Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 19 473 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2012-12-14 22:04 | |
![]() | Jonisk, du missar att svarta är synbart annorlunda och därför utänningar. Amerikaner är ofta mer lika oss till utseendet och därför inte utlänningar. Svarta amerikaner luras! | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:04 | |
![]() | Ironin i att TS till denna tråd menar att man inte ska mata små hjärnor... | |
Sin Corazon | 2012-12-14 22:04 | |
![]() | Nä, de utlänningar som förstör produktionen är, som jag skrivit flera gånger, givetvis de afrikaner som, buhu, är så kränkta så de inte kan vara med. Nej, inte mitt tycke. Men alltför många andras. Det är ju det jag opponerar mig mot hela tiden. Att det är de som får fan för detta! | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:06 | |
![]() | Och du tror inte att sagda afrikaner kan ta det, så du medlar i deras ställe? vad fint av dig. | |
limpan__2 | 2012-12-14 22:09 | |
![]() | "Hade de plockat bort henne utan folks vetskap så hade det varit ännu värre." Är du lika upprörd över alla de idéer som förkastas på idéstadiet när man insett att det var ett opassande skämt? Eller alla de små förändringar som sker i alla verk för att de ska passa in i den tid och den kontext vi lever i? Du måste verkligen avsky alla nyöversättningar av böcker som lyfter fram moderna metaforer istället för de som baserades på 30-talets värderingar. Vi har förändrats, samhället har förändrats och låt även serierna anpassas till den tid vi lever i. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:09 | |
![]() | Vill du ha fler svarta i julfilmen - rösta på sd. Dock ska ju sd bara främja "svensk" kultur enligt partiprogrammet, så de svarta dockorna får nog ha folkdräkt, stå ordentligt i kö och stjälpa i sig snapsar om det ska gå ihop. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 22:19 | |
![]() | @jonisk "Och du tror inte att sagda afrikaner kan ta det, så du medlar i deras ställe? vad fint av dig." - det är ju det hela handlar om. Disney eller andra gör det nu och hela tiden. Medlar åt den som kan (borde?) bli kränkt. Vad är skillnaden menar du? @limpan__2 Jag tänkte mer som så, att om de tagit bort henne och ingen märkt något så fine. Men hade folk märkt det, så funnes risk att folk skulle tycka att det "var ju bra att det hymlades bort". Ääh, jag kan inte förklara bättre hur jag tänker. Jag förstår inte alls vad min eventuella syn på nyöversättningar har med saken att göra. | |
limpan__2 | 2012-12-14 22:28 | |
![]() | Ok | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:29 | |
![]() | Just i detta fallet handlar det inte om att någon har tvingat dem eller ansett sig specifikt kränkt. Disney tycker bara det är ett jäkligt omodernt och tråkigt inslag som inte känns ok längre. Och eftersom en massa länder vill visa detta varenda år vävt med delar ur nya filmer har de tagit det rationella beslutet att förändra sin film för att inte framstå som gamla tokar. Det har väldigt lite att göra med att afrikaner alltid säger buhu, buhu och inta kan ta en liten skojig slavreferens. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:31 | |
![]() | Precis. Och nu tänker jag titta på film istället. | |
apbur | 2012-12-14 22:33 | |
![]() | Borttagandet av dockan känns som en helt naturlig process och inget att hänga upp sig på. Däremot är det väldigt provocerande om skvallret om pepparkaksgubbarna stämmer. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 22:42 | |
![]() | Word gnagel. | |
bobo flux | 2012-12-14 22:58 | |
![]() | Om pepparkakshistorien gått till som det skrivits om vittnar ju det om en alarmerande stor okunskap hos delar av skolpersonalen kring vad diskriminering innebär. De borde läsa den här debattartikeln i så fall: www.dn.se/kultur-noj...nk t-vinner Om jag ska merga Disney- och pepparkakshistorien så är den här figuren i så fall värd att diskuteras. Han är ju kolsvart: sv.wikipedia.org/wik...B6 kplumpen | |
Sharky68 | 2012-12-14 23:01 | |
![]() | Pepparkaksgubbarna Kalle Ankas jul Så urbota urlöjligt! Jag har aldrig i min vildaste fantasi kopplat ihop pepparkaksgubbar med människor i ditto färger! Tror ni verkligen att Kalle Ankas jul indoktrinerar folk till att bli rasister av en svart docka? Då har det fanimej gått för långt! Jag är uppvuxen med Kalle Ankas jul o dessutom bott 2år i Afrika! De som provocerar fram detta gör sig själva björntjänster. | |
Sharky68 | 2012-12-14 23:05 | |
![]() | Som en spanskfödd vän till mig sa.. han skulle skriva till Disney o klaga på att han känner sig kränkt av spanjorerna i Ferdinand...(Kalle Ankas jul) | |
limpan__2 | 2012-12-14 23:16 | |
![]() | Sharky, nej det är nog ingen här som tagit illa upp av dockan i Kalles jul. Menom Disney, som trots allt har fler än svenskar att tänka på, tycker att de gamla kidbilden av en negress som gjordes i en annan tid är opassande nu står det väl dem helt fritt att ändra på det? För många blir kränkta för lätt, och för många viker sig för det argumentet (läs bobos länk). Men att ta bort en rasistik nidbild måste ändå vara okej, oavsett om den är tre sekunder av modern svensk julaftonstradition! | |
Yamma | 2012-12-14 23:53 | |
![]() | Jag undrar fortfarande varför det finns de som blir sura över det här. Är det så fruktansvärt att bli av med dessa sekunder, eller slåss ni för Principen Att Svarthåriga Inte Ska Få Bestämma? | |
apbur | 2012-12-14 23:55 | |
![]() | Tror snarare det handlar om principen att inte se rasism i allting. Som i ett falsksjungande luciatåg bestående av femåringar. | |
Sharky68 | 2012-12-14 23:56 | |
![]() | Det är en principsak! För mig är det som att ta bort en ingrediens i ett recept! | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-15 00:01 | |
![]() | Om det är ditt eget recept får du ta bort vad du vill? | |