Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 309 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linders - Ej medlem längre | 2014-03-15 14:24 | |
![]() | ID-hemsidan är rolig! :) Ska läsa mer hemma när jag har min foliehatt på mig. | |
| Sangria | 2014-03-15 16:41 | |
![]() | Blir alltid lika förvånad över att hardcoretroende människor ser ut som vem som helst. Det är nästan lite otäckt faktiskt , nästan lite Sci fi liksom, typ som men in black där utomjordingarna lever mitt ibland oss och ser ut som oss andra. Det sorgliga i det hela är ju att man inser hur jävla kass skolan måste vara med tanke på att så många är så okunniga om dom mest grundläggande sakerna. Att folk på medeltiden trodde på allt som prästerna sa är ju inte så himla märkligt men att folk idag gör det är ju helt sjukt. Med all den kunskap som finns om precis ALLT så tror så många ändå på att jorden bara är ca 6000år och att en höna bara uppstod ur tomma intet, ungefär som en trollkarl som drar upp en höna ur sin hatt. Där har ju vårt utbildningssystem misslyckats totalt. Detta är ju fan allvarligt!! Dessa okunniga människor sitter på en massa olika ansvarsfulla poster runtom i samhället och i botten har dom sin gudstro som tyvärr gör att man inte kan ta något dom gör på allvar. Inte konstigt att så mycket går åt helvete. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 17:05 | |
![]() | Är du rädd för människor som tror på Gud då tror jag du besitter mest okunskap av oss alla. Vad är det som går åt skogen för att en som tror på Gud sitter på ansvarsfulla poster? För att man inte tror på bigbang utan att en gud skapat universum är man alltså inte värdig att jämföras med andra människor, märkligt. | |
| spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-03-15 17:28 | |
![]() | Så finns det eller finns det inte "mellanformer", Vännäs? En kommentar till Måns länk vore på sin plats. Och så undrar jag hur du tror att alla fossil har hamnat i jorden. | |
| Sangria | 2014-03-15 17:32 | |
![]() | Vännäs- om riksbankschefen skulle gå utmed att hen var djupt troende och trodde på att gud drog upp en höna ur en magisk hatt och att jorden är 6000år så skulle nog en o annan börja fundera på hur han egentligen har det ställt med matematiken. Om jag skulle operaras för något allvarligt och läkaren visade sig vara djupt troende och satte sin största tilltro till en högre makt istället för att använda sig av all tillgänglig forskning då skulle han få skära i nån annan. Seriöst?? Hur kan man i dagens otroligt upplysta samhälle tro på detta? Helt obegripligt! Och nej, jag kan inte ta religiösa människor på allvar när det gäller hur dom ser på omvärlden. Det är helt enkelt för okunnigt och godtroget. Visst är alla människor lika mycket värda men när det gäller hur intelligenta folk är så går tyvärr en stor del av den religiösa massan bort. Oavsett religion. Huruvida jag är rädd för religiösa människor beror ju på inom vilket samfund dom är aktiva. En del är ju faktiskt rent livsfarliga för omgivningen. Det ser man ju dagligen runt om i världen där okunniga hjärntvättade djupt religiösa människor utför handlingar som enligt deras religiösa övertygelse är guds vilja och genom det dödar människor i guds namn. Oavsett religion. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 17:34 | |
![]() | Klart fossiler finns, hur dom hamnat där det har du nog läst dig till. Frågan är ju om man kan beräkna ålder genom olika segment i jorden och säga att någonting är mmiljarder och miljoner år. | |
| spongeworthy - Ej medlem längre | 2014-03-15 17:48 | |
![]() | Du hoppade över den första frågan | |
| Måns_E | 2014-03-15 19:09 | |
![]() | Evolutionsförnekare för åtminstone inte mänskligheten framåt. Om de får makt så är det farligt. Att folk tror på gud(ar) finner jag inte särskilt skrämmande. | |
| Sangria | 2014-03-15 20:42 | |
