Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-04-18 13:32
Antal inlägg: 6854

Men om man säger att man kan hantera alkohol så får man alltid höra av vissa viktigpettrar att det vet man inte att man kan och att det alltid finns någon i sällskapet som inte kan det!??

Normala tillställningar som de flesta ändå är när man har barn inblandade skadar ingen. Mina barn älskade våra fester när de var små. De pratar fortfarande om dem som ett gott minne från barndomen. Och det som de fokuserar på var inte att vi drack utan allt vi gjorde på dessa fester.

le-lou2011-04-18 13:36
Antal inlägg: 17500

moralhysterin är ett klassiskt symptom på en osund alkoholsyn. Det finns inga godtagbara gråzoner alls- utan det är svart och vitt. Barn far illa av att se sina föräldrar dricka alkohol jajamen. Dricker du och barnet är i närheten och kan riskera att se sig påverkad så skadar du ditt barn för livet.
Blanda inte in alkoholismen i det här eller ser ni alla som dricker som alkoholister?

bara-jag2011-04-18 13:36
Antal inlägg: 13

samma med mina barn, dom längtar till våra träffar med kusinerna ( vi umgås mycket med min sambos sida av släkten ) och en gång blev en sådan träff inställd och barnens helg var förstörd, ingen av de tre barnen sa "oh va skönt att slippa se er vuxna dricka alkohol och förvandlas till aliens"....

le-lou2011-04-18 13:37

aliens ja. Ja herregud ja. Curlingföräldrar i sitt esse.

bara-jag2011-04-18 13:40

le-lou, menar du på riktigt vad du skriver? Den dagen dina barn kommer ut i livet , den riktiga världen , där jag bor ;) där det finns alkohol, kommer dom ju bli helt chockade och inte veta -eftersom dom aldrig sett ett normalt förhållande till alkoholen- hur dom ska förhålla sig till det. Man kan väl visa att man kan ta ett glas vin till maten och skåla i champagne????? Herre gud, skulle jag skada mina barn för livet för det? Sorgligt att läsa, tur man har förstånd nog att ta sina egna beslut...

bara-jag2011-04-18 13:42

nystan 1, såg ditt inlägg nu, och precis en sådan sund inställning gillar vi :)

le-lou2011-04-18 13:42

men oj, jag insåg inte att det framstod som att jag menar det. Jag skrev det hela med stor ironi... dvs det är något jag går emot och inte håller med. Förstår du?

le-lou2011-04-18 13:43

alltså - jag tycker det är moralhysteri och att det är svart och vitt för många. Antingen Nolltolerans eller så skadar man sitt barn för livet / är alkis.

bara-jag2011-04-18 13:44

le-lou, oh nej, ditt inlägg var ironi va?? var nog för snabb att läsa och kommentera :( sorry!

bara-jag2011-04-18 13:45

jag är helt med, haha, så tokigt det kan bli ;) vi är helt överens ju :)

le-lou2011-04-18 13:45

:)

RobertSuarez2011-04-18 13:48
Antal inlägg: 31

När det gäller fester varesig det handlar om Brölopp, Födelsedagsfester, osv. är det i min mening värden /värdarna som avgör om man vill ha barn på festen.

I vissa fall handlar det ju säkert om alkohol men det finns ju fler anledningar till att man inte skulle vilja ha barn på festen.

slånbär2011-04-18 13:55
Antal inlägg: 5539

Om vi pratar om fester där man verkligen känner varandra riktigt riktigt väl och man dricker lugnt och måttligt då kan det säkert fungera alldeles utmärkt. Det jag pratar om är dom som beskriver tex gårdfester med grannar och liknande där ungarna tyckte det bara var spännande att se sina och andras föräldrar fyllna till.Det är vid såna tillfällen dom barnen som jag pratar om far illa. Någon sa att man inte kan blanda in alkoholister i den här diskussionen och att dom ju faktiskt inte bör dricka alls. Så resonerar bara någon som aldrig har haft en direkt kontakt med en alkoholistfamilj. Men dom finns precis överallt i alla samhällsskikt och släkter. Men för det mesta så kommer det som en fullständig överraskning för omvärlden när bubblan spricker för det har dolts så väl att ingen har reagerat för man har ju bara träffats kanske ett par gånger om året vid festliga tillfällen och då har det ju inte varit något konstigt. Men barnen i dom familjerna hade garanterat mycket hellre varit på en fest där alkohol faktiskt inte fanns med i bilden för då hade dom kanske kunnat tycka att det var kul på riktigt. I vår familj kunde vi aldrig någonsin ha alkohol vid fester om pappa var med för då var det kört i veckor framåt. Det visste vi i den närmaste familjen men andra visste ju inte så var man bjuden någonstans och inte kunde tacka nej med en bra ursäkt så var det hemskt. Man bara visste att eftersom ingen kände till problemen så bjöd dom ju honom glatt på dricka och han sa ju självklart inte nej. En alkoholist i det stadiet förnekar ju problemet, det kan ta år innan dom fattar. För oss var det inte några roliga fester men självklart trodde alla att vi också hade trevligt precis som alla andra.
Visst kan man tycka att andra inte ska behöva ta hänsyn till att det finns en alkoholist i vänskapskretsen, släkten eller vad det nu är utan dom får ju ansvara för sina problem men har dom då barn då är det dom som får betala priset för den fyllan också. Jag skulle aldrig någonsin kunna se barn på en fest jag anordnade behöva gå igenom det utan då är det bättre att ha det alkoholfritt eller barnfritt åtminstone.
Sedan tvar det någon annan som tyckte att barnen var överdrivet mycket i centrum hela tiden. Ja när man får barn då är det precis så det ska vara-dom ska vara det absolut viktigaste i ens liv annars är det något fel. Dom måste inte nödvändigtvis stå i centrum hela tiden men dom ska vara prio ett alltid, utan undantag.
Jag vet hur det är att aldrig ha någon trygghet och någon som man vet alltid finns där och ställer upp. Mina barn har aldrig behövt känna det- dom har alltid i alla sammanhang varit viktigast.

