Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade57
Mobilspel
Pågående18 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
elsa89 - Ej medlem längre2010-07-20 02:16
Antal inlägg: 505

Men varför duger det inte? Och i vems ögon? Varför är det skillnad på din och min mening?

apbur2010-07-20 02:22
Antal inlägg: 9699

elsa, jag känner att det är lite sent för att upprepa mig. Jag har försökt förklara flera gånger varför jag inte tycker att det duger.

Kan mitt liv ha mening om någon annan tycker att det har det? Är mitt livs mening helt beroende av att det är just jag som konstruerar meningen? Hur tänker ni där?

Har djurens liv någon mening? de kan väl såvitt vi vet inte konstruera någon mening? Då är deras liv helt meningslösa egentligen?

SkySpy_2010-07-20 02:23
Antal inlägg: 4418

Alla har olika synd på meningen med live med förutsättning utifrån sig själv och sina erfarenheter.
Att förespråka sin egen tro eller uppfattning till någon annan kan bara ses som upplysning.
Vi tänker olika och våra hjärnor är formade efter livet och uppväxten.
Alla har väl rätt att ha sin åsikt om livets mening, det är väl meningen.

Maestro K2010-07-20 02:23
Antal inlägg: 4

Apbur: Du är alldeles för trångsynt/indoktrinerad. Den "meningslösa" meningen får mening för att den betyder nåt för individen.
Objektivitet och mening har inget med varandra att göra.

Skabbspel2010-07-20 02:25
Antal inlägg: 28

Läst många kloka inlägg av apbur men nu tror jag hon slagit i huvudet. Hua.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-20 02:35
Antal inlägg: 31064

apbur, du argumenterar också utifrån din känsla (av att gud måste finnas) så länge du inte kan visa bildbevis av dig och gud vid ett altare i Las Vegas -95 eller så.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-20 02:35

Slog huvudet i altaret när hon såg guds långa skägg, kanske.

apbur2010-07-20 02:42

Sylvia, jag argumenterar utifrån tesen att Gud existerar.

Du argumenterar utifrån tesen att ingen objektiv mening existerar. Ändå säger du att det existerar en mening med ditt liv. Varför inte bara säga att du kan skapa dig själv en känsla av meningsfullhet?

Nu får jag snart sand i håret om du ska fortsätta som du gör.

apbur2010-07-20 02:44

Sen kan ni ljushuvuden försöka svara på mina frågor istället.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-20 02:48

Din tes baserar sig på känsla, den är inget objektivt faktum.
Jag argumenterar utifrån den något sannolikare tesen att gud inte existerar.

Jag börjar tro att du har lite problem med läsförståelsen ikväll. Jag har inte sagt att det existerar en mening med mitt liv - bara en subjektiv KÄNSLA av mening (som jag faktiskt tror var vad TS for efter i sin frågeställning, eftersom ingen av oss kan VETA vilken livets absoluta mening är - från rymden betraktat så att säga.)

Jymden - Ej medlem längre2010-07-20 03:01
Antal inlägg: 1183

Den enda meningen är att man ska trivas och ha så kul som möjligt.

Kirgizistan2010-07-20 03:06
Antal inlägg: 1188

Kort sagt finns det ingen mening med livet.

Däremot kan man de det en mening, men det gör livet varken mer eller mindre värt att leva.

Kirgizistan2010-07-20 03:07
Antal inlägg: 1188

*ge

fransåsa2010-07-20 03:23
Antal inlägg: 30

Meningen med livet för mej är att försöka göra livet bra för andra människor. Jag är tveklöst av den åsikten att mitt eget liv blir bättre helt på köpet när jag försöker göra så. Dessutom vill jag njuta av allt bra som jag har runt omkring mej, mycket av det är helt gratis (eller nästan).

bj-olle2010-07-20 13:08
Antal inlägg: 3350

hehe, jag har alltid gillat tanken på att någon gång för hysteriskt länge sen måste ju någon ha varit först med att ställe de här frågorna.
särskilt gillar jag tanken på ett gäng människoapor som sitter i ett träd på savannen och äter lite bär, groomar varandra och frustar i solen. så plötsligt är det en av dem som stannar upp lite förbryllat och spejar en halvmeter ut i tomma luften, "vänta ett slag här..."
och precis från den stunden var mänskligheten dömd till, ja, det här vi lever nu :)

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-20 13:25
Antal inlägg: 4429

Jag tror inte heller det finns nån mening med livet. Varför skulle det? Vi gör och vi är tills vi dör. Lika bra att göra och vara på ett sett som känns meningsfullt. Typ rädda världen från ondo för andra människor. Det är ju meningsfullt för alla människor. Men jag tror att myrorna inte bryr sig nämnvärt. Meningsfullhet är ett mänskligt, lite halvfånigt, men kärleksfullt initiativ. Jag hittar min illusion av meningsfullhet i familjen och fick många svar när jag fick barn. Sen ser allas illusioner av meningsfullhet annorlunda ut.

eeistan2010-07-20 13:34
Antal inlägg: 1542

42

Bettis1 - Ej medlem längre2010-07-20 15:33
Antal inlägg: 10

Mycket intressanta inlägg, många olika tankar som i mångt och mycket ändå liknar "grannens". Det jag kan uppfatta är att de flesta är helt inne på att skapa mening åt sitt eget liv, vilket inte alls är fel, men jag undrar om människans ständiga strävan efter självförverkligande och därtill en stor portion egoism suddar ut det som kanske är det mest väsentliga? Att skapa mening som även blir meningsbärande för andra och inte bara en själv? Ni som har barn kan säkert se längre än till er själva...

frsprkfrnhgr - Ej medlem längre2010-07-20 15:35
Antal inlägg: 68

Det finns inget samband mellan att sträva efter egen lycka och egoism.

Haslo - Ej medlem längre2010-07-20 16:31
Antal inlägg: 304

upplevelser

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?