Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 307 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Subutai | 2010-07-19 14:55 | |
![]() | Ja men att energi påverkar på ett eller annat sätt har inget med spöken att andar att göra. Isf skulle vi se spöken av allt möjligt, för att det mesta avger energi på ett eller annat sätt. Vad kan vetenskapen inte bevisa "men som uppenbarligen existerar ändå"? | |
| AniiC | 2010-07-19 15:01 | |
![]() | Vågar man skriva att man tror ? Eller blir man idiotförklarade då :) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-19 15:14 | |
![]() | Jag är helt säker på att det inte finns något övernaturligt i min värld. Det är min fasta övertygelse. Sen är jag övertygad om att det finns andra sätt att se på världen som bevisar raka motsatsen i andras världsuppfattningar. Och jag är övertygad om att det finns mycket logik vi inte förstår. Ännu. Men lika säker är jag på att det inte är en av människan styrbar sådan. Tyvärr. | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-07-19 15:15 | |
![]() | Jag tycker att det är intressant. Man har trott på spöken i alla tider i typ alla kulturer. Jag är själv lite skeptisk men inte till den graden att jag inte tror på spöken. Jag tror att det finns något där ute som vi inte riktigt har grepp om. Grejen med spöken, sjöodjur och ufon är att de finns just för att många av oss vill att de skall finnas. Jag älskar allt vad spökerier handlar om, spökdokumentärer, spökhistorier, spökskräckisar m.m, då det ger mig en kick, men jag köper inte allt jag hör och ser utan är mer intresserad bara. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-07-19 15:17 | |
![]() | Bara en notis om att alla trodde att jorden var platt för 100tals år sedan. Det gjorde dom inte. Det är en nutida skröna. | |
| justforfun | 2010-07-19 15:32 | |
![]() | Jag tror på att avlidnas andar ibland vill kommunicera med oss och då påkallar vår uppmärksamhet genom att mixtra med elektroniska prylar eller flytta på saker. Jag tror också att det finns medier som kan förmedla till oss vad dessa andar vill säga och att de senare därefter upphör med sina aktiviteter. | |
| SkySpy_ | 2010-07-19 17:18 | |
![]() | Subutai: Alltså spöken i sin form som det klassiska spöket som liknar något med ett lakan över sig är väl kanske inte så troligt;) Men människan kan påverka saker.. Ta exempelvis placebo effekten av socker piller som patienter får i tron att det är mediciner. Dom blir friskare än de som inte får något alls.. Det är exempelvis inte vetenskapligt bevisat hur det fungerar. Tror man på att bli frisk så blir du lättare frisk. Den effekten kan du använda på mkt saker..Vad är det då som gör att du blir friskare snabbare om du tror på att bli frisk, tänker possitivt??? Energier som verkar possitivt? vad vet jag Tro kan försätta berg. Kanske inte riktigt spöken det där. Men en grej i allt som inte är vetenskapligt bevisat hur det fungerar. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 17:31 | |
![]() | Det är sant det där med placebo. Även förväntningar och selektiv perception. Men saker som händer när folk inte går och tänker på det då? Finns saker som går att förklara också som är läskiga, som schizofreni, psykoser osv. Oavsett om man ser och hör saker för att man är schizofren eller ej så är det ju läskigt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 17:32 | |
![]() | Jag menar att det händer mycket mer än man kan förstå i människans hjärna. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 17:33 | |
![]() | AniiC jag kommer inte idiotförklara dig iaf :) | |
| SkySpy_ | 2010-07-19 17:39 | |
![]() | Delicious.. Mm men tänk om man kan påverka saker runt omkring sig också då? Likaväl som man kan påverka sin egen kropp med bara tankens hjälp. Håller med dig. Läskigt med sånt där.. Vad ser dom verkligen och vad är inbillning. Precis.. Jag ser människans hjärna som en myra i en myrstack.. Alla sammarbetar och hör ihop för att bli helheten som fungerar som ett. Typ.. Lät kanske lite konstigt.;) | |
| Subutai | 2010-07-19 17:47 | |
![]() | SkySpy_: Att man blir friskare av placebos är nonsens. Det enda som händer är att man tror att man blir friskare och uppfattar sina krämpor som mindre avsevärda. Det har helt enkelt att göra med hur hjärnan uppfattar saker som smärta och lidande och hur ens sinnestillstånd påverkar dessa uppfattningar. Placeboeffekten är inget vetenskapligt mysterie om du tror det. Vad får dig tro att det är något övernaturligt med det hela? | |