![]() | Måns- det var väl ungefär det jag menade. Vanliga människor som lever sina liv med tron på nån gud är väl rätt oförargliga även om deras resonemang kring mycket är väldigt bakåtsträvande, okunnigt och allmänt orealistiskt. Bokstavstroende däremot är inte att leka med särskilt inte om dom kommer i nån slags maktposition. Dom högervridna kristna fundamentalisterna i USA är ett sånt exempel. Dom finns tyvärr högt upp i maktens korridorer och påverkar tex kvinnors aborträtt i en negativ riktning. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 22:11 | |
![]() | Fossil och mellanformer I massmedia och läromedel beskrivs ofta djur som sägs vara mellanformer, t ex ”fyrbenta fisken” (Ichtyostega) och ”urfågeln” (Archaeopteryx). Men knappast någon forskare tror att dessa djur är förfäder till några nu levande djur, och man vet inte heller vilka dessa djurs förfäder skulle vara. Fossilfynden visar nämligen precis raka motsatsen till det man skulle förvänta sig om evolutionsteorin är sann. Det finns mängder av mellanformer där vi vet att det sker riktig evolution, dvs mikroevolution. Ja, man kan säga att det finns miljontals mellanting inom djur- och växtgrupperna. Men där det anses ha skett makroevolution, där nya komplicerade strukturer tros ha uppkommit, där finna inga förslag till mellanformer alls, eller bara några dåliga förslag som inte många forskare tror på (som de två ”mellanformer” jag nämnde ovan). I fantasin kan man dock skapa mycket, och bilder på ”riktiga” mellanformer finns ibland i böcker och media. Men även om dessa fantasivarelser skulle ha kunnat finnas (antingen de är helt påhittade eller att de till stor del är fantasifulla tolkningar av en varelse som man hittat som fossil), visar naturen fortfarande raka motsatsen till evolutionsteorin: – Det finns mängder av helt riktiga mellanformer där man inte borde hitta så många, mellan djur eller växter som liknar varandra mycket (t ex inom hunddjuren) och – motsatsen – det finns inga eller bara några ytterligt få dåligt passande förslag till mellanformer där det borde finnas många, mellan djur eller växter som är mycket olika varandra (t ex mellan vattenlevande och landlevande djur). Det man ser i naturen stämmer precis överens med det vi kan se i en gammal bok som är en grund för tre stora religioner, nämligen Bibeln. Enligt Bibeln skapade Gud djur och växter efter deras sorter eller slag. Inte efter deras ”arter” som många säger. Ordet “art” som finns i Bibeln är bara en mycket dålig översättning av det hebréiska grundordet “min”. Bibelns ”arter” har inget att göra med nutida arter. Och, det som forskare kallar arter uppkommer hela tiden genom mikroevolution (t ex finkar på Galápagosöarna), och ibland ”uppkommer” nya arter bara för att forskare med olika åsikter råkar beskriva exakt samma djur eller växt! | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 22:15 | |
![]() | Apmänniskor Det mest suggestiva och ”övertygande” inom hela evolutionsteorin är när man visar rader av apliknande varelser som reser sig mer och mer och till slut blir till människor. Detta område är det kanske mest kontroversiella inom seriös forskning. Om man studerar de skelett man använt som grund för tron på att vi utvecklats från apmänniskor blir det en helt annan bild än den som finns i läroböckerna. Skelettet från den varelse som kallas Lucy (Australopithecus afarensis) ser ut som en nu levande dvärgschimpans, och ”hon” var förmodligen dessutom en hane! Andra varelser med samma namn (Australopithecus) är mest lika andra nu levande stora apor. De fynd som kallas Homo habilis har nu, sedan man funnit flera skelett av dem, börjat se likadana ut som de ”tidigare” varelserna (Australopithecus). Homo erectus ser ut exakt som nutida människor från halsen och neråt. Även om huvudet på Homo erectus är lite annorlunda format än hos de flesta av oss, med t ex låg panna och ögonbrynsbågar, finns faktiskt samma drag hos många nu levande människor. De är vanligast bland eskimåer och uraustralier. Jag själv har foton på en indianhövding och en helt vanlig svensk pastor som har dessa drag! Neanderthalarna var vanliga, lite kraftigt byggda människor med större hjärna än vi har. De hade fått sina ”aplika” drag på grund av att de