Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:11 | |
![]() | Folk som till varje pris ska ha sig en snaps på julafton är ofta just såna som inte kan lära sina barn en sund inställning till alkohol tror jag. Personligen tycker jag inte att julen måste vara helvit men när man blir provocerad av de som tycker man ska vara helnykter inför barnen så kanske man ska fundera över vad vår kultur egentligen gör med oss. Det svenska drickandet är verkligen i en klass för sig. De i tråden som kör en hardcore vit jul tycker knappast att man inte ska få äta punschpraliner så det är synd att diskussionen tas ner på en sån nivå. Tanken var ju att barnen skulle vara i fokus här. Skulle någon av er våga bjuda in till julbord och sen annonsera att ni tagit bort alkoholen för barnens skull? Det skulle bli ett jävla liv och allmän dålig stämning, och detta endast för att rätten till att dricka på helger är så djupt rotad i det här landet. Jag håller med Grönöga, jag vill gärna ge andra minnen av julen än en babblig pappa som firar en klassisk svensk jul, även om man i sina egna ögon inte är påverkad alls utan bara lite glad. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:11 | |
![]() | i mitt jobb så ser jag bara dom som det gott fel för,dom som dricker alkohol eller tar andra droger varje dag,i dag träffade jag en mamma som vill få hem siitt lilla barn till jul barnet är familjehemsplaserat,det kommer hon inte att få,men hon hoppas,hon kommer hamna i fängelse snart och det är för att hon gjort saker man inte får,och detta skulle aldrig skett 0m inte alkoholen varit med , jag ser hela tiden barn som far illa pga föräldrarnas drogberoende,jag ser bara baksidan av alla droger,och ingen växer upp och säger :när jag blir stor ska jag bli missbrukare,utan rätt som det är så sitter människor fast i skiten jag blir lite enkelspårig, men jag ser bara alla relationer som blir förstörda av ,alla familjer som splittras alla som åker på behandling och det fins inte så mycket pengar att skicka människor på behandling,och alla dessa mäniskor började med att dricka måttligt någon gång | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:16 | |
![]() | le-lou,alla människor är lika mycket värda! | |
| le-lou | 2010-12-15 12:22 | |
![]() | "Folk som till varje pris ska ha sig en snaps på julafton är ofta just såna som inte kan lära sina barn en sund inställning till alkohol tror jag." Varför får man inte ta en snaps på julafton? Till varje pris - vad är priset menar du? Provocerad blir man inte av den som vill ha en vit jul - men däremot de som hycklar och anser att mellanöl går bra men snapsen är för mycket. Allt handlar om mängden ju. Provocerande blir det när folk inte klarar av att skilja på ett missbruk och bruk. "le-lou,alla människor är lika mycket värda!" . Tittii - om du kan hålla dig till diskussionen så vore det bra mycket enklare. Fattar absolut inget av det där. | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:26 | |
![]() | Priset är väl att man blir förbannad när någon påpekar att en nykter jul är det bästa för barnen? Att ens rätt till en snaps värderas högre än att barnen ska slippa en smålullig förälder? Som sagt, man märker sällan själv när man börjar bli lullig. | |
| le-lou | 2010-12-15 12:28 | |
![]() | nu är det krig tydligen. Moraltanterna är på krigsstigen och vill ha rektorn avstängd från sitt arbete!! (rektorn bloggar privat och både festar och skriver blogginlägg på fyllan) ekuriren.se/nyheter/...-s in-blogg | |
| le-lou | 2010-12-15 12:31 | |
![]() | vaddå slippa? En jul är det bästa för barnen, där barn och vuxna har det trevligt. Om det är helvitt eller halvitt - kvittar så länge allt görs med stil. Och vem är smålullig - nu går du händelserna i förväg tycker jag. Att ta en snaps på julbordet innebär inte per automatik att personen blir smålullig, dregglar och beter sig som ett fyllo. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:31 | |
![]() | jag tycker att janssons, skinka, julmust, sill, gröt, sup, långkål vörtbröd mm är lika traditionsenliga nödvändiga inslag på mitt julbord. som gastronomisk traditionallist så vill jag hitta detta på mitt julbord. Sen kan jag inte ta nubbar i parti och minut, för då blir jag för berusad, detta året bara julmust för jag ammar. men sill och nubbe hör ihop. det är en smakmässig hit. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:46 | |
![]() | Jag antar att som vanligt handlar det om comon sense. Drick inte så du känner dig berusad i barns närvaro. Slå inte frugan och gorma och gasta inte som en haschpundare utan snus. Fast det här bör nog inte bara gälla julafton, känns konstigt att barnen bara ska ha en bra dag om året!? Eller för den delen andra i familjekonstelationen heller. | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:46 | |
![]() | Vi kanske ska släppa det här med en snaps, själv pratar jag mer allmänt om hur rätten till, för enkelhetens skull, alkohol tycks vara större än barnens rätt till nyktra föräldrar. Mängden alkohol är inte det viktiga här, poängen är mer att vi i Sverige anser att rätten att dricka på helger går före annat. Måste man dregla för att barnen ska tycka det är jobbigt alltså? Jag kan ta en whisky när barnen gått och lagt sig och spara dreglandet till Nyår. Jag förstår bara inte varför en del här försvarar sin rätt till alkohol framför barnen med sådan iver. Varför är det så viktigt? | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:50 | |
