Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående20 128

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Robbandido - Ej medlem längre2010-04-07 19:15
Antal inlägg: 459

För mig ligger det inget nedsättande i ordet "neger". Men eftersom att tydligen många andra anser ordvalet olämpligt så använder jag mig inte av uttrycket.
Sedan är det ju lite märkligt att "negress" inte anses lika nedsättande som "neger". Eller har jag missuppfattat det hela?

Fez1 - Ej medlem längre2010-04-07 19:26
Antal inlägg: 8

negress kan ju tom vara lite erooootiskt laddat, kanske man inte ska säga lapp eller zigenare heller?????? eller smålänning, ja vad vet jag mitt gambla fnask....

ankanka - Ej medlem längre2010-04-07 19:28
Antal inlägg: 211

lol

mattieh - Ej medlem längre2010-04-07 19:29
Antal inlägg: 249

Med tanke på att ordet neger för att beskriva just mörkhyade människor i svenskan för första gången kom iom tal om afrikaner som djur samt slavhandeln (som Sverige också drev) så håller jag med dem som tycker att det är stötande.

Hur ofta behöver man dessutom tala om någons hudfärg? I mitt tycke är det bara när man ger signalement på en person som hudfärgen är relevant.

Problemet med bruket av neger är för mig inte så jätteilla att det används, utan att det används på ställen där man annars inte skulle ha beskrivit personens utseende eller etnicitet alls. Känns bara så onödigt.

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-07 19:30

Negresser är snåla, smålänningar är dansanta. :-)

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 19:35
Antal inlägg: 1682

Det blir så konstigt när vita människor sitter och säger.
- Nej, för mej är det inte något nedsättande!
Konstigt??
Är man vit så kanske man inte kan sätta sig in i hur det skulle kännas med den historia som de svarta har bakom sig. Många svarta utsätta än idag för förtryck som bottnar helt och hållet i deras hudfärg!!

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-07 19:37

Precis, Broken.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-07 19:44
Antal inlägg: 31064

Jag tycker inte ordet är värdeladdat (eftersom jag inte är rasist) men eftersom det möjligen kan vara det för andra är jag försiktig med det med människor som inte känner mig - om inte annat för att slippa den urtråkiga diskussion ordet kan ge upphov till. Jag skulle kanske säga "svart man" istället (vilket i princip är värre, lite fult att påpeka hudfärgen - ungefär som att säga "guling" om kines). Som någon påpekade härstammar ju ordet "neger" från ordet "svart" så det borde egentligen vara samma sak. Kan dock köpa att den historiska betydelsen av det gör det annorlunda, om inte annat för att den vita, "ofördomsfulla" medelklassen bestämt att det förhåller sig så.

Fez1 - Ej medlem längre2010-04-07 19:53

kanske som lapparna eller zigenarna eller di dansande smålänningarna-hur löser du det Broken String

Fez1 - Ej medlem längre2010-04-07 19:56

jag menar bara att alla har väl sin historia och det handlar väl egentligen om hur man säger saker och ting samt att man visar respekt för varandra oavsett hur man ser ut...eller hur

HumbleBug2010-04-07 19:57
Antal inlägg: 1836

Vi är inte vita. Vi är grisskära. Ska vi dela in folk enligt färger så bör vi väl kalla folk efter hur dom verkligen ser ut?

Satyra2010-04-07 19:58
Antal inlägg: 4561

Håller med Sylvia i ovanstående, för det är nu inte så att jag går runt och säger neger till mörkhyade hit och dit och inte säger jag negerboll heller och har aldrig gjort, eftersom jag inte varit intresserad av den godisformen. Så jag använder inte orden - men jag ser inget nedvärderande i dem personligen och har även alltså av mörkhyade själva fått höra att DE inte blir kränkta av ordet neger, så att alla skulle bli det stämmer ju inte.

Att jag inte finner ordet annat än neutralt betyder inte att jag inte har kunskaper om historik. Jag tycker inte ordet har med det att göra bara helt enkelt. Nigger däremot, det kopplar jag på det viset de flesta andra här gör med ordet neger.

Jaja ... nog om det från mig nu - eller nej förresten - tycker inte bög är negativt heller. Har många vänner som är bögar och ingen av dem tycker att ordet bög är kränkande. Alla ord blir ju kränkande dock om de uttalas med spott och spe och rynkad panna.

lailala2010-04-07 19:59
Antal inlägg: 236

Har finskt ursprung,jag kan faktist känna ett hugg i hjärtat när jag hör folk slänga ur sig grejer som,finnjävel och svamlar om "knifen".Varför ska det vara så svårt att välja ett annat ord.Säger du vattenklosett fortfarande WCstol?

Fez1 - Ej medlem längre2010-04-07 20:00

det var det värsta, en gris är väl inte skär, den är vit om det är en svensk lantras eller yorkshire, svart(neger på latin) om det är en hampshire eller duroc, då är den bajsbrun men det fåååår man ju inte säga

moeg2010-04-07 20:01
Antal inlägg: 14

Kan fortfarande inte förstå de som likställer orden neger och nigger, då neger som många påpekat betyder just svart medans nigger är en omskrivning av ordet neger och som uppkom endast som en nedvärdering av negrer. Att tycka att neger är negativt och bör undvikas måste ju därmed innebära att det är lika negativt att kalla någon svart och ungefär lika illa som att kalla någon mörkhyad. Sen kan ju vem f-n som helst bli kränkt av i stort sett vad som helst bara man vill vara på det humöret. Man får ju se orden i sitt sammanhang. Lite skillnad på att säga "jag har en kompis som är neger" jämfört med att säga "negrer klättrar i träd o käkar bananer". Men det är ju vad jag tycker...

Quicka2010-04-07 20:01
Antal inlägg: 644

Negerbollar är gott :D

Fez1 - Ej medlem längre2010-04-07 20:02

nu börjar vi komma nån vart

Kuranai2010-04-07 20:12
Antal inlägg: 29

Negerbollar heter negerbollar och inget annat. Basta!

Bitte - Administratör2010-04-07 20:13
Antal inlägg: 24126

Jag har precis ögnat en rapport från DO "ATT FÄRGAS AV SVERIGE:

www.do.se/Documents/...an guage=sv

Läs och fundera på vad ni som tycker det är ok gör mot dessa bla unga människor,,

Bitte , ännu mera =/

Behringer2010-04-07 20:19
Antal inlägg: 3575

Varför är det så viktigt att säga neger?

Och ja, negerbollar är gott men vad har det ned TS:s fråga att göra?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?