Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 18 671 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2011-01-03 19:43 | |
![]() | Apbur-vi har råd med alla dessa barn som föds för att vi har ett skattesystem som möjliggör för alla att få bra mödravård, förlossningsvård,förskola ,skola VAB underhållsbidrag osv osv. Om vi hade levt i tex nåt sydamerikanskt land eller varför inte USA så hade vi nog fått tänka lite annorlunda-å andra sidan hade inte du och jag behövt betala för dom överviktiga problem heller-dom hade fått självdö om dom inte kunde betala sin egen vård. Så vad är egentligen skillnaden på att jag väljer att äta upp mig till ett ev. sjukligt tillstånd och belasta skattesystemet eller föda barn och belasta skattesystemet. Under ett barns uppväxt så kan jag garantera att det belastar vårt system extremt mycket. Sedan har man förhoppningsvis igen det i samhället i form av nya skatteintäkter OM nu dom små liven lyckas hitta ett jobb. I många andra länder så får man själv bekosta barnomsorg, mödravård, skolor och allt annat som kostar. Så att säga att föräldrar inte belastar skattesystemet är ju inte riktigt sant. Så jag hoppas verkligen inte att vi får den framtiden som du önskar. | |
| Zmurfy | 2011-01-03 19:49 | |
![]() | Det hela är egentligen rätt märkligt. Ja att leva ohälsosamt är farligt. Problemet är att jag känner överviktiga med perfekta värden och smala med för högt kolesterol. Det är alltså lite av en myt att övervikt=dålig hälsa. Det finns egentligen en hel del massa felaktiga idéer om vad som är farligt, många av oss utsätter oss ständigt för farligheter utan att reflektera över det. Frågan är varför det ständigt tas upp, det här med övervikt och straffskatt? för att skapa debatt? Över vad? Så att de överviktiga lär sig av de smala och klyftiga som står brevid? Det är rent av korkat att ens ta upp saken. hur skulle de gå till i praktiken? Hur skulle staten kunna hålla koll på oss så att vi lever hälsosamt? Jag är inte så orolig och bekymrad längre över klimatet eller ens kärnvapensprängningar. Vi kommer nämligen att förgöra oss själva med vår dumhet. Långt innan jorden är förstörd av utsläpp. | |
| La bruja | 2011-01-03 19:57 | |
![]() | Apbur- Ja där hade du ju en poäng angående din ålder. Jag såg fel och läste 1990 men jag ber om ursäkt för detta. Undrar igen har du själv barn och belastar skattesystemet och har du själv möjligen utnyttjat det för egen vinning genom att gå på gymnasiet? Det kostar nog mer att få ett barn att gå från encelligt foster till färdigutbildad vuxen med jobb och lägenhet än att ge en överviktig viss nödvändig sjukvård. Fortfarande så är inte det ett samhälle jag skulle vilja leva i. Jag tycker att alla oavsett om dom har satt sig i skiten själva eller inte har samma rätt till hjälp i rimlig utsträckning. Jag menar inte att man inte kan ställa krav på en kraftigt överviktig som är i allvarlig fara att ta sig i kragen och försöka gå ner i vikt för hälsans skull det jag menar är att dom i det läget ska ha en lika självklar rätt till subventionerad hjälp som att mina barn kan gå gratis i skolan. | |
| petidin | 2011-01-03 20:37 | |
![]() | Vad är poängen med att jämföra vilken kostnadsbelastning en människa utgör i samhället kontra en överviktig? | |
| slånbär | 2011-01-03 20:49 | |
![]() | Poängen är att det är väldigt lätt att tycka att en sån ide kanske inte är så dum för att det är väldigt lätt att sparka på den som ligger. överviktiga är ett lätt och tacksamt mål att peka ut som en samhällsbelastning precis som tex arbetslösa, socialbidragstagare ,invandrare och andra utsatta grupper. Det är i det sammanhanget viktigt att peka på att det faktiskt finns en väldigt massa saker i vårt samhälle som vi tar för självklara men som i själva verket är stora förmåner som dom som idag är gamla och generationer före fick kämpa för att få till stånd. Vi glömmer lätt vår historia och det är lätt att hitta syndabockar att sparka på. | |
| petidin | 2011-01-03 21:02 | |
![]() | www.dn.se/nyheter/po...oc kisskatt Där kom den. Hihi. | |
| eeistan | 2011-01-03 21:10 | |
![]() | Där spriten går in går förnuftet ut;/) | |
| slånbär | 2011-01-03 21:11 | |
![]() | Skåpet är ändå lika blått som när han sket i det. Som offentlig person och politiker i synnerhet så kan man inte uttrycka sig hur dumt som helst och sedan bara be om ursäkt. Han får nog skämmas rätt länge för det här och det med all rätt. | |
| Lillstölla | 2011-01-10 10:10 | |
![]() | Nu har politikern som gjorde uttalanden om "tjockisskatt" gjort en polisanmälan för han har tydligen blivit hotad p.g.a. sina blogginlägg. Är inte förvånad. | |