Spelrum
Giraffen | 12 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 9 |
Inloggade | 21 |
Mobilspel
Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
dinodog | 2014-01-05 20:23 | |
![]() | Straxt innan jul skickade Borås tillbaka fyrtiotalet rumäner med buss till Rumänien. Läste nu att ett tjugotal av dom är tillbaka i Sverige. Jag undrar hur dom har råd att komma hit. De allmosor de får här är runt 50:- på en hel dag, och det är väldigt mycket för dom. Men hur lyckas de komma tillbaka om de nu är så fattiga? Här i min stadsdel som inte är särskilt stor har vi haft 3 tiggare som mest. En satt utanför vår kvarterskrog en utanför godisaffärn och en utanför Ica affären, en sträcka på ca 70 meter. Inte en enda krona hade dom fått vad jag kunde se. Nu har dom flyttat på sig och är inte kvar här bara faktumsäljaren. Jag skänker ingenting, just för att jag undrar hur dom kan komma hit om de nu är så fattiga. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-05 22:04 | |
![]() | det kommer flera långtradare från Rumänien till Sverige varje dag,och I Sverige har dom 50 kronor om dagen i Rumänien har dom inget,dom liftar tjuvåker på tåg,pengar har dom inga det är därför dom är så fort tillbaka till sin tiggda 50-lapp | |
dinodog | 2014-01-06 09:00 | |
![]() | Jaha du ttiittii du vet/tror att det går till så. Själv tror jag något annat. Tanken att de skulle lifta får mig att småle, tjuvåka på tåg skulle inte tro det. Särskilt som de kom tillbaka i princip samtidigt. Men märkligt är det och att de har sina bestämda platser runt om i stan. Om någon annan skulle ställa sig på deras plats kör dom bort en. Senast igår kom det en tiggare och tiggde pengar vid busshållplatsen i Nordstan. Hon patrullerar där jämt ser henne varje gång jag är i stan. Ger inga pengar och inga andra heller som står där. | |
jellyflower | 2014-01-06 10:30 | |
![]() | Tiitttiiii: Du kan nog lugnt skrota teorin om att rumänska romer skulle lifta med lastbilar från Rumänien och hit. Det är inte troligt att en rumän som har ett jobb skulle riskera det genom att låta romer gratisåka med i bilen. | |
vase | 2014-01-19 12:43 | |
![]() | Troligt kan vara att de skuldsätter sig hos ngn ockrare, att kriminell organisation står bakom el att de använder ihoptiggda pengar? Konstigt är dock att de har råd att resa hit men inte hem. Jag ger aldrig pengar till tiggare. Jag skänker till seriösa organisationer. Det är långt bättre att ge pengar, kläder etc. till seriösa organisationer. Jag är för tiggeriförbud i Sverige. | |
Dammen | 2014-01-19 13:41 | |
![]() | Köpte tidigare tidningen "Situation Stockholm" á 40:kr. Läste den och tyckte om den. Ett tag gav jag pengarna direkt till den som sålde utan att ta emot tidningen. Gav sedan de första tiggarna som kom till Stockholm pengar, men blev provocerad då speciellt en kvinna som stod utanför COOP bara tiggde om mer. Såg också 2 flickor i 10-12 årsåldern blev trängda av en annan mycket uppfordrande kvinna. Beslutade mig för att skänka pengar till Operation Smile - varje månad via autogiro. Däremellan skickar jag pengar till Diakonia, Vi-skogen och Afganistankommittén. kan tyvärr inte hjälpa alla, även om jag önskar att ingen människa skall behöva nedlåta sig att tigga. Gatubilden blir väldigt jobbig - de flesta av oss har väl problem av många andra slag. | |
inchina | 2014-02-10 21:16 | |
![]() | mobil.dn.se/sthlm/nu...st allning/ Tiggeri är inget som man gör för att det är bekvämt att sitta på Sveriges gator och torg...inte heller är det organiserat, däremot relativt fastslaget att många kommer hit genom att köpa plats på buss med viss ränta. Dock tjänar de mer på detta än på att stanna i Rumänien. | |
inchina | 2014-02-10 21:21 | |
![]() | En eloge till ovanstående "Dammen", alla sätt att hjälpa är bra. Håller med om att inga borde behöva tigga, men om de gnm tiggande i Sverige kan föda sina barn, så är det förståeligt. | |
Minta | 2014-02-11 13:17 | |
