Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2015-06-29 20:50
Antal inlägg: 12023

Har du något som överhuvudtaget backar upp det påståendet Lågintensiv?

Jag befinner mig en del i Göteborg också, och jag har inte märkt någon större skillnad på andelen tiggare.

Lågintensiv2015-06-29 20:55
Antal inlägg: 3228

Ja, jag har läst det. Brukar inte hitta på saker. Jag vistas i båda städerna och tycker tiggeriet känns mer utbrett i Gbg.

Lågintensiv2015-06-29 20:56

"Någon större skillnad" har du inte märkt, skriver du. Har du märkt någon skillnad, undrar jag då?

Måns_E2015-06-29 21:03

Nja, det beror väl lite på var man rör sig, men det upplever jag med båda städerna.

Jag har inte sett några siffror som styrker ditt påstående från någon pålitlig källa, och upplever själv inte någon större skillnad.

Och återigen så innebär inte det att jag är emot en lösdriverilag att jag tycker att tiggare är ett önskvärt inslag i våra städer, oavsett nationalitet.

Det jag nog retar mig mest på är när argument är på nivån: "Jag stör mig på tiggare, därför borde tiggeri förbjudas!!!!"

Det finns gott om saker som jag stör mig på, men det är knappast tillräckligt för att ropa på förbud.

Lågintensiv2015-06-29 21:09

Det är väl inte riktigt på den nivån man för diskussionen ändå? Ett samhälle måste slå vakt om vissa grundprinciper och tiggeri hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Jag förstår inte hur Rumänien kan tillåtas vara en del av EU när dess medborgare använder den fria rörligheten till att belasta andra medlemsstater. Någon kunnig person får gärna förklara.

Mormodern492015-06-29 22:15
Antal inlägg: 8354

De är romer och De tar i tar inte ansvaret för dem där i Rumänien . De pengarna satsas inte på dem , de anses svåra , att ha med att göra tror jag .

dinodog2015-06-29 22:15
Antal inlägg: 4973

Okey så du bor i Sthlm Måns_E. Du säger att du rör dig en del i Gbg. Då undrar jag var någonstans du rör dig?

I Gbg har vi ju visserligen flera stora köpcentrum. Och där finns det tiggare också, men inte på samma sätt som inne i själva Gbg. det är inne i själva Gbg som jag upplever störst problem. För där är dom precis överallt.

Måns_E2015-06-29 22:32

dinodog, jag kommer från Göteborg från början, och jag är där emellanåt, såväl i centrum som i bostadsområden i Göteborg och i förorter till Göteborg.

I Stockholm så arbetar jag centralt och möter tiggare varje dag till och från arbetet, även ute i Stockholms förorter kan man stöta på EU-migranter som tigger.

Jag upplever inte att det är fler tiggare i Göteborg, och det är inte så värst viktigt i sammanhanget heller.

Mormodern492015-06-29 22:38
Antal inlägg: 8354

Nej du tycker väl att det är trevligt med tiggare väl ,fin stadsbild när de sitter utanför varenda affär , så att man snubblar på dem

dinodog2015-06-29 22:40
Antal inlägg: 4973

Jaja allting är relativt. Men enligt en väninna som bor i Stockholm är det värre här i Göteborgs.
Hon är ursprungligen från Göteborg hon med men bott i Stockholm i 15 år.

Tror nog att det beror på var man rör sig i de centrala delarna

Skit samma för min del. Jag vill inte bli störd när jag äter, fikar väntar på bussen osv.
Tycker fortfarande att deras länder ska ta sitt ansvar för sina medborgare.

Måns_E2015-06-30 00:52

Jag tror att de flesta tycker att alla EU-länder bör ta ansvar för sina medborgare. Det tycker jag med.

Mormodern, prova med att läs vad jag skriver, innan du hittar på vad jag tycker är trevligt.

Milkman732015-06-30 05:52
Antal inlägg: 1655

Håller med Måns_E. :)

Humblen2015-06-30 11:16
Antal inlägg: 664

Hör inte tiggeri hemma i ett civiliserat samhälle? I ett idealiskt samhälle skulle jag hålla med, men vi är ganska långt därifrån. Jag tycker det är bisarrt att förbjuda tiggeri eller att ha en lösdrivarlag som i tex Nederländerna. Att ta bort den sista lösningen för människor är inte en lösning på sociala problem i ett samhälle, det är att soppa det under mattan.

Nu är väl problemet att det är en annan nationalitet som tiggarna tillhör och det medför en del problem i form av tex vad samhällets ansvar för dessa individer är och ett utanförskap. Jag själv är förvånad över ändå hur lite problem som har uppstått med den stora mängden tiggare som har kommit hit. Själv känner jag mig inte speciellt störd av dem eller har märkt någon typ av brott som stöld vilket jag faktiskt trodde skulle ske.

