Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade41
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-09-03 22:25
Antal inlägg: 17500

Midna, oj. Moraliserande? Misstar du inte mig med nån annan i vegotråden som snackade moral nu? Jag gav moralen fingret där om du har läst nåt men förmodligen så blev det för mycket för dig. Och du, jag skiter i moral i den här frågan rätt ordentligt. Var har jag skrivit att mammor som inte ammar sina barn blir kassa föräldrar? Det är så korrekt att säga att "valet är ditt", när det inte är det.

Tvålis - Ej medlem längre2011-09-03 22:25
Antal inlägg: 4429

Jag har ammat fyra barn. Dom har alla fått bestämma takt och varaktighet. Det har pendlat på 3-8 månader. Det är bara att inse att som mamma så har du lite att sätta emot moder natur. När barnet inte blir mätt, så räcker det bara inte till.

Det finns varken rätt eller fel. Det ända som är fel är de personer som tycker att dom har en rätt att gå in i den ömtåliga balansen mor och barn har.

Mår inte mamma bra, så mår ingen bra. Låt mammor bestämma själv. Vill man inte amma, så har man all rätt att känna så. Vill man amma tills barnen är 5, så har man den rätten med.

Låt ammande mammor, eller dom som inte fixar att amma, att göra precis det dom gör när dom gör det.

Det finns ingen fördel med en mamma som stressar.

le-lou2011-09-03 22:26

"Moraliserande och dömande människor däremot, tror jag är direkt olämpliga att uppfostra barn."

Duktig flicka. Kom med lite påhopp så känner du dig säkert lite bättre till mods bakom skärmen.

le-lou2011-09-03 22:27

Jag säger det igen. Jag vänder mig emot kvinnor som inte vill amma för att de inte vill att brösten ska hänga. Eller som tycker att brösten inte är till för det utan för mannen. De är tragiskt många. Jag har aldrig påstått att en kvinna som inte mår bra, vare sig psykiskt eller fysiskt, ska amma.

Midna792011-09-03 22:28
Antal inlägg: 1117

Haha! Ja, ett visst underhållningsvärde har du ju i alla fall. :)

le-lou2011-09-03 22:28

kan tyvärr inte säga detsamma om dig tråkmåns.

Midna792011-09-03 22:29

Det glädjer mig.

Tvålis - jag tror precis som du.

kurt-inger2011-09-03 22:39
Antal inlägg: 15

nä le-lou. jag känner inte skuld. jag blir provocerad. men det är ju fint att du tror att du är barnens språkrör. jag kan tala om för dig vad ett barn behöver: en glad mamma och pappa. det krävs inte fem års högskolestudier för att komma fram till det. fast jag råkar just har fem års högskolestudier i vad människor behöver. har du barn le-lou?

kurt-inger2011-09-03 22:40

väldigt bra formulerat tvålis!

le-lou2011-09-03 22:43

ja.
Du blir provocerad över att världens samlade läkarkår anser amning vara viktigt och hälsosamt för barn alltså? Då är du sannerligen lättprovocerad. Jag blir sällan provocerad av fakta, däremot av folk som inte kan läsa vad man skriver. En glad mamma och en glad pappa är alltid bra, men det är inte det som skyddar barn från infektioner och sjukdomar.
Och nej - språkrör? Det jag lägger fram är fakta och fördelar med amning. Är det någon här (typ du) som säger att amning är det sämre alternativet?

Tvålis - Ej medlem längre2011-09-03 22:50

Om en mamma mår sämre av att amma än att inte göra det. Så är det det sämra alternativet. Sen kan vi dänga dom i huvudet med siffror och fakta. Det lär ju inte ändra något.

Låt mammor vara mammor så som dom gör det bäst.

Saldina2011-09-03 22:52
Antal inlägg: 163

Jag tänkte skriva något, men insåg att Tvålis säger exakt det jag skulle vilja säga :)

kurt-inger2011-09-03 22:58

du kan fråga vilken läkare som helst om vilken som är den största hälsorisken i sverige; dålig anknytning eller en svår infektion?
du kan ju försöka hitta någon statistik som säger att flaskbarn i större utsträckning lider av men i vuxen ålder skapade av sjukdomar än vuxna som lider av med på grund av dålig anknytning.

le-lou2011-09-03 23:00

tvålis, att må dåligt är en sak. Att må skit fysiskt och psykiskt hjälper ingen. Men.. om man följt detta från början så är det inte heller det jag diskuterar.
Av rena utseende skäl så undviker flertal att amma sina barn. Det handlar ju inte om att "må dåligt". Det är fåfänga. Det är fortfarande så att de har rätt till det såklart, ingen kan ju hindra dem. Men är det verkligen nåt att heja fram tycker du?
Alla gör som de vill så länge det inte drabbar andra. Vindrickande ammande morsor är folk på som spön i backen, trots att det inte finns hälsorisker med ett glas vin. Men själva amningen är så supertabu att prata om, för då "moraliserar man" och då är det helt ok att neka bebisar det pga sin egen fåfänga.

le-lou2011-09-03 23:01

kurt-inger - du vet nog lika bra som mig att anknytning kan man få lika bra med ett flaskbarn. Vet inte vad det har med detta att göra faktiskt.

Midna792011-09-03 23:04

le-lou - om du upplever att många personer missuppfattar det du skriver kanske det beror på hur du uttrycker dig. Få personer orkar läsa igenom en hel tråd. När du skriver att du fördömer dem som väljer bort en fungerande amning (inte ett ord i inlägget om att du tycker det är OK om mamman mår dåligt psykiskt av det) på samma vis som du fördömer barnaga och föräldrar som super med sina barn framstår du som väldigt hård och moraliserande. Även om det inte är så framställer du dig själv på det viset.

Tvålis - Ej medlem längre2011-09-03 23:07

le-lou, jag är mer förlåtande än du. Om en kvinna vill ha finare bröst, och det är viktigt för henne, Whats the biggy? Då är man fåfäng, och det är ok. Modersmjölksersättningen är jäkligt bra. Om kvinnor väljer att sluta amma på grund av att kunna dricka vin? So be it. Det handlar ju om det individa barnet och hur det mår.

Oftast så tror jag faktiskt inte att det är just amningen som spökar,

le-lou2011-09-03 23:07

men det är ju så jag skrivit...och jag har i flera inlägg poängterat att jag inte talar om de som mår dåligt psyiskt el fysiskt.
Väljer - bort en fungerande amning, fungerande för mamma och för barn.
Mår man skit psykiskt el fysiskt så fungerar det inte och är därför inget val heller.

le-lou2011-09-03 23:09

whats the biggy?

the biggy är att amning är riktigt bra för barnet. Och för dig.
Och att det är en myt att brösten förstörs av amning. Det är INTE amningen som gör det. Vill man behålla sina tuttar som de är, bli inte gravid.
Va fasen - myter dör tydligen långsamt. Det är ju det jag säger - pratar folk om det här, så kanske folk läser sig till lite information istället för att bara tro.

kurt-inger2011-09-03 23:11

det har med saken att göra. som jag tidigare skrev: glada mammor och pappor är det ett barn behöver.

men du har lagt ner mycket möda och besvär för att beskriva en grupp människor som du fördömer. exakt hur många är dom där mammorna som du anser vara så onda och egoistiska?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?