Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yora - Ej medlem längre2014-11-03 20:53
Antal inlägg: 251

JAg orkar inte läsa den här tråden. Men jag vill ha sagt att som förälder har det varit jobbigt att vara tvungen att skicka barnen till skolan fast man inte tror att det är bra för dem. Det är helt enkelt inte rätt sätt att lära sig saker på, att stängas in i ett rum och tvingas att sitta stilla. Hela systemet är fel, det är för stora barngrupper, det är fel med ett schema där man hela tiden byter ämne. Jag tror att vi har skolsystemet bara för att vi behöver förvaring för barnen bara för att vi har sådana jobb att barnen inte kan vara med i vuxenlivet och lära sig av de vuxna. Vi har egentligen ett samhällssystem som inte är bra för barnen. Kanske inte för de vuxna heller.... Vi som ändå har en så hög utvecklingsnivå har nog missat något om hur ett lärande egentligen bör ske. Tror jag.

tanja772014-11-03 21:43
Antal inlägg: 465

Nåt måste ju ha brustit på vägen?
Kan inte minnas denna respektlöshet som befinner sig på och i skolmiljö.
Föräldrar bär alltid huvudansvaret för sitt/sina barn.
Lärare och övriga pedagoger ska stötta i detta.
Idag finns för mycket inviduell inlärning som mindre barn (bevisligen) inte klarar av.
Det finns även inviduell konflikthantering.
Samma lika där- mindre barn klarar inte det (finns även vuxna som inte ens klarar det.
Att lärare ska vara auktoritet är viktigt.
Barn ska inte känna en oro för att gå till skolan för ev mobbning, slagsmål etc
Där måste lärare ingripa och på en gång.
Resurser pratas det om el brist på. Jag säger brist på intresse.
På en skola fanns det en lärare som såg ut som hon sålt pengarna o tappat smöret.
Sa inte ens Hej el Välkommen till barnen - vad ger man för signal till barn då.
Klassen var i rent kaos -högljutt och elaka ord flög i klassrummet.
När en annan lärare kom in i bilden- glad men ändå pondus nog att riva i när det behövdes. Blev det sån skillnad.
Har pratat med flertal av barnen som säger att det är lugnt och skönt nu.
Tänk vad så lite kan göra så mycket som att få arbetsro och någon som lyssnar men även vill lära ut.

tanja772014-11-03 21:45
Antal inlägg: 465

Sålt smöret o tappat pengarna! ;-D

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-04 12:01
Antal inlägg: 235

Ja.. och..? De är ju faktiskt så att ett barn/individ som ännu inte är myndig och ska lämnas ifrån föräldrarna på en plats som dessutom då går under nåt som heter skolplikt i detta fall? Och då kan man ju faktiskt undra om skolan med bakomliggande system för hela skolpliktshistorien för barnen och ungdomarna verkligen fattat/förstått vad de EGENTLIGEN FAKTISKT har för KRAV och ANSVAR över andras barn som då INTE är myndig?
Och den undran & tanken har jag iaf. länge tänkt och funderat på med JUST tanke på vad som ofta händer på just skolorna där barnen utsätts för både mobbing och annat kränkande från då oftast andra elever,men faktiskt även från de såkallade lärarna!!?? Ingen tar ansvaret för vad barnen egentligen kan eller faktiskt ofta råkar utför!!??

En förälder lämnar ifrån sig sitt barn till den skolan? Och är då en viss individ den försiktigare typen av människa eller inte riktigt verkar passa in som människa i de andra elevernas ögon och då blir mobbad med inga lärare som griper in och hejdar detta?

Ja.. då har en förälder/föräldrar genast ett barn som kanske omg. eller efter en tid ett barn med ännumer sämkt självförtroende, som då bara får fortgå!!?? :-/ Och därav problemen som vidare uppstår för eleven/individen vidare i livet och ända upp till vuxen ålder! Detta är ju just de som pågår pga. att det dels är för lite lärare..men också ej kvalificerade lärare med god pedagogik och med avsaknad av att se barnet/eleven/undomen!!?

Så..? Skolverket har egentligen ett riktigt stort ansvar över de överlämnade barnen från föräldrarna!!

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-04 12:08

De finns många..många barn som fått sitt liv förstört på många olika sätt pga. att det pågått mobbing under HELA skoltiden!! :-/ Och DE barnet hade nog mått bättre av att INTE ha gått till skolan alls!

punatulkku2014-11-04 18:41
Antal inlägg: 523

Men om alla förädrar gör sitt och lär sina barn vad som är rätt och fel så lär ju mobbing minska. Det är ju hemma man ska lära sig sunda värderingar! Sluta skyll på skolan och ta ansvar över era barn!

