Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-05-18 21:31 | |
![]() | Öh, nej, utbud och efterfrågan sätter INTE lönerna. Det är den offentliga sektorn som sätter nivåerna. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:31 | |
![]() | jag jobbar som slöjdlärare! Om du tänker mer på ditt och inte så mkt på andras så kanske det blir mindre irritation. | |
| magnusito | 2011-05-18 21:32 | |
![]() | Nja tillgånger på psykoterapeuter är liten. Det är bara en ren värdering och ett läkarfack som har otrolig makt och påverkan på beslutsfattare. | |
| le-lou | 2011-05-18 21:32 | |
![]() | men då kan ju du svara vad slöjdlärarna gör under loven? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:33 | |
![]() | planerar mejlar och dricker kaffe och syr lite grann samt umgås med sin familj. | |
| slånbär | 2011-05-18 21:33 | |
![]() | Gunso- självklart vet jag det-jag jobbar ju i en skola/förskola och får precis samma insyn och kunskap kring detta som alla andra inom skolan. Det är just därför jag skriver som jag gör-jag ser det på nära håll dagligen och jag kan ju säga såhär-kaffekoppen är det viktigaste arbetsredskapet för rätt många i personalen. Annakarinelli-Ja det fattade jag ju lätt att du skulle ta åt dig och gör det för all del. Jag känner till allt det du skrev om men det förändrar inte någonting-så som jag ser det så ska barn inte förberedas inför skolan när dom är tre fyra år-dom ska leka, bråka,gråta,tröstas och bara få vara i första hand. Jättebra att dom samtidigt lär sig men omvårdnaden kommer idag i sista hand för förskollärarna och jag kan som förälder säga att det viktigaste är att barnen är trygga, har roligt, får bra mat och någon som verkligen ser dom. Sedan om dom har lärt sig dela ett äpple i fjärde och åttondelar det är faktiskt inte lika väsentligt när det handlar om små barn. Däremot är det viktigt att nivån är högre för lärarna i skolan. Återigen så vill jag påpeka att dom flesta lärare (som jobbar i skolan då då) har en otroligt lång ledighet som grädde på moset. Det är inte fy skam att ha runt 15 veckor ledigt om året med full lön. | |
| le-lou | 2011-05-18 21:37 | |
![]() | förmånen de har under föräldraledighet, att kunna ta ut full lön över sommaren tex. Grymt. "Möjlighet finns alltså som lärare under ett kalenderår att periodisera ledigheten och att däremellan ”gå i tjänst” under lovtid. " www.lr.se/lararnasri...10 509.html Glassig förmån minst sagt. | |
| stol | 2011-05-18 21:37 | |
![]() | Om lärarlönerna och statusen inte höjs kommer färre och färre att vilja jobba som lärare. Färre lärare ger sämre lärare vilket påverkar elevers fårmåga i låg/mellan/ högstadie att tillgodogöra sig baskunskaper för fortsatta studier. Hur ska vi då få fram framtidens läkare, ingenjörer, etc... Vi kommer att tappa gentemot övriga världen, vi hade en skola och lärarstatus i topp för kanske 15-20 år sedan men det har vi fan inte nu. | |
| slånbär | 2011-05-18 21:38 | |
![]() | precis som våra politiker då | |
| gnill | 2011-05-18 21:39 | |
![]() | det är stor brist på läkare, om det fanns fler läkare än vad som behövdes betvivlar jag att deras löner skulle vara lika höga | |
| slånbär | 2011-05-18 21:40 | |
![]() | Men satsa pengarna på själva skolan då istället för att ha lärare som jobbar i förskolan. Det måste väl ändå var bättre att dom arbetar med dom äldre barnen har högre utbildning än dom som jobbar med förskolebarnen. Resursfördelning. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:43 | |
![]() | Ja, gnill, det är stor brist på läkare. Men det är också så (magnusito är inne lite på det) att läkarfacket haft och har ett mycket stort inflytande på hur många som tas in på läkarlinjen. Man har lyckats med något av det allra viktigaste för att hålla lönerna uppe. Men nu handlade ju detta om lärarna. Och minsann om det inte verkar som om det blev ett uppror - mot lärarupproret. Och därmed säger Dumblondin godnatt för nu ska hon snart sova. :) | |
