Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-09 22:49 | |
![]() | Jag kommer till dig nästa helg, Labyrint. Då kan vi dricka ett glas vin till maten och diskutera moralpanik och könsroller. | |
| Labyrint | 2011-05-09 22:52 | |
![]() | Det låter bra det kverulanten =) | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-09 22:53 | |
![]() | Det är väl fortfarande ingen som riktigt vet varför han nekade henne. Hon påstår i artikeln att han hänvisat till en policy, men någon sådan policy fanns uppenbarligen. Att han har nekat henne råder det väl knappast någon tvivel om, men VARFÖR lär vi aldrig få veta, och att spekulera i om det är rätt eller fel ter sig då ganska meningslöst. | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-09 22:56 | |
![]() | Yey :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-09 23:00 | |
![]() | han nekade henne för han sett henne amma babyn,ägaren till restaurangen stöttade bartendern i hanns beslut.jag tycker att han gjorde fel som serverade henne ett glas vin,och män ammar inte så det är inte relevant.lite alkohol går ut i mjölken,och vi vet inte om hon druckit innan hon kom till restaurangen,vi vet inte heller om barn som får i sig alkohol genom bröstmjölken har lättare för att bli missbrukare i vuxen ålder för en sådan studie har inte gjorts | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-09 23:00 | |
![]() | han nekade henne för han sett henne amma babyn,ägaren till restaurangen stöttade bartendern i hanns beslut.jag tycker att han gjorde fel som serverade henne ett glas vin,och män ammar inte så det är inte relevant.lite alkohol går ut i mjölken,och vi vet inte om hon druckit innan hon kom till restaurangen,vi vet inte heller om barn som får i sig alkohol genom bröstmjölken har lättare för att bli missbrukare i vuxen ålder för en sådan studie har inte gjorts | |
| le-lou | 2011-05-09 23:12 | |
![]() | varför gjorde han rätt, jag har svårt att sätta fingret på motiveringen från er som anser detta? Vad är egentligen motiveringen? Att det skulle vara skadligt för barnet verkar kunna uteslutas enligt vetenskapens samlade expertis när det gäller små mängder, så det kan man inte trycka på. Är det att bartendern och (de som anser honom gör rätt) bara TYCKER att det ser illa ut med en mamma som dricker ett glas vin? Då är det ok att neka henna köpa? För det verkar ju trots allt vara en fråga om ett personligt tycke och inget annat här, bartendern ansåg att ammande kvinnor inte ska dricka vin. I så fall borde ju nån annan vara i sin fulla rätt efter sådana premisser, att faktiskt neka/diskriminera en homosexuell person från att köpa en kopp kaffe i det egenägda cafef också, enbart för att hon/han inte gillar homosexuella? Eller som sagt, neka en mamma som vill köpa en tårtbit till sin överviktige son? Jag ser det som att bartendern valde att säga att "som ammande mamma får man inte dricka vin". "Som ammande mamma får man inte gå ut på krogen och ta sig ett glas vitt tillsammans med goda vänner och jag tar härmed det beslutet åt dig". det där med att dricka ett glas vin som en ammande mamma inte är farligt för barnet (och om man är osäker behöver man inte amma direkt efter att man har druckit) verkade inte spela någon roll - att dricka ett glas vin är inte okej, inte om du är en ammande mamma. Kanske ska man även fråga folk i dörren på alla krogar om de är föräldrar och tänker åka hem och natta sitt barn också för inget barn tycker ju att det är trevligt när mamma eller pappa luktar drinkar? Hela Sverige reagerar när en ammande mamma vill ha ett glas vin och vissa lyfter bartendern till skyarna nu. Civilkurage hojtas det. Läste ett himla bra inlägg på nätet om detta: " Vi förfasas