Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122015-10-30 09:27
Antal inlägg: 4722

Tyckte du verkligen det var en svårförståelig metafor totravel, då har jag överskattat dig.

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 09:29
Antal inlägg: 4735

Janne,

Det tror jag nog inte du har gjort per definition.

Fundera ett tag på metaforen så kan du säkerligen komma upp med alternativa tolkningar till den du just gjorde.

Rhotheta2015-10-30 10:16
Antal inlägg: 4992

När man spekulerar om framtiden är den enda merit man kan ha, huruvida man korrekt förutsagt situationer med facit.

Den här situationen har ett absolut facit, nämligen vad jag avsåg med metaforen.

Det finns en solklar vinnare.

Janne.

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 10:32

Jag visste inte att det var en tävling. Då hade jag också tagit den mest uppenbara tolkningen och delat vinsten (man är ju tävlingsinriktad).

På ett mer analytiskt plan så spelar det mindre roll vad DU avser med metaforen, Rhotheta, eftersom den ändå blir eller åtminstone kan bli föremål för andra tolkningar än den du avsåg. Exempelvis är en lagtext som inte är precist formulerad för att undvika tolkningar är en lagtext som skapar förvirring i rättssystemet. Jag förstår inte varför du inte uttrycker dig lite klarare. Jag kan se två anledningar till att du inte gör det; du vill verka lite märkvärdig eller du försöker spinna lite.

janne1212122015-10-30 10:38

Samma två anledningar kan misstänkas gälla dig då du väljer att inte förstå metaforen.

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 10:43

Det finns en tredje anledning för mig. Jag föredrar att man uttrycker sig klart och utan tvetydigheter.

janne1212122015-10-30 10:45

Kanske lämpligt att gå tillbaka till ämnet en stund.

ingson2015-10-30 10:48
Antal inlägg: 4285

Högst akademisk betyg till totravel i ovanstående skriftväxling

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 10:52

Ja, se där vad en tolkningsbar metafor kan ställa till med. Vi har kommit bort från ämnet.

kryddeluntan2015-10-30 11:22
Antal inlägg: 12360

Det har ni verkligen gjort, men det var rolig läsning.

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 11:29

Man kanske skulle starta en tråd om språkliga figurer och retoriska grepp. Det skulle kunna bli både intressant och underhållande.

Rhotheta2015-10-30 12:37

Att rätt kunna uttolka motståndaren är en absolut förutsättning för debatt.
Vinnlägger man sig inte om det är man ovärdig som motståndare.

Vid tveksamheter ställer man kontrollfrågor. Man kör inte bara på med sin egen hemmasnickrade tolkning. Rörande det har jag varit konstant kritik mot just dig, totravel så länge jag kan minnas.

Jag tror inte att jag utvecklar det mer.

Janne får däremot med utmärkt beröm godkänt.

jellyflower2015-10-30 12:48
Antal inlägg: 1108

Nora, det är klart att man inte får jobb i present annat än om du har någon nära anhörig i uppsatt ställning där du söker jobb. Där är människor vars släkt har bott i landet i många generationer ofta gynnade, av förklarliga skäl.

Vi har dock en lagstiftning kring rasism och hets mot folkgrupp och religionsfrihet som är till för att skydda icke-etniska svenskar men som istället utgör ett hinder på arbetsmarknaden. Vem vill riskera att anställa en person som har alla erforderliga meriter men som när som helst kan kräva att hen måste ha ledigt för fredagsbön eller ta bönepauser på arbetstid eller vägra ta folk av motsatt kön i hand av religiösa skäl och som stämmer dig (och med stor sannolikhet vinner) om hen inte får som hen vill? Det är en liten men ändå icke försumbar risk om du anställer en muslim, och eftersom arbetsgivare idag alltid har många arbetssökande att välja på, varför ta den risken alls?

Jag har sett många exempel på att människor med invandrarbakgrund särbehandlas positivt på arbetsplatser för att de viftar med rasistkortet. Det kan handla om de mest absurda situationer där ingen rasism förekommit, arbetstagaren har på de mest flagranta vis underlåtit att fullgjora sina åtaganden, men företagen ser genom fingrarna för inget stort företag vågar riskera att bli förknippade med "rasism".

