Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2010-10-12 09:35 | |
![]() | Nej men man kan kraftfullt ta avstånd. Gör det! | |
| Måns_E | 2010-10-12 09:37 | |
![]() | Tja, jag tar kraftigt avstånd mot motståndarna, mycket sällan ligger det ädla motiv bakom burkaförbud. | |
| magnusito | 2010-10-12 10:10 | |
![]() | Nu är du väldigt cynisk. Finns det inte starka skäl att ta avstånd mot ett sådant förtryck? | |
| magnusito | 2010-10-12 10:10 | |
![]() | Har du ingen tillgång till inlevelse? | |
| stol | 2010-10-12 10:11 | |
![]() | De muslimska länderna har bestämt att kvinnorna ska använda slöja i sina länder, varför kan inte vi lagstifta att i Sverige bärs inte slöja. Hur skulle muslimerna reagera om jag som Svensk gick runt i Bagdad klädd i tomtedräkt. Man får ta seden dit man kommer, både jag och dom få anpassa sig. | |
| magnusito | 2010-10-12 10:17 | |
![]() | Undrar vilka ädla motiv som Måns tycker bruk av burka är ett uttryck för? | |
| Svedboy | 2010-10-12 10:36 | |
![]() | Jasså, har dom muslimska länderna bestämt det - att kvinor skall bära slöja i sina länder.. i vilka länder då?? Och hur många har egentligen sett någon bära niqab eller burka i Sverige..? Inte många, och ändå är det ett jätteproblem för de flesta. Ta istället en funderare över vad det egentliga problemet ligger.. | |
| limpan__2 | 2010-10-12 10:58 | |
![]() | "De muslimska länderna har bestämt att kvinnorna ska använda slöja i sina länder, varför kan inte vi lagstifta att i Sverige bärs inte slöja. Hur skulle muslimerna reagera om jag som Svensk gick runt i Bagdad klädd i tomtedräkt. Man får ta seden dit man kommer, både jag och dom få anpassa sig." Nu vill vi väl inte ha länder som Irak, Saudi Arabien eller Afghanistan som måttstock på hur vi ska bete oss. Den svenska seden är väl att vi faktiskt behandlar alla som självständiga individer och inte har lagar kring vilka klädesplagg som får bäras. Detta ska inte sammanblandas med arbetsgivarens rätt att bestämma lämpliga klädesplagg på jobbet eller banker och restaurangers rätt att neka kunder med en olämplig klädsel att komma in genom dörren. Dessa regler finns redan och kan därför inte utgöra ett argument för att inskränka folks rätt till ett självständigt klädval ytterligare. | |
| Huzan | 2010-10-12 11:08 | |
![]() | lisalong.. inget personligt påhopp om det är fakta..väl? du har samma argument ang detta som när vi pratade om sd.. att "när tom muslimer själva.." jaha.. och?? säg mig ett endaste litet ögonblick i ditt liv, som skulle bli sämre för dig (eftersom det ju är dig detta handlar om, inte vem som ska få ha på sig va fan dom vill), om nån hade heltäckande på sig.. | |
| LisaLong | 2010-10-12 11:29 | |
![]() | Det är inte fakta..så ge dig nu med dina påstående....börjar bli naivt jobbigt. Det är inte frågan om vad som skulle bli jobbigt för mig, jag skiter fullständigt vad folk har på sig. Men som jag skrev innan, vilket du tydligen inte reflakterade vid var att kroppsspråk/gester/ögonko ntakt ÄR väldigt viktgia för människan | |
| Huzan | 2010-10-12 14:22 | |
![]() | LL..naivt jobbigt?? vet inte vad du menar.. du skrev..Psykologer tex, lärare, tandläkare, läkare, etc Klart man vill SE personen man pratar med. Annars får man ju ingen social kontakt. så, min fråga..igen. vad är det du får eller inte får av en med heltäckande, som du skulle få av nån som inte har det? tror du inte att den personen gör ett lika bra jobb?? tror du inte du får samma rum på hotellet du bokar? samma gips på foten du bröt? ja hajar inte! | |
| LisaLong | 2010-10-12 16:02 | |
![]() | Huzan nä tydligen inte. Man får ingen social kontakt..åter igen | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-12 16:06 | |
![]() | "Håller med "larvbrud". Alla kan se ut som de vill för min del det kan vara slöja, piercingar eller en man som klär sig i kvinnokläder osv. Men ka fan inte gnälla om man inte får ett arbete. En arbetsgivare anställer vem han vill och passar man inte in ja då blir det inget jobb, man får helt enkelt ta konsekvenserna för att se ut som man vill. Försörjningsbidrag ska ej betalas ut i detta fall, någonstans måste gränsen dras." Nä, jag tror inte du håller med mig. Ursäkta men är ni tröga? Vad vore det för vits med att ge försörjningsstöd till de som fick jobb? Försörjningsstöd ger man till de som inte får jobb. Alltså kan du inte ha som krav man ska få jobb för att få erhålla försörjningsstöd. | |
| Huzan | 2010-10-12 16:07 | |
![]() | och med det menar du om människan ler eller inte antar jag? och det behövs för att du ska må bra.. alltså är det du som ska må bra, inte tjejen me slöjan.. | |
| LisaLong | 2010-10-12 16:14 | |
![]() | men herre jösses Huzan nu får du väl ge dig. Social kontakt/kroppsspråk har mer än med bara ett leende att göra. Och lägg inte ord i min mun...jag har aldrig pratat om "för jag ska må bra". Om man säger tex en person med psykiska besvär eller annat jobbigt, går till vården och ska prata med en kurator/psykolog etc tror jag säkert hon/han skulle må sämre av att prata med en person med heltäckande slöja, det är min åsikt. | |
| LisaLong | 2010-10-12 16:15 | |
![]() | ..eller fel uttryckt..personen skulle nog må bättre att prata med en person där kropsspråket syns | |
| lightningpaw | 2010-10-12 16:30 | |
![]() | Men lisalong det är väl inte en massa psykologer och kuratorer med heltäckande slöjor där ute? Och ingen kommer ju att tvinga dig att gå till en kurator med heltäckande slöja? | |
| Huzan | 2010-10-12 16:31 | |
![]() | ja har gått hos psykolog ett antal gånger å för mig har det inte spelat roll vem som sitter mittemot.. bara jag har fått prata.. jag kan faktiskt, å detta är inte för att vara jobbig som du kanske tror, begripa varför det skulle vara jobbigt för någon, i vilket sammanhang det nu än må vara, att nån har heltäckande på sig. å vad ja menar med "att du ska må bra" var att du ju faktiskt säger att "man" behöver se en persons ansikte. dvs DU verar behöva det eftersom du anser att det är viktigt, för mig spelar det ingen som helst roll! | |
| lightningpaw | 2010-10-12 16:33 | |
![]() | jag tycker den här debatten kan flyttas till tråden "småsaker ni retar er på 8". det element av kvinnoförtryck som finns i burkabruket är naturligtvis dåligt, men det löses troligtvis av sig själv i det långa loppet genom en schysst integration. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-12 16:37 | |
![]() | Det är intressant att så många sitter och diskuterar hur svår kommunikation blir om någon har till exempel Burka på ett internetforum. Jag skulle konstant kunna sitta med en mullvad på huvudet utan att någon hade blivit minsta lilla distraherad faktiskt... | |