![]() | Problemet när man söker perfektion är att man glömmer bort det absurda med att försöka skala bort allt som kan leda till konflikter. Det blir något jävligt religöst över det. Samtidigt bortser man ifrån handen som trycker på avtryckaren. Kan inte skydda sig med massor av regler om inte männsikorna är mogna att följa dem, de kommer ändå hitta utvägar att paja dem. Om man lever i en dysfunktionell familj så är inte utvägen en alkoholfri jul lösningen även om det nu lyckas för stunden så är det knappast vägen till lycka, det är ifallfall min åsikt | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-12-15 12:59 | |
![]() | Jag brukar knappt dricka alkohol på jul men funderar på att bli redlös i år som en protest mot vissa kategoriska, idiotiska åsikter i den här tråden. Folk dricker väl precis hur mycket de själva vill - det är konsekvenserna av deras drickande som är intressant. Folk som blir personlighetsförändrade bör inte dricka alls, andra kan dricka större mängder utan problem - det är upp till varje person att bedöma vilken kategori den tillhör. Jag har ingen erfarenhet av obehag i samband med alkohol, så varför skulle mina traditioner inskränkas för att vissa individer därute i stugorna funkar dåligt med alkohol? Skärp er. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:02 | |
![]() | Visst är det så SylviaPlath! Men för dem som inte kan hantera alkohol så är det givetivs bra att de inte dricker, men den förbjudstiden borde inte inskränkas till vissa givna dagar!!!! Uppoffringen att sluta dricka är inte så stor. Finns ju så mycket annat att leva för.... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:05 | |
![]() | jag tycker absolut inte att det är ngt fel med att uppmana till en vit jul. sanningen är att julen är misärens högtid. akutplaceringarna, utryckningarna och häktescellerna går varma. januari är soc mest häktiska tid. hur många svenskar har eg alkoholproblem, stora eller små sådana 30%? hur många har alkoholproblem i sin familj, 70%? det är ju fint att man är bombsäker på att man själv och alla man firar med inte går över några gränser. i år är inte jag det, av den enkla anledningen att vi kommer att vara 7 vuxna. det räcker i vår familj för att alarmera no no no. det är inte socialmisär grupperna enbart. det är inte vi- som kan och dom- i misär. det är grannen, fastern, mormodern och styvfadern. många har tagit ett glas för mkt och vaknat en lördag och haft lite små olustkänsla över middagen med grannfamiljen som blev lite blöt, lite flabbig, lite "snabbt i säng m ungara". även om inga katastrofer har hänt, barnen leker som vanligt och frågar ingenting. är det verkligen värre om det är jul? ja det tycker jag. barn har förväntningar och när förväntningar krossas och skändas så gör det extra ont. | |
| vildman | 2010-12-15 13:09 | |
![]() | Nu är jag faktiskt ingen rabiat motståndare mot att dricka även om jag uttala mig negativt i tråden, det är upp till var och en. Men Sylvia, jag måste faktiskt protestera mot en sak. "Folk som blir personlighetsförändrade bör inte dricka alls, andra kan dricka större mängder utan problem - det är upp till varje person att bedöma vilken kategori den tillhör" Nu är säkert inte du en av dom, men dilemmat är att många av dom som borde låta bli har ingen uppfattning om att dom är den typen som borde låta bli. Så ett sådant uttalande i sig är inte värt så mycket. Men som många sagt, denna tråden lär knappast göra någon skillnad iaf. Så länge inte alkoholdrickarna försöker pressa andra att dricka så är jag nöjd. Tyvärr är det ett större problem än att de flesta tar sig en rackabajsare på julen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:11 | |
![]() | Det är fel att kategoriskt uppmana till en vit jul eftersom en sådan inte är nödvändig där inga problem finns eller kan uppstå. Misär är inte demokratisk, ej heller kan de förebyggande åtgärderna vara det. Man kan uppmana alla människor till eftertanke och självinsikt i juletid, det är en annan sak. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:13 | |
![]() | fördelen med vit jul uppmaningen är att den finns i folks medvetande. vi firar vit jul- är något min släkt kan relatera till och då ställer de upp. att skicka en inbjudan med uppmanad eftertanke och självinsikt hade kunnat ge intressanta följder, dock inte konstruktiva i min fam:) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:14 | |
![]() | vildman, håller med om den bristande självinsikten hos folk med kasst ölsinne. Tänkte faktiskt medan jag skrev inlägget lägga till att andras åsikter är viktiga också - en hustru som hävdar att maken blir odräglig osv. Men mitt budskap kvarstår, vi kan uppmana individer att inte dricka (för att de inte tål det), men kollektiva uppmaningar blir larvigt. | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:46 | |
![]() | Ramsay har helt rätt, och att man själv inte tycker man blir jobbig när man dricker är knappast ett skäl till att korka upp på jul inför barnen. Jag ser inga problem med en kollektiv uppmaning till eftertanke eftersom det inte handlar om att man inte ska få dricka om man vill. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-12-15 13:55 | |
![]() | Uppmaning till eftertanke och uppmaning till en vit jul är två olika saker. | |