Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 677 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-17 19:47 | |
![]() | Men blyghet är väl knappast något som skapas av uppfostran? En del är blyga, andra är sociala jet-set are från första leendet... Möjligtvis kan man hjälpa barn att navigera kring det dom ÄR. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-12-17 19:49 | |
![]() | Jodå, vi finns. :-) När äldsta dottern var ca tre år och vägrade gå den sista biten hem från mataffären, och jag hade barnvagn med lillasyster och matkasse i händerna, så lade jag mig helt sonika ner på marken och gapade "Jag vill inteeee gåååå!". Hon gick beskedligt resten av sträckan... Jag skulle inte ge ungen en dajm i det läget som S beskriver. Tjat och gnäll har aldrig lönat sig om man är barn till mig. Det är mer princip än själva sakfrågan - drygt beteende lönar sig icke. Men just godissituationen har jag inte utsatts för i någon större utsträckning. Mina barn har på något märkligt sätt alltid gått att resonera med och sällan ställt till med några "scener" bland folk. De har fattat att godis i tid och otid är rätt så dåligt och har alltid accepterat att vi inte äter sånt mer än ett par gånger i veckan. Slita och dra låter ju inget vidare. Svårt dock att ha en åsikt när man inte sett exakt vad föräldern gjorde. Men bångstyriga barn kan vara extremt starka och då kan det nog se värre ut än det är när man försöker få dem med sig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-17 19:49 | |
![]() | så om man inte är blyg så är man framfusig ?vad säger att en unge som inte är blyg är hänsynslös?blyga barn törs inte sjunga solo,blyga barn kan ha blivit kuvade 2 av mina 11 kan vara blyga ibland jag uppmuntrar dom mycket till att våga mera att det inte farligt att göra bort sig,för varje år som går vågar dom mer och blir starkare det fins inget positivt med att vara blyg | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-12-17 19:50 | |
![]() | TS, ska det förstås vara. | |
| TooTicki | 2010-12-17 19:50 | |
![]() | Blyghet är inte alls bra. Blyga barn blir lätt utnyttjade och mobbade att vara blyg är inte samma sak som att vara försiktig eller fåordig. Blyghet är psykiskt asjobbigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-17 19:52 | |
![]() | kom ihåg nu att pojken var ca 6 år inte 3 år | |
| apbur | 2010-12-17 19:55 | |
![]() | Ersätt det med ett mindre negativt laddat ord om ni inte förmår förstå vad jag menar. Tvålis, jag tror blyghet i stor utsträckning är miljörelaterat. Visst har det med personlighet att göra också men jag tror det främst påverkas av uppväxtmiljön. | |
| Mamik | 2010-12-17 19:55 | |
![]() | Min snart 8-årige son har fruktansvärt svårt att ta ett nej och det gäller allt. Han blir pipig och skrikig i många lägen. Det är inte så att han ALDRIG får som han vill, men om jag planerat en middag ändrar jag mig inte bara för att han kommer på ngt annat han vill ha, som ex. Butiksproblematiken har jag löst med att jag förvarnar innan vi går in, att idag handlar vi ingenting, varken godis eller saker, till dig så det är ingen ide att tjata. Fråga gärna när det gäller annat men godta ett nej, för det blir som jag vill iaf. Jag är tvungen att vara stenhård, annars blir allt bara värre. Allt bottnar ju naturligtvis i att jag var för eftergiven när han var yngre, det får jag lida för nu och tyvärr han också. | |
| Bettanse | 2010-12-17 19:55 | |
![]() | När min dotter var liten och tjatade om godis och jag sa nej, så slängde hon sig på golvet och skrek i affären. Nästa gång hann jag före och jag gjorde likadant. 3:dje gången när hon skulle till att tjata, så började jag att ställa mig på knäna och då sa hon: Nej, mamma jag ska inte tjata. Då sa jag att när du inte tjatar utan frågar så kan det hända att du får en godis. | |
| Rooibos-Rob - Ej medlem längre | 2010-12-17 19:59 | |
![]() | "Allt bottnar ju naturligtvis i att jag var för eftergiven när han var yngre, det får jag lida för nu och tyvärr han också." Ja, det var ju det jag sa. Det ska börjas i tid... då behöver varken barn eller föräldrar lida. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:00 | |
![]() | miljö och arv | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:01 | |
![]() | Men vad är det som gör att barnet prioriterar konflikten med föräldern framför att tänka på i vilken miljö det befinner sig? Det kan ju inte ha något att göra med vilka principer man har om godis. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:05 | |
![]() | Mina barn är vittskillda här. två som är extrema åt vars ett håll, en som är mitt emellan och bebisen vet jag inte ännu...Min syster är brutalblyg, jag bad grannar om glass och pussar som 4a åring. Jag tror att det är 90% arv.. | |
| Mamik | 2010-12-17 20:06 | |
![]() | "Ja, det var ju det jag sa. Det ska börjas i tid... då behöver varken barn eller föräldrar lida." Självklart, men som man säger "sent ska syndaren vakna". Har man gjort fel så måste felet rättas till innan barnet blir för stort och alldeles odrägligt. | |
| Maja G | 2010-12-17 20:07 | |
![]() | som sagt var vet vi ju inget om detta barn..han kanske hade någon form av ADHD/aspbergers, autism eller nån annan bokstavskombinationssyndr om.. DET har jag sett på nära håll på en vuxen man ( jobbade som personlig ass till en som hade PWS o de som känner till det syndromet vet vad jag talar om) | |
| apbur | 2010-12-17 20:26 | |
![]() | Larvbrud, jag har svårt att tro att en unge som är odräglig hemma väljer att vara väluppfostrad ute bland folk. Om vi talar om små barn. Sen bör det ju givetvis vara så att ett barn som är van vid att vara hemma känner sig lite mer osäker i offentliga miljöer. Det lustiga är att jag knappt kan minnas att jag varit med min mor när hon veckohandlade. Kan inte minnas att mina kompisar var det heller. Såna ärenden gjordes innan man hämtade på dagis. Har man inte gått på dagis borde man varit med och handlat och fixat vardagsärenden mer kan jag tycka. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:42 | |
![]() | Hm, beror väl på hur små då. Pojken i exemplet var runt 6 år. Vid den åldern tror jag man kan välja helt fritt att t ex jävlas med mamma och vara sockersöt och snäll mot mormor. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:45 | |
![]() | En viss osäkerhet och utsatthet bär man känna i offentliga miljöer som barn och som vuxen. För att man är mer utsatt och iakttagen än i sitt eget hem. Det är så grundläggande att jag har svårt att förstå hur någon kan bortse från det. (Om man inte har SÄPO på dig då.) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:45 | |
![]() | bär- bör. Herregud. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-17 20:49 | |
![]() | Ge grabben lite tabasco och en kalldusch så gör han säkert inte om det. | |