Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 747 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-07 18:58 | |
![]() | allt är onyttigt i för hög konsumtion. | |
| Mixiplus | 2010-04-07 19:41 | |
![]() | Alle Ding' sind Gift, und nichts ohn' Gift; allein die Dosis macht, daß ein Ding kein Gift ist. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2010-04-07 20:23 | |
![]() | låt alla äta vad de vill. haha. | |
| Fikonspråk | 2010-04-07 20:38 | |
![]() | Det handlar väl inte om att moralisera eller bestämma vad man får äta? Socker är för mig en onödig lyxartikel som gärna får bli dyrare ifall det sänker priset på något som innehåller näringsämnen. | |
| Midna79 | 2010-04-07 21:26 | |
![]() | Tycker i så fall att man ska reglera skatterna så att det alltid är billigast att äta närproducerat och ekologiskt - inte tvärtom. Tror det handlar mer om livsstilsförändring än pris - och en livsstilsförändring uppnår man inte enbart med en fiffig skatt. Man måste utbilda, satsa på idrott i skolan o.s.v. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:41 | |
![]() | Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan motsätta sig sockerskatt under förutsättning att det samtidigt införs lägre pris på nyttig mat. Finns det ett enda hållbart argument? Hit räknas inte liberala slagord som "staten skall inte skall lägga sig i vad vi äter", för det skall den - åtminstone så länge den finansierar största delen av vår sjukvård. "Daim blir dyrare" är ett mer genomtänkt argument. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:45 | |
![]() | Det betyder ju att Tonic blir dyrare! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:49 | |
![]() | Wtf, det tänkte jag inte på. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:51 | |
![]() | Tänk vad många i Sverige som kommer att drabbas av malaria. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:52 | |
![]() | Då kan ni stå där och vara förnumstiga samtidigt som malarian slår ut industrin. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-07 21:56 | |
![]() | Ja, och Daim blir dyrare. "Körslaget" utan sockergrumlig hjärna kommer leda till att svenskarna dör som flugor. Av ren leda. | |
| yak55 - Ej medlem längre | 2010-04-07 22:21 | |
![]() | Jag tycker iaf att det borde vara skatt på läsk. Har själv frätt sönder mina tänder med denna satans sockerlösning. Kanske man skulle ha sluppit detta eviga ilande. | |
| Marsi Pulami - Ej medlem längre | 2010-04-07 22:25 | |
![]() | Jag är rädd att det krävs en väldig skatteökning för att det ska ge effekt - se bara, som nämnts tidigare i tråden, hur skatteökningar påverkar rökare... Inte slutar folk röka för att det blir dyrare. Dessutom är jag väldigt skeptisk till att det kommer att bli någon som helst skattesänkning på nyttigheter. | |
| wildcard | 2010-04-08 10:37 | |
![]() | Ja, definitivt ja, men jag vill även ha en sänkning av skatt på grönsaker för att visa på vad som är nyttigare. | |
| apbur | 2010-04-08 11:00 | |
![]() | Det låter lite som att folk här tror att sockerskatten enbart ska fungera som styrmedel eller få folk att sluta äta socker. Man behöver inte "lära" folk vad som är bra respektive dålig mat genom prissättning. Vem resonerar som så att ju billigare desto nyttigare? Inte jag iaf, varför skulle nån annan göra det? Sockerskatten ska först och främst finansiera den extra belastning på samhället som man tror sockerkonsumtionen kommer orsaka. Det måste grunda sig på trovärdig fakta, att socker faktiskt är farligt och kostar samhället mycket. Inte som med snuset som helt grundar sig på lögner. | |
| kvaturglon - Ej medlem längre | 2010-04-08 11:05 | |
![]() | snuset? är snus nyttigt? | |
| apbur | 2010-04-08 11:19 | |
![]() | Nej, nyttigt i den bemärkelsen är det inte men det är inte så hälsovådligt att det motiverar den höga skatten. | |
| frvib | 2010-04-08 11:23 | |
![]() | Vad grundar du det på? | |
| apbur | 2010-04-08 11:29 | |
![]() | Att den är lika hög som för cigaretter och att ingen, inte ens nån som har tolkat forskningsresultat på ett felaktigt vis, kan hävda att det är lika farligt som rökning. Därför är snusskatten helt orimlig. | |
| wildcard | 2010-04-08 11:30 | |
![]() | Uppenbarligen så fattar folk inte vad som är nyttigt för dem eller inte! En liten kick i rätt riktning, så att de fattar att det billiga är nyttigare, vad är det för fel på det? apbur: du är bara en i raden, ta snuset som exempel? Hur menar du? | |