slo03082011-04-18 13:55
Antal inlägg: 48

www2.fhi.se/template...15 125.aspx

vigren2011-04-18 13:56
Antal inlägg: 1146

Det är väl bara i landet Speciellt som en sådan här diskussion kan förekomma? I de länder där t ex vin till maten är kanske dagligen förekommande så skulle väl ingen drömma om att låta bli för att barnen skulle få se detta hemska??? Iofs så är det ju kanske inte att jämställa med "fest" men av en del inlägg här så blir ju barnen förstörda om de skulle råka se en flaska...
Alkoholkonsumtion kan ju ske utan att det är fest, är det aldrig någon som tar ett glas vin hemma ihop med sin partner? Görs detta alltid efter barnens läggdags? Låter alltid en av er bli att ta något så att denne är "körbar"? (Herregud, på de allra flesta platser så finns det väl taxi att tillgå)! Jag uppmanar absolut ingen att öka sin alkoholkonsumtion men jag är övertygad om att barn INTE tar skada av att vara med på fester även om alkohol serveras i måttliga mängder. Är det någon som blir överförfriskad så får man förklara för barnen och påpeka att detta är konsekvensen av för stort intag...
Jag tror att de tar mer skada av att leva i någon slags "skyddad verkstad" och att de kan ramla och slå sig ganska hård när dörren väl öppnas.

Gautama2011-04-18 14:04

Jag vet att en del här häpnar och tycker att jag har ett osunt sätt till mina barn när jag berättar följande.
Jag och min kanin (sambo för de som inte vet) åkte ner på stan i fredags och satt på en pub och drack några öl. Min son som är 22 år messar mig och frågar vad vi gör. När han fick höra var vi var kommer han, hans pojkvän och deras fyra kompisar dit och tillbringar kvällen med oss.

Hur trevligt som helst att dricka några öl och snacka en massa med med ungdomarna.

En del vet jag tycker det är helt galet, precis som man lekte ungdom och stod på dansgolvet i magtröja och skämmde ut sig.

Men så var ju inte fallet, jag umgicks med mitt barn på ett vuxet sätt och det är en ära att han och hans vänner vill tillbringa kvällen med mig och min sambo.

Gautama2011-04-18 14:05

"Jag tror att de tar mer skada av att leva i någon slags "skyddad verkstad" och att de kan ramla och slå sig ganska hård när dörren väl öppnas."

Mycket bra sagt!! Håller med!

Maja G2011-04-18 14:06
Antal inlägg: 10730

Gör precis samma sak, Gautama...vi träffas gärna nere på puben och tar oss några glas öl tillsammans. De är ju vuxna för sjutton och jag är också glad att de öht vill "festa till" det med mamsen o pappsen

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-18 14:08
Antal inlägg: 1338

...men alltså det har hänt att jag som är 36 tagit ett glas vin med min mamma som är 60. Ett barn är man ju alltid till sina föräldrar, men jag tänkte nog ändå att diskussionen handlade om riktiga barn :) Sådana där kortväxta grejer som man ser ibland.

Gautama2011-04-18 14:10

Slånbär ett tips i all välmening. Dela upp dina långa inlägg i stycken, det är mycket lättare att läsa då.

För övrigt så bygger din känsla för alkohol på din erfarenhet ser jag. Jag har som sagt samma erfarenhet med en pappa som var alkoholist och det förekom väldigt mycket våld i mitt hem som liten. Jag hade definitivt inte en sund syn på alkohol i det stadiet.

Just därför har jag använt mina erfarenheter till att visa mina barn en sund syn på alkohol. De vet hela biten med min uppväxt och jag har visat dem att det inte behöver se så ut med alkohol med i bilden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?