| Gunso | 2011-05-18 21:46 | |
![]() | Jag antar att din skola ligger långt under önskvärd måluppfyllelse slånbär... Eftersom dina kollegor i första hand dricker kaffe. Tyvärr får du det också att låta som att det är lärarnas fel att barnen inte ska få leka osv. i den mån du önskar. Det kan jag säga att det är det inte. Speciellt förskollärare och fritidspersonal vill nog inget hellre än att låta barnen vara barn och t.ex. träna sina sociala skills (vilka är oerhört viktiga för att kunna lära sig det mer teoretiska) i första hand. | |
| le-lou | 2011-05-18 21:50 | |
![]() | känner en del som är lärare och det finns kanske lärare som använder sitt sommarlov till att arbeta=planera. Men jag känner inte personligen någon som gör det. sen får ni säga vad ni vill om saken. | |
| Gunso | 2011-05-18 21:54 | |
![]() | Sommarlovet används nog ytterst sparsamt till arbete, ja. Däremot kan säkert påsklovet ligga risigt till då det ofta ligger nånstans kring perioden för utvecklingssamtal. Senaste jag hörde, angående just de omtalade lediga veckorna, var att de lärare som övergår till semestertjänst ökar sin lön med i runda slängar 1500:-/mån. Men då blir det nog rätt kärvt (för att inte säga riktigt jävla svårt) med tiden under veckorna... | |
| CrackedActor | 2011-05-18 21:55 | |
![]() | har de full lön på sina uppehållstjänster? jag jobbar inom skola, men inte som lärare, och de i min arbetsgrupp som har uppehållstjänst, alltså ledigt när barnen har sommarlov och jullov, får inte full lön när de arbetar för att det ska kunna få ut pengar även när de är lediga. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:55 | |
![]() | En sak jag undrar över, och här får ni ursäkta min okunnighet, är: Varför, efter 10 veckors ledighet från skolan, måste varenda termin börja med en studiedag direkt efter skolstart? Jag förstår att man behöver synkas etc. Men går inte det att göra någon gång under de 10 veckorna? Det finns ju arbetsgivare som inte är helt positiva till att jag som småbarnsförälder måste stanna hemma precis när jobbet har kommit igång igen. Just den grejen fattar inte jag. Vet att det är OT, men om någon kan berätta för mig varför så hade jag varit genuint tacksam. | |
| YamahaJet | 2011-05-18 21:56 | |
![]() | "Sommarlovet används nog ytterst sparsamt till arbete, ja. Däremot kan säkert påsklovet ligga risigt till då det ofta ligger nånstans kring perioden för utvecklingssamtal. " Oj jisses, vad brutalt. Ni måste "jobba hemifrån" lite grann under påsklovet. Tur att ni har hela sommarlovet att ladda upp inför höst- och jullovet då. Ni förtjänar verkligen högre lön. | |
| slånbär | 2011-05-18 21:59 | |
![]() | Gunso- Tyvärr kanske dom vill låta barnen leka men dom har alldeles för höga krav på måluppfyllelsen. Det är så mycket som "måste "göras att den fria leken faktiskt schemaläggs. Det är inte deras fel men det är så det ser ut. Och kaffekoppen följer med vart dom går..... Då talar jag förskola/fritids. Men lärarna på lågstadiet har inte heller världens tuffaste jobb på vår skola. Jag har jobbat i invandrarområde och där kan man snacka om en helt annan situation- hos oss är det en ankdamm. | |
| Gunso | 2011-05-18 21:59 | |
![]() | Jag är inte lärare YamahaJet så du behöver inte använda så fin titulering som Ni :) Med tanke på att de som är lärare är lediga då, så ja - visst är det lite trist. Jag, som har vanligt semestertjänst, gör allt jag kan för att inte ens tänka på mitt arbete under min ledighet. Det är sunt vill jag påstå! | |