Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-03-02 20:02
Antal inlägg: 5539

Le-lou-såvida du inte är läkare insatt i den här problematiken, psykolog med samma inriktning eller tex har stor erfarenhet av detta personligen/yrkesmässigt så tror inte jag att det du anser har någon som helst relevans för någon som vet vad detta handlar om.

Socker-vadd- Dagens kirurger kan faktiskt göra helt otroliga saker med människokroppen men köskorrigeringen FtM har inte kommit lika långt rent tekniskt. Om du med ett normalt samlig menar penetrering så funkar det för en del men inte lika bra för alla. Ett bra samliv bygger ju dock på så mycket mer än just det så visst kan man få det att fungera bra ändå. Det finns ju olika former av handikapp som också innebär liknande tekniska "hinder" i samlivet men älskar man någon så är det bara brist på fantasi som kan sätta stopp för det roliga.

slånbär2011-03-02 20:07
Antal inlägg: 5539

ops-ursäkta mig men mitt inlägg var ju absolut inte riktat till le-lou utan till apbur förstås.Så tokigt det kan bli, vet inte ens om hon äär med i diskussionen i tråden men jag har läste inlägg av henne i en annan tråd nyss så namnet kom med av bara farten..;-/

Sangria2011-03-02 20:27
Antal inlägg: 504

Apbur-först skriver du följande."Jag ifrågasätter människors rätt att byta kön på skattebetalarnas bekostnad."
I ett senare inlägg skriver du "Jag säger inte att de inte ska få behandling. Jag säger inte heller att dessa personer inte lider.
Jag ifrågasätter inte all sjukvård. Jag har varit tydlig med vad jag ifrågasätter."

Om dom ska bekosta vården själva så lär dom ju inte få någon hjälp och då lär dom ju fortsätta lida.Självmordsfrekvensen bland transexuella ,unga framförallt,
är väldigt hög. Detta är ju självklart en grund för att få den behandling som ger det bästa önskvärda resultatet nämligen samma fysiska kön som psykiskt. Ifrågasätter man dessa människors rätt till sjukvård på skattebetalarnas bekostnad då kan man väl visst ifrågasätta en massa andra behandlingar också tex plastikoperationer av stora öron ( det är väl bara att gilla sig själv som man är och acceptera den man är och hur man ser ut? ) behandling av depressioner, andra psykiska störningar, magsäcksoperationer, folk som bryter benet i skidbacken kan ju betala för sjukvården själv-ingen tvingade dom upp i backen m.m Det kan ju bli hur dumt som helst om man börjar men jag anser att framför man den typen av åsikt som du gör då bör man kunna motivera varför också och det på ett sätt som faktiskt håller.

Snoosy2011-03-02 20:41
Antal inlägg: 4273

Självfallet så har en person som mår dåligt över sin livssituation rätt att få hjälp. Det gäller i allt!
Även i frågan om könsbyte!

socker_vadd - Ej medlem längre2011-03-02 22:37
Antal inlägg: 122

Tack, Slånbär. Ja, det är sant.

apbur2011-03-03 11:01
Antal inlägg: 9699

Sangria, jag blir förvånad över hur få det är som inte tycker att det är aningen absurt att faktiskt operera om någon som en form av behandling. För mig är det en väldigt kontroversiell metod. Jag tycker det borde vara det för fler. Jämför med andra vanföreställningar om den egna kroppen. Vi skulle aldrig drömma om att låta en anorektiker fettsuga sig som en form av behandling. Det finns människor som inte vill kännas vid vissa kroppsdelar. De hade säkert initialt mått bättre av att få amputera den irriterande armen.
Man anser ändå att problemen ligger lite djupare än så. De allra flesta skulle fortsätta att ha psykiska problem även efter en operation. Det gäller transsexuella också. Många mår psykiskt dåligt genom hela livet trots att vi tillgodosett deras vanföreställningar genom diverse operationer och hormonbehandlingar.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-03-03 11:08
Antal inlägg: 766

Helst vill jag väl se att alla får genomgå terapi först,& då snackar jag inte om 5 samtal!kanske det är det som behövs & ingen op.Då kanske de sitter där efter op & mår liks förbannat skit dåligt!

Så,jag fattar precis vad Apbur menar.

Sedan finns de dom som blir hjälpt av både op & terapi,kanske bara op?Kanske bara terapi?
Men,ALLA tycker jag ska först ska få gå igenom en psykisk"undersökning" före.En grundlig sådan!Just för att slippa detta med en sån smärtsam procedur som op & allt vad ett könsbyte innebär så mår de precis som innan...

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-03-03 11:10
Antal inlägg: 766

Vill bara få det sagt att såhär på förmiddagen så kan jag vara väldigt trött pga medicinen jag tar på morgonen, om någon tycker jag skriver lite osammanhängande.

