Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
trashone - Ej medlem längre | 2008-12-10 23:59 | |
![]() | Baffin_Bay: Att det är beklagligt men orsakerna är ofta många, och jag känner inte att just de etablerade kennlarna skall få allt skäll. Det blir som en konstig cirkel, där en typ, ett utseende sakta vävs in i rasen och man märker av det men först då typen fått rejält fäste. Detta är inget ovanligt alls i valfri djuravel och det känns skönt att se att t.ex. SKK riktigt fått upp ögonen för problemet. För felet är allas, och ansvaret allas. Vissa rasklubbar är bättre på att mota vissa utsvävningar än andra, samtidigt som man skall minnas att raser och vårat tycke hela ändras och det inte alltid är dåligt. | |
Heartandsoul | 2008-12-11 00:00 | |
![]() | Så vill jag tillägga till znizze att jag gillar dom hundar du räknar upp, med rätt ägare.. Tråkigt att tråden spårade ur, tycker det annars varit ett intressant ämne. | |
belugavis - Ej medlem längre | 2008-12-11 00:01 | |
![]() | Jag har hört att Golden är sönderavlad och om den biter så slutar den inte tugga..eller nåt. Har dock aldrig nånsin hört talas om att nån Golden biter ihjäl ett barn i familjen eller utanför. Det är väl det som är det viktiga | |
znizze | 2008-12-11 09:07 | |
![]() | Heartandsoul aa eller hur ett normalt inlägg.... men ja tycker själv om dom raserna men asså de här med å bita en Terrier kan vara värre än en stor rottweiler eller pitbull bla... | |
znizze | 2008-12-11 09:13 | |
![]() | lken hund som helst kan bita ihjäl vem som helst om den har fått fel uppfostran en hund behöver stimulering och träning annars kan det bli fel i psyket också, behöver inte bara vara srtyk en hund kan få för att bli dum i huvudet ja vet en som hade 2 stora rottweiler i barn familj... en dag kom en liten tjej kompis till deras barn och knacka på och hon öppnade dörren och plötsligt attakerade båda rottisarna på flickan, ni kan sedan räkna ut hur flickan såg ut sen :-( så ja menar även en snäll familjehund kan de slå slint för! | |
Annacondan | 2008-12-11 09:21 | |
![]() | Stäng den här katastroftråden. | |
znizze | 2008-12-11 09:23 | |
![]() | annacondan :-) | |
StinaD | 2008-12-11 10:52 | |
![]() | Katastroftråd... jag tycker den är ganska intressant faktiskt... Och ja heartandsoul: Golden leder faktiskt ligan över mest bett i Sverige... (gjorde i varje fall för några år sedan)... dock tror jag det beror på att det finns så många golden i vårt land.. alltså fler golden är pitbulls.... så då blir ju statistiken lite missvisande. Men det är klart att även en golden kan bitas... vore idiotiskt att tro annat.. alla hundar kan bitas..... Själv har jag alltid älskat rottisar, inte för att sätta mig i respekt, eller för att få ut mina aggressioner.. utan för att det är en exteriört vacker hund OCH väldigt rolig att arbeta med. Finns nästan inga gränser för hur mycket du kan kräva rent arbetsmässigt av en rottis.... Men visst kan alla hundar spåra ur.. även de snällaste familjehundar... | |
Ande78 | 2008-12-11 11:22 | |
![]() | Hundar bits, förbjud dem! (ta kommentaren med en nypa salt....en liten nypa) | |
Caligatia | 2008-12-11 11:24 | |
![]() | Pitbullens fysik gör ju att den gör mer skada än en Golden t ex. Men håller med dem i den här tråden som hänvisar till ägare, det är där felet ligger 9/10 gånger tror jag. Sedan kan det slå slint för vilken snäll hund som helst, precis som andra säger här också. Man skall aldrig glömma att varje husdjur från början härstammar från vildmarken. Man kan aldrig lita helt och fullt på ett djur. Vidare så avskyr jag bortklemade småhundar, som förmodligen praktiskt taget tvångsavlivats om det inte vore för deras behändiga storlek. Understimulerade, otränade, bortskämda, aggressiva. Det jag avskyr ännu mer är folk som tycker man är en djurplågare om man tränar en liten hund lika bestämt som en stor... :S | |