Sen ska ju naturligtvis de barn som behöver extra stöd få det!! Men nä, det är upp till föräldrarna att uppfostra sina barn.

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-04 23:27

Punatulkku: Ja de har jag ju också tidigare skrivit? Och så ska de ju också vara!

Men det händer ju ? Att även om föräldrarna fostrat sina barn om vad som är rätt och fel? Och dess barn klarar sin skolundervisning och hänger med. Så vet inte, eller får tyvärr inte alltid föräldrarna veta vad som kan pågå på skolan förrän de ofta redan kan vara för sent! Eftersom alla olika typ av person kan bli mobbad? Antingen passar personen inte in enligt mobbarna pga. kanske klädval? eller helt enkelt utseendet? Men kan också vara elever som är duktiga i skolan och klarar skolan bra och hänger med. Och blir retade/mobbade pga. av det också, bara för att de anses vara för präktiga och för duktiga i andras/el. mobbarens ögon och känsla?
De verkar finnas massor av olika typ av personmobbingobjekt för olika typ av mobbare? Så oavsett duktig eller mindre duktig i skolan? Så kan alla råka ut för mobbing! Och det är nog tyvärr svårt att helt bli av med mobbare! Och mobbing? De förekommer ju som alla bör veta bland äldre och vuxna på arbetsplatserna dessutom!? Så då förstår väl de flesta dilemmat!?
Men såklart ett önsketänkande om de vore möjligt? Men tyvärr! de blir nog svårt? Så de behöver sättas in rätt sorts resurser för både mobbing och viss individuell anpassad undervisning och verktyg för vissa som är i behov av detta!
Så därför är det ju jätteviktigt att det sätts in rätt resurser och pedagogiska lärare som ser och bryr sig

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 00:15

Ja..jag menar ju att sålänge det finns vuxna som mobbar? Så kommer det att finnas barn som mobbar? För min starka känsla säger att barn /undomar som mobbar? har nog oftast föräldrar som också är mobbare! Och därav tar barnen efter och blir desamma som föräldrarna. Många vuxna sitter och snackar skit om grannar och kanske arbetskamrater när barnen hör på! och då fostras barnen i samma sväng med att det tydligen är okej eftersom föräldrarna gör och säger så om andra!

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 00:15

ungdomar

Sote2014-11-05 06:24
Antal inlägg: 3557

Va? iVIVIV - fattar inte vad du skriver och vad du menar med vissa av dina inlägg. Ungdomar vadå?

ttiittii - Ej medlem längre2014-11-05 18:12
Antal inlägg: 37631

jag fattar inte heller vad du menar iviviv

kryddeluntan2014-11-05 21:06
Antal inlägg: 12360

Inte jag heller

Nora1 - Ej medlem längre2014-11-05 21:20
Antal inlägg: 2885

Jag gissar att hon glömde ungdomar i sista meningen eftersom det fanns i den andra meningen. barn/ungdomar.

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 22:42

Fibblade med tangenterna i skrivhasten och fick helt enkelt inte dit ett g i ordet ungdomar! Mkt. konstigt eller? ett G

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 22:43

så kan de gå när knappen inte går på ;)

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 22:47

Och..kan tyvärr inte hjälpa att vissa inte verkar fatta! Men de som inte verkar fatta? är nog säkert också de som aldrig fattar..Så va göra? Jag skriver..och de som fattar de fattar och ni andra som inte fattar? får väl lov att inte fatta då! ;)

IVIVIVI - Ej medlem längre2014-11-05 22:50

kan ju hända att ni som inte verkar fatta vad jag skrivit? kanske har nåt vajsing med sajten på nåt sätt? och att det på nåt sätt inte kommer med all text jag skriver? har faktiskt vart med om att ha skrivit en massa på en sajt, där då inte all text kom med till mottagaren av nån skum anledning? Så..? kan ju va nåt sånt också?

Sote2014-11-05 22:52
Antal inlägg: 3557

IVIV - sorry men det är faktiskt så att det är svårt att hänga med i det du skriver. Det är väldigt röriga och osammanhängande inlägg med utropstecken, förkortningar och frågetecken staplade på varandra så det känns som det är en tonåring som har alldeles för mycket att säga men inte riktigt lärt sig hur man uttrycker sig. Men du kanske har dysleksi och då ber jag så väldigt mycket om ursäkt för kritiken.

ttiittii - Ej medlem längre2014-11-05 23:03
Antal inlägg: 37631

Nu har jag svårt för Svenska och ska kanske inte utala mig,jag har dyslexi och det kan bero på det,att jag inte fattar,Men sote ha inte dyslexi någonstans,vore kul om iviviv utveklade din adhd teori i adhd tråden

calle342015-01-15 17:38
Antal inlägg: 403

Skolan kommer att bättre med Fridolin det tar tid att ändra o lyckas

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?