Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-09 21:53 | |
![]() | Vegetarianen vill ju inte ha med kött att göra, alltså inte steka kött i sina stekpannor osv osv. inte så svårt att förstå | |
| Dyslekso | 2011-01-09 21:54 | |
![]() | Tommy: om ingen dricker mjölk slutar man föda upp kor i miljöer som grönsaksmilitian anser dåliga för kor. Tess: Öh, va? Ditt exempel funkar om man är strikt karnian (dvs bara äter kött). Klarar man inte av att avstå från kött en enda måltid är det något som är fel. | |
| slånbär | 2011-01-09 21:54 | |
![]() | Lillsyrran-en vegetarian som äter mjölkprodukter kallas laktovegetarian. Vegan-äter inget animaliskt. saxat från Wikipedia: Demivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk. En del Demivegetarianer äter också kyckling. Så kallade Semivegetarianer (ibland benämnda flexitarianer) har en kost som främst består av vegetarisk kost, med enstaka inslag av fisk, skaldjur och kyckling. Somliga semivegetarianer äter även kött vid ett fåtal tillfällen. Utöver dessa huvudlinjer finns ett flertal inriktningar inom vegetarianism. Många av dessa motiveras med teorier om hur man äter nyttigt, andra motiveras med etiska skäl. Till den förstnämnda sorten hör råkostarianer, som menar att man av hälsoskäl enbart bör äta råa grönsaker. Till den sistnämnda typen hör fruktarianerna, som endast äter frukt i den biologiska bemärkelsen, vari ingår säd och andra frön. Tanken bakom är att växternas frukter går att förtära utan att skada själva växten. Så det finns en hel del varianter. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-09 21:56 | |
![]() | Dyslekso: Anser du att kor föds upp i bra miljöer? | |
| slånbär | 2011-01-09 21:57 | |
![]() | Tess-precis vad jag skrev tidigare i tråden angående den aggresivatonen hos vegetarianer och en allmänt enkelspårig inställning. | |
| slånbär | 2011-01-09 21:58 | |
![]() | Obs- Inte alla vegar då. Vill inte trampa på några tår här. | |
| Dyslekso | 2011-01-09 21:59 | |
![]() | Challe: det finns väl en hel del olika miljöer, vad jag förstår? Det kan säkert skilja väldigt mycket i livskvalitet beroende på plats. Är man helt emot all form av fångenskap så är alla mjölkkomiljöer dåliga, antar jag. | |
| Tess 08 | 2011-01-09 22:01 | |
![]() | Dyslekso.. Orkade inte skriva "folk som brukar äta kött" utan skrev då "köttätare" istället. Trodde man kanske förstod det utan förklaring, förlåt! Ska tänka på att det kanske var svårt att förstå för vissa.... Sen kan man ju fundera på varför jag måste avstå något och "tvingas" äta tex bönor (som jag kanske inte tycker om) om inte den andra kan avstå bönor och äta något den inte gillar? | |
| Dyslekso | 2011-01-09 22:05 | |
![]() | Tess: Ja? Om man "brukar äta kött", klarar man inte av att avstå en enda gång för det? Trodde inte att du menade folk som enbart åt kött. Man får väl finna sig att äta saker man inte älskar ibland. Låter på dig som att det är ett måste att serveras kött till middag. | |
| Tess 08 | 2011-01-09 22:07 | |
![]() | Nej, det var inte ett måste. Jag skrev ju en fråga hir det kunde komma sig att man ska ta hänsyn till vegetarianen, men att denne ej behöver ta hänsyn till mig? Det handlar inte om att man tvingas avstå något utan om VARFÖR.... Tror du förstår det, men vill inte riktigt släppa det. | |
| Tess 08 | 2011-01-09 22:09 | |
![]() | Dyslekso 2011-01-09 22:05 Man får väl finna sig att äta saker man inte älskar ibland. Tex att finna sig i att äta kött fastän man inte älskar det?? | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:11 | |
![]() | men förfan, tror du vegetarianer enbart inte äter kött för att dom inte tycker det är gott? klart det finns såna med, men många avstår från kött pga moraliska skäl | |
| Dyslekso | 2011-01-09 22:12 | |
![]() | Vad är det för hänsyn du pratar om? Har du några motsvarande moraliska skäl till att vilja ha kött? Det handlar ju bara om att du vill ha en mat du tycker bra om, medan det för veganen/vegatarianen (ofta) handlar om ett moraliskt val att inte äta kött. Det väger väl tyngre än att man tycker det är gott att få kött? Menar du att det känns som bristande hänsyn från värdens sida om det inte serveras kött? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:14 | |
![]() | slånbär Men det är ändå precis så som jag skrev: Begreppet vegetarian är samlingsnamnet för ALLA de olika varianterna. Och det är fortfarande VEGANEN som inte äter kött, fisk, ägg eller mjölkprodukter. Alltså, vegetarian är samlingsnamnet och utifrån det kan man sedan specifiera de olika grupperna så som du har gjort. Punkt. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:15 | |
![]() | "Så kallade Semivegetarianer (ibland benämnda flexitarianer) har en kost som främst består av vegetarisk kost, med enstaka inslag av fisk, skaldjur och kyckling. Somliga semivegetarianer äter även kött vid ett fåtal tillfällen." Oj, då är jag också vegetarian. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:19 | |
![]() | Mrperfect: Jag cyklar inte, det finns många fakta (googla kanske?) som visar på att man inte alls behöver få näringsbrist utan kött. Med mejeriprodukter är det enkelt att tillgodose behovet av aminosyror, protein, kalk och B12 men även helt vegansk kost för vuxna kan täcka alla näringsbehov. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:19 | |
![]() | Benämningarna är väl inte så där överdrivet viktigt? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:22 | |
![]() | Usch, vad många inlägg jag gör men det är klart att man inte vill tvinga en vegetarian att äta kött? Jag tvingar då ingen att äta något som skapar äckelkänslor eller strider mot etisk uppfattning. Hoppas ingen vegan tvingar mig att äta brysselkål heller, för det + löjrom är det äckligaste jag vet just nu. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:23 | |
![]() | Challe_B 2011-01-09 22:19 "Benämningarna är väl inte så där överdrivet viktigt?" Beror kanske på sammanhanget, Challe_B? För någon som t.ex arbetar i köket så kan det ju vara ganska viktigt att känna till skillnaderna? För den som ska laga mat för andra... | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-09 22:26 | |
![]() | Det håller jag verkligen med om, lillsyrran. En liten mjölkskvätt här och där eller lite äggvita i quornet kan vara helt fel för en del. Väldigt noga med allergiker. Kan nämna att en vegetarian jag kände blev bjuden på blodpudding av en annan. Denna sa: men det här kan du väl äta, det är ju inget kött i det. | |