Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
email2012-02-10 05:00
Antal inlägg: 118

@ Kajix

En frågeställning inom grundforskning skulle kunna vara.
"Kan vi hitta evidens för eller emot om hur månen belyses har något somatisk inverkan på människan, exempelvis sömnproblem, fler födslar [... mm.]"

I det exemplet tror nog de flesta inom den etablerade forskarvärlden, spontant, att så är inte fallet. Men det får man hålla undan från det praktiska vetenskapliga studiet.

Bitte - Administratör2012-02-10 07:08
Antal inlägg: 24199

Jag tror inte att forskning alltid kan förklara allt som sker och troligen INTE ett sådant fenomen som sömnen vid fullmåne.. Ämnet kom upp i går på jobbet och det visade sig att det finna flera av min kollegor som också sover sämre vis fullmåne

Bitte

email2012-02-10 08:04

@ Bitte

Varför tror du att man enligt metodiska, logiska processer inte kommer att kunna förstå sömnlöshet vid fullmåne?

Rent spontant tycker jag att det låter om om du inte är så insatt i vetenskapliga metoder och vetenskapsteori.

Jag har försökt påpeka att det finns en förhållandevis sannolik förklaring. Psykosomatik. Men ingen har nappat, varken genom att hålla med och utveckla eller motstrida :(

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-10 09:57
Antal inlägg: 37631

helt säkert är att inte är det psykosomatiskt,jag vill inte bli påverkad av månen,jag irriterar mig på att den har någon sorts "kraft",djurförsök har gjorts på krabbor som är påverkade av månen,och dom har inget psyke

älskarSiri2012-02-10 10:22
Antal inlägg: 98

email 2012-02-10 00:13
Bra! Då drar jag slutsatsen (och en lättnadens suck) att du inte sover på vita lakan. Fast då kan jag än mindre begripa mig på dina sömnproblem.
Vill du att jag ska fundilera kring det? Kanske kan jag komma på nåt...

älskarSiri2012-02-10 10:24

"djurförsök har gjorts på krabbor som är påverkade av månen,och dom har inget psyke"

Höh! Hur vet du det att dom inte har? Har du frågat dom?

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-10 10:32
Antal inlägg: 37631

nä,men jag tycker att du siri ska fråga dom,du kan bli ekonomiskt oberoende om du kan prata med krabbor

älskarSiri2012-02-10 10:34

Men HUR vet du det då?

Birgerkung - Spelvärd2012-02-10 10:39
Antal inlägg: 2392

Det finns många djur som använder både månen och stjärnorna för navigation eller tidsbestämning. De går på ljuset, så lyser man med en lampa som liknar månen tror de att det är fullmåne.

Många här säger sig sova dåligt när det är fullmåne. Jag ser ingen anledning att betvivla det. Frågan är varför.

För många är sömnen en källa till oro. Man är rädd att inte få den sömn man behöver. Tror man att man kommer att sova dåligt när man lägger sig kanske det leder till ökad oro, och därmed sämre sömn. Det är en tänkbar förklaring till fenomenet.

Några har hävdat att de skulle kunna avgöra när fullmånen är, även om de inte hade kunnat se den. Det är ett sensationellt påstående. Att kunna känna på sig hur ljuset faller på en himlakropp 40 000 mil bort strider mot fysikens lagar. Om någon lyckas visa detta i ett försök borde det ge nobelpris.

dinodog2012-02-10 11:31
Antal inlägg: 4973

Hur vad det nu föddes det fler barn eller inte vid fullmåne?

www.nwt.se/karlstad/...e1 6069.ece

Hittade lite mera som det diskutetrats om
www.epochtimes.se/ar...19 049.html
www.nt.se/norrkoping...id =5769397

Oavsett vad "forskarna" har kommit fram till, så finns det ingenting som säger att dom har rätt eller fel.

Vissa saker går inte att bevisa eller forska sig fram till.

Hur som helst månen har alltid fascinerat människan sedan urminnes tider.

email2012-02-10 18:16

Jag är lite trött i huvudet (Skulle kunna bero på från vilken sida några fotoner träffar pluto just nu... :p) och då tenderar jag att bli lite flummig och ganska raljant men jag ska försöka hålla mig i skinnet!

@ älskarSiri

Vi kanske ska försöka att inte gå allt för OT.

@dinodog
Att prata om att 'bevisa saker' på det sättet som du gör och att prata ''forskarna'' som en stelbent homogen grupp, visar bara på hur lite insatt du är i vad forskning, vetenskap och vetenskapsteori innebär.

Sen orkar jag faktiskt inte med fler lokaltidningar som pratar med enskilda barnmorskor om mystiska saker - det ger mig inte så mycket.

I ditt sista stycke slår du dock huvudet på spiken (säger man så :p).
''Månen har alltid fascinerat människan(...)'' - och därav försöker man förgäves hitta mystiska samband...

@ ttiittii

''helt säkert är att inte är det psykosomatiskt,jag vill inte bli påverkad av månen,jag irriterar mig på att den har någon sorts "kraft",djurförsök har gjorts på krabbor som är påverkade av månen,och dom har inget psyke''

Jag säger inte att du har fel här. Bara att du högst troligen har det, i enlighet med vad man idag vet om månen och fysik, kemi, biologi och psykologi...

Ett stort problem är om det nu är psykosomatiskt och kunnat avhjälpas med KBT så måste man åtminstone vara öppen för att det skulle kunna bero på en själv och ens egna föreställningar :-/

Sen ang. krabbor och psyke.
Det vi skulle kalla psyke, alltså tankar, känslor, medvetande om att vi existerar över tid mm. ligger i en del av hjärnan som krabbor saknar (limbiska systemet, hjärnbarken mm.).
Kanske de rent av saknar hjärna i någon egentlig betydelse och förlitar sig helt på andra delar av cns.
Någon biolog som kan upplysa oss här?

marmeladov222012-02-10 18:19
Antal inlägg: 4211

kul brillor, är det en modenyck?

email2012-02-10 18:29

Frågar du mig så nja... Astigmatism och strabism?
Gillar du dem inte?

email2012-02-10 18:30

Nu är vi något OT btw :p
Du får starta en tråd om egen tråd om 'Modesvängningar som du irriterar dig på'

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?