Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 552

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Megaherz2010-09-10 16:42
Antal inlägg: 3304

Hoppsan, menar ju olivolja och inte olivöl - har nog blivit för tysk :)

Satyra2010-09-11 11:49
Antal inlägg: 4561

Megaherz - Att tvätta håret varje dag är framför allt förödande för själva hårlängderna, plus att håret alltid är mest skört i vått tillstånd. Men här kommer igen allmänna tvättips:

1) Använd schampo med ett Ph-värde mellan 5-5,5 och med så lite parfymtillsatser som möjligt!
2) Massera hårbotten väldigt LÄTT (för att inte stimulera fettproduktionen ytterligare) och massera aldrig in schampo i själva längderna - det räcker med det som rinner över längderna när du sköljer ur schampot! SKÖLJ UR SCHAMPOT DUBBELT SÅ LÄNGE SOM DU TROR ATT DU BEHÖVER!
3) Sätt balsam bara på längderna, aldrig i hårbotten!
4) Skölj avslutningsvis håret med så kall vatten du förmår stå ut med!
5) Gnugga inte handduken över håret, vira in håret i handduken istället och krama ur vattnet!
6) Ta en LITEN klutt balsam i händerna och stryk över hårlängderna när håret är handdukstorrt!
7) Låt helst håret självtorka men om du ändå vill föna det - gör det när det är halvtorrt redan (så du inte behöver hålla på så länge).

Angående torrschamo så kan du säkert beställa det nätledes om du inte hittar det på din ort. Och ja - tunna strån men mycket hår är typiskt skandinaviskt.

Gautama2010-09-11 12:17
Antal inlägg: 6854

Måste passa på att länka den suveräna borste som jag upptäckte i och med min tråd om inpackning. Har man tovigt hår och problem att reda ut det så är denna borste en änglagåva:-) Tack larvbrud ännu en gång för rådet.:-)

eleven.se/tangle-tee...11 864.html

lolinonek2010-09-11 15:27
Antal inlägg: 416

håller med dig gautama, har haft min tangle teezer i ca 20 månader och den är så bra att jag köpte den i present till 2 av mina systrar också

Minta2010-09-11 15:41
Antal inlägg: 20042

Bra tips, jag tvättar håret var och varannan dag, inte för att det är smutsigt eller fett, utan för att det ska ligga bättre. Du skriver att man ska ta i balsam i längdenra när håret är handdukstorr. Ska det inte sköljas ur? Om det ska det, ska det sköljas ur väl eller bara lite. Jag har noterat att min frisör har mycket balsam i som stannar kvar. Br att vet att jag inte ska gnugga det våta håret, som jag altid gjort och inte ha schampo i längderna.

lolinonek2010-09-11 17:52
Antal inlägg: 416

jag har ett problem, jag permanentade mig i tisdags och tvättade håret på fredagen, hade i balsam och drog fingrarna igenom håret. Jag kramade försiktigt håret torrt och hade i lite mousse och kramade lite till. Jag varken borstade eller kammade mig. Alla lockarna är dock borta nu, kvar är endast lite vågor..... Jag sade till frisören att jag ville ha lockarna mer åt det mindre hållet än det stora. Jag undrar nu, vad har gått fel???

Satyra2010-09-11 18:15

Minta - "Ska det inte sköljas ur?"

Nej, den lilla miniklutten man stryker i efter tvätt/handdukstorkning ska inte sköljas ur igen.

lolinonek - Om lockarna markant raknat så tycker jag du ska gå tillbaka till din frisör omgående och få en tid för ompermanent för då har nog något gått fel från hennes/hans håll, tyvärr.

OM du inte gjorde en inpackning dagarna innan permanenten, för då kan det vara orsaken. I vilket fall som helst så borde frisören sagt åt dig då du bokade tiden att INTE göra inpackningar dagarna innan så felet ligger fortfarande hos henne/honom, som jag ser det.

Se till att gå tillbaka inom 14 dagar från permanenten gjordes bara, annars kan frisören neka en ompermanent...

Satyra2010-09-11 18:16

Gautama - Kul att du hittat en borste som fungerar för dig. :-)

manda892010-09-11 21:58
Antal inlägg: 125

Lite nyfiken bara, vad använder du för schampo och balsam satyra?

Tack för en grym tråd :)

blåhund - Ej medlem längre2010-09-11 22:02
Antal inlägg: 469

Tips till den som plötsligt börjat tappa en massa hår...det kan vara zinkbrist! Det finns receptfritt men ännu bättre är ett läkarbesök med blodprov.Sen börjar håret växa som sjutton! (om det nu var zinkbrist)!

nettan232010-09-11 22:08
Antal inlägg: 4086

Ett problem som jag har som ni kanske inte kan svara på är...

