Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mormodern492016-08-03 13:31
Antal inlägg: 8354

Precis Kryddan ! Mitt i prick !

VildaVittra2016-08-03 13:35
Antal inlägg: 386

Och man får aldrig svar på de frågor man ställt.

Måns_E2016-08-03 13:40
Antal inlägg: 12023

Jag vill inte att mina skattepegar skall gå till uppköp av värdelös mark. Den får Rebecca köpa själv om hon är intresserad av sådant.

åskarl2016-08-03 14:41
Antal inlägg: 5826

betala bönderna ett vettigt pris för deras produkter så löser problemet med de "oanvända" markområdema av sig själv.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-03 15:03
Antal inlägg: 37631

Vi behöver ingen folkhälsa mer än vad vi har.inte med att odla ekologiskt,folk behöver inte bli äldre.Den folkhälsa som behöver bli bättre beror inte på ekologisk odling den beror på helt andra saker som tx rökning

Rebecca1x - Ej medlem längre2016-08-07 11:38
Antal inlägg: 157

Hej igen!
Ja,,som ni kan se så valde Spelvärd Bitte att stänga denna tråd pga. att det av olika anledningar uppstod konversationer skriftligt här på tråden,som då inte ansågs ska förekomma mellan deltagare på tråden! Och visst? Nån ordning måste de ju iaf. vara,så de inte spårar ur helt såklart!
Jag hade såklart önskningar om att få veta varför speciellt 1 deltagare lade ut ord som saknade grund till mig? Ett påhopp utan saklig grund så att säga!? Och sånt vill ju såklart ingen behöva få höra/el. bli serverad med såhär i ord mellan deltagare i t.ex. en skapad tråd som handlar om helt andra saker än personliga påhopp som saknar grunder,och som inte ens har med ämnet i denna tråd att göra ens!?
Men iaf. så fick jag inget svar från aktuell deltagare som gjorde ett skriftligt osmakligt påhopp på mig som trådskapare här och deltagare på sidan! Bitte valde då att tvärt stänga sidan!

-Men som ni kan se så har nu Bitte då valt att radera dessa opassande tidigare meningsutbyten i denna skapade tråd! Och har då öppnat denna tråd åter igen!
Så de känns ju okej såklart!

-Så vad jag vill säga är att?:Ni som då vill svara nåt på denna tråd hädanefter? Ni kan ju enbart då bara skriva om ni väljer att köpa t.ex. Ekologiskt/el. närproducerat/odlat eller både och? Och att det inte alls utvecklar sig i några fler kommande ingående diskussioner om akruellt ämne som sådant då!
Så behöver ingen känna att den vill el. måste konfrontera någon i nåt avseende gällande si eller så ang. ekologiskt,närodlat/produ cerat!
Och då finns heller ingen risk för att nån konversation såhär skriftligt spårar ur bland deltagare,med t.ex. ovidkommande munhugg mellan deltagare,som tydligen vsaat sig vilja förekomma bland vissa deltagare i en tråd,samt denna?

Så? Skriv enbart om ni köper Ekologiskt,närproducerat/ odlat eller inte?

Så går det ju dessutom ännusnabbare att för ev. intresserade kunna kolla tillbaka hur många % av svaren det verkar vara som stöttar de ena eller de andra el. inte? :)

Bitte - Administratör2016-08-08 15:07
Antal inlägg: 24151

Låser tråden på TS önskan

Bitte

Mouche - Administratör2016-08-08 22:47
Antal inlägg: 24193

Och jag låser upp den på min önskan.

Jag ska gå igenom tråden för att se vad, vilka, om det förekommit påhopp.

Jag vill också påminna om att det, om det inte finns ytterst goda anledningar, inte är trådskaparen som avgör huxflux om ett tråd skall stängas eller ej.

Jag stänger den en stund medan jag går igenom den i lugn och ro.

Mouche

Mouche - Administratör2016-08-08 23:09

Jag har gått igenom tråden, har tagit bort en del helt ovidkommande inlägg och nu är tråden öppen för diskussion igen om någon så önskar.

TS sista inlägg är totalt obegripligt så det kopieras, läggs in i Admin och sparas och raderas därefter från den här tråden.

Mouche

yora - Ej medlem längre2016-08-08 23:27
Antal inlägg: 251

Jag tycker det är viktigt att köpa kaffe bananer och bomull (fast bomull är svårt) ekologiskt. För övrigt väljer jag närodlat i alla lägen. I Sverige är skillnaden marginell mellan ekologiskt och konventionellt både vad gäller miljöpåverkan och djurhållning, särskilt när det gäller kött och mejerivaror. Jag köper också efter säsong. Man måste inte äta tomater mitt i vintern.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-08 23:49

köpa mer av de ekologiska produkterna. Det framhävs att de skulle vara nyttigare och att produktionen av dem belastar miljön mindre. Det är korrekt att de ofta innehåller högre halter av näringsämnen, men det är också större risk att de bär på mögelgifter eller till och med ohyra. Vad gäller produktionen visar flera studier på att ekologisk produktion genererar större utsläpp av koldioxid och större kväveläckage per producerad enhet än vad konventionell odling gör.