När det gäller den organiserade delen av tiggeriet så är väl just den biten lite av en gåta i dagsläget. Jag vet inte på vilken nivå det är organiserat.. att de kör med en buss ut till vissa ställen där de lämnar och hämtar tiggare vet alla.. men det är väl nästan förväntat. Däremot skulle det vara intressant och nödvändigt att veta hur denna uppgörelse ser ut och om det finns nivåer av traffickingliknande element i detta.

AnnaHanna12015-06-30 13:45
Antal inlägg: 96

Jag tror nog att de flesta anser att EU borde kräva av Rumänien och Bulgarien att de tar hand om sina medborgare så att dessa slipper ge sig iväg från hem och barn för att tigga. Så tillvida är tiggeriet är ett strukturellt problem. MEN! Det är också ett problem för de medmänniskor som vi ser sitta ute sommar som vinter utanför våra köpcentra. Vem skulle frivilligt göra det? Kanske om alternativet var att stjäla eller att prostituera sig, men annars???

Lågintensiv2015-06-30 20:32

Humblen, var bor du?

Måns_E2015-06-30 20:52

Jag tror att jag skall börja fråga var folk bor när jag inte orkar bemöta argument, Det verkar vara populärt i den här tråden.

Lågintensiv2015-06-30 20:56

Ja, eller så kan du försöka göra billiga poänger av ovidkommande saker. Det är i högsta grad intressant var någon bor när den uttalar sig om hur den upplever tiggeriet. Sen får du, Måns, gärna peka på exakt vilka argument som är intressanta nog att bemöta. Ser inga sådana själv, nämligen.

Måns_E2015-06-30 20:58

Bemötvad som inte är bisarrt i att förbjuda fattigdom istället.

Din oneliner är irrelevant, alla har stött på tiggare vid det här laget och vet vad det är.

Humblen2015-07-01 18:18
Antal inlägg: 664

Jag är från en förort till Stockholm. Jag såg att tidigare i tråden så diskuterades Göteborg och jag har ingen aning om det är fler tiggare där. Jag tror dock att städernas mest folktäta områden förhärdar människor, till exempel kan tiggare vid t-centralen vara mer påstridiga.

När jag var i Göteborg för några månader sedan så var det inte så att jag direkt uppfattade att de var fler än Stockholm, men det var en kort visit så jag kan egentligen inte uttala mig om det. Det vet säkert du bättre om du rör dig mycket mellan städerna. Det jag kan säga är att jag inte tycker att de utgör något problem för mig, jag tror att det är betydligt jobbigare för dem än vad det är för mig att se någon ligga utanför en matbutik tex.

Sen som nämnts innan i tråden att folk ger för att känna sig som bättre människor än andra. Jag upplever inte att folk som ger pengar då och då skryter med att det ger för att framställa sig som lite bättre. Däremot tror jag att det kan ge människor en känsla av att de inte gör tillräckligt vilket kan vara jobbigt. Sedan så tror jag att de mest frikostiga i givandet är mindre frikostiga nu. De har helt enkelt blivit ett så vanligt förekommande inslag med tiggare att man inte ser dem längre.

Vissa verkar dock tycka det är upprörande att andra ger samt är väldigt stolta över att de själva inte ger. Det finns så klart ingen som helst skyldighet att ge pengar men man behöver ju inte bry sig om andra gör det heller. För visst kan man se det systematiskt som ett problem där givande inte egentligen löser något och upprätthåller tiggandet. Speciellt så är det ju bäst om Rumänien tog tag i sina egna problem. Men nu fungerar det inte så och det är ändå människor som har det väldigt tufft. Deras besvär blir ju inte mindre av att inget görs.

När man bara tänker i system och strukturer så missar man ofta vad som verkligen sker. Det är ett sätt att tänka som har många otäcka ideologier bakom sig. Kommunism, nazism, ren kapitalism osv kan alla låta bra om presenterar det som lösningar på ett strukturellt problem men fungerar väldigt dåligt för många människor. Med det sagt så är det aldrig okej att förfölja, stjäla eller något sådant och sådana människor borde självklart inte få vara i landet.

Förövrigt så är det som TS tog upp självklart inte bra. Om en person följer efter någon är det trakasseri och bör polisanmälas.

lennartspex - Ej medlem längre2015-07-01 19:28
Antal inlägg: 313

Jag är stolt över att jag inte ger. Men så är jag stolt över mycket. Men jag agerar i linje med vad jag tror är bäst på sikt både för mig och de som reser hit för att tigga, vilket gör mig stolt.

Jag tror många som ger mår dåligt över den moraliska inkonsekvensen. De har aldrig fört över pengar till någon hjälporganisation utan agerar i stundens hetta, som en pensionär som köper ett mobilabbonnemang på gatan av en ihärdig försäljare, fast hon inte vill.

Men de som verkligen tror att problemet löser sig om alla bara ger lite mer ska förstås känna sig stolta när de kastar ned lite växelpengar i burken. Jag har respekt för det, det är fint att agera i enlighet med den ide man vill upphöja till allmän lag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?