Spelrum
Giraffen46
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade75
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-03-21 17:01
Antal inlägg: 1457

demoniac ja det var det men tvålis tog upp denna tråd då hon vill köpa katt. vi ska ju använda de trådar som finns i den mån det går.

Misspelled - Ej medlem längre2011-03-21 17:20
Antal inlägg: 37

Katter får man ju gratis! Bondkatter i alla fall.

CallmeIngrid - Ej medlem längre2011-03-21 17:44
Antal inlägg: 83

Hellre en lycklig utekatt som lever lite kortare, än en olycklig innekatt som plågas alltför länge utomhus.

Alla innekatter jag stött på har jag upplevt som icke-harmoniska. Katter är liksom inte gjorda för att gå i koppel på ett begränsat område, så är det bara. Har man bott på landet och sett hur bra en katt mår när den får ströva fritt och jaga, vill man inte utsätta den för att bo inomhus.

CallmeIngrid - Ej medlem längre2011-03-21 17:44

inomhus*

Megaherz2011-03-21 17:46
Antal inlägg: 3304

Nu är ju inte frågan om kissen ska få gå inne eller inte. Vissa är emot innekatter andra tycker det är okej.

Tycker tvålis fått jättebra tips vad man ska tänka på innan man skaffar katten. Tänk på att barnen måste vara försiktiga och inte busar föööör mycket med katten. Blir de rädda kan de klösa till ordentligt och beroende på barnens ålder kan det gå olika illa

CallmeIngrid - Ej medlem längre2011-03-21 17:49

Frågan är ju visst det, delvis?

Det är väl en stor och viktig del att tänka på när man köper katt.

Tvålis - Ej medlem längre2011-03-21 18:04
Antal inlägg: 4429

Jag har verkligen fått jättebra tips! Jag är supernöjd och redo att köpa katt när tillfället ges. Barnen är vana vid att visa respekt för djur, vi har ju vår lille (45 kg) kille som vi köpte för 3 år sedan drygt.

Bebisen är mitt enda bry. Hunden är ju toksnäll man skulle kunna lägga bebisen i hans korg (har gjort det vid tillfälle i början). Men en katt.... Klarar en bebis av att respektera den på ett sådant sätt som behövs?

le-lou2011-03-21 18:06
Antal inlägg: 17500

peawan - jo och just därför ska både människan och djur få komma ut i det fria. Det säger sig självt. Det finns många som har katter som inte ens går ut med katten i koppel av en el flera anledningar.
Och att jämföra kattens fortplantning med att få frisk luft - det förstår jag inte riktigt. Vi kanske ska ha katten i bur istället?

Megaherz2011-03-21 18:09
Antal inlägg: 3304

Tvålis: Katten kommer inte gilla din bebis. Den skriker och luktar konstigt (för en katt alltså), kissen kommer troligtigvis hålla sig undan så mycket det går. När bebisen blir lite äldre får man helt enkelt ha lite koll, men det gäller väl det mesta vad en liten en gör :)

malman2011-03-21 20:45

lär dina barn att när katten är på sin ställning så får inger röra katten det gäller vuxen som barn. då vet katten vart den ska ta vägen om han tröttnar på barnen. och min katt älska min dotter som är 6 månader, han vill ligga hos henne på filtar och i sängen, om hon skriker kommer han och "hämtar" mig, så det kommer nog gå bra.

Men du MÅSTE ha koll så inte katten smyger upp och lägger sig i bebisens säng, min katt ligger gärna på Ronjas mage och det är livsfarligt.
det kan sluta med att det blir för tungt att andas för bebisen så bebisen kvävs, eller att katten blir klämd om bebisen rör sig och då kan katten använda klorna och det kan gå olyckligt.

Men jag ser inga problem alls det är bara att vara uppmärksam och använda sunt förnuft, det går att lära katter med.
men använd inte samma rättelse ord till katten som till hunden. så säger du fy till hunden så såg nej till katten. annars kanske hunden tror att det är han som gör fel

slånbär2011-03-21 21:16
Antal inlägg: 5539

Håller med förespråkarna för innekatt fullt ut. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan resonera så att man hellre har en katt ute som ev får ett kort liv än inne och förhoppningsvis lever längre. Jag sålde mina katter som innekatter men några få valde ändå att ha dom ute och ingen av dom överlevde eller blev kvar länge. En bara försvann. Väldigt tråkigt för alla.
Att medvetet låta katten riskera livet ute, för det finns många livsfarliga situationer för en katt i tätort och på landet, är helt obegripligt. Att använda argumentet att det är naturligt för katten att springa fritt är inte ett hållbart argument i dagens farliga samhälle. I många länder håller man hundar på precis samma sätt och det är väl ingen här som skulle komma på tanken att hävda att det är bra hundhållning bara för att dom hundarna är fria och lyckliga?
Dessutom tillkommer ägaransvaret för vad din katt gör när den springer omkring ute. Jag skulle önska att alla ni som släpper ut era katter så dom får skita i grannarnas trädgårdar, sova i deras utemöbler m.m själva fick sina barns sandlåda ner skitade. Skulle ni inte bli jävligt förbannade om ni varje dag innan ungarna skulle leka var tvungna att kolla igenom sanden så dom inte stoppar grannen skattskit i munnen? Väldigt respektlöst tycker jag.

