Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Porla - Ej medlem längre2013-05-09 21:06
Antal inlägg: 1471

Man brukar säga att man ska titta på skrivbordet hur det ser ut i huvudet på folk. En del har tomt och en del har rörigt på skrivborden.

Jag tror det finns olika sorters människor bara, helt enkelt.

swesubb - Ej medlem längre2013-05-09 21:07
Antal inlägg: 40

Nulltj, inte Apbur med sitt trams.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-09 21:09
Antal inlägg: 14052

Jag håller med apbur, tycker vi bestämmer att alla har ett iq på 100.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-09 21:10
Antal inlägg: 1646

Den som har startat flest konton är smartast.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-09 21:11
Antal inlägg: 2906

Swesubb: det finns människor som aldrig får ordning på bokstäverna hur mycket de än övar och hur smarta de än är.
Men så klart finns det mindre intelligenta också.
Just särskrivningar och de/dem skulle jag vilja påstå beror på bristande kunskaper eller dålig känsla för språk. Ungefär som att ha dålig känsla för musik och inte vara tonsäker.
Man är ingen sämre människa för det. Av myndigheter, företag och massmedia tycker jag dock att man kan begära ett gott språk. Inte minst för att inge förtroende.

swesubb - Ej medlem längre2013-05-09 21:11

Porlas åsikt är ett typexempel på hur man kan bortförklara viktiga saker med gamla uttjatade citat.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-09 21:12
Antal inlägg: 2906

Dem barnen dem barnen, dem som har mest pengar när dem dör vinner ju.

Minta2013-05-09 21:14
Antal inlägg: 20042

Instämmer med pink ribbon 21:11.

blue_moon2013-05-09 21:14
Antal inlägg: 9713

Porla
Det kan finnas många anledningar till torftigt språk, ja.
Det går naturligtvis att dechiffrera om man anstränger sig lite. Men om jag får välja så läser jag hellre en lättflytande prosa än en osmidig text som sätter krokben för mig hela tiden.

Minta2013-05-09 21:15
Antal inlägg: 20042

Är det någon som tror att det är en rättighet att uppfattas lika i något sammanhang?

blue_moon2013-05-09 21:15
Antal inlägg: 9713

Instämmer också med pink ribbon 21:11.

swesubb - Ej medlem längre2013-05-09 21:16

Osmakligt att skriva om barn och dö i samma mening, våra barn är viktigast.

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-05-09 21:17
Antal inlägg: 231

Alltså..?? De här med att avgöra hur smart en person Är? enbart efter hur någon skrivit eller formulerat sig i sin skrivning eller text? Är att dömma på heeelt fel grunder!! Jag vet många som är hur klippska,smarta och för att inte säga! huur intelligenta som helst på många olika sätt. Men att just kanske inte ha förmågan att skriva och formulera sig så jävla perfekt för att av andra kunna uppfattas så intelligent och smart som möjligt!!! & som då kanske eller tyvärr inte kommer fram i dess text just pga. av dennes oförmåga att kunna skriva ner alla dess Hursmartasomhelstochintel ligentasteideernaochsompe rsonen faktisktbesitterikunskape rochförmåga? Och blir då uppfattad av sådana människor som dömmer hunden efter håremmen!! Men så har de ju alltid varit..och kommer nog också att alltid vara..!! Tyvärr!!

apbur2013-05-09 21:20
Antal inlägg: 9699

Även troll har rätt att höras. Eller hur var det nu igen?

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-05-09 21:20
Antal inlägg: 231

Vill säga att: Många kan vara Proffessor på papper, men när de väl gäller..Då går de bet..

swesubb - Ej medlem längre2013-05-09 21:24

Jag har då aldrig sett en professor som inte kan skriva ren svenska. Som utbildare hade han/hon blivit utskrattad av eleverna.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-09 22:08
Antal inlägg: 14052

Att vara smart är inte samma som att vara snäll & trevlig.

meramera2013-05-09 22:14
Antal inlägg: 252

Texter som är fyllda av diverse stavfel och grammatiska fel blir per automatik mindre värda och definitivt ointressanta att läsa.

IShotQ-tile - Ej medlem längre2013-05-09 22:57
Antal inlägg: 518

Flera av mina bekanta skriver gärna fel på vanligt förekommande sammansatta ord (enligt "värme panna"), och jag har slutat rätta dem, eftersom jag känner mig så tröttsamt grötmyndigt polisiär. Många skriver också "desamma" istället för "detsamma", o.s.v..

Många gånger möts man som språkivrare av attityden "Det spelar väl ingen roll, folk förstår ändå, jag vill inte bli knäppt på näsan av ordbokskramare som du, etc., etc.." Det handlar väl om ett ointresse. Men det kan slå hårt och gå igen i så mycket.

En del säger kanske att det tar lika lång tid att läsa omständliga utläggningar med ovanliga ord som att i huvudet korrigera några felstavade ord och grammatiska kullerbyttor , och att min text är minsann lika bra eftersom man förstår lika mycket och den tar lika lång tid att läsa. Det är jag som måste försvara min språkhållning helt plötsligt!
Språket är så mycket rikare i sin kraft och funktion att det ger möjlighet till mer än att snabbt säga sin mening på enklast möjliga vis. Det är en tillgång och inte en börda.

Något jag verkligen tycker är trist när det skrivs slarvigt och närmast oansvarigt när det kommer till att uttrycka den egna meningen eller åsikten. Ansvaret att förmedla information, budskap och känslor och nyanser därtill åligger skribenten snarare än inte läsaren.
Många tycker att "det spelar väl ingen roll att jag inte tänkt igenom texten så mycket, eller att jag inte tagit mig tid att kontrollera meningsbyggnaden." Men samtidigt blir de inte sällan snarstuckna och känner sig ibland till och med förolämpade av att läsaren inte förstått.

Språket är ett verktyg med en väldig potential, säger jag utan att kokettera det minsta. (För somliga är det måhända att kokettera att bara välja det ordet.)

I en del sammanhang kan det mer rätteligen tas för respektlöst att uttrycka sig slarvigt, klumpigt och oansvarigt. Kanske blir inadvertensen något plumpt eller skymfande.

Jag tycker i all min högfärdighet att det är viktigt att myndigheter uttrycker sig korrekt. Jag skulle känna mig lite osäker på alltings noggrannhet om jag fick ett brev där följande stod att läsa:

---

Bäste pacient

Rutin kontroll på hälsovårds avdelningen. När du var här förra gången såg det lite konstigt ut. Efter att du hade gått kollade vi resulttaen (sic!) igen. Det var nått som inte riktigt stämde när vi tog dom andra proverna. Det är nog bäst du kommer hit igen snart, så det inte blir risk för opration.

MVH

Hälsovårds myndigheten

---

temperance2013-05-09 23:02
Antal inlägg: 2314

Ett tydligt tecken på samband mellan lägre intelligenskvot och skrivsvårigheter torde vara när man trots medvetenhet om egna språkliga brister väljer att skicka in en kass jobbansökan, full av stavfel och tacky design, till ett jobb man faktiskt är intresserad av.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?