Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 104 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nystan1 | 2011-05-03 20:39 | |
![]() | Det är ju bara första året man bör vara lite försiktig med salt och sånt, inte så lång tid egentligen. Korv är väl ok, men inte mer än en gång i veckan har jag för mig (detsamma gäller nog för vuxna också). Falu- och grillkorven man köper i vanlig affär har ganska lågt köttinnehåll, så det är inte speciellt näringsrikt. Ang. välling och gröt, det blir för ensidigt om de får för mycket av det, därav rekommendationen. Jag tror inte det är nåt fel på välling och gröt, men grejen är väl att de behöver annan sorts näring också. Det är en riktig djungel med barnmat :) | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-03 20:40 | |
![]() | hoppas du menar att de är olika i formen för byter de skepnad stup i kvarten är det något allvarligt fel på dem :) typ som barbagänget min grabb blev skitarg när han såg tomten komma vankandes i snön och sade att - kommer han hit nu den djäveln! sonen var inte fyllda 4år. | |
| Gautama | 2011-05-03 20:41 | |
![]() | Hahahaha "kommer han hit nu den djäveln" var hade han fått det ifrån? Hmm:-) | |
| malman | 2011-05-03 20:47 | |
![]() | jag tycker burkarna är för dyra, när man läser på innehållet så är det ju mest vatten | |
| slånbär | 2011-05-03 20:48 | |
![]() | Ja kära nån-tänk att mina gossar överlevde småbarnsåren.....Jag körde rakt av med barnmatsburkar. Dyrt var det och säkert inte alls lika nyttigt som hemmalagat men tiden jag hade att pussla med räckte liksom inte till att laga egen barnmat vid den tiden i livet. När min äldste son var liten så sov han högst oregelbundet och fick han inte mat direkt när han vaknade så skrek han tills han somnade igen och det kunde ta ett bra tag det. När han väl sov fick jag välja mellan viktiga saker som tex ska jag äta lunch själv eller ska jag duscha, ska jag försöka tvätta lite av nattens spyhög eller ska jag gå på toa. Så det där med att vara duktig och laga hemlagad gick bort. Och så friska barn som jag har haft känner jag ingen som har. Jag vabbade inte en mer än några enstaka dagar om året och efter min yngste började i trean (lågstadiet) så har jag inte varit hemma alls och dom är ju nu 17 och 19 år. Då har som jag skrev tidigare min äldste inte varit sjuk en enda dag sedan han började i sexårs och han tar studenten om en månad. Så man skadar faktiskt inte barnen för livet om man inte orkar vara duktig och laga egen mat- det går alldeles utmärkt med burkmat. Däremot har jag sedan barnen började äta samma mat som oss lagat det mesta från grunden mest pga att jag tycker det är både godare och billigare. Sällan färdigköpt mat, nästan aldrig snabbmat och alltid sallad och grönsaker till och i maten. | |
| slånbär | 2011-05-03 20:54 | |
![]() | Tänk att ingen har nämnt amningen i tråden. Själv ammade jag min äldste son till han var drygt två år,.Självklart inte mer än på kvällen när han blev lite större. Det var så en sån där mys stund vi hade på kvällarna men till sist så tyckte han själv att det räckte så då slutade vi med det. Min andre son blev jag tvungen att sluta amma vid ettårsåldern för han bet mig så in i helvete så det gick inte. Själv blev jag knappt ammad alls för jag föddes med tänder så min arma moder stod inte ut särskilt länge. | |
| FruBengtsson | 2011-05-03 20:57 | |
![]() | Min dotter gick utan stöd när hon var 7 månader =) | |
| malman | 2011-05-03 20:59 | |
![]() | jag kunde inte amma mera än 2 månader men jag anser att det är upp till var och en. jag tycker inte att jag ska lägga mig i hur man matar sitt barn, jag ville bara få en diskussion om det här med hur man bör laga maten, vill man ge burk så ska man givet vis göra det, man är ingen dålig mamma/pappa bara för att man köper burk, jag själv har inte råd med burk och Ronja gillar det inte alls. så jag ville veta hur jag lagar den bästa maten | |
| slånbär | 2011-05-03 21:00 | |
![]() | Fru Bengtsson -jag känner med dig. Livet är inte alltid rättvist. Hade samma elände och funderade allvarligt på koppel under en period........ | |
| Gautama | 2011-05-03 21:00 | |
