Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pabster1 | 2013-08-11 19:58 | |
![]() | Corlini har helt rätt att det till 100% är föräldrarnas fel när barnen är jättefeta! | |
| pabster1 | 2013-08-11 19:58 | |
![]() | www.youtube.com/watc...o_ QOzc79Uc | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 19:59 | |
![]() | nja, inte riktigt. det beror väl på varför dom är feta? är den bakomliggande orsaken att barnet äter alldeles för mycket socker och inte rör på sig: Ja Hormonfel eller dylikt: Nej | |
| pabster1 | 2013-08-11 20:05 | |
![]() | Ja helt plötsligt de senaste 30 åren har 3-% av befolkningen hormonfel.... NEJ! För övrigt ägna en kvart åt Jamie Olivers föredrag.... Jag gillar folk som vågar säga saken rakt ut! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:08 | |
![]() | Så du menar att ingen överviktig skulle kunna ha ett hormonfel? Jag menar givetvis inte att alla barn har fel på hormonerna. Men du skrev klart och tydligt att när ett barn är överviktigt är det föräldrarnas fel. 100% minsann | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:08 | |
![]() | När jag var överviktig var det p.g.a underfunktion av sköldkörteln. eller hade min läkare fel då? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:10 | |
![]() | och då var jag 17 år (vilket klassas som att jag var minderårig) | |
| bertile | 2013-08-11 20:14 | |
![]() | Övervikt, obesitas, är något man absolut bör försöka få bukt med. Hjärta, lungor, leder och även andra organ tar till sist skada av en för tung kroppsmassa. Sjuklig övervikt är ett allvarligt sjukdomstillstånd som numera med framgång kan behandlas /avser alltså vuxna patienter/ operativt eller med andra behandlingsformer. 5/2-metoden är något som jag personligen anser vara en hälsosam väg till viktminskning. Man kan också som överviktig få hjälp och stöd av dietister, sjukgymnaster och övrig sjukvårdspersonal man kanske har kontakt med. Erfarenheten säger att det de allra flesta blir överviktiga av är: För mycket mat, alltså dåliga matvanor, och för lite motion. Men man måste också komma ihåg att det finns en rad rent kroppsliga saker som kan medföra viktökning. Att barn är överviktiga är givetvis inte på något sätt bra. Barnet blir automatiskt utestängd från många aktiviteter p.g.a. att det helt enkelt inte orkar hålla samma tempo som sina kamrater. En ond cirkel som alltså leder till, möjligen, mer övervikt hos barnet. Överviktiga människor är redan en utsatt grupp i samhället och vi som är lyckliga nog att inte ha detta problem kan göra mycken nytta genom att peppa, stötta, ta med på promenader, finnas där när det känns extra jobbigt. Man bör däremot ha så mycket förstånd att man inte vräker ur sig sådana haranger som den som skapat den här tråden gjort. Vem är du att döma andra? Vem har gett dig rätten att kalla andra människor för *berg* med mera? Om någon borde få betala extrapengar för något så är det du, för att du uppvisar genuin okunskap om saker du babblar om, detta till synes enbart för att göra dig lite märkvärdig. Det borde finnes bötesbelopp för sådana här tilltag! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:15 | |
![]() | bertile: Så vettigt skrivet! | |
| pabster1 | 2013-08-11 20:15 | |
![]() | Visst jag vet att det är så har en anhörig med liknande fel men undantagen som berör några få kan inte få vara en ursäkt för den stora massan som INTE har sjukdomsorsaker. Det är istället tvärtom fetman gör människor sjuka! Nu tas mer och mer resurser från de sjuka till denna nya grupp som är sjuka på grund av sin fetma. | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:17 | |
![]() | Jag vill säga att ok..ni får kalla det för att jag skitit i de blå skåpet eller vad ni vill!! Men behöver man mer utymme för sin hydda, och då oavsett om man är överviktig eller muskelknutte i en flygstol..på bussen..på tåget..på bion.. m.m. som gör att en tänkt plats bredvid inte går att använda till fullo för en annan betalande kund, gäst..eller resenär. Då får man nog lov att betala för sina utrymmesbehov själv.Jag betalar då inte för en egen tänkt sittplats, där jag knappt ryms själv att sitta. :-/ Då ska jag ha halva priset isf. om nu inte restiden är alltför lång vill säga.. :-/ För då får de vara.. :-/ | |
| kiwiskal | 2013-08-11 20:19 | |
![]() | Vård av ätstörda, vet du vad det kostar pabster? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:20 | |
![]() | pabster, det är väl bra att de får vård för sin fetma? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:22 | |
![]() | Jag håller också med om orimligheten i att förstärka/förvärra dåliga matvanor hos överviktiga barn; oavsett bakgrunden. Även om det beror på hormoner mår ingen bra av att äta skräp och för mycket. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:24 | |
![]() | Ja, men det tycker jag är en självklarhet, att man som förälder ser till så att sina barn äter bra. | |
| Sote | 2013-08-11 20:25 | |
![]() | Men åk inte nånstans då om du har såna problem med andra människors ev storlek. Stanna du hemma istället. Det är nog bäst för alla. Corlina- självklart grundar jag inte mitt påstående att du har taskig människosyn på det enda inlägget vilket jag också skrev. Jag har följd dina inlägg i div trådar under lång tid och din människosyn lyser igenom i dom flesta diskussioner. Minns extra tydligt tråden om LOA . Där visade du utan att hymla upp en riktigt otäck föraktfullmönniskosyn. Även i trådar om invandring har du en hel del att säga som inte är i linje med medmänsklighet direkt. Så nej jag är inte snar att döma men i vissa fall kan man inte se nåt annat än det man ser. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:25 | |
![]() | När det handlar om barn finns det skyldigheter hos de vuxna omkring barnet. Om det inte handlar om en störning av något slag så är det helt och hållet den vuxnes ansvar att se till att barnet inte äter sig 'proppmätt', så att säga. Vi kan begränsa barnen så att de får bättre förutsättningar i framtiden. Så enkelt är det. | |
| pabster1 | 2013-08-11 20:25 | |
![]() | Det kanske inte är bra att vi inte lägger samma resurser på tex cancervård. Bara för att vårdbehovet ökar kraftigt på grund av övervikt så ökar inte budgeten. Molle och ni andra vill alltså att barn och vuxna ska vara obeasta bli sjuka och ta upp enorma resurser i sjukvården och dö en för tidig död?????? | |
| thopman | 2013-08-11 20:25 | |
![]() | Hellre något överviktig än skitviktig | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-11 20:28 | |
![]() | pabster1, jag ogillar hur du hela tiden förvränger det man skriver. svaret på din fråga är nej. jag vill inte att barn och vuxna ska bli sjuka och ta upp enorma resurser i sjukvården o.s.v. Varför tror du det? | |