Minta | 2008-12-11 11:27 | |
![]() | Kamphundens framtagna egenskap att kämpa och inte ge sig eller släppa taget skrämmer mig. Jag vet inte mycket om dem, men har märkt att många hundpersoner jag träffar vägrar att låta sina hundar träffa dem. Där jag går i bland med min hund finns en boxer som är ganska aggressiv mot andra hundar. Den flyger på en hund hux flux och trycker ner den och låter som om han tänker bita ihjäl en hund och då har jag ingen liten hund. Jag vill inte låta min hund träffa den. | |
tipitina | 2008-12-11 11:35 | |
![]() | Caligatia: Häller helt med dig både i första och andra stycket. | |
tipitina | 2008-12-11 11:35 | |
![]() | Håller naturligtvis håller | |
Caligatia | 2008-12-11 11:35 | |
![]() | Det är ju fullt förståeligt Minta, när man vet om att hundens lynne inte är något bra, så vill man ju inte utmana ödet. Tjejkompisens pitbull är bästa kompis med en liten blandras som är stor som en kanin. De leker som bara den, och pitbullen är mycket försiktig med den. Min största erfarenhet av pitbulls är att de är ganska korkade (de jag träffat iaf), sjukt villiga att vara till lags, genomsnälla och allmänt trevliga. Sen att de tycks tro att de väger max ett halvkilo, och glatt mosar dig när de vill sitta i knäet är ju en annan sak... ^^ En sak som jag försökt ta upp i en tidigare tråd är "mobbingen" som pågår i media. Om en kamphund attackerar någon/något så blir det en stor artikel i tidningen, ordet "Kamphund", alternativt "Pittbull" i stortext på löpsedeln, och förmodligen kortare uppföljningar under ett par dagars tid. Är det INTE en kamphund får artikeln inte lika stor plats, och hamnar inte på förstasidan. Dessutom skrivs det aldrig ut vilken ras det är, vilket gör att folk tar för givet att det var "en av de jävla pitbullarna igen." | |
Minta | 2008-12-11 11:44 | |
![]() | Ja, det var en hund i Göteborg nyligen som sprang in på en skolgård och bet en 6-åring i ansiktet ganska svårt. Det stod inte i tidningarna vad det var för ras, bara att det var en blandras. Många tror att det var en pitbullblandning och att tidningarna undviker att skriva ut det. Men sanningen är nog tvärtom då. | |
Caligatia | 2008-12-11 11:48 | |
![]() | Japp. Tidningarna hade garanterat skrivit ut om det vore en pitbull. Jag läste faktiskt i nån lokaltidning att det var en schäferblandning. Men den är ett ypperligt exempel på min teori. Till och med vår lärare i massmediekunskap - som rimligtvis borde kunna ha genomskådat detta - tog för givet att det var en pitbull. | |
Ande78 | 2008-12-11 11:49 | |
![]() | Men det borde väl finnas en anledning till att "kamphundar" är förbjudna i vissa länder, eller är det bara diskriminering? | |
tipitina | 2008-12-11 11:56 | |
![]() | Naturligtvis är det så att "kamphundar" har ett annat temperament och att det kan gå så fel. Det är ju absolut ingen hund allmänne svensson borde ha utan det krävs ju gedigna kunskaper och att man vet vad man gör... | |
Tess 08 | 2008-12-11 12:02 | |
![]() | Men var det inte blandraser som var så bra? Och mer stabila i humöret om man jämför med renrasiga hundar? (kunde inte låta bli ;-)) | |
tipitina | 2008-12-11 12:03 | |
![]() | Hade vi inte konstaterat redan att det finns bägge delarna hos båda sorterna Tess? | |