Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 12:12 | |
![]() | Ahnad: Det är svårt att studera detta eftersom man inte kan ta ett stort antal familjer och sätta hälften av barnen på dagis och låta de andra vara hemma. Det är ju föräldrarna som väljer så det blir givetvis svårt att tolka studier och säga hur det hade gått för hemmabarnen om de hade satts på dagis istället för att vara hemma. Det finns en studie som gjordes i Kanada där man försökte få fler att utnyttja barnomsorgen genom att göra den billigare. Resultatet blev sjukare barn och sämre överlag. Alltså dagis gav sämre barn. Man fick alltså föräldrar som annars hade haft barnen hemma att välja dagis. Dock kan man inte direkt översätta denna studie till att gälla svensk barnomsorg, eftersom studien är gjord i Kanada. | |
| Tess 08 | 2010-10-21 12:15 | |
![]() | Larvbrud 2010-10-21 12:01 Antal inlägg: 2497 "Själv tycker jag att de barn som går på dagis ofta är mer extroverta än de som inte är hemma" Det är min erfarenhet också. Jag ser det som delvis negativt och som en förklaring till varför barn är stökiga och inte går att ha med på IKEA. De känner sig för hemma överallt. Nej, det handlar om att du, som mamma, inte har koll på dina barn! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 12:33 | |
![]() | Tess 08: Du får gärna tro att det är en myt att barn är sjukare på dagis. Har du kollat upp det? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-21 12:44 | |
![]() | Men det handlar väl inte om att jämnföra med ett scenario som inte finns? Jag trodde att frågan var ställd utifrån de förutsättningar som är? Det förutsättningar som är är att barn i Sverige är på dagis. Om barn ska umgåsmed barn så är dagiset det forumet som denna aktivitet får äga rum i. Om man inte väljer att flytta till ett annat land såklart där barnen befinner sig hemma och forumet är förflyttat till gatan där man bor.... | |
| Tess 08 | 2010-10-21 12:47 | |
![]() | Jag tror att barn (och vuxna) blir sjuka lite då och då. Att de som träffar en stor variation av folk utsätts för fler smittor och på så sätt kan det hända att dagisbarn är sjukare än en innesittande liten stackare som förhoppningsvis får lite stimulans från sin mor. Tar man däremot ett barn som går på öppna förskolan, handlar på affären osv osv så träffar den personen på ungefär lika många olika smittor och därmed blir sjuk (teoretiskt) lika ofta som dagisbarn. Däremot finns det barn som lättare blir sjuka vilket inte beror på om de går på dagis eller är hemma. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:00 | |
![]() | Såvida det inte handlar om ett rent språkligt problem, att vi missförstår varandra, så fattar jag faktiskt inte vad du menar, Larvbrud. Hade tänkt lägga ner att försöka förstå, som jag skrev förut, men så apostroferar du ju mig direkt. Det har funnits alldeles tillräckligt med material för att jämföra barn som gått på dagis med dem som inte gjort det! Jag förstår inte varför du hävdar motsatsen? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:07 | |
![]() | Jag förstår inte heller ahnad... | |
| le-lou | 2010-10-21 13:09 | |
![]() | "Han har i en forskningsöversikt identifierat åtta internationella studier av hög kvalitet. De visar att barn som har gått i förskola får flera positiva effekter under skolåren: bättre skolprestationer, bättre social anpassning och en lägre förekomst av utagerande beteendeproblem. Bättre skolanpassning Sven Bremberg tar också upp tre svenska studier som alla visar positiva effekter av förskola. Bengt-Erik Andersson, professor emeritus i utvecklingspsykologi och pedagogik, står bakom en av de svenska studierna; en långtidsstudie av drygt 100 barn. En del av dessa barn började i förskola (på dagis eller hos dagmamma) redan efter ett halvårs ålder (det kunde man göra när studien inleddes på 70-talet), andra började senare, och åter andra var hemma med en förälder under de första åren. När barnen var åtta år bedömdes de av sina lärare. Det visade sig att de barn som började i förskola före ett års ålder klarade sig kunskapsmässigt bättre än de andra. Dessutom var deras skolanpassning betydligt bättre än andra barns. När barnen var 13 år fanns det inte längre några skillnader i skolanpassning. Men skillnaderna i skolprestationer fanns kvar – och dessutom: de barn som började tidigt i förskola hade en högre social kompetens. Läs vidare: www.viforaldrar.se/a...an -bra-fo/ | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:09 | |