| SkySpy_ | 2010-07-19 17:53 | |
![]() | Subutai: Tror du det är nonsens är du helt fel ute och har inte läst eller hängt med i ämnet. Personer blir friskare.. Håller inte alls med dig där.. www.sbu.se/sv/Vetens...ax is/2027/ | |
| Subutai | 2010-07-19 17:58 | |
![]() | "Håller med dig. Läskigt med sånt där.. Vad ser dom verkligen och vad är inbillning." Det är en intressant fråga. Vad är verkligt? Tror du att vi ser verkligheten som den är? Det gör vi inte. Hjärnan är anpassad för att se mönster och former för att det har hjälpt våran överlevnad. Det här i sin tur medför massor av buggar, eftersom hjärnan inte är fullkomlig, den vet inte att vad den kollar på. Det är därför man ser mönster, t.ex. ansikten i moln, eller i andra slumpmässiga former. Eftersom hjärnan aktivt letar efter dessa mönster, hela tiden. Det är därför det är lätt att bli lurad av sin egen hjärna. I mörkret så kan de mest godtyckliga föremål verka vara något helt annat, som människor t.ex. Det är extra uppenbart om man någonsin testat någon slags hallucinogen. | |
| Gautama | 2010-07-19 18:00 | |
![]() | Tankens makt kan göra underverk. Om man tar två personer med en kronisk sjukdom, säg diabetes t.ex. Den ena gnäller, tycker det är jobbigt att ha diabetes. Lägger energi på varför just jag? Varför drabba det här mej? Livet är så orättvist, de andra kan göra det men inte jag osv. Medans den andra personen mer accepterar, okey, nu är det såhär och jag får göra det bästa av det. Lägga om mina vanor lite men livet är bra underbart i allafall. Av de personerna så säger det sig ganska så självklart vem som är friskas och får bäst liv trots sin sjukdom. Så tankens makt ska inte förringas! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 18:01 | |
![]() | SkySpy, hur menar du med men tänk om man kan påverka saker runt omkring sig också då? Subutai, om det handlar om säg cancer är placebo nonsens så till vida att kroppen inte blir friskare, men det kanske finns en tröskel som man kan ta sig över genom att man på allvar tror att man mår bättre och all friskhet sitter ju inte bara i kroppen eller hur? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 18:04 | |
![]() | Menar som Gautama. Inställning till livet kan ta en långt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-19 18:05 | |
![]() | Vad är verkligheten som den är? Det kan ju ingen svara på. | |
| Subutai | 2010-07-19 18:08 | |
![]() | SkySpy_ tror du det är en slump att man inte använder placebos för allvarliga sjukdomar, t.ex. cancer, aids och liknande? Det är klart att ens sinnestillstånd påverkar mycket i kroppen men inte allt. Har man en sjukdom som går bort av sockerpiller är den i högsta grad psykologisk från första början. Men att det kan lindra symptomen är en helt annan femma. Mer händer i kroppen än man kan tro under stress t.ex. det påverkar blodtryck, hjärtat och man får ökade mängder signalsubstanser i cirkulation. Allt det här leder till en komplex kedja av effekter på kroppen. Och om placeboeffekter kan lätta den psykologiska stressen, så har det god effekt på den generella hälsan. | |
| SkySpy_ | 2010-07-19 18:19 | |
![]() | Delicious: Jag menar bara som så att kan man påverka sin kropp av att tänka sig frisk på något sätt.. Så kanske man kan påverka sin omgivning genom att vara possitiv och tänka possitivt om människor.. Visst har du varit med om dagar där det känns som om alla är emot dig och sen dagar där du känner att alla är med dig.. Subutai: Nej jag tror inte alls att det är någon slump och jag tror självklart på mediciner som hjälp till allvarliga sjukdommar. Men varför använda mediciner när det kanske inte behövs.. Det ska ges mediciner till höger och vänster hela tiden.. Mediciner som hjälper mot biverkningarna från en annan osv.. Ofta så ordinerar läkare mediciner lite för lätt kan jag tycka.. Vad jag tror är att det finns väldigt många åkommor och sjukdommar som har en psykologisk orsak, nu inte alla men många som du också skriver.. Stress är ju en mkt stort problem i dagens samhälle. Men visst.. Skulle vi ta bort mobilen ex. eller om alla skulle flytta ut på landet på helgen så skulle vi nog komma ifrån mkt stresrelaterade sjukdommar.. Känns som om tråden har tagit en avstickare åter igen, men det är väl inte fel med så intressanta saker, eller?;) Känner mig skyldig, sorry.. | |