Vid ekologisk odling är det inte tillåtet att använda handelsgödsel. Fördelarna med handelsgödsel jämfört med naturgödsel är många. Handelsgödsel kan spridas på växande gröda och kvävet tas snabbt upp av växterna och läckaget till grundvattnet och vattendrag är litet. Gödsel är dyrt och med de ökade spannmålspriserna har också gödningspriserna kraftigt ökat. Som spannmålsodlare upprättar jag varje år en växtodlingsplan och lägger bara på så mycket gödning som grödan behöver. Naturgödsel, som används vid ekologisk odling, måste spridas på bar mark och läckaget av kväve är då betydligt större, eftersom det går en tid innan grödan tar upp kvävet. Handelsgödslet är troligen den största enskilda faktor som betytt mest för minskad svält och ökat välstånd i världen. Vattentillgången är den största begränsade faktorn för världens mat- och energiproduktion. Även här är den intensivare konventionella produktionen vinnare då den generar mer mat per millimeter vatten än vad den ekologiska produktionen kan.

Den ekologiska produktionen kräver större arealer än vad den konventionella gör. Detta ska ställas i kontrast till att spannmålskonsumtionen i världen ökar med 1,5 procent eller 30 miljoner ton per år. Samtidigt ska mark tas i anspråk för energiproduktion, som ska minska vårt oljeberoende och förbränningen av fossila bränslen. Vilken produktionsform är då smartast att satsa på?

Den konventionella spannmålsodlingen är inte perfekt. Men det är bättre att reformera den än att lägga miljontals skattekronor på en produktionsform som slår hårt mot miljön.

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-08 23:50

ovan saxat ur svenska dagbladet

kryddeluntan2016-08-08 23:56
Antal inlägg: 12360

Ett bra inlägg Ttiittii. Jag försöker att köpa så mycket närodlat/ närproducerat som möjligt och utan konstgjorda tillsatser.

Blasse2016-08-09 00:03
Antal inlägg: 7088

Stämmer det Ttiittti och det är ju så att vi blir fler för varje dag och det skulle till slut bli så att vår moder jord inte kan försörja oss om alla skulle ha ekologisk mat så det är bra att inte allt är ekologiskt även om det hade varit bra om det var en möjlighet.

Men man ska handla ekologiskt om det är när odlat givetvis kaffe och en del annat går ju inte att få närodlat så då blir det ju ekologiskt man ska välja men som sagt ska våra efterkommande överleva kommer nog det ekologiska inte räcka till

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-09 00:08

Jordens Vänner
Jordens Vänner
För att miljö och solidaritet hänger ihop!
Hem
Kontakt
Om Jordens Vänner »
Vad Vi Gör »
Stöd Oss »
Miljötidningen »
Webshop
Närproducerat är inte alltid miljövänligtadmin 2013/10/22 Närproducerat är inte alltid miljövänligt2013-10-22T10 :57:08+00:00 Miljötidningen, MT-nyhetsföde No Comment

Trots att den ekologiska tomaten är odlad i Spanien är den ett miljövänligare val än den tomat som är odlad i ett svenskt växthus. När det kommer till total miljöpåverkan är det bättre att köpa ekologiskt som kommer långt bortifrån än något som är närproducerat och inte ekologiskt.

Ett problem med de närproducerade varorna är att det är ett stort begrepp. Varor märkta med ”Närproducerat” kan i princip vara odlade vart som helst. Det inte finns några exakta avstånd på hur långt en vara kan transporteras och fortfarande kallas närproducerad.

Forskare vid KTH har även upptäckt att närproducerade varor oftare skickas med ineffektivare fordon. Dessa fordon avger lika höga utsläpp totalt som de långväga transporterna. Även kundens transport till och från affären kan ha en större miljöpåverkan än själva varutransporten.

För nötkött är ekologiskt alltid bäst då transporten bara står för två procent av de totala utsläppen. Även närproducerat kött kan vara stora utsläppsbovar då köttet får kallas för närproducerat även om djuret har ätit sojafoder från andra sidan jorden.

Det bästa sättet att minska sin klimatpåverkan är att undersöka hur varan är producerad och välja ekologiskt och närproducerat när det är möjligt. Dessutom är det bra att tänka på den egna transporten till och från affären. Störst miljövinst gör den som väljer att äta mindre kött då kött har mer än dubbelt så stor klimatpåverkan som grönsaker och frukt.

Blasse2016-08-09 00:42
Antal inlägg: 7088

Jo du har rättfärdiga också men köper du kött från bönder i din närhet som jag som köper från gårdsbutik som enbart har från bönderna i närheten så slipper det bli långa transporter vilket är bra för djuren och miljön sedan kan man ju gå till ytterligheter, men nu i vårt samhälle så måste man försöka lita på att det finns någon sanning och dra det strå till stacken som man tror är bra för miljön

Och jag gör det på mitt sätt närproducerat och gärna ekologiskt

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-09 00:44

jag handlar inte närodlat eftersom beccurellen bara är halverad här sedan Ternobyl för 30 år sedan, kaffe alltid fairtrade

ttiittii - Ej medlem längre2016-08-09 10:07

Vill ni förstöra våra vattendrag så ska ni köpa ekologiskt odlat,problemet med vatten är att vi inte ser när botten i Östersjön dör.när botten dör så överlever inte rommen utan Rom ingen fisk.
Så släpp idiotiden med ekologisk odling.

Mormodern492016-08-11 12:11
Antal inlägg: 8354

Köper alltid närproducerat . Då vet jag vad jag får .

Mouche - Administratör2016-08-15 23:01

Hahaha...jädrar också!
Du kom på mig Mormodern49 =)
Lovar att bättra mig.

Och japp, jag köper så mycket jag kan närproducerat och av samma anledning som dig Mormodern.

Mouche

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?