Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-01-31 17:28
Antal inlägg: 17500

jag har läst pichipichis länkar och många andra som tar upp fördelarna med vegetarisk mat. Min fråga är hur många ungdomar är redo att ta ett sånt ansvar som det innebär att få rätt kunskap om vad de ska och inte ska äta för att må bra som vegetarian?
Jag tycker det är illavarslande att se bleka taniga småtjejer som springer runt och käkar qårn. I min dotters skola väljer en hel del småtjejer att äta sallad och potatis som skollunch, för den vegetariska är " bönor och sånt är äckligt". Så de väljer bort kött och den lagade veggomaten men livnär sig alltså på sallad och lite potatis. Vad jag vet serveras inte sojaprodukter. Och vatten såklart, för det blir man smal av. Så kan man vara både snygg och djurvän. De går i femman ska tilläggas - helt vansinne. Undrar hur många av de som får menstruationsrubbningar.
Framförallt så väljer många ungdomar att äta sojaprodukter/Snabbmat framför att äta det som de verkligen behöver. Precis som köttätande ungar gör, men de får ändå i sig det väsentliga i och med köttet. Det är inte alls bra. Men kanske är huvudsaken att de inte äter kött?

apbur2011-01-31 17:41
Antal inlägg: 9699

Le-lou, man pratar om vegankost i din artikel. Jag tror det är medvetet från din sida att du vägrar skilja på vegankost och vegetarisk kost där man äter ägg och mejeriprodukter eller enbart mejeriprodukter.

Det är ett problem att få i sig B12 om man är vegan och vägrar dricka berikad dryck avsett för veganer eller vägrar ta kosttillskott.

Vegandiet för barn går att ifrågasätta, det håller jag med dig om. Det verkar för krångligt och riskabelt för att vara värt det.

Men snälla, skilj på veganer och lakto-ovo-vegetarianer. Det är milsvid skillnad.

dilivio2011-01-31 17:54
Antal inlägg: 643

Ja, le-lou, jag tycker så klart också att det är helt sjukt att det är så bland yngre.
Vad jag menade var att om det hade varit så dåligt som vissa påstår så hade vi ju inte mått bra nån av oss. Vilket vi bevisligen gör.

Att tioåriga tjejer inte fattar att de borde trycka i sig bönor eller vad det nu är de inte gillar får man väl bukt på med kunskap helt enkelt, berätta vad det får för konsekvenser.
Jag vill ju inte ta från dom valet att välja bort kött, men när de gör det valet måste det ju baseras på kunskap om vad det innebär när det gäller annat dom måste lära sig äta isf.

Som sagt är det ju inte deras kostvals fel, utan de är väl medvetna om att det som ersätter köttet är det dom inte gillar.
Men jag vet inte hur det funkar i skolorna vad gäller information osv.

Klart det är viktigt för dom att ha kunskapen om vad de ska ersätta köttet med.
Nu försöker du ju få det att låta som att vi hellre tycker att de ska må dåligt än att äta kött. Det är bara larvigt.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-31 17:58
Antal inlägg: 4050

le-lou: Du kanske ska fundera igen på vad veganerna själva säger innan du spräcker några myter.
I stort sett på varenda vegansk sida som handlar om näring och i varenda bok står det att man ska ta B12.
En och annan hävdar att man kan vara självförsörjande på det, de flesta gör dock inte det. Förstår du nu att du inte har så mycket att motbevisa på B12 fronten?

Minta2011-01-31 17:59
Antal inlägg: 20042

Om man äter allt utom kött, vad kallas man då?

apbur2011-01-31 18:03

Vem bestämmer vad som bör ingå och inte i en vegandiet? Det går att köpa vitaminberikad dryck som alternativ till mjölk. Om man bör använda vitaminberikad dryck i sin vegandiet så kan man ju säga att detta ingår i dieten. De allra flesta vegetarianer och veganer som använder alternativ till mjölk använder ju den berikade sorten. Det är väl ändå slutresultatet som är det viktiga? Eller ska man bråka om att de får i sig näringen genom berikning?
Jag fattar inte riktigt grejen.

-Vegetarisk kost är dålig för den innehåller inte tillräckligt med B12. Den är dålig för att den är farlig för människor.

-Men jag är vegetarian och får i mig B12 via berikade livsmedel så det är inga problem.

-Jo, men den är fortfarande dålig för om du inte hade fått i dig B12 genom berikade livsmedel så hade du haft brist på B12.

-Men fortfarande, jag får ju i mig B12 via berikade livsmedel. Hur kan då kosten vara dålig för mig?

-Ja, men _om_ du inte hade fått i dig B12 så hade det varit dåligt. Det innebär att den är dålig.

-Ok, du verkar smart.

zlipzten - Ej medlem längre2011-01-31 18:08
Antal inlägg: 1466

Minta: demivegetarianer äter fisk, ägg och mejeriprodukter.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-01-31 18:23
Antal inlägg: 4050

Angående selen och brist på det hos veganer. Det finns mycket selen i paranötter. Det sägs att det räcker med några nävar.

Blue Lagoon2011-01-31 18:39
Antal inlägg: 131

dilivio "För att gå ner i vikt måste du ju göra av med fler kalorier än du äter.
Typ ett underskott på några hundra/dag eller så."

