Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kryddeluntan | 2014-03-15 18:34 | |
![]() | Ttiittii, hur skulle tiggare ge arbetstillfällen i Norrland? Mig veterligen kan de inte försörja sig själva ens. | |
Gloria56 | 2014-03-15 19:26 | |
![]() | ttiittii; du skriver att dessa 300 rumäner skulle minska arbetslösheten. Hur får du det att gå ihop? De 300 rumänerna blir ju också arbetslösa. Har "Robertsfors" råd att ta emot dessa 300 med allt vad det innebär. Många av dom är säkert analfabeter och behöver börja i första klass bl.a. Dom måste försörjas genom bidrag. Finns arbeten i "Robertsfors" och i så fall varför flyr "infödingarna" från bygden i jakt på jobb? Nej, Rumänien ska ta hand om sitt folk - skicka hem dom. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-15 19:51 | |
![]() | Norrlandsproblemet är avfolkningen,Någon skrev att det fanns en ambulans tx mer folk mer resurser,Dom måste gå i skolan det behövs då Lärare ,skolmatspersonal,,byggna der,dagis och sjukvård,Allt kan inte ligga i Stockholm mer folk i Norrland mer jobb,Sfi lärare kommer också att behövas till en början blir det självklart bidrag men inte på sikt,Har inga siffror på arbetslöshet när det gäller Romer,men under min uppväxt bodde jag delvis på Henriksdalsberget där Svenskar var en minoritet,Katarina Taikon och hela hennes släkt bodde där och Hennes historia kan alla så gott som,varför skulle det vara någon skillnad på dessa Romer ?igentligen så skulle vi enligt mig ta hit massor av dom,Många nya affärer skulle behövas och mycket folk skulle behövas i början så att dom fick lära sig Svenska regler så Rasismen minskar och invandrar fientligheten,Det skulle kunna bli ett jätteprojekt där många ungdomar kunde få jobb med att visa och lära dom hur Sverige fungerar. Finns det inga bostäder i tx Robertsfors så är det ganska mycket i bidrag på nybyggnation från boverket,EU och Rumänska staten få självklart bidraga med pengar | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-15 19:59 | |
![]() | det finns en by strax söder om Sveg där medelåldern är över 80 år.där har funnits affär mack brandstation och liten bibbla,nu kommer en matbuss 1 gång i veckan,om 10 år är byggden utdöd där sånär på några sommarstugor,och det är en by av hundratals norrländska byar,jag tror att dessa människor är bra människor som vill arbeta romer är ett arbetande folk är säker på att dom egentligen inte vill tigga | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-15 20:00 | |
![]() | 400 en alltför låg siffra 4000 är bättre eller mer på sikt | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-15 20:02 | |
![]() | www.svt.se/nyheter/s...ge n-i-norr | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-03-15 21:05 | |
![]() | ttiittii>> Jag tror tyvärr att det är svårt att basera en blomstrande kommun enbart på yrkesgrupper vars lön betalas av kommunalskatten. Problemet för avfolkningsbygderna ligger snarare i bristen på privat näringsliv. Nu kanske jag är lite fördomsfull, men jag har svårt att se att människor som försörjer sig på tiggeri är goda entreprenörer. Så även om tanken är god så tror jag att ditt lösningsförslag behöver vässas lite innan vi gör verklighet av det. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-16 09:42 | |
![]() | det kommer det att bli så alla inser vikten av att köpa närproduserat och håller fast vid det,om alla bestämmer sig för att alldrig mer köpa sylt och kallsonger från någon annanstans en Norrland så kommer det att lösa sig,Då blir det företagande som ett brev på posten,Man börjar med 2 saker sylt eftersom bären finns i norrland,och kallsonger eftersom alla behöver dom bygg en industri runt det | |
Bitte - Administratör | 2014-03-16 09:51 | |
![]() | Snälla ttiittii sluta med dina fantasier om att flytta dessa Romer till Norrland , det är INTE lösningen på problemet , Lösningen måste vara att varje land tar ansvar för att integrera Romerna i samhället och se till att de har drägliga livsvillkor . Det är nu 2014 och vi kan inte fortsätta att behandla en folkgrupp på det viset som Romer behandlas över hela Världen Bitte | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-16 09:58 | |
