Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 20 056 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:39 | |
![]() | Kanske byter nick istället. :-O | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:43 | |
![]() | Hehe Min undran är lite smått varför det inte går att döma folk som man vill? | |
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:46 | |
![]() | Alla prostituerade är naturligtvis stöpta i samma form, precis som alla som gillar... scrabble. Eller? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:47 | |
![]() | Nämen Robban, det är ju fint det du säger. Jag tror lätt vi kan ta 9 av 10 "avtal" vad gäller prostitution inte är mellan jämbördiga parter. Kvinnan kanske kommer från en fattig bakgrund och har tagits av välvilliga "släktingar" till Sverige för att jobba som prostituterad. Hon får ställa upp eller också kan hon bli hemskickad till byn med ett välplanterat rykte som hora och lösdriverska. Eller tjackhoran som slavar under knarket och gladeligen låter en torsk pruta bara det blir tillräckligt med pengar till nästa dos. Sen finns det säkert den lyckliga horan också, och hon låter antagligen ingen peka finger åt henne. Det är väl knappast genomsnittshoran dock, skulle jag tro.. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:47 | |
![]() | Jag vet inte Trash, finns det inte nån bra lynchpöbel som vill ta dig an? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:49 | |
![]() | (Den lyckliga horan är väl torskens våta dröm... så stark att han inte ens vil se tjackhoran i ögona med rädsla för att han skall se att det inte står "kåt" i dem utan "se till att bli klar för fan så jag kan dra ut och skaffa det jag vill ha" eller "om jag ändå vore någon annanstans") | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:49 | |
![]() | Oj sjönk vi så lågt pladask. | |
| bobo flux | 2008-09-23 19:52 | |
![]() | Gällande drogmissbruk så ska jag citera Geoffrey Rushs rollfigur Casper i den mycket underskattade filmen Candy: "När man kan sluta så vill man inte, och när man vill sluta så kan man inte." För övrigt är det en sak i hela den här debatten som stör mig lite, nämligen det att nästan alla som skriver om prostitution utgår från att deras syn på sex är densamma för varenda människa i hela världen. Jag tror inte det är så enkelt. Till exempel: Så fort orden "sex" och "försäljning" är i samma mening så ryggar väldigt många människor till i Sverige. De har ju genom sin uppfostran och miljö lärt sig att sex är det finaste som finns, ett tillstånd då två människor blir en och för ett ögonblick tillsammans ser världen i ett rosa skimmer. Att sälja sin kropp utifrån dessa premisser skulle ju vara förskräckligt. Ve och fasa. Vilken styggelse. Problemet som jag vill peka på är att alla inte delar den synen på sex, på samma sätt som alla inte delar tron på Gud eller tron på att en borgerlig regering är bra för Sveriges välfärd. Jag tror, att för många människor runt om i världen, såväl kvinnor som män, är synen på sex rent pragmatisk, och för dem är det inte konstigare att sälja sex än vad det är för mig att sälja en möbel på blocket. Då kommer nästa argument: "De människor som tänker såhär är antingen beroende av droger eller lyx, eller så är de tvingade att välja detta, eller så har de noll självrespekt." Ja, det förekommer tvångsprostitution, och ja, det förekommer prostitution för att finansiera vissa behov eller attribut, som exempelvis droger. Det förekommer även prostitution till följd av att man har dåligt självförtroende och tappat sin egen självrespekt, men jag tror att de människor som gör det på grund av dåligt självförtroende och dålig självrespekt är de som är uppväxta med samma syn på sex som jag beskrev i början. De har gjort något förfärligt. De har sålt sex! De har i sin värld gjort något förfärligt, och satt sin plats i himlen på spel. Tro inte att jag är någon förespråkare av prostitution, för det är jag inte. Men jag försöker förmå mig själv att hålla mitt sinne öppet för tanken att alla i världen inte har samma syn på sex som den de flesta svenskar får med modersmjölken. Vetskapen om detta gör hela debatten mer komplex, i alla fall för mig. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:02 | |