över när någon dricker vin till maten, men lyckas blinka bort det positiva i att hon ens kunde ge sig ut med en bebis och försöka äta en middag med sin vännina på en resturang. Fantastiskt att det ens gick, att hon inte behövde svettas över att skrikande barn som störde de andra gästerna. Hade hon lämnat bebisen hemma så hade några förfasats över det och sagt "hur kunde du lämna barnet, du ska ju alltid vara med bebisen när du ammar". Vi skäller på kvinnor hela tiden, för att dom ammar offentligt, för att dom inte ammar, för att dom bär barnet i sjal (akta ryggen), för att dom inte bär barnet tillräckligt osv, osv. Vi behöver slappna av. Ta saker lite mer med ro. Vi förstör för varandra med de strikta linjer vi sätter upp för varandra, med våra moraliska principer, som ibland är alldeles för rigida, ofta bara tyckanden utan grund. Barn är allas ansvar, och liksom de är allas ansvar är det allas ansvar att försöka se gråskalorna och ingripa när det är farligt på riktigt. " | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-09 23:27 | |
![]() | det skälls inte på kvinnor för att dom är kvinnor det skälls för att dom beter sig illa det är 2 skilda saker | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-09 23:27 | |
![]() | det skälls inte på kvinnor för att dom är kvinnor det skälls för att dom beter sig illa det är 2 skilda saker | |
| mrperfect | 2011-05-09 23:31 | |
![]() | ibland upprepar kvinnor sig :) | |
| Aquilalore - Ej medlem längre | 2011-05-09 23:32 | |
![]() | ..jag förmodar -baserat helt på mina erfarenheter- att det är skadligt med alkohol. Att någon svensk expertis säger att upp till två glas i veckan är ok när man ammar -vilket hon isf överskred om man ska tolka livsmedelsverket- lämnar jag helt därhän. Påstår du att du inte tittar konstigt på en överviktig som köper onyttig mat i affären? Om man nu ska jämföra äpplen å päron. | |
| shulten | 2011-05-09 23:32 | |
![]() | =) | |
| laatifah | 2011-05-09 23:33 | |
![]() | ttiittii , vad menar du med att det inte är relevant i fråga om män? män kan ju hålla barnet precis som mamman men istället ge ersättning | |
| le-lou | 2011-05-09 23:33 | |
![]() | tittii - en kvinna kan helt enkelt aldrig bete sig önskvärt, det kan vi ju vara överens om. | |
| laatifah | 2011-05-09 23:34 | |
![]() | titta konstigt?! ja det kan hon väl stå ut med? även den godisätande tjockisen vafan, det var ju inte det som var grejen, utan för att repetera att han nekade henne från att serveras ett glas vin. | |
| le-lou | 2011-05-09 23:35 | |
![]() | vilken expertis säger det motsatta? Att två glas vin är skadligt? | |
| Bitte - Administratör | 2011-05-09 23:36 | |
![]() | Ansvarsfull alkoholservering är alla krogar skyldiga att följa och nu har man gjort det, Fattar liksom inte vad som är problemet. Bitte | |
| laatifah | 2011-05-09 23:37 | |
![]() | o jag fattar inte hur det kan vara oansvarigt att servera ett andra glas vin till en kvinna med ett barn som ammar! | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-10 00:01 | |
![]() | Trots att det konstaterats att det är inte skadligt att dricka måttliga mängder alkohol under graviditeten är det upprörande för folk att en mamma dricker vin av den anledningen att det finns en föreställning om att "så gör inte mammor" Det är av samma anledning man upprörs av att en mamma glömmer ungen på dagis, gör pappan det är han lite gulligt disträ och tossig. En mamma som tappar sin unge i golvet är oerhört oaktsam (och kanske sadist?), gör pappan det är han lite gulligt klumpig. O.s.v. o.s.v. etc. etc. En genusfråga, alltså. | |
| kverulanten - Ej medlem längre | 2011-05-10 00:03 | |
![]() | Amning ska det givetvis stå, inte gravididet. Huuu.. | |