led av ledgångsreumatism och D-vitaminbrist. De fynd man gjort av ”apmänniskor” kan således ganska enkelt sorteras in i apor samt människor, och inget visar att de var apmänniskor. Utöver detta har man hittat helt vanliga skelett av människor i lager äldre än de lager där man hittat alla ”apmänniskor”. Dessutom har man gjort många misstag och byggt upp apmänniskor från en gristand, ett tåben från en häst, ett revben från en delfin, ett lårben från en krokodil och t o m ett skalltak från en åsna! När man jämfört arvsanlag hos människoraser över hela jorden, samt dessutom sett hur snabbt dessa arvsanlag ändras spontant (genom s k mutationer), blev resultatet mycket intressant. Hela människosläktet verkar ha kommit från en enda ursprunglig kvinna och en enda ursprunglig man för kanske 10 000 år sedan. Observera att jag inte talar om Bibeln nu, utan om vanlig naturvetenskap. Dessa naturvetenskapliga resultat stämmer dock helt överens med det vi ser i Bibeln: Gud har skapat apor och människor, och vi har kommit från två ursprungliga människor för kanske inte så länge sedan. | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 22:35 | |
![]() | Sangria Så du menar att du vet hur universum bildats? Du vet att Gud inte finns? Matematik är svaret på allt? Så för att jag tro på Gud så är jag nån fundamentalist som vill döda....du har ju väldig okunskap om kristen tro hör jag. | |
| Sangria | 2014-03-15 22:41 | |
![]() | Källa på det? Och helst inte typ bibelfokus eller liknande utan riktig källa. Annars är det ju bara en massa dravel och hittepå och eftersom du självklart inte har några källor så blir det just inte mer än så heller. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2014-03-15 22:44 | |
![]() | Gillar Vännäs inlägg om apmänniskor, hehe. | |
| Sangria | 2014-03-15 22:52 | |
![]() | Vännäs - är det något jag har kunskap om så är det just religion och då i synnerhet kristendomen. Religionshistoria är mitt område. Det du bör tänka på är att läsa det folk skriver och försöka förstå istället för att direkt övertolka. Jag skrev inte någonstans att du som troende är en fundamentalist som vill döda, läs om läs rätt. Och nej jag vet inte hur universum bildades eftersom jag inte är forskare inom det området. Däremot är jag tämligen övertygad om att det inte finns någon gud. Det krävs inte mer än sunt förnuft för att lista ut. Men du får gärna förklara hur kreationisterna kan få det till att jorden är 6000 år gammal. | |
| Måns_E | 2014-03-15 23:16 | |
![]() | I fantasin kan man också skapa gudar. Det har människor gjort länge. Vad vill du ha sagt Vännäs? Att använda fantasiargument mot evolutionen, och dra den slutsatsen att det måste finnas en gud är väl ändå lite väl magstarkt? | |
| kryddeluntan | 2014-03-15 23:17 | |
![]() | Jag vill också höra förklaringen, Vännnäs | |
| Måns_E | 2014-03-15 23:20 | |
![]() | Med tanke på att man aldrig har kunnat bevisa någon gud vare sig genom matematik eller empiriska experiment så borde man väl kunna sluta sig till att det är just fantasier? Eller? Vad överhuvudtaget bevisar att gud skulle ha skapat exempelvis hönor? Jag kan inte se något som pekar på det. Har du kanske något belägg som inte någon bara har hittat på Vännäs? | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2014-03-15 23:34 | |
![]() | '''Det sorgliga i det hela är ju att man inser hur jävla kass skolan måste vara med tanke på att så många är så okunniga om dom mest grundläggande sakerna.''' Så skriver du sangria... Du påstår att jag har okunskap som inte tror på evolutionsteorin om universums uppkomst. Du vet inte själv hur den bildats. Du är tämligen övertygad att Gud inte finns, jag är tämligen övertygad om att han finns. Alltså skapades himmel och jord och människorna av Gud som det står i bibeln, sunt furnuft. | |
| Måns_E | 2014-03-15 23:37 | |
![]() | Tror du inte heller på substantiv eller successionsordningen? Även om du är tämligen övertygad om att gud finns (alltså tror på det), så verkar det väl lite fånigt att blunda för sådant som vi faktiskt vet? | |