Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:20
Antal inlägg: 42

men snälla budalv....

Det är verkligen jättebra att dom gör detta!

Men många ... vääääldigt många av dessa bönder slaktar sina kalvar tidigt, pga mycket bra pengar för en eko-kalv..

Så detta är också bara en pengaindustri enligt mig... bönder sadlar om för att det finns mer pengar att tjäna om dom föder upp som vi alltid gjorde förr

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:21

eko-djuren ger mer pengar

LadyZara2008-05-13 22:21
Antal inlägg: 1057

Hellre ett kort bra liv än ett långt dåligt?

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:22

det håller jag med om... därav äter jag inte nåt jag inte vet vilken gård det kom från... men det vet ju alla med tanke på dagens lag på referensnummer

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 22:23
Antal inlägg: 4715

Huvudanledningen till att en hund inte klarar sig om man släpper den fri är nog att den blir avlivad inom kort, av människor. I t ex Kairo däremot är det fullt av vildhundar.

Ceckes2008-05-13 22:26
Antal inlägg: 3734

Jag är vegetarian men bara av den anledningen att jag aldrig tyckt om sega fläskkotletter eller köttbullar eller korv. Jag har förätit mig på kyckling och därmed har jag automatiskt gått över till vegetarisk kost.

Äter dock fisk o ägg o blandar i mjölk i min matlagning.

Jag har inte gått o blivit vegetarian för att jag tycker synd om djuren.
Men efteråt har jag funderat på det här med djuren o tror inte heller att det är så hälsosamt att äta stressat kött som många av våra djur är innan slakt. Däremot tror jag att det är bättre o hälsosammare att äta vilt.
Så finns det ju Galna-ko-sjukan o en massa andra sjukdomar o bakterier i kött som jag nu slipper oroa mig för.
Slipper också vara rädd för att jag får ompacketerad köttfärs på ICA alternativt annan livsmedelskedja. Det låter inte bra det.

Fisk är lättsmält men annat kött ruttnar i tarmen.
Äter hellre Spirulina som innehåller alla nyttiga vitaminer o lite till.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-13 22:27
Antal inlägg: 2199

Jättebra att vilka gör vad, snälla ciana?

Ja jag tror inte att eko-bönder är några änglar. Ekologiska lamm får ju inte leva längre än att de kan bli lammkött. Dock vet jag ekologiska bönder som slaktar och äter äldre djur också.
Visst är det en fråga om pengar. Men djuren får bättre villkor, helt beoende på vem som äger dem givetvis. Kraven är inte alltid så höga heller och jag tycker det sker konstiga prioriteringar på den ekologiska sidan också. Det jag tycker man ska vara försiktig med är att definiera jordbrukets djur som "djur i fångenskap" utan att tänka på att vissa av dem har större ytor att röra sig på, får leva i flock och utöva ett naturligare liv än en del hästar som hålls i fångenskap för människans nöje.

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:28

ceckes... stressat kött blir utdömt... antingen på slakteri eller styckeri...

Fisk är utrotningshotad i dagens läge... så bättre att skippa att äta det faktiskt om man vill vara eko...

sheryl2008-05-13 22:29
Antal inlägg: 21

jag måste säga att det där snacket om att kossor och andra av de djur vi föder upp inte klarar sig om dom inte får bo i en laggård är struntprat. någon gång i tidernas begynnelse fanns dom som vilda djur. världen förändras hela tiden, om man låter den utvecklas. utan att mänskor försöker styra allt, liksom

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:32

ja... budalv.. bara en sån sak som att köpa ägg från frigående hönor... det var ju skrattretande när man fick veta vad frigående enligt dom var!

Vanliga köttbönder har väldigt ofta samma villkor för sina djur... ingen vill ha galna sparkande och skrikande djur i sin ladugård... så ofta går dom ute på samma sätt som ekoböndernas.
Det är faktiskt ingen större skillnad på en eko-bonde å en vanlig.

Ceckes2008-05-13 22:33

Är fisk utrotningshotad, all fisk? Det har jag ingen aning om. Påläst på den biten e jag faktiskt inte. Men äter fisk för att det finns i frysdisken, för att det är smalmat, o för att jag slipper prenumerera på Omega-3 o lite andra anledningar..

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:33

sheryl... vem ska mata kossorna när det snöar... en kossa överlever inte utan föda varje dag, då kan den inte producera mjölk till sina kalvar... vilket den lär ha många av om vi släpper ut boskapen

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 22:36

Växter stressas faktiskt också av att få sina blad borttuggade och liknande. Men det är klart att vi behöver inte ta hänsyn till dem, de har ju inget medvetande så klart. Men det har naturligtvis djur, för de verkar ju mer levande enligt vårt synsätt.

sheryl2008-05-13 22:37
Antal inlägg: 21

jag har inte svaret på din fråga, ciana. jag vet bara att världen är föränderlig, och djur, liksom mänskor, anpassar sig efter de möjligheter som finns.

Ceckes2008-05-13 22:38

Vad skulle vi äta om vi inte åt växter eller djur? Om nu allt är stressat.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 22:40

Varför moralisera, vill du leva så måste något annat dö helt enkelt. Det är så det fungerar. Sen får du själv komma fram till om din existens berättigar detta handlande. Själv ser jag tydligt att världen blir en bättre plats tack vare mig, så jag har inga problem att tugga på grisar.

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:40

ceckes... kolla här :)
www.wwf.se/source.ph...kg uide.pdf

upa - Ej medlem längre2008-05-13 22:41
Antal inlägg: 2565

Klart vi ska äta det som har varit levande. Men man behöver inte äta det som varit kännande.

upa - Ej medlem längre2008-05-13 22:42
Antal inlägg: 2565

Jag tycker inte existens i sig berättigar djurplågeri. Det var en underlig slutsats.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 22:43

Först får du nog definiera vad som menas med kännande. I slutändan blir det bara en homocentrisk världsbild där de arter som fungerar mest som oss anses vara värda mer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?