Under alla mina år som kattuppfödare så träffade jag aldrig på några katter som verkade lida och vara olyckliga för att dom var innekatter (vilket i princip alla var) och jag kan säga att påhittigheten hos folk att ordna med rastgårdar m.m är fantastisk.

le-lou2011-03-21 21:30

ok så katten ska leva längre till varje pris? - för att vi människan ska kunna njuta av den så länge som möjligt.
Om vi tittar på oss människor, de flesta människor väljer ju aktivt att njuta av livet även om det innebär vissa risker. En del miffon väljer kanske att sitta inomhus med hjälm på huvudet och leva på nötter i mån om att undvika risker med att leva. Längre liv kanske, men vilket liv sen.....
Det är egoistiskt resonerat anser jag och visst är det hållbart. Vad skulle ni säga om det kom nån och sa att hon/han aldrig tar ut hunden? Skulle det vara okej ? Rör på arslet och sätt på kattstackarn ett koppel iaf och ge den lite daglig motion och frisk luft om inte annat. Och på tal om allt detta kattbajsandet i sandlådor och grejer - lösa katter hör hemma i lantliga miljöer och inget annat. Den aspekten förstår jag helt och fullt, jag hatar kattskit i rabatterna.

le-lou2011-03-21 21:35

och slånbär - du träffade aldrig på katter som verkar lida nej. Som kattuppfödare så bör väl du, liksom alla andra som har sett en katt på vykort veta om att katter inte kan tala.
Jag säger inte att katterna LIDER så att de dör, en katt som är uppvuxen inomhus vet inte om något annat. Men det är synd och skam när folk blir sura på sin katter för att de jamar - piper - klöser tapeter - pissar inne (förutom i kattlådan) och så slutar det ofta med en avlivning. Överraskande nog är det typ JÄMT innekatter det handlar om. Garanterat inga lyckliga katter som beter sig så, katter som får sina behov tillgodosedda mår bättre.

malman2011-03-21 21:39

det finns inget som är rätt eller fel i den frågan om att katter ska vara inne eller ute. det är upp till varje kattägare,
vissa katter trivs inte inne och andra vill inte vara ute. om en katt aldrig varigt ute så vet den inte vad den missar och så länge den stimuleras av sin ägare så ser jag inga problem.

och vill man ha katten ute för att den ska få röra på sig och jaga så låt den göra det, en del vill ju ha katt för att bli av med mössen.

men jag anser att det kan vara dumt att göra en ute katt till en inne katt, då vet katten vad som finns där ute, men som sagt inget är rätt eller fel.

le-lou2011-03-21 21:43

"men jag anser att det kan vara dumt att göra en ute katt till en inne katt, då vet katten vad som finns där ute, men som sagt inget är rätt eller fel."

Jo, just det där är ju fel så det smäller om det. En kattägare som gör så mot sin katt borde inte få ha katt. Fy så nedrigt.

Saxon_x2011-03-21 22:13
Antal inlägg: 306

Bra le-lou stå på dig.

peawan2011-03-21 22:23
Antal inlägg: 136

le-lou:
Det beror ju på hur man håller sitt husdjur.

Alla husdjur är skaffade av helt egoistiska skäl, liksom bruksdjur också är det. Vare sig funktionen av djuret är att vara ett trevligt sällskap och en kärleksfull sambo eller om det är att valla får (kanske inget för katter då ;) ) är de köpta för människans skull. Alla tama djur är skaffade av diverse egoistiska skäl och inget skäl är "värre" än det andra i mina ögon.

Att däremot inte ge sina djur, oavsett art, den stimulation de behöver för att må bra är oansvarigt. Oavsett varför man skaffat djuret eller om det är ett djur som går i hage, i koppel, fritt utomhus eller bara inne i ens hem. Visst finns det människor som missköter innekatter så att de är olyckliga. Sen finns det också de som har sina katter ute och inte ser till att de kan komma in när de vill eller behöver det. Ingetdera är på något sätt försvarbart i mina ögon.

peawan2011-03-21 22:32
Antal inlägg: 136

kom på en sak till: känner flera personer som skaffat katter genom katthem, där katten tidigare varit utekatt och levt under bedrövliga förhållanden. Där är katterna i fråga livrädda för att vara ute ens på balkong eller i koppel och vill verkligen bara vara inomhus, i tryggheten. Det finns alla sorter, det viktiga är ju bara att ta hand om sitt djur på det sätt som just den individen behöver.

Att jämföra ansvar för att ens djur inte kommer till skada med att sitta inomhus med hjälm är bara löjligt. Du har rätt att ta vilka beslut du vill om ditt eget liv, men du har inte rätt att riskera andra liv. Därför finns det en djurskyddslag som ser till att du tar det ansvaret.

le-lou2011-03-21 22:40

Det trista är peawan, att majoriteten av kattägare till innekatter fixar INTE med klätterställningar el går ut med katten i koppel tex. På sin höjd har de en leksaksmus att leka med på golvet. Man borde se folk med katter i koppel överallt varje dag om det vore tvärtom men det är det inte.
De katterna du tar upp från katthem som haft dåliga erfarenheter, det är väl inte konstigt att de vill helst ligga under en soffa 69 % av dagen? Men snälla, ta inte upp individer som har blivit rädda och förstörda av dåliga människor - vi pratar väl om katten som djur och vad den behöver?

Ok jag har inte rätt att riskera andras liv, det var nog det dummaste jag läst idag i alla fall, om det är det du anser jag gör när jag har en katt som får gå ut. Men du har rätt att sätta katten i en onaturlig icke stimulerande miljö utan möjlighet till solsken? Ja jag tackar. Djurskyddslagen kan du läsa in dig på och återkom till hur många kattägare du tror - som kan uppfylla de kraven för katt.

Daggdroppe2011-03-21 22:45
Antal inlägg: 1078

Sote: Hahahaha, dagens skratt fick jag där. Katter - repa bilar?
Dom tar medvetet fram klorna och tänker.. "Nu jävlar ska grannens bil få fem revor i lacken, he heh he!"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?