12 21:18
Antal inlägg: 372

Väldigt många som missuppfattar frågan samt tar åt sig av någon slags negativ kritik, men det är ju roligt att en del förstår som exempelvis Penny Wise i inlägget några snäpp ovanför. Till LisaLong: På mitt arbete jobbar det en del ungdomar (18-30 år) som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar och där spelar en karensdag mindre roll, dom har pengar så dom klarar sig i alla fall och prioriterar t.ex. en fest högre än att komma till arbetet dagen efter. Och är man nu snörvlig och hostig som du påstår så ska man givetvis stanna hemma, det jag menade med att vara småförkyld är är att ha en liten mängd vätska i näsan (ej rinnande) utan att vare sig hosta, nysa eller känna sig sjuk. Men om det faller in under begreppet sjukdom så skulle jag nog varit sjukskriven i åtminstone 14 av de 15 åren jag arbetat.

945LTT - Ej medlem längre2010-09-12 21:20
Antal inlägg: 234

Då man slänger en sten ylar den hund som blir träffad!

lsaw2010-09-12 21:29
Antal inlägg: 351

Jag har ett gott immunsystem, så bacillusker brukar inte ha någon större chans hos mig (ätit penicillin bara en gång under mitt liv).
Inga andra problem har heller dykt upp (migrän etc).
Sedan beror det säkert på vad man jobbar med. Jag jobbar med huvud, dator, prat och människor. Jag har haft 2 underbensfrakturer och en underarmsfraktur under de sista 10 åren, men ändå inte en sjukskrivningsdag (många Bamyl har det blivit i perioder däremot).

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-12 21:35
Antal inlägg: 1338

Jag tenderar att förlägga alla mina sjukdagar till helger och semestrar. Hittills iaf. Jag vet att jag vid något tillfälle verkligen försökt känna in en förkylning en måndagsmorgon...men icke. :(

Jorick2010-09-12 21:50
Antal inlägg: 372

Rubriken på tråden blev väl lite dum eftersom jag inte skrev - vid sjukskrivning men men...Satyra man kan ju läsa första inlägget kanske...Gäsp... måste logga ut nu, jobbdag i morgon (om jag fortfarande är frisk vill säga) God Natt :)

apbur2010-09-12 21:57
Antal inlägg: 9699

Är det ok att sjukskriva sig om man är väldigt ledsen? Ska man gå till jobbet trots att man vet att man kommer lipa sig igenom hela dagen?

Har det nån betydelse varför man är ledsen?

wildcard2010-09-12 21:58
Antal inlägg: 1966

Jag är nästan aldrig sjuk, jag har inte riktigt tid med det... förkylningarna är jag nog immun mot... på taxi delar alla som delar på en bil saliv, då vi måste blåsa igång alkolåset, kan vara det som gör att jag aldrig är sjuk?

Jag har en nackskada sedan en hastig markundersökning vid en våldsam avstigning från en häst men jag har fått sjukgymnastik så den smärtan är hanterbar och ger sällan någon sjukskrivning, längre.... jag har ont men på ett hanterbart sätt.

Jag vet inte, jag kanske är för snål för att vara sjuk?

dragabol2010-09-12 21:59
Antal inlägg: 382

jag jobbar deltid och passar in mina sjuktillfällen till ledigheterna :) nä, sällan sjuk, brukar klistra ihop mig med alvedon. kortidsfrånvaro funkar inte med mitt arbete , det blir bara jobbigt att vara borta och belastar andra. Är dock hemma vid feber och tyngre förkylningar för att bespara omgivningen samt för att hjärnan brukar logga ut

wildcard2010-09-12 22:00

...undrar om HIV räknas som en arbetsskada om man skulle få det av någon man arbetar med?

Jag menar så klart på ovanstående sätt, inte genom att sälja sin kropp fysiskt!

MikaelJ2010-09-12 22:13
Antal inlägg: 103

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag tror inte någon sjukskriver sig utan anledning!.Själv är jag sällan hemma men det ser jag bara som att jag har haft tur,Alla är vi olika och vi drabbas olika.

apbur2010-09-12 22:20

Wildcard, du menar om man har samlag under arbetstid? Nej, tror inte det.

