Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-31 22:54 | |
![]() | Men då ska jag skriva upp kategorierna igen: Vegan = äter bara växter Laktovegetarian = äter växter+mejeriprodukter Laktoovovegetarian = äter växter, mejeriprodukter+ägg Demivegetarian = äter växter, mejeriprodukter, ägg och fisk (som inte hör till köttgruppen). | |
| le-lou | 2011-01-31 22:55 | |
![]() | uisge - finns det någon studie som visar klara oemotstridliga besked? Aldrig. Det finns alltid studier som kommer visa på det motsatta. De flesta kalkylerar in slumpfaktorn och skriver ut det också. Man kan inte studera precis alla som finns rent vetenskapligt utan måste ju välja grupper. | |
| le-lou | 2011-01-31 22:56 | |
![]() | demivegetarian, första gången hört i den här tråden. men då antar jag ju att alla ni är demi då eller ? eftersom det blev såna protester nu att jag faktiskt pratat om alla former av kött som föda? | |
| apbur | 2011-01-31 22:56 | |
![]() | Le-lou, du har sagt att kött är livsviktigt utan att förklara vad för kött du menar. Det var nog ingen som utgick ifrån att det var fisk du menade. En vegetarian kan dricka mjölk och äta ägg. Det kommer inte från växtriket. Det här börjar ju bli löjligt. Förresten så har inte Inuiterna så god hälsa. De har stora problem med diabetes och andra "vällevnadssjukdomar". | |
| Babylon | 2011-01-31 22:57 | |
![]() | En stor medium rare oxfilé ! Gud vad hungrig jag blir.... | |
| le-lou | 2011-01-31 23:00 | |
![]() | Man apbur ärligt talat - nu pratar du som att det är vegetarian som man associerar med folk som äter fisk? Majoriteten av vegetarianerna käkar inte fisk. Fiskets kött, kalla det vad du vill men när man äter en fisk så innebär det att man har dödat ett djur för att ha på tallriken. Vad är skillnaden ? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-01-31 23:01 | |
![]() | :) Nej, men det finns mer eller mindre signifikanta resultat. Det finns mer eller mindre välgjorda designer och det finns mer eller mindre goda slumpmässiga urval. Det är mycket som spelar in. Men jag skulle säga att just i den här studien, när de själva påpekar problemet, är resultatet just ett problem. Ett större problem än det är normalt alltså. | |
| le-lou | 2011-01-31 23:02 | |
![]() | och apbur, visa gärna en källa på hälsoproblemen för inuiterna. Jag har läst det absolut motsatta nämligen. | |
| apbur | 2011-01-31 23:03 | |
![]() | "Man apbur ärligt talat - nu pratar du som att det är vegetarian som man associerar med folk som äter fisk?" Eh, nej? Jag säger att man inte bör säga "kött" när man menar fisk och fågel. | |
| le-lou | 2011-01-31 23:06 | |
![]() | varför då ? Vart står det att man inte bör säga kött när man menar fisk och fågel? Hur definerar man (du) kött då? | |
| Minta | 2011-01-31 23:08 | |
![]() | Här står om ursprungsfolks hälsa bl.a. Inte inuiter särskilt men de är väl ett ursprungsfolk? | |
| Minta | 2011-01-31 23:08 | |
![]() | www.sametinget.se/Ge...a_ id=11945 | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-31 23:10 | |
![]() | "...15 åriga veganer som lever på makaroner och cola...." En 15-åring som lever på makaroner och cola är så klart ingen vegan, utan rätt och slätt en makaronätare/coladrickare . Försök nu att ha lite ordning på begreppen här. - Och likadant är det till exempel med "vegetarianer" som äter för stor andel tillagad mat (i förhållande till råkost/råa grönsaker/frukt). En sådan "vegetarian" brukar vi kalla för puddingvegetarian (den typen av "vegetarism" är inte speciellt hälsosam). | |
| le-lou | 2011-01-31 23:11 | |
![]() | minta, misären är stor bland många minioriteter. Fattigdom, alkoholism bla. Just vad gäller insuiterna och vällevnad... så är väl det mest troligt att de kollapsar i så fall av spriten nu för tiden, och inte av kosten. De var kända som ett friskt folkslag, som jägare som livnärde sig på fisk och fett. Det finns ett stort problem av alkoholism där. Som på så många andra ställen tyvärr. | |
| le-lou | 2011-01-31 23:12 | |
![]() | men pichi....puddingvegetaria n? har du sett försäljningssiffrorna för Qårn den sista tiden? Storsäljare. Färdigmat utan kött säljer som hejsan. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-31 23:14 | |
![]() | Nej, har inte sett några försäljningssiffror. Min ståndpunkt är solklar utan sådana: varje gram såld quorn är ett gram för mycket. | |
| dinodog | 2011-01-31 23:20 | |
![]() | Jodå det går utmärkt att säga kött om fågel, annars skulle inte firman Svenskt fågelkött AB finnas. Som dessutom är KRAVmärkt. Och ställer man frågan. Är fisk kött till 118 100 så får man svaret. Ordet kött är en betäckning på en muskel eller fettvävnad, hos djur som går att äta, så ja fisk är också kött. Jag antar att räkor, kräftor, hummer, krabba,musslor och ostron också är kött. Om inte annat så är dom i alla fall högst levande. En sak är säker vi kommer aldrig att vara eniga här, om vilken kost som är bäst. | |
| Minta | 2011-01-31 23:25 | |
![]() | Kött, fisk och skaldjur brukar man ju dela in det i. Jag tror inte de flesta menar fisk när man talar om kött. Jag ska ta en kötträtt på restaurangen säger jag inte om jag vill ha gös. | |
| Minta | 2011-01-31 23:27 | |
![]() | ww.slv.se/sv/Fragor--svar /Fragor-och-svar/Kott-och -kottprodukter/Vad-raknas -som-rott-och-vitt-kott/ Rött och vitt kött. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-31 23:28 | |
![]() | Nej, och enighet behöver man kanske inte uppnå heller? Ventilera tillsammans kan man göra ändå. Det var någon här som skrev ett så bra inlägg här tidigare...ska leta rätt på det... *återkommer* | |