![]() | Ja, det där med ammning var ju också en stressfaktor som hette duga. Alla pratade om att ammning var så viktig för att skydda mot allergi och allt möjligt. Jag kunde inte amma mina barn mer än ca 2 månader på var och en. Blev helvetes sjuk i mjölkstockning så jag låg med 41.9 i feber. Mjölken försvann efter det så mina är uppvuxna på tillägg. De har inga allergier eller något sådant, tur kanske? En kompis till mig ammade sin dotter jättelänge och hennes dotter har allergier och astma och är ständigt sjuk även nu som 20-åring. Vad jag menar med det är att man inte alltid ska tro på allt som sägs. Tror att det är anlag som spelar roll också. Sen hade jag mer än gärna ammat mina barn längre bara för att det är så mysigt och jag tror givetvis att bröstmjölk är mycket bättre än tillägg. | |
| nystan1 | 2011-05-03 21:01 | |
![]() | Man kan ju alltid göra som man tycker. Laga allt själv, laga inget själv, eller både och. Här gick det i perioder. Min tanke var att hon skulle få hemlagat ett mål, och burk ett. Ibland blev det så, ibland inte. Ett tag vägrade hon min mat, senare var det burkmaten hon inte ville ha. Ibland hade jag inte lust att laga speciellt till henne, då blev det helt enkelt burk ett tag. Ibland lagade jag tre olika rätter på en gång och frös in, så fanns det ett bra tag, Tycker man att det är viktigt att laga egen mat, och har tid, ork och lust till det är det nog jättebra. Men då vill det till att man lär sig om maten man tillagar, annars är det inte säkert att den är mer näringsrik än den man köper i burk. | |
| nystan1 | 2011-05-03 21:04 | |
![]() | .. och jag hänger inte med i svängarna här ser jag ;) Ammade i 7 månader (deltid sista tre), och önskade bara att det skulle ta slut. Jag vet att man inte får säga så, men det var så jag kände. | |
| slånbär | 2011-05-03 21:05 | |
![]() | Nystan-man får visst känna så -det är din kropp och dina känslor. så det så. | |
| Gunilla _ | 2011-05-03 21:08 | |
![]() | Min äldste föddes fem veckor för tidigt, blev inte ammad (jag hade helt enkelt ingen mjölk vilket inte alls dög som anledning(!) enl BVC-sköterskorna (de skulle jag hellre kalla något annat btw)) samt att han åt burkmat i början. Idag är han närmare 190 lång och har alltid varit frisk som en nötkärna. No worries vill jag påstå alltså :) | |
| nystan1 | 2011-05-03 21:10 | |
![]() | Det uppfattas ibland som otacksamt, när man kan men inte vill. Det var mest det jag menade. Men jag sticker inte under stol med att jag var överlycklig när hon själv inte ville ha längre. :) | |
| frukantarell | 2011-05-03 21:15 | |
![]() | ttiittii: Här krigas det var och varannan dag. Sonen är rejält taggig emellanåt. Har ännu inte träffat den felfria människan. Jag är älskar mina ungar och ibland till och med gnabbet... | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-03 21:29 | |
![]() | Jag kunde bara amma fullt i 3 månader på lillkillen, precis som på min äldsta dotter. Min mellandotter formligen älskade att amma men började bitas efter 8 månader och min yngsta dotter minns jag inte ens hur vi gjorde. Men att sluta amma vid 3 månader så här på 4:e barnet var mycket mer ångestladdat än vad det var första gången. Har faktiskt bloggat om just det: tornvy.wordpress.com...la -osaker/ Var vansinnigt ångestladdat just då. Nu inser jag att jag hade varit en dålig mamma om jag tvingat honom att fortsätta vara hungrig istället. Han hoppade 2 kurvor upp på samtliga kurvor och behövde mycket mer än vad jag kunde ge honom. Nu sovar han tryggt och klarar av att utvecklas på andra plan när han inte är konstant hungrig. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-03 21:31 | |
![]() | För övrigt: de flesta av mina inlägg gällande barn. tornvy.wordpress.com...go ry/barn/ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-03 22:50 | |
![]() | ja amma gör man precis som man vill med ,det värsta jag vet är mammor som klankar på andra mammor som inte ammar,dom tycks tro att dom är bättre på något vis,och dom är det synd om på riktigtl ,jag tycker alla mammor är bäst om dom ammar eller inte spelar ingen roll,om dom ger barnmatsburkar och pulvergröt,pressar potatis i vitlökspress och odlar grönsakerna själv så är dom lika bra ändå,om man ser livet som en helhet,så kommer dom första två åren nästan att försvinna så utslaget på 90 år så har det överhuvud taget ingen betydese,min gammelmormor hadde 9 ungar som hon aldrig ammade,hon satt en napp på en gräddflaska och hon vispade ihop vetemjöl vatten och smör och tänka sig dom blev över 80 år hela bunten,detta var på den tiden innan semper och findus var uppfunnet,1920 tal,detta är nu inget jag rekomenderar, utan är en känga till dom som eventuellt tänkt klaga på dom som inte ammar | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-03 22:52 | |
![]() | frukantarel,du har så rätt den felfria människan finns inte,och kommer aldrig att finnas vi lär så länge vi lever,det är liksom meningen på någe vis | |