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-12 22:20
Antal inlägg: 11612

Jag har aldrig behövt sjukskriva mig..däremot vabbade när sonen fick

vattkoppor-98.

felix-w - Ej medlem längre2010-09-12 22:21
Antal inlägg: 348

Finns hur många skäl som helst att stanna hemma från arbetet. Frågan varför är idiotisk att ställa, bättre med hur kommer det säg att man är hemma.
Allt från sjukdomar, mobbning, utfrysning, psykosociala faktorer som när det hände något hemma ex skilsmässa barnen mår dåligt. Att anklaga merparten för fusk är att se med skygglappar. För egen del så tror jag inte att man väljer att vara hemma.

apbur2010-09-12 22:25

När ungdomar sjukskriver sig gör man nog rätt i att vara lite extra misstänksam. De är ju lite lata av sin natur.

The Mag2010-09-12 22:27
Antal inlägg: 180

För ca ett år sen fick jag maginsfluensa och gick ner 5 kilo på 4 dagar.

Ångrar nu attjag stannade hemma, jag skulle bitit ihop och gått till jobbet

wildcard2010-09-12 22:44

apbur:
Ja, man kan ju råka halka in av misstag, det måste ju vara en arbetsplatsolycka...
=)

The Mag:
Fy på dig, ligga hemma och slöa(?) du hade nog kunnat gå dit och smitta någon annan latmask!

The Mag2010-09-12 22:50
Antal inlägg: 180

Nästa gång wildcard, nästa gång.

wildcard2010-09-12 22:57

ja, det finns inget som piggar upp snacket i fikarummet som en fontänspya, prova det vet jag. De kommer att ha något att prata om i veckor... efter att de har tillfrisknat alltså!

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-12 23:06
Antal inlägg: 4429

Jag tycker att det är lite ironiskt att en människa som TS skapar en tråd som uttrycker en tydlig åsikt om att de arbetstagare som är sjuka på ett sätt som inte TS kan erkänna som en sjukdom riktig nog att vara hemma för är en arbetssmitare. För att sen tycka att människor reagerar illa. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Vi har ett ansvar för hur vi uttrycker oss. Kommer vi med antaganden och slutledningar som upplevs som kränkande utav många så är risken ganska stor att man har uttryckt sig kränkande.

Jag har ingen personlig agenda i fallet, även om jag tvingats av olika anledningar att vara hemma sista tiden. Men jag tycker att det är en kränkande grundinställning och att de otrevliga antaganden som kommer där ur gör att eventuella kärnor som hade kunnat vara av diskussionsintresse, så som att varför vissa människor känner ett behov att kalla sin sjukdom vid andra namn och vad vi kan göra åt det uppenbara problem som sjuka arbetsplatser innebär för arbetstagare, arbetsgivare och samhälle.

Stenknäck2010-09-12 23:25
Antal inlägg: 430

Tror du verkligen att folk medvetet stannar hemmar och förlorar i lön för att de skulle fejka att de är sjuka? Sen att inte du haft nån sjukdag trots att du är 35 år betyder ju inget i sammanhanget. Vänta du så kanske du också kan få en kronisk sjukdom så du har svårt att jobba heltid eller får en kraftig influensa med hög feber så du inte kan vara på jobbet och det ska man för övrigt inte heller vara för då kan man smitta sina kollegor. Jag har på mitt jobb en kille som tar sig till jobbet hur dålig han är och han tycker att han är såååå duktig och ansvarstagande. Fakta är att gör du så så smittar du dina kollegor och kanske flera blir sjuka just p g a dig men också ska du veta att gå till jobbet och proppa sig full med panodil/alvedon för att hålla sig på benen gör att du kan ådra dig reumatisk sjukdom. Du har hittills haft tur och tro inte att de flesta som är hemma och sjukskriver sig är fuskare. Du verkar väldigt egoistisk och rent ut sagt dum i huvudet som påstår sånt här.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?