Jag blir alltid missnöjd efter att jag har varit hos frisören oavsett om man gått till finare eller mindre fina frisörsalonger

Nu har det nästan blivit som en fobi, klipper bara håret själv

SkySpy_2010-09-11 22:36
Antal inlägg: 4417

Nu har jag testat silverschampot.. Verkar lite mera glänsande, jag är frälst.;)

Satyra2010-09-11 23:03

manda89 - Det varierar men just nu använder jag antingen Waterclouds schampo och balsam (finns på en del salonger) eller så använder jag V05 från vanliga butiker och då för normalt hår.

Och tack! :-)

nettan23 - Nja, det är nog dessvärre som du själv skriver, inte är ett problem vi kan lösa härigenom. Du har väl förmodligen träffat frisörer som antingen inte förstår vad du är ute efter eller som inte kan förklara att det du är ute efter inte går att genomföra utan klipper ändå och då under fel förutsättningar, vilket såklart gör att du inte blir nöjd. Eller så förklarar du inget vidare hur du vill ha det? ;-)

Personligen har jag alltid varit supernoga med att försäkra mig om ATT jag förstått kundens önskemål på korrekt sätt och även förklarat om det kunden vill ha av någon anledning inte är möjligt att göra. Missförstånd och bristande förklaringar är nog en stor del i varför kunder kan känna sig missnöjda, tror jag.

Sky_Spy - Kanon. :-)

caughtbock2010-09-12 14:14
Antal inlägg: 7699

En sak som irriterar mig väldigt är att jag alltid har använt såna där s.k intensivtoningar och på förpackningen står de att de håller i 6-8 veckor. Nu har jag fått höra både här och på andra ställen att om man blandar två komponenter är det färg, punkt slut och då undrar jag vad de menar med att färgen ska gå ur? Att den blir dassig?

Satyra2010-09-12 14:25

Ja caughtbock, det är något som irriterat mig i alla tider också för det ÄR så att om man blandar två komponenter så ÄR det inte en ren toning som är möjlig att bara tvätta ur. Även om vätestyrkan är låg så finns den och då går färgen in i stråna och lägger sig inte utanpå, så som en toning ska göra.

Har aldrig heller begripit att det inte blivit ramaskri på alla människor som faktiskt köpt/använt dessa sk. toningar och som sedan märkt att det visst blir en utväxt?!? Obegripligt!?! Dessutom blir det ju en preparering av håret som man kanske inte är villig att utsätta det för, då man som kund tror att man inte skadar håret ett smack när man använder dem.

Det har ju faktiskt till och med gått ett steg längre i lanseringen av dessa sk. toningar - man vill ju i reklamen påstå att de tvärtom skulle vara NYTTIGA för håret, tillsätta vitaminer och få håret friskare!?! :-o Snacka om lurendrejeri!!

Men och Ja, dassig blir ju färgen däremot efter ett tag. Men urtvättbar på det viset en toning ska vara är den ju inte. :-/

Delicious - Ej medlem längre2010-09-12 14:35
Antal inlägg: 11661

Kan man vara allergisk/känslig mot vissa schampoon? Sedan jag bytte till Matrix biolage för färgat hår för en månad sedan har min hårbotten kliat :( Trodde det berodde på stress men nu har jag stressat ner och besvären finns fortfarande kvar..

LisaLong2010-09-12 15:16
Antal inlägg: 2725

Satyra jag brukar tona mitt hår för att dölja lite gråa hårstrån här och där, men mitt försvinner efter ett antal tvättar och blir sällan nån utväxt. Jag föredrar att tona håret och inte färga för håret blir friskare av toning än färg, känns så varjefall:) Men kan du rekommendera nån bra toning Satyra?:)

Satyra2010-09-12 15:51

Delicious - Oh ja, det kan man absolut vara. Byt schampo igen.

LisaLong - Det ÄR ett stort problem det här med att det snudd på är omöjligt att hitta RENA toningar i dagligvaruhandeln. Därför kan jag dessvärre inte rekommendera någon utifrån det utbudet.

Salonger däremot säljer toningar och både vad det gäller färger och toningar så är mitt absoluta favoritmärke Schwarzkopf. Dock är jag faktiskt osäker på om ens Schwarzkopf säljer faktiska rena toningar längre eller om det bara är sk. "intensivtoningar" (=låg väteperoxidstyrka)?

Däremot Wella (color touch) finns mig veterligen fortfarande på salonger att köpa hem och likaså har nog Goldwell rena toningar till försäljning fortfarande - genom salonger.

LisaLong2010-09-12 17:05
Antal inlägg: 2725

Tack igen Satyra för svaret:)

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-12 17:19
Antal inlägg: 4429

Jag har nog världens tråkigaste hår. Det är så tråkigt att jag har gett upp allt hopp på att någonsin kunna trivas mer än ett par veckor om året med min medfödda huvudbonad. Det finns ingen frisyr som funkar på mig och ingen hårfärg som gör tricket. Detta är trots att jag till och från haft underbara frisörskor som verkligen verkligen gör allt dom kan för att få till det. Och då lägger jag ändå avsevärt mycket tid på att försöka få till det. Jag köper stylingprodukter som är till för mitt skandinaviska tunna fina hår. Det låter hemskt att säga det. Men jag har ta mig tusan gett upp.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?