![]() | sen blir alla så imponerade av den blomstrade kalsongfabriken,så dom aldrig mer köper kalsonger utomlands ifrån,i detta hushållet bor det 7 män och dom lovar att på livstid att aldrig köpa kalsonger från någon annanstans en det Norrländska företagen.Vi alla måste börja tänka nytt denna hysteriska import av slit och släng varor Vi måste börja exportera så det kommer in mer pengar i Sverige,Norrland har blomstrat och det kan det göra igen,inga aktie företag så någon annan ska styra.Att Sverige inte riktigt fattar att import av nödvändiga saker är dumt att valfrihet alltid inte är positivt.ett företag behöver dubbla vinsten varje år för att aktieägarna ska få vinst,Ett företag med syfte att ge hyfsade löner åt dom som jobbar och som inte måste har mer till vinst en för nyinvesteringar i liten skala.Men vi kan iofs fortsätta och importera kallsonger från China och dom tar vinsten och China blomstrar och Norrland dör | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-16 09:59 | |
![]() | Dom kommer inte ta ansvar Bitte det är en jättestor fantasi att du tror det | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-03-16 10:02 | |
![]() | Den 25 mars reser svenska politiker till Rumänien för att möta rumänska regeringen. Målet är att diskutera hur man bättre kan använda EU-stöd för att integrera Rumäniens romer. www.dn.se/sthlm/sven...-r umanien/ | |
Minta | 2014-03-16 10:19 | |
![]() | De förnekar bestämt att de åker dit för att lösa tiggarfrågan i Sverige, "– Vi åker dit för att se hur vi som européer tillsammans kan ta ansvar för den här gruppen." | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-16 10:22 | |
![]() | Det låter utmärkt. Jag är ganska säker på att de kommer fram till att det inte är en stabil lösning att massdeportera romer till befintliga ruckel i svenska glesbygden utan adekvat sysselsättning, utbildning, sjukvård, kommunikationer, infrastruktur och andra myndigheter. | |
Bitte - Administratör | 2014-03-16 10:29 | |
![]() | Må vara att det är en dröm att problemet ska lösas men det finns regler och lagar både via FN och EU vad det gäller hur Romer ska behandlas, och då har varje land ett ansvar att leva upp till detta ec.europa.eu/justice...de x_sv.htm Bitte | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-03-16 10:34 | |
![]() | Minta. Ville du rätta mitt inlägg? I sånt fall förstår jag inte vad du menar? | |
Minta | 2014-03-16 10:50 | |
![]() | Nej, inte alls. Bara ett förtydligande av att de anser att det är ett gemensamt problem för Europa, inte bara Rumänien. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-16 14:09 | |
![]() | Bitte ,norrland är inte bara norrbotten norrland börjar vid dalälven.Rumänien kommer självklart under press säga att dom löser detta.men dom kommer aldrig ta tag i det.Därför eu pengarna som Rumenien får går till helt andra saker en till romer, och så kommer det förbli.Måste man se det som ett problem ?kan man inte se Romer som en Resurs? | |
Gloria56 | 2014-03-16 15:30 | |
![]() | ttiittii; Om du vill fylla Norrland med invandrade så finns det att plocka av i storstäderna. Det är väl inte just rumäner som kan sy kalsonger. Tänk om våra politiker vågade "tvångsflytta" de arbetslösa invandrare som bor i våra invandrartäta områden. Det kan ju inte spela någon roll om dom får bidrag i Rinkeby, Ronna, Rosengård, Fittja, Bergsjön ( för att nämna några problemområden) eller "Robertsfors". Jag begriper inte att vi är så flata så vi går med på att ytterligare förtäta de problemområden vi har. Men........Rumänerna ska tillbaka till sitt land - inte sy kalsonger eller koka sylt i "Robertsfors". | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-03-16 16:14 | |
![]() | jag tycker inte det är humant att flytta på folk som rotat sig och trivs,en kvinna jag känner i Jädraås tyckte dom kunde pendla till Östhammar och jobba som barnskötare där.Östhammar har nog arbetslösa så det räcker.jag tror att dessa Romer har mycket att lära oss,dom är vana att leva på botten och är förmodligen överlevnadskonstnärer+ att dom har en stark önskan om jobb vilket jobb som helst.Att splittra redan rotade människor är grymt oavsätt om dom är Svenskar eller invandrare.killen som har en Pizzeria här jobbar alla dagar i veckan 12 timmar och är aldrig ledig,alla restauranger här ägs av 1:a eller 2:a generationens invandrare.en familj jag känner flyttade med sina 3 barn till södertälje för där hade pappan chans att arbeta extra på en Kiosk.dom redan rotade barnen mår inte bra av den flytten.Sen finns det nog lika många invandrare som svenskar som inte vill jobba.jag tror inte dom är så många varken på ena eller andra sidan.Den Iranska kvinnan som har en damfrisering här jobbar hårt hennes man söker jobb och mår dåligt,jag tror det är mer folk som mår dåligt av arbetslöshet en av dom som inte vill jobba. | |