![]() | Jag ger ibland, en femma, en tia eller en tjuga. Inte så ofta, men ibland. Det gör mig ingenting och kan det hjälpa gör jag gärna det. Det löser inte det större problemet med att romer i Rumänien har det så uselt att de hellre sitter på gatorna i Sverige och tigger och bor i kåkstäder, än stannar kvar. Men det bryr sig nog inte de individuella romerna om som vill klara livet här och nu. | |
Mindymoo | 2014-02-11 13:34 | |
![]() | Romer från Rumänien är nästintill statslösa eftersom de utsätts för förföljelse där, som på många andra håll. Jag struntar faktiskt i hur de tar sig hit och varifrån de kom, ger blanka den i att de samåker i bilar, och skiter i om de "bara tigger" eller är virtuoser på dragspel. Jag skänker pengar eftersom jag vet att tiggarna behöver pengar. Och för att jag verkligen avskyr antiziganismen som breder ut sig i Europa. Nazismen är ett reellt framtida hot mot oss alla. Och för tydlighets skull; jag är lika upprörd över växande judehat och islamofobi. Kan folk inte bara bete sig som folk? Förr var folk glada för vandrande gårdsmusikanter och man gav gärna en slant till utsträckta händer. I dag är det fler tiggare och fler kalla människor. Jag är konservativ och fortsätter bete mig medmänskligt. | |
sjöstan | 2014-02-11 13:55 | |
![]() | Tiggandet har snabbt blivit ett reellt problem. Överallt finns det ju tiggare... Helt sjukt..... Vi kan och ska inte hjälpa dom som skräpar ner. På ett personligt plan är det förstås en tragedi. Men det är helt omöjligt att Sverige ska ge socialhjälp till hela Europa. Eftersom en del fortsätter hjälpa dessa stackare så kommer det fler och fler till Sverige. Vill vi verkligen det? | |
Minta | 2014-02-11 14:20 | |
![]() | Jag minns min barndoms gårdar, dragspelare och andra musikanter kom och spelade och folk kastade ner pengar från fönstren eller balkongerna. En del gick också runt med en brynsten och slipade saxar och knivar och fick lite pengar för det. | |
Minta | 2014-02-11 14:22 | |
![]() | Jag tycker att det verkar som om ju bättre folk får det, desto snålare och oginare blir de och vill inte befatta sig med människor som inte har det så bra och vill gärna tro att det beror på dessa människor själva. Gated communities nästa? | |
sjöstan | 2014-02-11 15:33 | |
![]() | måste ovilja mot tiggeri grunda sig i snålhet? | |
Minta | 2014-02-11 15:45 | |
![]() | Nej, det måste det inte. Snarare är det väl obehagligt att se människor har det så illa runt våra knutar. Man vill helst blunda. Men om man kan hjälpa till med en liten peng, varför inte? Vi kan inte förändra politiken i dessa länder eller människosynen. | |
sjöstan | 2014-02-11 16:47 | |
![]() | Men vem hjälper det att man ger 20 spänn? Blir det inte kontraproduktivt och mest ett sett att ställa sig själv i en bättre dager? Verkligheten visar ju att det blir fler och fler tiggare i Sverige - som inte ens talar svenska. Vi har fått tiggeriinvandring....... Vi kommer bli tvungna att lösa det här snart. Annars kommer tiggarna börja kriga om "sina" platser och råna varandra och andra i sin jakt på pengar. Vid vilket läge ska vi agera? när vi har 10000 tiggare? 20000? 100000? 1000000? För det är väl ingen som tror att det här kommer att lösa sig självt??? | |
Minta | 2014-02-11 17:17 | |
![]() | Vad är det för problem som ska lösas? En människogrupp som ska försvinna på något sätt för att de inte passar in? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-02-11 21:00 | |
![]() | Relevant: www.youtube.com/watc...Iq VTo0PvKo | |
smörbit | 2014-02-13 20:53 | |
![]() | Efter Häst skandalen i Europa kom fram i ljuset. Då hände det något som gjorde att folket fick fly sina länder. Om ni tänker till så hade vi inte detta problemet innan. Nu Finns de och det kommer att bli svårt att få bukt med problemen. I dessa länder så är det väldigt skillnad på att vara stark i ekonomin o vara fattig. Det är som dag o natt. Tolkar måste vi ta fram o lösa spindelnätet.. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-02-13 21:25 | |
![]() | Tolkar måste vi ta fram för att förstå ditt inlägg, smörbit. Har du lust att utveckla lite? Det är svårt att förstå riktigt vad du menar. | |