Sangria2011-03-03 11:16
Antal inlägg: 504

Apbur-visst är det så att många fortsätter att må väldigt dåligt även efter en operation men om man ser till det stora flertalet så är dom flesta nöjda med sin kropp efter operationen även om dom psykiska följderna av att ha mått skit under hela sitt liv tar längre tid att komma till rätta med. Dock är en operation ett väl fungerande alternativ för väldigt många transsexuella även om det också finns dom som väljer att inte operera sig fullt ut.
Men dom som önskar att operera sig kan efter det ändå försöka starta om som den dom alltid har känt sig som och då ta tag i tex den depression som är väldigt vanligt att många transsexuella lider av som en följd av sitt fysiska problem.
Klart är väl ändå att dom liksom anorektiker som du tar som exempel ska ha rätt till den hjälpen som faktiskt finns att få.
Valkyria-innan man kommer så långt som till operation så är det en lång och grundlig process som tar flera år så dom som till slut väljer att fullfölja med operation har år av terapi och annat bakom sig.

socker_vadd - Ej medlem längre2011-03-03 11:21
Antal inlägg: 122

Transsexuell kirurgi föregås av minst två års terapi. Men jag förstår ditt resonemang, apbur. Enligt statistiken är det mycket olyckliga människor som behandlas och det är många opererade som inte får en förbättrad livssituation efter ingreppen.

"Av dem som uppfattade sig som kvinnor och fick sin manliga kropp rättad därefter hade 24 procent gjort minst ett självmordsförsök före operationen. Efter ingreppet försökte 18 procent begå självmord.

Bland dem som tvärtom fick sin kvinnliga kropp korrigerad till att bli manlig hade 19 procent försökt begå självmord före operationen. Efter densamma försökte 4 procent ta sitt liv. "

ramsay - Ej medlem längre2011-03-05 11:23
Antal inlägg: 9204

vad jag menar med att jag inte tror på transexualitet? att jag inte tror att det är en fysisk defekt som korrigeras av kirurgi, alltså att man är född med fel kön utan en störning, ibland en fixering och ofta en variant av kroppslig dysmorfofobisk störning.

en person som "opererar om sitt kön" opererar egentligen bara bort sitt kön, stympar sig. det går inte att byta kön.

Guldplate2011-03-05 12:59
Antal inlägg: 1212

Det tog till sidan sju innan någon, i detta fall cokki, ens kom in på det jag tycker är mest fel i fallet med Big Brother.

Är det rätt att gå ut till hela svenska folket med att man har bytt kön och sen undanhålla det för de deltagarna som man är umgås med under TV-bevakning?

Hon kanske vill att de först ska lära känna henne som person innan hon berättar om könsbytet. Fast hon utsätter dom samtidigt för att hela deras vänskapskrets, släktingar, svenska folket och pressen diskuterar och analyserar det dom håller på med.

Säg att de har sex, eller bara hånglar, innan hon berättat något. Säg att killen sen blir utröstad innan hon hunnit berätta det. Vad händer?

Han kommer att samtidigt som han bearbetar informationen bli tvungen att bemöta alla reaktioner från folk som vetat om detta. Sen kan de ta ett par månader innan han ens får ta diskussionen med den som borde vara den som först av alla berättar det för honom.

Grymming2011-03-05 13:06
Antal inlägg: 2666

Dom lär ju berätta att dom bytt kön. Har du bytt till kvinna så är det lite svårt att få barn. Och då lär du berätta att du inte kan få barn. Sen inbillar jag mig att man ser och känner att det inte är nån riktigt fitta..

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-05 13:20
Antal inlägg: 4050

Fast det kan ju vara Dr Opitz verk, alltså ett riktigt men opererat kön. Så då är vi tillbaka på ruta 1.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-03-05 13:35
Antal inlägg: 1338

Har vi dammat av den gamle Dr. Ollon igen? Mästaren på intimikirurgi med specialitet att operera bort generande anus?

ramsay - Ej medlem längre2011-03-05 13:53

haha, generande anus! bra att han gör en insats där den gode optiz:)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-05 13:59

Mhm *nickar ivrigt*

Det kanske är mer omoraliskt att lura just BB-deltagare. Fast då kommer den oundvikliga frågan om de alls ska få skämma ut sig i TV.

Det finns säkert en del som vill bli lurade också, liksom vägrar se eventuella tveksamheter:

www.youtube.com/watc...Xm mPnOc61M

ramsay - Ej medlem längre2011-03-05 14:11

även vargen som ser sig i spegeln verkar vara lättlurad. som ex miami bo med studio och balkong mot male to female horgatan så har jag absolut förundrats över hur dålig illusionen i de flesta fall är.

den som vill kan googla buck angel, hen är rätt facinerande.

ramsay - Ej medlem längre2011-03-05 14:15

hen är förövrigt gift med en kvinna med body piercing och body modification som yrke och passion. känns logiskt.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-05 14:19

Jag har givetvis redan googlat och stött på denna Buck :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?