![]() | Fint inlägg Bobo, och jag håller i princip med dig. Svenskar har tendensen att gå ut och moralpredika för sina värderingar, gärna gentemot andra länder. Det bli ibland lite etnocentriskt. Jag kan omöjligen veta varför någon prostituterar sig, och det finns antagligen ganska många anledningar - somliga mer eller mindre politiskt korrekta än andra. Generellt sett så tror jag, åtminstone i Sverige, att kvinnor i prostitution är i ett underläge - delvis pågrund av samhällets benhårda inställning i frågan (kvinnoförbundens välvilja till trots, se tidigare inlägg). Därmed inte sagt att det inte finns dem som älskar sex och inte ser det som ett problem att tjäna pengar på det. Varför skulle det i sig vara omoraliskt - särskilt i ett samhälle som sverige som snabbt avsäger sig allt släktskap med konservativa kristna värderingar (vilket snack! vi är luthers hemvist på jorden! ;)) Den sociala snedrekryteringen skulle väl kunna ses som roten till problemet, och något handfast att jobba med. Hur kommer det sig att de flesta prostituterade är i en sådan social situation att det är svårt att verkligen tro att de skulle vara just den där lyckliga horan? Kanske är det något i vår syn på hur människar skall vara som gör att vi ser dem som passiva offer snarare än aktiva subjekt, vad vet jag. Det vore väl fin fint om alla horor vore missbruksfria och socialt väletablerade (utbildningsmässigt, ekonomiskt etc.). I det läget skulle vi ju kunna prata om fri vilja i någon slags verklig mening (jag menar, har man inte mat på bordet så tycker jag att det är hånfullt att säga "har man inga pengar får man gå till bankomaten" eller "skaffa ett kreditkort vettja!") | |
| olgaviktoria | 2008-09-23 20:02 | |
![]() | En vanlig form för prostitution är att en snygg ung tjej gifter sig med en rik 90-åring, med förhoppningen att han snart ska dö och inte ha mycket stake att komma med. | |
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:03 | |
![]() | Dudeniro: Jag har inget att invända mot ditt resonemang, förutom ditt epitet på en drogberoende prostituerad. Jag pratade om de fåtal prostituerade som verkligen ägnar sig åt detta värv av fri vilja. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:09 | |
![]() | Varför skriver flera i den här tråden att andra inte förstår att alla inte har samma syn på sex? Det kan väl knappast ha undgått någon vuxen. Det hade väl varit bra om frisläppta studenter kunde dra in lite till stadskassan istället för att bara sprida könssjukdomar i sina korridorer. Pengar och känslobefriat sex i kombination. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:12 | |
![]() | Ja Runmarie, hundra sidor senare så skriver jag att jag håller med om det du skrev, tror likadant. Sen vill jag skriva såhär att nej man ska inte legalisera droger för då knarkar folk öppet och då kan man "lättare hjälpa dem" Med tanke på det att med påståenden som tillåten prostitution som i vissa länder, minskar risken för trafficking och att kvinnor /barn hålls fångna. Finns inget läskigare, men saken är att man gör inte en sak laglig bara för att det är svåra problem kring en sak. Det är precis samma sak som det ni skrev om att man slår inte ett barn för att "visa att det gjort fel" Vare sig det är dåligt eller inte, bra eller dåligt med prostitution, vad man har för syn på sex så ska man inte sända ut en signal till samhället att prostitution är "normalt" Det känns lite som "sms-lån" , sprit på Ica och som att informera på dagis om olika salgs droger och hur det påverkar för att normalisera det. "vissa tar det här, andra inte" Man måste ju ha en tydlig tråd på vad som är ett bra liv. Jag är helt övertygad om att folk som går till prostituerade ser det som ett slags knark som de kan bli beroende av, så som att äta för mycket, dricka för mycket, det är som att öppna upp en dörr till dåliga beteenden. Att göra "lätta val" som förstör för människan. Tror tex att många i flera år kan ragga upp folk ute men innerst inne trivs de inte i längden med att inte känna nånting "äkta". Precis som att fylla upp med nånting tomt, som sen "försvinner". Utan att lägga in nån värdering i om det är bra eller dåligt att träffa folk kort o sen inte mer, varken bra elelr dåligt, bra för många i vissa perioder kanske men inget man ska kanske hålla som ett idealliv i 40 år, för jag tror inte en enda människa vill ha det så. Just nu tror jag ialla fall så. | |
| bobo flux | 2008-09-23 20:17 | |
![]() | För att, Budalv, jag tycker det förs sådana resonemang, som om den egna synen på sex skulle vara någon slags universell sanning. För övrigt tycker jag ditt inlägg var fantastiskt satiriskt :) | |
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:20 | |
![]() | Förresten: Varför kallas aldrig porrstjärnor för prostituerade? | |
| doktordog | 2008-09-23 20:30 | |
![]() | Därför att huvudsaken med deras jobb är att fånga det på film, de är aktörer. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:32 | |
![]() | Finns det folk som seriöst tror på myten om att prostitution skulle vara världens äldsta yrke? | |
| Minta | 2008-09-23 20:35 | |
![]() | Hur många lever i ett förhållande utan kärlek och attraktion för den ekonomiska trygghetens skull och "ställer upp"? Är detta prostitution? | |
| doktordog | 2008-09-23 20:36 | |
![]() | Jag fattar inte varför inte fler tar jobb som prostituerade. Ni sitter på en guldgruva och tar inte tillfället i akt att utnyttja det. Istället väljer ni att jobba häcken av er dag ut och dag in tills ni stupar vid 60. Är det så mycket bättre egentligen. | |
| --Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-23 20:37 | |
![]() | Ja, inte är det truckförare åtminstone. :-) Snickare kanske (bygga hyddor)? | |