Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
matoh - Ej medlem längre2011-12-12 19:10
Antal inlägg: 209

Hälsa är relativt, du väljer hur stor roll dina eventuella krämpor spelar in iditt liv. Jag bryr mej inte längre om min astma och tinnitus...
Allt annat är viktigare.

anderberg82011-12-12 19:12
Antal inlägg: 3237

danny - Jag vet själv inte, men jag tror inte det. Men med den inställningen så är det nog mycket möjligt att det är så! Men prova så märker du! =D

dannyboyFFS2011-12-12 19:13
Antal inlägg: 394

Bara om du står för min psykvård =)

anderberg82011-12-12 19:29

Ytterst tveksam. Jag kan inte lova något. Men jag ska försöka att komma och hälsa på. :)

-Delika-tess2011-12-12 19:45
Antal inlägg: 1968

Anderberg (och kanske marme...):
Hade varit myyyycket roligt att höra vad ni hade tänkt göra åt min (och dotterns) livslånga och mycket nödvändiga medicinering - om ni nu kunde byta ut den mot yoga eller mat....
Och TROTS vår medicinering så har vi båda toppenhälsa just nu!!

Gautama2011-12-12 19:52
Antal inlägg: 6854

Jag undrar också om yoga kan ersätta min medicin som gör att inte mitt skelett urholkas så jag får benskörhet 40 år gammal?

bobo flux2011-12-12 19:59
Antal inlägg: 11371

Jag tror nog mer de syftar på fel- och övermedicinering. Där om någonstans finns det ju upphov till ohälsa som hade kunnat undvikas, främst bland äldre.

anderberg82011-12-12 20:00

-Delika-tess - Jag hoppas faktiskt inte du tolkat det jag skrivit som att jag tror att allt löser sig med bra mat och yoga. Det har verkligen inte varit min mening. Långt ifrån. :)

Men min syn på ordet "hälsa" är (bl.a):
Kräver mediciner= Inte OPTIMAL hälsa.

Hade du inte haft bättre hälsa om du inte haft problemen som behöver medicineras?

Som sagt, jag påstår verkligen inte att era problem löser sig med yoga. Men jag utesluter inte att det faktiskt kan finnas sådana problem som möjligen kan lösa sig på "naturligare" väg än med mediciner. :)

-Delika-tess2011-12-12 20:03

Jag får inte intrycket av att det är de de menar. Jag får intrycket av att de är personer som inte varit sjuk "på riktigt" någon gång så de vet inte vad de pratar om (mest marmeladov) utan är så inskränkt i sin egen lilla värld och har svårt att ta in att det finns de som faktiskt kan dö utan sina mediciner tex. Det verkar´på marmeladov som om de flesta mediciner kan bytas ut mot yoga och "rätt" mat... (inte bara i denna tråd, se vad Gautama skrivit)

Gautama2011-12-12 20:04

Exakt! Håller med!

-Delika-tess2011-12-12 20:07

Jovisst, Anderberg, men jag tror att få personer faktiskt vill ha cancer. Det får de ändå...
Inga biverkningar av medicinen utan den är livsnödvändig.
Och om jag ska fråga min kropp vad den behöver och den svarar "Yoga och veganmat" så vet jag ändå att jag måste gå på medicin!

bobo flux2011-12-12 20:31

Jag tolkar andemeningen mer så här, och då kopplar jag även åter till mitt förra inlägg också med ett exempel bland äldre. Som jag ser det så handlar det inte om livsnödvändig medicin eller medicin mot svåra plågor eller liknande, utan snarare en vanebildad "vardagsanvändning" av en del mediciner i olika grupper i kombination med dålig uppföljning.

Många av de äldre som har sömnproblem får exempelvis medicinering mot detta på nästan slentrianmässig basis under lång tid (benso är väl det klassiska exemplet) trots att medicinernas biverkingar i sin tur kanske förvärrar sömnproblemen. Efter ett tag utvecklas en läkemedelstolerans, vilket innebär att doserna måste höjas för att få motsvarande önskade effekter, och då följer också biverkningarna med. Det finns många exempel på äldre som har haft vissa mediciner i åratal mot sina sömnproblem, och när medicinen har tagits bort från deras respektive medicinlistor så har också sömnproblemen upphört.

Min poäng är att vi ofta kanske hyser lite väl stor tilltro till medicin som lösningen på många problem som från början kanske hade kunnat fixats med enkla omvårdnadsåtgärder om man bara hade valt att testa dessa innan man tog till medikamenterna, och då hade många också sluppit en hel del onödiga bieffekter som försämrar hälsan.

Gautama2011-12-12 20:38

Bobo det är inte första gången som hon råder folk att sluta med medicin.
Hon sa det även till en tjej dom hade tarmsjukdomar i en annan tråd.
Hon sa det till mig, trots att hon inte har en aning om vad jag äter för medicin.
Tror inte du har hängt med i forumet på ett tag.

pion ekrot2011-12-12 20:43
Antal inlägg: 3340

Hälsa för mig? Gott om tid, frisk luft, friskt vatten, nära till natur. Skippa godis, kakor, bullar o.s.v och skippa alkohol och nikotin. Äta god mat. Älska. Ha en tillfredställande sysselsättning och nära relationer. Skratta ofta.

dannyboyFFS2011-12-12 20:46
Antal inlägg: 394

Vaccinering är ju en slags förebyggande medicin och de flesta har väl fått stelkrampssprutan. Gör det att man har sämre hälsa då? Alla mediciner har inte farliga biverkningar. Fast ni kanske bara pratar om stark psykisk medicinering

bobo flux2011-12-12 20:49

Gautama. Det har jag inte, så jag kan ha fått allt om baktassen. Min ståndpunkt i förra inlägget står jag dock fast vid.

pion ekrots Moder Jord-ljuvliga definition av hälsa låter härlig. Lägg till att man kan somna på kvällen utan att behöva bekymra sig om morgondagen också så är det nog så bra som det kan bli.

Gautama2011-12-12 20:56

Jag blev sjuk när jag var 34 år. Jag var tvungen att operera bort livmoder och äggstockarna. Alltså jag hade ohälsa innan jag opererade mig men efter operationen så hade jag hälsa eftersom man tagit bort det onda.

Men trots det är jag tvungen att äta medicin eftersom min kropp inte tillför östrogen efter operationen. Att vara utan östrogen i den unga åldern skulle innebära urholkat skelett tidigt.
Jag är mycket mer hälsosam nu när sjukdomen är borta men bieffekten är ändå medicinering. Har jag då inte hälsan för att jag äter medicin?
Känns underligt eftersom jag känner mig mycket mera frisk nu än före min operation??

bobo flux2011-12-12 20:57

Var frågan riktad till mig, Gautama?

Gautama2011-12-12 20:59

Nää, åt dem som sätter likhetstecken mellan ohälsa och medicinering.

bobo flux2011-12-12 20:59

Okej, blev osäker där.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?