Med det menar jag att de lagar som ska skydda invandrare i högsta grad bidrar till att de har svårare att finna arbete.

totravel - Ej medlem längre2015-10-30 13:17

Rhotetha,

Det är ingen nyhet att du tycker att jag är ovärdig som debattmotståndare och att du konstant har kritiserat mig på olika sätt för min bristande debatteknik.

Min teori om detta är att du i grunden inte kan bemöta mina ofta faktabaserade inlägg med riktiga argument utan du förfaller till kritik mot den teknik jag använder när jag debatterar istället.

Du behöver inte bemöda dig med att besvara detta inlägg. I min värld är du genomskådad.

Rhotheta2015-10-30 13:57

Din och Noras.

jellyflower2015-10-30 17:25
Antal inlägg: 1108

Jag vill också ha en liten egen värld där jag har rätt jämt liksom. För då kan man säga sånt som "Ja men du är en idiot och det vet jag fatt jag vet det, för det tycker jag och i min värld är det så". Och biter inte det på så kan man kalla diskussionspartnern för rasist eller islamofob =)

Totravel, jag tror att du begriper att detta inte är hållbart, sedan är du och Nora så komplett värdegrundsförvirrade att ni tror att svenskar med flit har sabbat livet för varenda invandrare genom att exkludera dem och inte "ge" dem jobb. Jag anser att vi har skämt bort invandrare något rent absurt så att de tror att man har rätt att "få" jobb, pengar, villa, fin bil, Iphone, flotta semesterresor PLUS givetvis the basics - obegränsad sjukvård, tandvård, utbildning, en fungerande infrastruktur, hjälp av polis och brandkår i nödsituationer osv. De är som små barn som tror att mat finns i kylen, bara att hämta, mamma och pappa har pengar i plånboken och är småsnåla och orättvisa om de inte ger barnet vad det pekar på. Och visst, det är vi som har omyndigförklarat dem. De kan inte det och inte detta för det är deras kultur och det är inte deras kultur och man måste förstå och det är inte så lätt för dem blablabla.

Man har inte rätt att få nåt i det här livet. Livet fungerar inte så. Om man ändå får nåt ska man vara jävligt glad och tacksam, inte grätten. Det gäller alla, oavsett etniskt ursprung.

Nora1 - Ej medlem längre2015-10-30 17:45
Antal inlägg: 2885

jellyflower.
Du skriver:
"Är det inte de som ska se till att skaffa sig en plats i samhället?" och "jag förstår inte hur man inkluderar någon som aktivt motsätter sig inkludering" och "jobb är något man skaffar sig".
Nu kompletterar du med " vi har lagstiftning som istället utgör hinder för dem på arbetsmarknaden."

Dina inlägg är motsägelsefulla (och fördomsfulla).
Vad är andemeningen i det du skriver? Kan de eller kan de inte skaffa sig ett jobb som alla andra?
När du pratar om invandrare så yvigt så får man anta att du menar alla invandrare. Hur många "äkta svenskar" tror du att det finns? Känner du ingen "äkta svensk" som är utnyttjar systemet? Ligger det i sånt fall i generna hos de "äkta svenskarna" att de är så plikttrogna?

Bob1002015-10-30 18:07
Antal inlägg: 854

Alla gömmer sig. Eller hoppas att allt går åt helvete. Det är lätt att öppna sitt hjärta. Var börjar frivilligkön? Och var ställer man sig? Borde frågor förbjudas och kvadratmeterpriset fixeras?

janne1212122015-10-30 18:12

Kul att se dig här Bob Hund(ra). Gillar dina one-liners. Betapets egen Ranelid.

Bob1002015-10-30 18:18
Antal inlägg: 854

Ranelid är ett stort steg framåt för mig. Tackar! Nån gång ska jag följa den röda tråden, men det kan vara viktigare att mänskligheten blir jämnt representerad istället.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?