Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-08-25 18:23 | |
![]() | Gulligt och gulligt. Hade det varit min 13-åring, så är jag rätt säker på att jag skulle göra vad jag kunde för att hjälpa henne att tänka om. Men jag vet också hur svåra vissa unga människor är, det är inte alltid så enkelt som att föräldrarna "borde ha bättre koll på sina ungar". Det är precis omöjligt att uttala sig om det här specifika fallet eftersom jag inte själv sett hur situationen ser ut. TS kanske är helt rätt ute, eller så har hon dragit för stora växlar på det hon sett, eller tror sig ha sett. Dottern kan ha psykiska problem, hon kan vara revolterande, hon kan vara brådmogen, hon kan ha råkat illa ut, hon kan befinna sig i en kris, hon kan ha kommit på tillfällig kant med sin familj... ja vad som helst. Det är ingen enkel situation för TS, men jag tror att det bara är hon som till syvende och sisdt kan avgöra om hon ska gå vidare eller inte. Eftersom hon ställer frågan här, så antar jag att hon är osäker. Är hon alltför osäker - så tycker jag inte hon ska anmäla. Återigen - hade det varit min 13-åring (som det skulle kunna gå lite snett för hur duktig förälder jag än är) så hade jag definitivt inte uppskattat att grannar i panik ringer sociala myndigheter, utan att ens ha försökt kontakta mig först. Men det är ju jag det. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-25 18:29 | |
![]() | Jeekla plommonkräm. Jag gick på ditt trolleri så det bara skrek om det. *ptff#tpf##* | |
| plommonkräm | 2011-08-25 18:30 | |
![]() | öhmöh. Jag drog till med sådant som jag tror skulle beröra någon som anat men inte gjort något. Och apropå på fantasi. Jag har upplevt just den situationen. Att många hade anat och inte gjort något, utan bara tänkt. Det slutade i det fallet just med ett mord. De som då sett men blundat och inte vågat ingripa hade skuldkänslor efteråt. Även sådana som var just grannar, arbetskompisar etc. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-25 18:38 | |
![]() | OK plommonkräm. Men är du säker på att det du har upplevt egentligen har så mycket relevans till tråden? Det kanske det har - eller inte? Jag har ingen aning, jag bara frågar... | |
| LouLou - Ej medlem längre | 2011-08-25 18:49 | |
![]() | Ja jag har då inte sex med alla jag sover över hos... | |
| nippertippan | 2011-08-25 18:49 | |
![]() | Min dotter hade en pojkvän på 16 år när hon var 14 år och dom höll nog inte bara handen. Men dom var tillsammans i 3 år. | |
| pabster1 | 2011-08-25 19:20 | |
![]() | Upplys soc om det du sett anmäl ingenting för det har du ingen grund för. | |
| ANDERStG | 2011-08-25 19:29 | |
![]() | I min gamla skola slutade det med överfall med sax. Orsak och verkan är komplicerat, men visst anar man vissa faktorer. | |
| magnusito | 2011-08-25 19:46 | |
![]() | Självklart är det rätt att anmäla. Hon behöver hjälp, hela familjen behöver hjälp. Mamman kan inte gränsa henne. Det är ett rop på hjälp. Helllre anmäla så saken utreds än att inget göra. det är naturligtvis bra om mamman kontaktas först. | |
| Gautama | 2011-08-25 19:50 | |
![]() | Du ska verkligen INTE anmäla, försök att inte bry dig så mycket om hur andra lever sitt liv. När jag var 14 så var jag tillsammans med en kille på 20 i över ett år. Man är olika och mognar olika. Sluta förfasa dig över andra människor som inte lever som du tycker så blir det bäst!! | |
| slånbär | 2011-08-25 19:57 | |
![]() | Nippertippan-det är det jag menar. Det är många unga tjejer som är ihop med äldre killar och har sex utan att det för den skull är ett övergrepp. Att säga att en kille då gör sig skyldig till sexuellt utnyttjande är ju galet. En del av dom som ivrigt hejar på en anmälan och anser att flickor under femton minsann inte ska hålla på med sex ser rätt unga ut men låter som sexti plus. Min pensionerade faster har en mycket liberalare syn på detta. Det är väl mycket bättre att unga tjejer får adekvat information och stöd när det gäller att skydda sig mot oönskade graviditeter och div sjukdomar än att bara säga att det minsann är förbjudet i lag att hålla på med sånt innan femton. Vad anser ni om alla dessa kvinnor som faktiskt har levt hela sitt liv med den artonåring dom träffade när dom var tretton. Har dom levt hela livet med en man som i hemlighet haft en dragning till unga flickor eller var det helt enkelt så att han bara råkade bli kär i en tjej som råkade vara några år yngre och under femton? | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-08-25 19:59 | |
![]() | Ja jag har då inte sex med alla jag sover över hos... Nek, det har inte jag heller. Men då sover jag heller inte hos dem "på helgerna" samtidigt som jag vill sova där ännu mer. Man behöver ju inte göra sig dummare än man redan är. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:05 | |
![]() | Det här med att man upplever sig som rejält mogen som 13-åring är ju inget ovanligt. Jag har nog aldrig varit äldre än när jag var 14 år. Men så hade jag rejält med tur. Är man rejält oroad för någon som är 13 år så kan det vara bra att faktiskt säkerställa att det är inbillning innan man släpper det. Men att anmäla, det är när man är säker på att någon far illa och är på gång att hamna rejält snett. Som jag skrev tidigare, så är ju inte en anmälan på något sätt en säkerhet för att situationen förbättras. Sen håller jag med er som skriver om intrigiteten. Det är rätt att vi måste värna om den. Men om man är påtagligt säker på att något är galet så bör man nog göra nåt. | |
| magnusito | 2011-08-25 20:48 | |
![]() | Inte då,säker behöver man inte vara, det är ju det som utredningen ska ge svar på. Det är ju som vissa här resonerar som gör att folk vänder bort blicken och sviker. DET ÄR FAKTISKT OLAGLIGT FÖR EN VUXEN ATT HA ETT SEXUELLT FÖRHÅLLANDE MED EN MINDERÅRIG | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:51 | |
![]() | DET ÄR FAKTISKT LAGLIGT ATT HÅLLA EN 13-ÅRING I HANDEN! | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:54 | |
![]() | anmäl. en vuxen man begår ett brott när han kysser en 13 årig flicka. ett brott som du ska anmäla, sen får utredningen visa i vilken utsträckning hon utnyttjas. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:54 | |
![]() | :) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:56 | |
![]() | det behöver det inte vara jaap. det beror på vad det finns för övertoner på handhållandet, intimiteten. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:56 | |
![]() | Det som ryms inom ''sexuell handling'' menar du? | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-08-25 20:58 | |
![]() | ja | |