Att näringslära inte riktigt ingår det ser jag nu. Du tror alltså att sättet att gå ner i vikt är att äta 1500 kcal och göra av med 1800? Du har inte hajat att det krävs ett grundbehov av kcal för att överhuvudtaget existera?

le-lou2011-01-31 18:43

Ja berikade livsmedel. Vegetarianer bör vara glada att vi lever i en tidsålder som kan mixtra med maten på fler än ett med andra ord.

le-lou2011-01-31 18:52

och apbur - du säger att man kan tillgodose b12 genom att bara äta mejeri. Den mängden b12 som finns i mejeriprodukter är inte jättehögt.
jämför förekomsten mikrogram/100 gram.

Mkt högt -nöt-, kalv-, lammlever, lammnjure. 50-150 µg
Högt - grislever, njure, fiskrom, ostron. 10-50 µg
Medel - fet fisk, krabba, viltkött, äggula.
2-10 µg
Lågt - mager fisk, nöt-/lammkött, ost.
0.5-2 µg
Obetydligt - mejeri, bröd, grönt, frukt, bär.
0-0,5 µg
Kroppen tillgodogör sig vitamin B12 främst från kött, korv, inälvsmat, ägg, mjölkprodukter inklusive ost.
Behov mikrogram/dag: kvinnor tex ska ha 4 µg. Brist på vitamin B12 kan ge svårartad blodbrist, s k perniciös anemi, trötthet, RETLIGHET och neurologiska symtom.

Kanske har ni en släng av b12 brist folk?

apbur2011-01-31 18:53

Så vad är då problemet? Att en hypotetiskt dåligt kost är dålig?

Blue Lagoon, du menade förut att man inte gick ned i vikt av svält. jag tyckte det var ett så befängt uttalande att jag inte ens orkade bemöta det.

Nu dumförklarar du någon som sagt att man bör göra av med mer energi än man tillför för att kunna gå ned i vikt.

Säg mig, vad har du för egna idéer om viktnedgång?

apbur2011-01-31 18:56

Ojdå, det verkar som att jag som vanlig köttätare får kolla upp mitt B12 precis som innan när jag var vegetarian eftersom jag aldrig äter kalvlever, njure eller ostron. Den här köttdieten verkar riktigt dålig. Bäst jag köper berikad havremjölk.

Blue Lagoon2011-01-31 18:58

Det är inte befängt alls apbur. Lägger du om din kost till ett betydligt lägre kcal (FÖR LÅGT) än tidigare intag så kommer du att rasa i vikt. Ett tag. Tills kroppen börjar fatta att "det är något skumt på gång", går i försvar mot svält och helt plötsligt händer det ingenting på vågen.

Ja, jag dumförklarar någon som påstår att man ska förbruka mer kalorier än man får i sig. Hör du inte själv hur dumt det är?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-01-31 18:59
Antal inlägg: 1338

Klart det är bra att vi kan få i oss B12 via tillskott, om det fattas oss? Vad är det som är så problematiskt med det, le-lou? Är det fusk på ngt sätt, eller hur tänker du? Handlar det om att man inte kan leva helt enligt grottmänniskan som vegetarian/vegan så är vi ju i gott sällskap. Det blir nämligen svårt för er köttätare också.

Jag kan ju bara prata för mig själv såklart, men sedan jag tog steget och blev vegetarian för gott, så har jag blivit fruktansvärt noga med vad jag petar i mig. Jag har en svag känsla (som kan vara helt fel förvisso) om att ganska många som väljer den här kosthållningen blir lite mer noggranna än gemene köttätare med vad som passerar genom matsmältningsapparaten.

Blue Lagoon2011-01-31 19:03

Det jag minst av allt fattar är de som tror att så länge man är smal och äter "bra" (gärna grönt som många här tycker) så mår man bra. Så fel det är att låta sig luras av sitt yttre. Det ÄR faktiskt insidan som räknas.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-31 19:03
Antal inlägg: 1188

"Ja, jag dumförklarar någon som påstår att man ska förbruka mer kalorier än man får i sig. Hör du inte själv hur dumt det är?"

Hahhhaahhaaa :))

Du kan inte vara sån där på riktigt, Blue Lagoon.

Hahha :)

dilivio2011-01-31 19:06
Antal inlägg: 643

Blue Lagoon, för fan. Jag sa inte att du ska käka 200kcal/dag direkt.
Läs vad jag skrev igen eller googla.
Svält funkar visst, men det är inte så kul eller ens nödvändigt.
Du kan äta exakt som du gör nu, bara du tränar mer. Eller, äta mindre.
Har du nåt annat sätt att gå ner i vikt så dela gärna med dig.

pichipichi - Ej medlem längre2011-01-31 19:08
Antal inlägg: 1188

2011-01-31 19:03

Mmm...och insidan kan hos många innehålla alldeles för tjocka lager fett kring dom inre organen, i kärlväggen mm.

apbur2011-01-31 19:10

Blue Lagoon, tror du kroppen enbart kan använda energi som puttas in genom munnen samma dag?
Så om du inte äter på en hel dag så kan du inte röra dig?

Om du nu kan det så får du fundera på varför det funkar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?