![]() | Ahnad: Jag pekar på problem med studier. Först och främst bakomliggande faktorer. Varför sätter föräldrarna barnen på dagis? Vilka föräldrar sätter barnen på dagis? En del studier är också gamla från den tid då bara några procent gick på dagis jämfört med nu majoriteten. Du hänvisar hela tiden till studier du inte orkar länka till. | |
| le-lou | 2010-10-21 13:16 | |
![]() | en annan studie gjord i Bristol www.aftonbladet.se/w...e1 39791.ab Jag tror säkert det finns studier som påpekar både fördelar och nackdelar med bägge alternativen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:37 | |
![]() | le-lou: Om jag inte missminner mig är det svindyrt att ha barn på dagis i England. Det blir konstigt att ta en studie om England och rakt av säga att den kan gälla Sverige idag. Kostnader osv påverkar givetvis vilka barn som hamnar på dagis. Försökte ta reda på kostnaden och hamnade på en blogg som heter A swede in Bristol. Så här skriver bloggaren: "Det som ar negativt med barnomsorgen i det har landet ar att den ar sa otroligt dyr! Om man har sitt barn pa dagis full tid sa kostar det ca £650 i manaden (ca 8500 kr). Det har kan man jamfora med att det till och med ar billigare att satta sitt barn pa de finaste privatskolorna i Bristol! " Hon skriver också att barngrupperna är mindre än i Sverige. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-10-21 13:47 | |
![]() | Jo, fast nu hade ju lelou varit vänlig nog att länka här. Läs och begrunda. :) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:05 | |
![]() | Ahnad: "En del av dessa barn började i förskola (på dagis eller hos dagmamma) redan efter ett halvårs ålder (det kunde man göra när studien inleddes på 70-talet), andra började senare, och åter andra var hemma med en förälder under de första åren" Under 70-talet var det ca 4% av barnen som gick på dagis jämfört med idag drygt 80%. Jag har läst att det också var många barn till högutbildade som gick på dagis under den tiden, men jag vet inte om det stämmer. Om det stämmer kan det förklara varför dagisbarn presterade bra. Dagmamma är inte heller samma sak som dagis. | |
| le-lou | 2010-10-21 14:20 | |
![]() | tja larvbrud - man kan ju antingen läsa det som att undersökningen utfördes på 70talet eller BÖRJADE på 70talet. Dagmamma kan vara precis samma som dagis, eller jag vete tusan egentligen vad du menar - på vilket sätt är det annorlunda? Tippar på att barnen leker mer ensamma hos en dagmamma iaf än vad de gör på dagis. Jag skulle tusen gånger om sätta ungen på dagis än hos en dagmamma iaf - det är ett som är säkert. Dagis har fler personal (och nu menar jag inte per barn) -alltså fler ögon att övervaka arbetet med barnen. Fler vuxna - fler kanaler ut. Känns väldigt mycket osäkrare att lämna sitt barn till en vuxen. Hur vet man vad som pågår under dagen? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:38 | |
![]() | Äh, vad är det värsta som kan hända liksom? www.gp.se/nyheter/sv...or r-razzia | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 14:55 | |
![]() | Jag vill ändå ha en förklaring till varför man väljer att härda sitt barn före tre års ålder. Varför är det viktigt att utsättas för en massa skit just då? Vissa saker är lindrigare att få när man är så liten men andra är desto svårare. Hur vet man att barnet får rätt skit? | |
| le-lou | 2010-10-21 15:16 | |
![]() | man sätter inte barn på dagis för en enda anledning, att barnet ska få så mycket sjukdomar som möjligt, vart har du fått det i från? Det där händer oavsett om du sätter barn på dagis eller väntar till skolan - det händer ju samma sak för vuxna , börja ett arbete där du rör dig bland mycket folk så blir du troligen sjukare oftare till en början. Sen vet jag inte vad du spår om för sjukdomar. Det mest vanliga är ju att dagisbarn blir förkylda. Dessutom blir det sällan allvarligare än hög feber och snorig näsa/hosta. Du kan ha en unge med 39 graders feber som härjar som värsta lallraren hemma men själv ligger man utslagen i soffan och orkar knappt röra ett finger. Men ja, barn som träffar mycket andra barn blir sjuka oftare, dagis eller icke dagis, det är ju inte så att det sker för att det heter DAGIS, det handlar ju om att man umgås nära med många olika människor. Dock finns det för många fördelar med att låta sina barn umgås med andra, för att det ska motivera att hålla de isolerade. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2010-10-21 15:18 | |
![]() | Värsta lallaren? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 15:26 | |
![]() | Breaking news: barn dör normalt sett inte av förkylningar eller barnsjukdomar. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-21 15:33 | |
![]() | le-lou: Nu var det barn under tre år jag frågade om. Man vet ju att åldern är avgörande för hur känslig man är för infektion. | |